تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860504198
![نمایش مجدد: عروسی زرتشتیان یزدی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
عروسی زرتشتیان یزدی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
واضح آرشیو وب فارسی:سیری در ایران: در ایران باستان و بنا بر قوانین دورهی ساسانی، دختران خود همسر خویش را انتخاب میکردند. این امر در کشورهای همسایه ایران مانند نداشت. در شاهنامه زنان دلاور و خردمندی چون کتایون و تهمینه، همسر خویش را انتخاب کرده و برای یافتن همسر خود همهی مرزهای سیاسی و طبقاتی را زیر پا میگذارند. شاهنامه یک حماسه ملی است، اما تنها عشق است که در این اثر جاودانه، همهی مرزهای ملی و قومی را در مینوردد. همسر و مادر و محبوب بزرگترین پهلوانان شاهنامه ، همه از دیار بیگانه هستند.
هنگامی که سلطان ایران، بهرام گور از دختران یک مرد روستایی ساده درخواست ازدواج میکند؛ روستایی، پاسخ را به دختران خود وا میگذارد.
ایزد بانو آناهیتا، الههی آب و باران؛ ایزد بانو چیستا، الههی خرد و دانایی؛ ایزد بانو رام، الههی شادمانی و سیمرغ، بغبانوی بزرگ ایران است. و این همه نشان ارجمندی زن در نزد ایرانیان است.
زرتشت نیز در اوستا برای ازدواج و تشکیل خانواده منزلت والایی دیده است.
در یسنا آمده است: عروس و داماد! این کلمات را به شما میگویم: زندگی سرشار از شادی داشته باشید و به حقوق یکدیگر احترام بگذارید. بی گمان زندگی شیرینی خواهید داشت.
زرتشتیان که تعداد آنها در دنیا بیش از ٣۰۰ هزار نفر و در ایران ٣۰ هزار نفر میباشد پس از گذشت قرنها مراسم مربوط به ازدواج خود را نگه داشته و بنا بر باورهای دیرین خود رفتار میکنند. به این مراسم نگاه کنیم که چه اندازه زیبا هستند. این آداب انسانی و والا را پاس داریم. بسیاری از مردم یزد نیز در این مراسم با زرتشتیان یکی هستند. مراسم ازدواج زرتشتیها خواستگاری
خواستگاری زردشتیان به این روش است که مادر و خواهر پسر در صورت تمایل خانواده دختر با چند نفر از بستگان نزدیک برای خواستگاری دختر میروند. در بیشتر مواقع خانواده پسر نامهای که در بارهی خواستگاری از سوی پسر به پدر دختر نوشته شده همراه خود میبرند. این نامه را بیشتر برای شگون روی کاغذ سبز رنگ و در پاکتی سبز میگذارند و با یک دستمال سبز و یک کله قند همراه با مقداری سنجد و آویشن به منزل دختر میبرند.
جواب نامه چند روز پس از آن از سوی خانواده دختر با همان روش به سرای پسر برده میشود. در این نامه پدر دختر، موافقت خود را بیان میدارد و به دنبال آن نامزدی آغاز میشود.
نامزدی
در روز نامزدی پسر همراه خانواده خود به خانه دختر میرود و همراه با بردن انگشتر نامزدی هدایایی (از قبیل کیف، کفش، پارچه ،سکه طلا) به دختر میدهد.دادن این هدایا همراه با مراسم ویژه ای است. در جلوی همه این هدایا دو لاله که در داخل هر کدام یک شمع روشن قرار دارد همراه آیینه،گلابپاش، یک کله قند و نقل با خود میبرند و پس از پیش کش کردن این هدایا از سوی پسر به دختر، آنان انگشتر نامزدی را در دست همدیگر میکنند.
چند روز پس از نامزدی،خویشان دختر نیز با دو لاله روشن و نقل و کله قند سبز پوش،گل، پارچه و هدایای دیگر به خانه پسر میروند و آنها را به خانواده پسر هدیه میکنند. در این دیدار، دختر همراه پدر و مادر وخویشان خود نمیرود زیرا این کار را گونه ای سبکی ازسوی دختر میدانند.
پسر میتواند بعد از انجام مراسم نامزدی به خانه دختر رفت و آمد کند .پس از مدتی،که به آمادگی دو خانواده بستگی دارد، روز عروسی را که باید روزی نیک و مبارک باشد برمی گزینند.
آداب و رسوم ازدواج, عروسی در یزد
عروسی
چند روز پیش از عروسی، عروس و داماد و خویشان بسیار نزدیک به خرید وسایل عروسی میروند. از سوی داماد لباس عروسی (کیف و کفش،چند قواره پارچه،طلا و لوازم آرایش…) و از سوی دختر لباس دامادی و هدایای دیگر ( کفش، پیراهن …) خریداری میشود. دو سه روز پیش از عروسی از سوی خویشان عروس جهیزیه را به خانهای که باید عروس و داماد با هم در آن زندگی کنند میبرند و خانه را خود تزیین و آماده میکنند.
هم چنین در این روز همراه با بر پا کردن جشن کوچکی، با نخی که از سوی خانواده دختر فرستاده شده رختخواب عروسی به یاری خانواده پسر دوخته میشود. گرد همایی برای مراسم عروسی را انجمن گویند.
در یزد مراسم زیبای حنابندان نیز رواج دارد و دست و پای دختر و پسر را با نقشهای زیبا میآرایند.
عقد و عروسی زرتشتیان در یک روز انجام میگیرد. روز عروسی،عروس و داماد وخویشان نزدیک پیش از شامگاه برای انجام مراسم عقد در نیایشگاه حاضر میشوند. دراین مراسم در پیشاپیش عروس و داماد،کتاب اوستا، دو لالهی روشن،آیینه،نقل سفید، انار و تخم مرغ به وسیله اقوام نزدیک به معبد برده میشود. عروس و داماد در جای ویژه ای که در جلوی سفره عقد است مینشینند.
سفرهی پیمان یا گواه یا عقد
سفرهی عقد یا گواه بر روی زمین گسترده میشود. این سفره از ترمه یا مخمل و ابریشم است و از سوی مادر عروس نسل به نسل نگه داری شده است . سفره باید رو به خاور یا برآمدن خورشید گسترده شود و بر روی آن این چیزها دیده میشود:
گل سرخ. سینی از هفت سبزه. دو کله قند. کاسهی عسل. سکهی طلا. شاخ یا کاسه نبات. منقل برای اسفند. برنج. سبزی خشک. نمک. رازیانه. چای. کندر. خشخاش. انار. سیب. نانی محلی که بر آن مبارک باد نوشته اند. اوستا. آینهی بخت. لاله( شمعدان)
در یزد بر سفره خوانچه نیز میگذارند. خوانچه مانند تپه ای بلند از نقلهای درشت بیدمشک است که به هم پیوسته اند و بسیار زیباست.
عروس و داماد روبروی هم مینشینند. بر فراز سرشان توری از حریر سپید نگه میدارند و دو کله قند را به هم میسایند تا مراسم بله برون یا بله گفتن عروس به پایان رسد و میخوانند:
مسابم و مسابم!
_ چی چی مسابی؟
_ مهر و محبت مسابم!
_ برای کی مسابی؟
_ برای عروس و دوماد!
داماد لباس سفید چین دار و عروس ساری چین دار سفید میپوشد. در هند بر گردن آنها گلوبندی از گل آویزان میکنند و بر پیشانی آنها خالی سرخ رنگ میگذارند. نخست عروس بر تخت مینشیند و سپس داماد را دوستان وخویشان به نزد او میآورند و به هنگام عروسی در دهان یکدیگر با انگشت عسل میگذارند.
بنا بر دینکرد به هنگام عروسی و برای آگاهی همگان طبل و شیپور مینوازند. این مراسم را شاه جان گویند.
روبروی عروس و داماد موبد و کنارشان خانوادههای نزدیک مینشینند. آنگاه مراسم عقد در حضور دو شاهد که یکی از خانواده دختر و دیگری از خانواده پسر میباشد انجام میگیرد. سپس موبد شروع به خواندن بخش هایی از اوستا نموده و اندرز زناشویی میدهد. بعد از طرفین میپرسد که آیا به ازدواج با هم خوشنود هستند یا نه.
پس از شنیدن جواب بله از هردو، نوشتن ازدواج در دفتر رسمی رزتشتیان انجام میگیرد و عروس و داماد وشاهدان آنرا گواهی میکنند . پس از پایان مراسم عقد،تخم مرغی که در سر سفره عقد بوده به وسیله (دهموبد) به پشت بام پرتاب میشود. با اینکار دهموبد حقوقی را که پدر نسبت به دختر خود داشته با قیچی بریده به این تخم مرغ مصالحه کرده از خانه بیرون میاندازد باین هدف که پدر دیگر حقی به دختر ندارد.
سپس ده موبد در حالی که گلاب و آیینه در دست دارد جلو مهمانان آمده همراه با نگاه داشتن آیینه روبروی آنان به آنها گلاب میدهد و یک نفر دیگر که پشت سر ده موبد حرکت میکند به مهمانان شیرینی میدهد. آنگاه دهموبد سینی بزرگ پر از لورک یا آجیل را برداشته به تقسیم آن بین مهمانان که بیشتر سهم خود را به خانه میبرند میپردازد.
پس از انجام مراسم عقد، موبد،عروس و داماد را در معبد دور آتش مقدس میگرداند. آنگاه عروس و داماد به مجلس جشن عروسی میروند و پس از پایان مراسم جشن، عروس و داماد به وسیله خویشان نزدیک به خانه داماد برده میشوند. در این مجلس موسیقی زنده نواخته میشود و مهمانان با ترانههای بومی به رقص و پایکوبی میپردازند. انار و هندوانه و شیرینی میخورند.
غذا بیشتر گوسفند بریان کرده، مرصع پلو و شیرین پلو میباشد. مراسم بین سه تا هفت روز به درازا میکشد.
گاه نیز با آوردن لوطیها و مطربها به اجرای گونه ای نمایشهای رو حوضی میپردازند. حوض میان خانه پر از سیب و انار و هندوانه است و بر تختی روی حوض، مردمان به تماشای نمایش کمدی و شادی میپردازند. در چند عروسی دیدم که زنی با بستن چند قاشق به انگشتان پای خود، که بر هرکدام صورتی را نقاشی کرده بودند، بر پشت نیم پرده ای خوابیده و نمایش شاد عروسکی را اجرا میکرد.
در مراسمی دیگر دو شخصیت نمایش، یکی در نقش عروس و دیگری در نقش داماد برای هم میخواندند:
– آی دخترک ترگلک ورگلک خوش قد و بالا
عقدت میکنم، عقد مدارا
– تو که عقدم میکنی، عقد مدارا
منم آهو میشم، میرم به صحرا
– تو که آهو میشی، میری به صحرا
منم علف میشم سر در میآرم
– تو که علف میشی سر در میآری
منم بزی میشم علفو میچینم
– تو که بزی میشی علفو میچینی
منم قصاب میشم جونتو میگیرم
– تو که قصاب میشی خونمو میگیری
منم شیشه میشم ، خونتو میگیرم
– تو که شیشه میشی خونمو میگیری
منم دستمال میشم رو شیشه میشینم
– تو که دستمال میشی رو شیشه میشینی
منم موش میشم، دستمالو میچینم
– تو که موش میشی دستمالو میچینی
منم گربه میشم موش رو میگیرم
– تو که گربه میشی موش رو میگیری
منم عروس میشم حجله میشینم
– تو که عروس میشی حجله میشینی
منم دوماد میشم، پهلوت میشینم
بادا بادا مبارک بادا
پا انداز
در یزد و کرمان زرتشتیان عروس را با آداب ویژه ای به خانه داماد میبرند. بدین ترتیب که سمت راست عروس، خواهر داماد و سمت چپ او خواهر عروس (یا یکی از زنان خانوادهی عروس) قرار گرٿته زنان فامیل در حالی که صف چهار یا پنج نفری تشکیل دادهاند پشت سر عروس به سوی خانه داماد حرکت میکنند.
چون به کوچه ای باریک ( کوچهی آشتی کنان) میرسند، میایستند و میخوانند:
این کوچه تنگه؟ بله
عروس قشنگه؟ بله
دست به زلفاش نزنید
مروارید بنده. بله
بادا بادا مبارک بادا
ای یار مبارک بادا
همراهان عروس از جلوی منزل هر زرتشتی عبور کنند، در برابرش، آتش افروخته بر روی آن اسفند و کندر دود میکنند. زنان شاباش میکشند . بدین گونه که سر در گوش و دوش یکدیگر نهاده و فریاد شادمانه بر میآورند:
هلله شولولولولولو……
در جلو در خانه، جلوی پای عروس و داماد آتش میافروزند. خانواده داماد برای ورود عروس پاگشا یا پانداز میدهند که بیشتر پول و طلاست.
در خانه به مهمانها شربتی به نام (شربت در حجله ) میدهند. در هنگام ورود عروس و داماد به حجله مادر شوهر هدیهای( گوشواره، انگشتر، دستبند و سینه ریز) به عروس میدهد.
پس از ورود عروس و داماد به حجله،در حضور عده ای از زنان خانواده نزدیک آنها،عروس و داماد به پاشویی یکدیگر میپردازند. ابتدا سینی را در زیر پای عروس و داماد قرار میدهند. عروس و داماد از ظرفی ،مقداری سبزی که به آن (مرو) و (مور) یا مورد سبز میگویند، و مقداری شیر و آب که همه با هم مخلوط شده برداشته هر دو پای عروس را با آن میشوید و سپس عروس پای داماد را میشوید به این نشان که مانند گیاه مورد همیشه زندگی آنها سبز و خرم باشد و مانند آن شیر همواره از گناهان پاک گردند و مانند آن ریشه( مورد) زندگیشان دراز و پردوام باشد.
در این هنگام مهمانان عروس و داماد را تنها میگذارند. عروس و داماد اناری شیرین را که در روی سفره گواه بوده در اتاق حجله با هم میخورند تا به اندازه دانههای آن دارای اولاد گردند.
بامداد روز دیگر رختخواب عروس و داماد بوسیله خواهر شوهر (یا خواهر زن) بزرگتر جمع میشود. رسم است که داماد سکهای برای خواهر خویش در رختخواب میگذارد و خواهر شوهر موقع جمع کردن رختخواب، آنرا برمی دارد. بامداد همان روز نیز از طرف خانواده عروس مقداری ماست (بعنوان روسفیدی ) همراه شیرینی و پشمک (برای شیرین کامی ) برای خانوادههای نزدیک عروس و داماد فرستادهمی شود.
پا تختی
داماد عصر همانروز ( که روز پاتختی است) قبل از آمدن مهمانان به وسیله چندتن از مردان فامیل همراه موبد با دو لاله روشن و مقداری شیر که با برگ گل و آب مخلوط میباشد برسر آب روان میرود و پس از خواندن پاره هایی از اوستا به وسیلهی موبد،آنرا در آب روان میریزد تا بدین ترتیب هر گونه آلودگی قبل از زناشویی او شسته شود و مانند آب و شیر و گل پاک باشد.
دربازگشت، داماد برای دستبوسی وسپاس از رنج هایی که پدر برای دختر خود کشیده است به خانه پدرزن میرود و با بوسیدن دست مادر و پدر زن خود از تلاش آنها در تربیت دخترشان که حالا زن اوست سپاسگزاری مینماید. پدر زن هدیهای به داماد میدهد. سپس داماد به خانه خود باز میگردد.
در بازگشت داماد، در پاگرد خانه، عروس کاسهای از نقل و شیرینی به نشان پذیرایی از داماد به سر او میریزد. دراین هنگام خویشان و دوستان هدایایی را که آماده کردهاند به عروس و داماد میدهند.
آنگاه داماد به نشان شیربها، اناری را که به آن ٣٣ یا ۱۰۱ سکه زده شده همراه یک جفت کفش به مادر زن هدیه میکند و یک جفت کفش نیز به خواهر زن میدهد.
روز سوم عروسی روز آش رشته است. رشته این آش باید به دست عروس بریده شود و به دست داماد به دیگ ریخته شود. این آش را نیز همراه با برگزاری جشن کوچکی بین دوستان و خویشان بخش میکنند.
رسم است که عروس و داماد پیش از رفتن به جای دیگر همراه خویشان خود به زیارتگاه و مکان مقدسی به نام ( شاورهرام ایزد)و در یزد به پیر سبز و چکچک و پیر بانو میروند. پس از زیارت، در یک روز خوب هفته، مادر شوهر و پدر شوهر، عروس و پسرشان را به خانه خود مهمان میکنند و هنگام ورود آنها هدایایی به نشان پاگشا به آنها میدهند. همین کار را مادر زن و پدرزن نسبت به داماد و دختر خود انجام داده و هدایایی به نشان پاگشا به آنها میدهند. پس از آن خویشان نزدیک عروس و داماد را به خانههایشان مهمان میکنند.
گاهی این مهمانیها یک سال به درازا میکشد، زیرا عروس و داماد هر هفته در خانه یکی از خویشان مهمان میشوند. این مهمانیها نیزهمراه با تشریفات ویژه ای است. هنگام ورود عروس و داماد یک شاخه گل و گیاه سبزی یا یک دانه انار (یا سیب و یا نارنج) به آنها داده مقداری (آویشن) که با شیرینی و سنجد و بادام و غیره مخلوط است بر سر آنها میریزند و چندین مرتبه با صدای بلند که همراه با خوش حالی است نسبت به عروس و داماد (هبیرو شادباش ) میگویند. زدن دف و خواندن ترانههای شادمانه و خوردن انار و هندوانه و شیرینی نیز در تمام این مراسم رایج است.
![عروسی زرتشتیان یزدی عروسی زرتشتیان یزدی](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2015/05/1515.jpg)
![عروسی زرتشتیان یزدی عروسی زرتشتیان یزدی](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2015/05/1516.jpg)
![عروسی زرتشتیان یزدی عروسی زرتشتیان یزدی](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2015/05/1517.jpg)
![عروسی زرتشتیان یزدی عروسی زرتشتیان یزدی](http://seeiran.ir/wp-content/uploads/2015/05/1518.jpg)
![View PDF عروسی زرتشتیان یزدی](http://seeiran.ir/wp-content/plugins/pdf-print/images/pdf.png)
![Print Content عروسی زرتشتیان یزدی](http://seeiran.ir/wp-content/plugins/pdf-print/images/print.gif)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیری در ایران]
[مشاهده در: www.seeiran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]
صفحات پیشنهادی
مراسم عروسی روستای دره صیدی | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
دره صیدی نام روستایی در ۱۰ کیلومتری شمال بروجرد است جشن عروسی در این روستا چهار شبانه روز طول میکشد قبل از شروع شدن رسمی مراسم ازدواج خانواده داماد از هر چیزی که برای شام عروسی نیاز است مانند چای برنج سیب زمینی و… مقدار سی کیلو در مراسمی به نام جرج برون به خانه عروسعروسی تفنگ | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
عروسی تفنگ به عنوان رسمی کهن و قدیمی در زندگی شکارگران ایلامی و به نیت شکستن طلسم تیر شکارچیان هنوز هم در بسیاری از مناطق روستایی و عشایری استان انجام میگیرد این آیین که برای موفقیت در شکار و طلسمشکنی تفنگ شکارچیان اجرا میشود ظرافتها و نکات بسیاری برای پی بردن به فرهنگ عامهآیین عروسی لرستان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
در هر یک از مناطق مختلف لرستان آییننامههاى عروسى نحوه جشن عروسى و آداب و رسوم مربوط به آن به شیوهاى خاص برگزار مىشود مراسم عروسى گرچه داراى وجوه مشترک فراوانى است ولى از نگاهى دیگر ویژگىهاى خاص آئینى هر منطقه را داراست که نمایانگر خصوصیات دینى ـ فرهنگى و گاه جغرافیایى قومسایتی برای رزرو هتل با تخفیف | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
قصد سفر به یکی از شهرهای ایران را دارید… برای رزرو هتل در آن شهر چه می کنید چطور با هتل ها و اقامتگاه های شهر مقصد سفرتان آشنا می شوید آیا قبل از سفر هتل ها و عکس های آنها را می بینید و مقایسه می کنید در مورد قیمت چطور با استفاده از سایت رزرو هتل ایران بوکینگ می توانیدبازیهای محلی قزوین | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
شهرها و روستاهای مختلف جهت حفظ روحیه جمعی و ایجاد نشاط و شادی در میان اهالی به برگزاری بازی ها و مسابقات سنتی می پردازند و فرهنگ شهر خود را زنده نگه می دارند در این میان ما با هدف آشنایی با بازی های سنتی استان قزوین آنها را مورد بررسی قرار می دهیم در استان قزوین بازی های سنتی ازبازیهای محلی بجنورد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
● کلاغ پر ▪ اهداف بازی سرگرمی و نشاط افزایش تمرکز دقت و هماهنگی عصبی عضلانی ▪ تعداد بازیکنان ۴ تا ۱۰ نفر ▪ محوطه بازی فضای بسته ▪ شرح بازی بازیکنان از بین خودشان یک استاد انتخاب می کنند همه به همراه استاد به شکل دایره وار دور هم می نشینند هر کدام از بازیکنان انگشت اشاره شموسیقی بومی قزوین | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
کامران کاکاوند از اساتید آواز و موسیقی استان است که فعالیت جدی در این زمینه را از سال 67 آغاز نموده و در کلاس آقای عاملی شرکت کرده و با بهره مندی از دایی خود که استاد موسیقی آذری است و همچنین تحت تأثیر عمویش در ابتدا بر اساس علاقه به سمت آواز رفت و بتدریج به صورت جدی فعالیت های مکِلاورِوان ( کلاه پران – کلاه وروانک ) | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
در این بازی بازیکنان به دوسته مساوی تقسیم شده وسپس روی زمین دایره ای به شعاع مناسب مشخص مینمایند و یک گروه به قید قرعه در درون دایره به حالت چهار دست وپا قرار میگیرند وهر کدام کلاهی به سردارند و دستهی دوم بایستی بدون آنکه ضربهی پای تیم مقابل خورده باشند یکی از کلاهها را برداشصنایع دستی گرگان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
محصولات صنایع دستی استان گلستان از طبیعت منطقه و نیازهای خاص آن شکل گرفته است که برخی از آنها چون قالی ترکمنی در ایران بی نظیر است در حال حاضر استان گلستان یکی از قطبهای مهم تولید کننده فرش ترکمنی قالیچه پشتی قارچین گلیم نمدبافی گلدوزی سوزن دوزی ابریشم دوزی بر پارچه زیوروستای بانقلان و قلعه توت | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
بانقلان نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایلام است که در دهستان ده پایین قرار دارد این روستا دارای کشتزارها و مزارع کشاورزی زیادی است در جنوب این روستا و در میان کشتزارها و باغهای کشاورزی و بر فراز یک تپه باستانی قلعه ای تاریخی به نام قلعه توت دیده میشود ارتفاع تپه از سبوستان پردیس بانوان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
آدرس سه راه افسریه-ضلع جنوب غربی میدان افسریه-ضلع شمال بوستان آزادگان این بوستان در جنوب شرقی تهران و در محدوده منطقه 15 شهرداری واقع شده است مساحت کل بوستان 27 هکتار بوده و دارای یک ورودی اصلی در ضلع جنوبی میباشد معماری این بوستان ترکیبی از سبک ایرانی و مدرن است سطح بوستالباسهای محلی هرمزگان | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
ایران هم یکی از کشورهایی است که به علت تنوع قومیتی لباسهای خاص زیادی در آن وجود دارد که هر کدام شناسانگر محل و فرهنگ قومیتی خاص است لباس هایی مانند لباس کردی آذری و لری که همانگونه که اشاره شد گوای فرهنگ سنن و زبان خاصی هستند گرچه در استانهای جنوبی ایران قومیتی خاص مانند آذموزه صنعت برق ایران | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
نخستین مولد برق در 1263 ش به دستور ناصرالدین شاه قاجار وارد ایران شد و در تکیه دولت و دربار به منظور روشنایی مورد استفاده قرار گرفت در 1284 نخستین نیروگاه خصوصی برق شهر توسط مرحوم حاج حسین مهدوی امین الضرب در تهران افتتاح شد موزه صنعت برق ایران موزهای تاریخی صنعتی ونان محلی قطاب | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
با توجه به اینکه در فصل بهار سبزی خاصی که فقط در خراسان شمالی یافت میشود که چریش نام دارد طرفداران زیادی در استان دارد طرز تهیه قطاب همراه با سبزی محلی چریش مواد اولیه برای تهیه نان محلی قطاب با سبزی محلی بجنورد چریش برنج نیم دانه 500 گرم سیب زمینی دو عدد متوسط چریش سبزی محلوریس چکناواریان: فردوسی از مفاخر ادبیات جهان است | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1394 03 04-لوریس چکناواریان سازنده اپرای رستم و سهراب درآستانه نمایش این اثر در فرهنگسرای نیاوران از فردوسی و شکسپیر به عنوان مفاخر ادبیات جهان نام برد و گفت نمی توان آنها را در یک کشور خاص محدود کرد باید این مفاخر بزرگ تاریخ جهان را متعلق به همه جهانیان دانسته و درآش یارمه بجنورد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
آش یارمه نوعی آش محلی در بجنورد است که با نوعی سبزی کوهی به نام چریش که در فصل بهار در کوهها میروید درست میکنند این آش را میتوان با اسفناج هم درست کرد با تشکر از خواهرم لیا که زحمت درست کردن آش یارمه و عکس گرفتن از آن را کشیده مواد لازم برای شش نفر نخود یک لیوان لوبآبشار شصت کلاته | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
آبشار شصت کلانه فیروز محل گرگان در استان گلستان واقع است آبشار شصت کلانه در انتهاي جنگل شصت کلا در بيست و دو کيلومتري جنوب غرب گرگان واقع گشته و مسير دسترسي به آن از ميان اين جنگل زيبا مي گذرد در کف تاريک جنگل و در کنار درختان مي توان انواع و اقسام قارچ هاي رنگارنگ و البته-
گوناگون
پربازدیدترینها