تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820468384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضور در مزايده بلاي جان خودروسازان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حضور در مزايده بلاي جان خودروسازان
غائله گويا قرار است امروز ختم شود. اما به خير يا به شر، هنوز مشخص نيست. جعفر سبحاني- مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي- مدعي است كه امروز سرخابي‌هاي‌ پايتخت مالكان جديد خود را مي‌شناسند.
نویسنده : دنیا حیدری 


غائله گويا قرار است امروز ختم شود. اما به خير يا به شر، هنوز مشخص نيست. جعفر سبحاني- مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي- مدعي است كه امروز سرخابي‌هاي‌ پايتخت مالكان جديد خود را مي‌شناسند. اين مسئله در حالي مطرح مي‌شود كه حضور خودروسازان در ميان خريداران اين دو تيم كه در انتظار مشخص شدن اهليت خود براي خريد پرسپوليس و استقلال هستند، حواشي فراواني را به دنبال داشته است؛ حواشي‌اي كه مي‌تواند با حواشي سرخابي‌ها گره بخورد و قوز بالا قوز شود.
چهارمين مزايده دو باشگاه سرخابي سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد كه طي اين مزايده پرسپوليس داراي سه خواهان(استيل‌آذين ايرانيان، بهنام پيشروي كيش و نيوان ابتكار وابسته به شركت خودرو‌سازي سايپا) و باشگاه استقلال داراي يك خواهان(سمند وابسته به گروه خودرو‌سازي ايران‌خودرو) بودند. بعد از مشخص شدن حضور خودروسازان در بين خريداران سرخابي‌هاي‌ پايتخت بود كه داوود ميرخاني‌رشتي، مشاور انجمن خودروسازان مدعي شد خودروسازان مجبور به شركت در مزايده خريد سرخابي‌ها شده‌اند: «خودروسازان نبايد درگير حاشيه‌هاي فوتبال شوند. به نظرم مديران ايران خودرو و سايپا تمايلي به شركت در مزايده خريد استقلال و پرسپوليس نداشتند اما به دليل تحكم صورت گرفته مجبور به اين كار شده‌اند. چنين اقداماتي در دولت‌هاي گذشته مانند اجبار به ايجاد سايت توليد خودرو در ونزوئلا ديده شده بود و حالا با خريد استقلال و پرسپوليس از اين پس خودروسازان به جاي كار صنعتي و توليد، بايد در پي پاسخگويي درباره رفتار و عملكرد فوتباليست‌ها و حواشي آنها به افكار عمومي، دولت و مجلس باشند.
 با خريد استقلال توسط سمند بايد انتظار داشته باشيم كه با هزينه‌هاي آشكار و پنهان استقلال، اين شركت سرمايه‌گذاري نيز زيانده شده و عملكرد مالي ايران خودرو را تحت‌ تأثير قرار دهد. سايپا سال گذشته 900 ميليارد تومان زيان داد و امسال نيز زيانده خواهد بود، سايپا 3000 ميليارد تومان بدهي انباشته دارد بنابراين چرا بايد خود را درگير خريد ميلياردي يك باشگاه فوتبال زيانده با زيان انباشته و هزاران حاشيه كند. آيا خودروسازان بايد به دستور صادر شده تمكين كنند و آيا شوراي رقابت اجازه مي‌دهد هزينه خريد باشگاه‌هاي فوتبال از طريق افزايش هزينه‌هاي توليد و از جيب مردم جبران شود؟ با خريد دو باشگاه فوتبال هزينه‌هاي آن به مصرف‌كنندگان منتقل خواهد شد، زيرا دو خودروساز بزرگ دو شركت بورسي بوده و بايد افزايش هزينه‌ها را از طريق فروش محصولات خود جبران كنند. دو خودروساز بزرگ مشكلات زياد و راه طولاني براي بهبود عملكردهاي خود در پيش دارند، بنابراين در اين وضعيت چگونه مي‌خواهند خود را درگير حاشيه‌هاي دو باشگاه استقلال و پرسپوليس كنند.»
احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان نيز با خريد استقلال و پرسپوليس توسط خودروسازان مخالف است: «اگرچه ما مخالف اين كار هستيم اما هيئت‌مديره ايران خودرو و سايپا در اين زمينه تصميم گرفته‌اند و ما نمي‌توانيم در كار آنها دخالت كنيم. البته غول‌هاي بزرگ خودروسازي خودشان وارد نشده‌اند بلكه شركت‌هاي سرمايه‌گذاري زيرمجموعه آنها وارد شده‌اند كه به نظرم كار درستي نكرده‌اند. اگر خود آنها استقلال و پرسپوليس را مي‌خريدند، انتقاد زيادي به آنها وارد بود، اما به طور مثال شركت سرمايه‌گذاري سمند فكركرده است كه با خريد استقلال سود خواهد برد و شايد فرضيه درستي براي اين مسئله داشته باشد.»
روح‌الله عباسپور، سخنگوي كميسيون صنايع مجلس نيز مدعي شد كه وزير صنعت براي اجبار خودروسازان به خريد سرخابي‌ها احضار مي‌شود: «وزارت صنعت نبايد از ابتدا براي خودروسازان تعيين تكليف مي‌كرد تا اقدام به خريداري باشگاه‌ها كنند چراكه هر كدام از باشگاه استقلال و پرسپوليس سالانه ۱۰۰ هزار ميليارد تومان هزينه دارند و اين در حالي است كه خودروسازان با مشكلات مالي عديده‌اي از جمله با بدهي به قطعه سازان مواجه هستند. در حال حاضر نيز شرايط صنعت خودروسازي به گونه‌اي شده است كه با افزايش قيمت‌ها، كيفيت نيز كاهش پيدا كرده است و مردم در يك مقايسه با خودروهاي وارداتي ترجيح مي‌دهند، خودروي خارجي را خريداري كنند. با اين اوصاف خودروسازان چطور قرار است تيم‌داري كنند؟» با وجود مخالفت‌هاي فراوان اما سبحاني، مشاور رئيس سازمان خصوصي‌سازي مدعي است كه برخلاف حساسيت نمايندگان مجلس، ورود خودروسازان به مزايده سرخابي‌ها قانوني است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن