تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814255511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گندم دروم ايلام قابليت بالاي صادراتي دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ خرداد ۱۳۹۴ (۰:۴۲ق.ظ)
گندم دروم ايلام قابليت بالاي صادراتي دارد موج - مدير عامل شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران در نشست ستاد تنظيم بازار استان ايلام که با حضور استاندار اين استان برگزار شد، از افزايش موجودي ذخاير گندم براي مصرف هفت ماه کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، قنبري اظهار کرد: شرکت بازرگاني دولتي ايران در زمينه تأمين، ذخيره‌سازي و توزيع کالاهاي اساسي؛ به‌ويژه گندم، نقش خطير و حساسي بر عهده دارد.
وي افزود: دولت تدبير و اميد تاکيد بسيار زيادي بر ذخيره‌سازي مناسب کالاهاي اساسي دارد، چراکه در پايان دولت قبل ذخيره گندم در برخي استان‌ها به کمتر از 15 روز رسيده بود.
معاون وزير جهاد و کشاورزي ادامه داد: باروي کار آمدن دولت يازدهم تأمين و ذخيره‌سازي کالاي راهبردي و اساسي مثل گندم در اولويت برنامه‌ها قرار گرفت و هم‌اکنون ظرفيت ذخيره‌سازي اين محصول به ميزان هفت ماه مصرف رسيده که بسيار مناسب است.
قنبري يادآور شد: ميزان مصرف گندم کشور براي امسال 9 ميليون تن پيش‌بيني‌شده است که هفت ميليون تن در داخل توليد مي‌شود و به کمتر از 2 ميليون تن گندم وارداتي نيازمنديم که اين مهم کاهش صرفه‌جويي در منابع ارزي را به دنبال خواهد داشت.
وي اضافه کرد: تغيير بانک عامل خريد گندم و هماهنگي و همدلي مسوولان و کشاورزان باعث شده درخريد تضميني گندم داخلي وضعيت بسيار خوبي را شاهد باشيم.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران گفت: تاکنون يک‌ميليون و 300 هزار تن گندم از کشاورزان در 13 استان کشور خريداري‌شده و يک هزار و 500 ميليارد تومان بهاي آن نيز پرداخت‌شده است.
قنبري در بخش ديگري از سخنان خود به حوزه آرد و نان اشاره کرد و افزود: سالانه 9 ميليون تن گندم جهت مصارف خبازي در کشور نياز است که اين ميزان مصرف، بسيار بالاتر از ميانگين جهاني است.
وي با اشاره به سرانه مصرف نان در کشور که هم‌اکنون 7 و نيم تا 8 کيلوگرم است و در استان‌هايي چون ايلام به 12 کيلوگرم نيز مي‌رسد، گفت: بايد تلاش کنيم فرهنگ استفاده درست از نان و پخت نان باکيفيت در جامعه رواج يابد تا از اين طريق با کاهش ضايعات و دورريز نان‌هاي توليدي، در مصرف گندم ونان صرفه‌جويي شود.
مدير عامل شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران آزادسازي قيمت نان را در راستاي افزايش کيفيت و کاهش ضايعات نان برشمرد و تاکيد کرد: بر اساس مصوبه هيات وزيران بايد تا پايان سال 20 درصد آرد نانوايي‌ها به قيمت آزاد تحويل نانوايان شود.
وي با انتقاد از شيوه پرداخت يارانه‌ها در دولت گذشته يادآور شد: اين شيوه مشکلاتي را براي قشر آسيب‌پذير جامعه ايجاد کرد ضمن اينکه دولت را در تنگناي مالي قرارداد ولي در شرايط کنوني ديد غالب مسوولان و کارشناسان آزادسازي قيمت نان براي کيفيت بخشي و جلوگيري از هدر رفتن اين سرمايه ملي است.
مديرعامل شرکت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران با اشاره به توليد قابل توجه گندم دروم در ايلام اضافه کرد: گندم دروم در ميان کشورهاي خارجي خريداران بسياري دارد که پيش‌ازاين به دليل ناخالصي بالا و کيفيت پايين امکان صادرات آن ميسر نبود، ولي امسال با توجه به ارتقاي کيفيت مشترياني از کشورهاي ترکيه و ايتاليا براي خريد گندم دروم استان‌هاي ايلام و خوزستان اعلام آمادگي کرده‌اند که از استان ايلام مي‌توان 60 تا 100 هزار تن از اين نوع گندم صادر کرد.
قنبري گفت: مرز استان ايلام و به‌ويژه مهران از ظرفيت بسيار بالايي براي صادرات برخوردار است و بخش خصوصي نيز آمادگي خود را براي سرمايه گذاري در اين حوزه اعلام کرده که بايد از اين فرصت به بهترين شکل بهره گرفت.
مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران هدف از سفر خود به ايلام را بررسي وضعيت خريد و ذخيره‌سازي گندم در سيلوهاي استان اعلام کرد و گفت: با توجه به پتانسيل استان در زمينه صادرات و وضعيت خريد گندم، بايد امکان صادرات گندم از اين استان مرزي بررسي شود.
وي افزود: ظرفيت توليد و صادرات گندم دوروم از ايلام به عراق و کشورهاي منطقه با توجه به کيفيت بالاي اين محصول در استان بسيار بالاست که بايد طوري برنامه‌ريزي کرد تا صادرات اين محصول به ازاي واردات گندم مصرفي کشور فراهم ايد.
بر پايه اين گزارش، در اين نشست همچنين محمدرضا مرواريد، استاندار ايلام بابيان اينکه ايلام بايد به شاهراه ترانزيت کالاهاي اساسي کشور تبديل شود ابراز داشت: اين استان با توجه به مرز طولاني با کشور عراق از ظرفيت کم‌نظيري براي صادرات و ترانزيت کالاهاي اساسي به عراق و ساير کشورها برخوردار است.
وي بيان داشت: مرز بين‌المللي مهران هم‌اکنون از مهم‌ترين مبادي کشور براي تردد مسافر و صادرات کالاهاي ايران به عراق است که در صورت تصويب منطقه آزاد تجاري، بدون شک روند مبادلات تجاري در اين منطقه بسيار چشمگيرتر مي‌شود.
استاندار ايلام با تمجيد عملکرد شرکت بازرگاني دولتي ايران در تأمين کالاهاي اساسي، يادآور شد: ذخيره‌سازي مناسب گندم در استان منجر به ايجاد آرامش در بازار و باعث اطمينان خاطر مردم شده است.
وي بابيان اينکه گندم يک محصول استراتژيک است، گفت: اهتمام ويژه دولت و شرکت بازرگاني دولتي ايران و همکاري بانک کشاورزي در پرداخت نقدي وجوه خريد گندم، باعث افزايش روحيه توليدکنندگان و رغبت آنان براي فعاليت بيشتر و ايجاد نشاط در مردم شده است.
مرواريد با تاکيد بر همکاري بخش خصوصي و دولت در راه اندازي کارخانه‌ها آرد استان افزود: ما در بحث توليد و صادرات آرد بيش از 50 درصد ظرفيت خالي داريم که در صورت استفاده مي‌توان با توليد آرد و صادرات آن به عراق براي کشور ارزآوري کرد.
وي به طرح آزادسازي قيمت نان اشاره کرد و گفت: آزادسازي قيمت نان فشار زيادي را به مردم و به‌ويژه اقشار کم‌درآمد و آسيب‌پذير که نان جزو قوت اصلي آن‌هاست، وارد مي‌کند.
بنابراين بايد اين کار با در نظر گرفتن تمامي جوانب و جلوگيري از وارد شدن فشار به گروه‌هاي کم‌درآمد و آسيب‌پذير صورت پذيرد.
استاندار ايلام تصريح کرد: اجراي طرح آزاد پزي نان در استان با توجه به مصرف بالاي نان و سطح درآمدي پايين مردم نارضايتي‌هايي را به دنبال داشت، لذا با هماهنگي مسوولان، اين طرح هم‌اکنون در هفت درصد نانوايي‌هاي ايلام اجرا مي‌شود.
مرواريد در پايان گفت: مهم‌ترين مشکل نانوايي‌ها در ايلام مربوط به تکنولوژي پخت است که بايد شيوه پخت قديمي نان را از دور خارج و تلاش کرد با استفاده از تکنولوژي، موجبات پخت نان با کيفيت را فراهم آورد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن