تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820849586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گامي به سوي هدفمندسازي واقعي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ خرداد ۱۳۹۴ (۰:۲۳ق.ظ)
جام جم: گامي به سوي هدفمندسازي واقعي موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «گامي به سوي هدفمندسازي واقعي»عنوان يادداشت روز روزنامه جام جم است که در آن مي خوانيد؛
يکشنبه شب هفته جاري خبر تک نرخي شدن بنزين اعلام و از سوي شرکت ملي پالايش و پخش تائيد شد. از نظر کارشناسي، اين اقدام دولت را مي توان در جهت اجراي واقعي قانون هدفمندي يارانه ها و مثبت تلقي کرد.
نگاهي به گذشته نشان مي دهد بيشتر دولت هاي گذشته حتي قبل از تدوين و اجراي قانون هدفمندسازي يارانه هاي فعلي، برنامه هايي براي اصلاح قيمت انرژي و هدفمندي يارانه ها داشتند. اما به هرحال مامور نهايي اصلاح قيمت انرژي دولت يازدهم است که بايد طبق قانون آن را به پايان برساند.
حذف يارانه انرژي و تخصيص منابع آن به توليد و رشد اقتصادي، کاري بود که قبلا و بايد خيلي زودتر انجام مي شود و حتي در دولت يازدهم نيز در پيشبرد آن تاخير شده است اما چون کاهش يارانه انرژي در کنار ديگر کار خوب دولت يازدهم ـ حذف پردرآمدها از فهرست يارانه بگيران ـ قرار گرفته مي توان به اين تاخير به ديده اغماض نگريست.
البته روشن است با اعلام قيمت هاي جديد انرژي برخي مردم نسبت به اين اقدام دولت اعتراض داشته و آن را باعث افزايش تورم و رشد هزينه هاي زندگي بدانند؛ چيزي که البته در بيان آن حق دارند.
به عبارت بهتر آنها بر اين باور هستند که افزايش قيمت بنزين باعث مي شود همه کالاها گران شود اما در واقع اين گونه نخواهد بود و رشد قيمت اخير سوخت تاثيري در گراني و نرخ تورم نخواهد داشت؛ همان طور که سال گذشته بنزين گران شد اما تورم همچنان روند نزولي را طي کرد و امسال نيز همين گونه خواهد بود، حالا شايد دليل اين موضوع سهم کم فرآورده هاي نفتي در اقتصاد کشور باشد.
افرادي که نسبت به اصلاح قيمت حامل هاي انرژي اعتراض دارند بايد توجه داشته باشند اگر اصلاح قيمت ها اتفاق نيفتد با کسري بودجه روبه رو خواهيم شد که تاثير آن در تورم بسيار بيشتر از افزايش قيمت بنزين خواهد بود زيرا دولت براي جبران کسر بودجه 17 هزارميليارد توماني مجبور به چاپ اسکناس خواهد بود و طبيعي است رشد نقدينگي در شرايطي که به خاطر رکود، کشور قادر به تامين کالاي بيشتر نيست به رشد تورم منجر مي شود و اين تاکيدي است بر اين که اثر آن بر درآمد و زندگي مردم بسيار بيشتر از رشد قيمت سوخت خواهد بود.
لذا بايد اقدام دولت را پذيرفت که به جاي روي آوردن به روش هاي غير اقتصادي و غير کارشناسي که اثر مخربش را در آينده نشان خواهد داد، براساس منطق اقتصاد و عاقلانه عمل کرد و حتي تبعات آن را نيز پذيرفت.
اما در اين ميان مشکل اصلي دولت، عدم ارائه گزارش عملکرد و اقدامات انجام شده است. به نظر من شايد اگر دولت اقدامات خود را در هر زمينه بيشتر و دقيق تر به مردم اعلام کند با هر کاري در معرض حملات انتقادي مردم قرار نمي گيرد.
اطمينان دارم اگر دولت هم اکنون برنامه هاي خود را براي درآمد ناشي از يکسان سازي قيمت بنزين به مردم بگويد، مردم قانع و متوجه مي شوند که اين پول در کجاها و با چه کيفيتي هزينه مي شود زيرا مصرف کننده نهايي خود مردم هستند.
به عبارت بهتر دولت نيز بايد دقيقا گزارش کند که درآمد و منابع حاصل از يکسان سازي قيمت فرآورده هاي نفتي را به چه نسبتي و چگونه در فعاليت هاي عمراني، توسعه شبکه ريلي و شبکه حمل و نقل شهري و جاده اي، ساخت آزاد راه ها، بهداشت و درمان و پرداخت يارانه به توليد هزينه مي کند و البته همه اين اقدامات بايد با اعداد و ارقام شفاف همراه باشد تا مردم قانع شوند.
اگر چنين کاري از سوي دولت به طور دائم باب شود نه تنها اثرات رواني اصلاح قيمت حامل هاي انرژي کمرنگ خواهد شد بلکه اقداماتي چون انصراف داوطلبانه از دريافت يارانه نقدي سرعت گرفته و حذف يارانه پردرآمدها با کمترين مقاومت مدني و تبعات براي دولت انجام خواهد شد.

نويسنده: دکتر بهمن آرمان













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن