تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816140830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رد پاي آل‌سعود در‌انتحار قطيف


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: رد پاي آل‌سعود در‌انتحار قطيف
به دنبال اعلام هويت عامل حمله انتحاري به شيعيان عربستان، فرضياتي مبني بر دست داشتن رژيم آل سعود در اين حمله مطرح شده است هرچند سعودي‌ها منكر اين مسئله هستند اما گزارش‌هاي غيررسمي وجود دارد كه نشان مي‌دهد رياض از چنين برنامه‌اي خبر داشته ولي براي ممانعت از آن اقدامي انجام نداده است.


به دنبال اعلام هويت عامل حمله انتحاري به شيعيان عربستان،  فرضياتي مبني بر دست داشتن رژيم آل سعود در اين حمله مطرح شده است هرچند سعودي‌ها منكر اين مسئله هستند اما گزارش‌هاي غيررسمي وجود دارد كه نشان مي‌دهد رياض از چنين برنامه‌اي خبر داشته ولي براي ممانعت از آن اقدامي انجام نداده است.
 دو روز پس از حمله تروريستي به مسجد شيعيان در استان قطيف عربستان، هويت عامل اين انفجار انتحاري مشخص شد. حمله تروريستي روز جمعه به شيعيان عربستان در مسجد امام علي(ع) در استان قطيف از همان ابتدا شبهاتي را نسبت به دست داشتن رژيم آل سعود در اين حمله ايجاد كرد، هرچند مقامات سعودي هرگونه دست داشتن در اين حمله تروريستي را كه طي آن بيش از 120 تن كشته و زخمي شدند، رد كرده‌اند اما گزارش‌هايي منتشر شده است كه نشان مي‌دهد سعودي‌ها از اين حمله برنامه‌ريزي شده اطلاع داشته‌اند ولي اقدامي براي ممانعت از آن انجام نداده‌اند. وزارت كشور عربستان روز يك‌شنبه در بيانيه‌اي اعلام كرد: «عامل اين حمله صالح عبدالرحمان القشعمي است كه داراي تابعيت عربستاني و در ليست افراد تحت تعقيب نيروهاي امنيتي بوده است.» به گفته وزارت كشور عربستان، اين فرد عضو گروهي تروريستي بوده كه دستورات خود را از داعش در خارج دريافت مي‌كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه خبري اسكاي نيوز عربي، منصور التركي، سخنگوي وزارت كشور عربستان اعلام كرد: «اين باند وابسته به داعش پيشتر شناسايي شده بود و 26 تن از اعضاي آن كه همگي داراي تابعيت عربستاني هستند بازداشت شده‌اند.» التركي همچنين اعلام كرد هدف داعش، حمله به نيروهاي امنيتي اين كشور و ايجاد تفرقه مذهبي در عربستان است. مردم قطيف روزهاي شنبه و يك‌شنبه در محكوميت اين اقدام تروريستي تظاهرات كردند. تظاهركنندگان همچنين خواستار حقوق سياسي و دموكراتيك براي اقليت شيعه عربستان شدند. شيعيان عربستان يكي از دلايل اصلي اين حملات تروريستي را مبلغان وهابي، مدارس تكفيري، ائمه مساجد و علماي سعودي مي‌دانند كه با تبليغ افكار وهابيت، در حال تكفير شيعيان هستند و تلاش مي‌كنند اين تفكرات را در ديگر كشورهاي عربي نيز رواج دهند. فايز الشهري، عضو مجلس شوراي عربستان نيز مدعي شد كه اظهارات تحريك كننده برخي مبلغان عربستاني عليه شيعيان اين كشور ربطي به انفجار قطيف ندارد.

   انتحار رياض از درون
برخي منابع، مقامات بلندپايه سعودي را به دست داشتن در اين حمله انتحاري متهم مي‌كنند. پايگاه خبري «‌بوسلا اسپانيول‌» به نقل از «‌منابع مطلع‌» در عربستان سعودي نوشت: «‌تندروهاي وهابي وابسته به «‌محمد بن سلمان‌» وزير جنگ و جانشين وليعهد، مسئول طراحي و اجراي عمليات انتحاري روز جمعه در مسجد علي بن ابيطالب(ع) شهر قطيف بودند.» اين پايگاه مي‌افزايد: «‌همچنين قرار بود مشابه اين انفجار نيز در برخي مساجد مانند مسجد جامع رسول الاعظم شهر قطيف انجام شود كه موفقيت‌آميز نبوده و حتي يكي از عوامل تكفيري توسط مردم بازداشت شده است.» اين اقدام تروريستي كه همزمان با كشتار شيعيان يمن توسط عربستان سعودي رخ داد، به فرضيه دست داشتن سعودي‌ها در اين حمله انتحاري بيش از پيش دامن زده است. گفته مي‌شود به دليل حمايت شيعيان عربستان از مردم مظلوم يمن، محمد بن‌سلمان قصد انتقام از آنها را دارد اما واضح است كه در شرايط كنوني دست داشتن عربستان در اين اقدام تروريستي به نوعي انتحار از درون براي اين رژيم محسوب مي‌شود كه مي‌تواند آتش خشم شيعيان اين كشور را كه تحت فشارهاي رياض قرار دارند، شعله ور كند. درحال حاضر، عربستان در باتلاق يمن فرو رفته و توانايي خروج از آن را ندارد و احتمال دست داشتن رياض در اين عمليات نوعي انتحار از درون است كه مي‌تواند روند فروپاشي اين رژيم را سرعت بخشد.

   انگشت اتهام به سوي آل‌سعود
از آنجاكه تروريست‌هاي داعش از سوي سعودي‌ها حمايت مالي و نظامي مي‌شوند برخي ناظران، رياض را در اين حمله دخيل مي‌دانند. به گزارش پرس تي وي، علي الاحمد، مدير مؤسسه امور خليج (فارس) گفت: «دولت سعودي مسئول اين حمله است زيرا نه فقط به طور رسمي به تحريك براي اين حمله مبادرت كرده بلكه از گروه‌هايي حمايت مالي كرده كه كارشان كشتن شيعيان و ديگران است. اگر بپرسيد چه كسي عامل اين حمله بوده است، همه انگشت اتهام را به سوي دولت سعودي نشانه خواهند رفت. داعش فقط پوششي است كه تقصير كار را از دوش دولت سعودي كه طراح اين حمله بوده است بردارد و بر دوش خود بيندازد.» الشيخ حسن الصالح هم طي گفت‌وگو با پايگاه خبري الوعي با اشاره به دست داشتن مقامات امنيتي ارشد سعودي در اين حمله تصريح مي‌كند كه در سرتاسر شهر قطيف و ورودي‌ها و خروجي‌هاي اين شهر ايست‌هاي بازرسي متعددي قرار دارد كه تحت فرمان دستگاه‌هاي امنيتي از جمله وزارت كشور هستند، حتي به گفته الصالح در زمان برپايي نماز در مسجد امام علي (ع) هيچ مأمور امنيتي وجود نداشته است. با اين وجود، عدم تأمين امنيت اين مسجد شبهه ديگري را نسبت به نقش آل سعود در اين اقدام تروريستي ايجاد مي‌كند زيرا نبود نيروهاي امنيتي سبب شده تا عامل انتحاري به راحتي حمله را انجام دهد. از سوي ديگر، شبكه العربيه وابسته به رژيم سعودي با وجود تهيه گزارشي از اين حمله تروريستي، از پخش آن خودداري كرد تا شبهات نسبت به دست داشتن سعودي‌ها بيشتر شود.  همچنين تظاهرات گسترده شيعيان در مخالفت با حكم اعدام  آيت‌الله محمدباقر النمر، رهبر شيعيان اين كشور از سوي دادگاه عربستان در هفته‌هاي اخير، اين فرضيه را تأييد مي‌كند كه شايد سعودي‌ها براي زهر چشم گرفتن از شيعيان اين كار را طراحي كرده باشند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن