تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804724086




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داعش، موجودي پيچيده و ابزاري خطرناک


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ خرداد ۱۳۹۴ (۷:۵۱ق.ظ)
آفرينش: داعش، موجودي پيچيده و ابزاري خطرناک موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «داعش، موجودي پيچيده و ابزاري خطرناک»عنوان سرمقاله روزنامه آفرينش است که در آن مي خوانيد؛
شايد چند سال پيش که اعتراضات در سوريه درحال تبديل شدن به درگيري هاي مسلحانه بود، کسي باور نمي کرد يک گروهک کوچک نظامي با عقايد سياه افراطي، امروز براي خود صاحب جغرافياي منطقه اي باشد.
امروز گروه داعش توانسته است با گسترش سيطره خود بر خاک سوريه بيش از 95 هزار کيلومتر مربع از خاک اين کشور را تصرف کند. به لحاظ آماري با توجه به کل مساحت 185 هزار کيلومتر مربعي اين کشور، در حال حاضر اين جريان تروريستي نيمي از يک کشور(سوريه) را تحت تسلط خود دارد و ديگر نمي توان آن را گروهکي ناتوان دانست!! ضمن اينکه داعش يک سوم خاک عراق را نيز تصرف کرده است و تمامي نقاط مرزي اين کشور با سوريه را تحت کنترل خود درآورده است.
اين تغييرات جغرافيايي درحال ايجاد يک بافت سياه و خطرناک در منطقه خاورميانه گرديده که به شدت استعداد رشد و گسترش دارد. شايد به زعم برخي تحولات موجود و پيشروي هاي داعش در سوريه و عراق به سبب بي کفايتي وضعف نيروهاي نظامي و ارتش بوده باشد. اما واقعيت اين است که داعش بايک استراتژي هدفمند از سوي حاميانش به دنبال اهداف بسياري در منطقه مي باشد. بايد اين سوال را از خود پرسيد که چرا ائتلاف نظامي آمريکا و متحدانش با پيشرفته ترين سلاح ها و دارا بودن مزيت جنگ هوايي، قادر به نابودي داعش نيستند؟!. چرا لشکرها و تيپ هاي زرهي ارتش در مقابل چند هزار نفر از افراط گرايان داعشي قادر به قدرت نمايي نيستند؟! جواب تمام اين سوالات را مي توان در ارتقاي توان مالي و نظامي اين جريان از سوي کشورهاي حامي آن دانست.
امروز بايد محورها و نحوه عملکرد داعش را درکنار يکديگر چيد تا مشخص شود چه هدفي مي تواند در بلند مدت از سوي حاميان آنها دنبال و محقق گردد. امروز داعش در قلب خاورميانه همچون غده اي سرطاني درحال رشد است و از مرکز درحال تزلزل کشورهاي اسلامي است که محور ارتباطشان با ايران غير قابل چشم پوشي مي باشد. پيچيدگي مسئله داعش به حدي است که نمي توان آن را صرفاً تهديدي براي ايران دانست، چرا که امکان هر سناريوي ديگري براي تغييرات منطقه اي توسط اين ابزار خطرناک وجود دارد، تاحدي که نمي توان حاشيه امني براي حاميان آن نيز متصور بود!.
اما درحال حاضر با توجه اهميت پرونده هسته اي ايران و حساسيت تحولات منطقه اي براي کشورمان بايد بيش از گذشته سياست خارجي خود را در قبال داعش و حاميانش هوشمندانه به اجرا بگذاريم.
شايد در ظاهر امر اين طور تصور شود که امروز طرف آمريکايي براي توافق هسته اي بسيار مشتاق باشد و حتي اوباما اين توافق را به انگيزه هاي شخصي خود متصل کند، اما واقعيت اين است که گرفتن امتيازات مختلف هسته اي و منطقه اي از ايران، يکي از مهمترين اهدافي است که از طريق ابزار داعش مي توان وصول شود.
امروز مذاکرات هسته اي به سمت طولاني و فرسايشي شدن از سوي طرف غربي پيش مي رود، و در سمتي ديگر شاهد پيشروي هاي داعش به واسطه کمک هاي مالي، نظامي و اطلاعاتي در عراق و سوريه هستيم که به لحاظ استراتژيک خطري براي ايران و نفوذ منطقه ايش محسوب مي شود. از يکسو مذاکرات درحال کند شدن مي باشد و سوي ديگر سرعت قدرت گيري داعش افزايش پيدا مي کند. لذا اين موضوع مي توان ابزار فشاري بر ايران در پذيرش برخي خواسته هاي زياده طلبانه غرب باشد. اگرچه سيستم يکپارچه امنيتي و نظامي ما داراي آمادگي مناسبي مي باشد، اما نزديک شدن و گسترده شدن جبهه هاي جنگ در مناطق تحت نفوذ ايران و حتي مرزهاي کشورمان، بسيار خطرناک مي باشد.
امروز لابي هاي عبري و عربي از جمله مخالفان اصلي هسته اي شدن ايران و نفوذش در کشورهاي منطقه مي باشند، لذا ابزار داعش کارامدترين و خطرناک ترين گزينه ها در مقابل با کشورمان مي باشد که از يکسو با شکست مذاکرات و حفظ ساختار تحريم ها وضعيت داخلي ايران را با مشکل مواجه کنند و از سوي ديگر با هزينه آفريني براي ايران در عراق، سوريه، لبنان، يمن، و مشغول کردن ما درجبهه هاي مختلف از تمرکز قدرت و نفوذ کشورمان بکاهند. برکسي پوشيده نيست که کمک هاي ضروري نظامي و مالي ما براي حمايت از اين کشورها درمقابل تروريست ها، هزينه هاي بسياري را برکشور وارد ساخته است. اما بايد به گونه اي عمل کرد که ناخواسته در نقشه بازي دشمنان قرار نگيريم.
اگر امروز ما به طور غير مستقيم در جبهه هاي جنگ در منطقه درگير هستيم، اما به نظر مي رسد دشمن خواسته اي فراتر از اين موضوع دارد و به دنبال درگير کردن مستقيم ايران دريکي از حوزه هاي جنگ منطقه اي مي باشد. هرچند ناامني ايران به منزله ناامني تمام منطقه محسوب مي شود، اما بايد طوري عمل کرد که اجازه نداد تا مسائلي همچون پرونده هسته اي کشورمان به طور پنهاني با مسئله ناامني هاي منطقه اي گره زده شود و موجب امتياز گيري و فشار بر ايران گردد.
مطمئنا حل شدن هرچه سريعتر مذاکرات هسته اي قدرت و توان بيشتري به ايران براي حضور و نفوذ منطقه اي خواهد داد و بخش اعظمي از کارشکني هاي همسايگان و لابي هاي يهود خنثي خواهد شد. شايد سياه نمايي تلقي گردد، اما نمي توان انتظار داشت که اين دو مقوله(مسئله هسته اي و داعش) به راحتي قابل حل باشد و کشورمان از ترکش هاي آن ضربه نبيند.

نويسنده: حميدرضا عسگري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن