تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819418920
سبک زندگی قرآنی؛ مسیری به سوی خوشبختی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
اخلاق در قرآن سبک زندگی قرآنی؛ مسیری به سوی خوشبختی اخلاق و اخلاقیات از مباحث بسیار مهمی است که همواره در تاریخ مورد توجه اندیشمندان، فیلسوفان و دیگر حوزههای تفکر بوده است.
علاوه بر این، در سطح پایین تر و عام تر نیز دغدغه های اخلاقی و باید ها و نباید ها و درست و غلط ها، ذهن بشر را به خود مشغول داشته است. در حوزه علم اخلاق یا فلسفه اخلاق، سه نظریه کلی وجود دارد؛ نظریه های تکلیف مدار، نتیجه گرا و فضیلت مدار. نظریه های تکلیف مدار ـ که دو نمونه بارز آن در حیطه فلسفه اخلاق غرب، اخلاق مسیحی و کانتی است ـ می گوید فعل اخلاقی به این خاطر انجام می گیرد که وظیفه است. در اخلاق مسیحی، وظیفه را اوامر خداوند تعیین می کند؛ بنابراین قتل به این دلیل از حیث اخلاقی نادرست است که در سیاهه ده فرمان، از آن به عنوان گناه یاد شده است. از این منظر به تعبیر داستایفسکی اگر خدا نباشد، هر کاری مجاز است؛ زیرا عدم جواز کارهای غیراخلاقی، وابسته به وجود و اوامر خداست. در اخلاق کانتی، عمل اخلاقی، عملی است که از سر احساس تکلیف صورت گرفته است، بنابراین انگیزه عمل به مراتب مهم تر از خود عمل و نتایج آن است. نظریه های نتیجه گرا، اخلاقی بودن یا نبودن فعلی را بر مبنای نتایج آن ارزیابی می کنند. از این منظر، دو دیدگاه وجود دارد؛ سودانگاری و سودانگاری منفی. در نگاه اول، فعل اخلاقی فعلی است که بیشترین فایده، سود، منفعت و سعادت را نصیب بیشترین تعداد و در نگاه دوم، فعل اخلاقی کاری است که کمترین رنج، الم و آسیب را متوجه کمترین تعداد از افراد و موجودات می کند. فضایل اخلاقی، سبک زندگی در نظریات فضیلت محور ـ که از اساس متعلق به ارسطوست ـ دغدغه نسبت به زندگی فرد است. به این معنا که پرسش اساسی این است من چگونه باید زندگی بکنم؟ پاسخ این پرسش از نگاه فضیلت گرایان، شکوفایی و پرورش فضایل، راه شکوفایی آدمی است و فضیلت فعلی است که انسان را به این شکوفایی می رساند و بالطبع اخلاقی بودن نیز در این چارچوب تعیین می شود. در حیطه اخلاق، علاوه بر این نظریات، پرسش مهم دیگری نیز مطرح است و آن این که آیا اخلاق نسبی است یا مطلق؟به این معنا که یک فعل اخلاقی در همه شرایط خوب است یا می توان در شرایطی از آن صرف نظر کرد و فعل دیگری را بر آن ارجح دانست؟ آیا حسن و قبح اخلاقی همیشه یکسان است یا تابع شرایط؟ اخلاق قرآنی؛ ملازم با فقه، حقوق و عرفان قرآن از منظر نظریات و پرسش های بالا، اکنون وارد بررسی قرآن مجید می شویم و می خواهیم بدانیم اولا قرآن را می توان کتابی دانست که واجد نظریه اخلاقی و مبتنی بر اخلاق گرایی باشد یا خیر؟ در ثانی، نظریه اخلاقی قرآن تکلیف مدار است یا نتیجه محور یا فضیلت مدار؟ و سوم آن که از منظر قرآن، اخلاق نسبی است یا مطلق؟ در پاسخ به پرسش نخست باید گفت ما قرآن را کتاب انسان سازی می دانیم و پیامبر اسلام را به عنوان معلم انسان سازی می شناسیم. ایشان می فرمایند «انی بعثت لاتم مکارم الاخلاق»، من آمده ام تا اخلاق های نیکو را کامل کنم. حاصل رسالت پیامبر هم که کتاب قرآن است، پس می توان گفت تمام قرآن اخلاق است و اخلاق هم به معنای خلق و خو و طبیعت انسان است که صفات درونی او را بروز می دهد. قرآن این صفات درونی انسان را اصلاح و آن را متجلی کند. پس اساسا می توان گفت حوزه های دیگر معرفتی که شامل عرفان، کلام یا فقه و حقوق است و در قرآن آمده اند، همه وسیله اند تا انسان را به مکارم اخلاق برسانند و هر چه در قرآن وجود دارد، زمینه ای است برای تجلی اخلاق. روش اخلاقی قرآن هم بر پایه توحید خالص و کامل است؛ زیرا قرآن در یک جمله کتاب توحید است. پیشرفت فرد موحد در اخلاقیات، ملازم با پیشرفت او در توحید است. چنین فردی به تدریج ریا و امید به غیرخدا و ترس از غیر خدا را کنار می گذارد و عزت ها و قدرت ها را به دست خدا می داند و در نهایت به مرحله ای می رسد که فقط خدا را می بیند و به عرفان می رسد. پس در قرآن فرآیند انسان سازی با اخلاق عملی شروع می شود و به توحید و عرفان می رسد که اینها در کنار هم هستند؛ بنابراین ما نمی توانیم در قرآن، اخلاق را از فقه، حقوق یا عرفان جدا کنیم. در مورد پرسش دوم باید گفت در قرآن اخلاق، تکلیف محور است چون خداوند در قرآن وظیفه انسان را در قبال خودش، جامعه و آفریننده اش مشخص می کند؛ پس از این منظر، قرآن وظیفه مدار است. اما از سوی دیگر، اخلاق قرآنی نتیجه محور نیز است. این که خداوند در قرآن می فرماید، هر فعلی را انجام می دهید به خودتان برمی گردد یا هر آنچه بر سرتان می آید، تجسم اعمال خودتان است، ناظر به همین است. اخلاق قرآن فضیلت محور هم است چون می گوید با انجام فعل اخلاقی انسان به فضیلت می رسد. این که می گوید: «الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور»، به این معناست که اخلاق خدایی انسان را به فضیلت بیرون رفتن از تاریکی و دستیابی به نور می رساند. از اخلاق تا سعادت همه این نظریات در قرآن هست، اما چیزی فراتر از آن نیز وجود دارد که فلاح و رستگاری است که هم دنیا را شامل می شود و هم آخرت را. به نوعی می توان گفت نظریه اخلاقی قرآن، رستگاری محور و سعادت مدار است. از منظر نسبی گرایی و مطلق انگاری نیز مثلا در قرآن در بعضی موارد سخن از احسان شده است، اما تعریفی از احسان گفته نمی شود. وقتی گفته می شود «و بالوالدین احساناً»، قرآن این را پیش فرض می گیرد که انسان خودش می داند احسان چیست. همه جا گفته ظلم بد است، اما در بعضی جاها اصلا تعریف نکرده است که ظلم چیست. قرآن اصول اخلاقی را نسبی نمی داند، بلکه آنها را ثابت و مستتر در انسانیت انسان و همراه او می داند. از دیدگاه شیعه هم چنین است که حسن و قبح، ذاتی افعال بوده و انسان از کودکی از بدی، بیزار و به سوی نیکی متمایل است، بنابراین اصولی چون حسنِ عدل و قبحِ ظلم ثابت هستند. اما شاخه های فرعی آن که عبارت است از تربیت یا آداب اخلاق، با این که نباید از محدوده حسن بودن یا عدل بودن خارج بشوند، می توانند شیوه های متفاوت داشته باشد. مثلا احترام به عالم یک اصل اخلاقی است. قرآن می فرماید «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون». اما این برتری عالم نسبی است و بسته به شرایط فرق می کند. معیار اصلی فعل اخلاقی در قرآن عدل و ظلم است که مطلق است، اما شاخ و برگ و شرایط آن می تواند نسبی باشد؛ مثلا دروغ هیچ جا خوب نیست چون قبح عقلی دارد، اما در جایی مصلحت بالاتری ایجاب می کند که این فعل قبیح انجام شود. اخلاق توحیدی هم سعادت فرد را به بار می آورد، هم سعادت و نورانیت و رشد و تعالی جامعه را، زیرا اخلاق توحیدی همه چیز فرد را می سازد. در این صورت دیگر هیچ بدی ای از هیچ کس بروز نمی کند و این همان سعادتی است که خداوند در قرآن وعده می دهد. زهرا گوهری / مدرس حوزه علمیه و پژوهشگر قرآنی
 
شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 04:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]
صفحات پیشنهادی
از سوی مرکز نشر هاجر انجام شد عرضه «سبک زندگی فاطمی» از سوی مرکز نشر هاجر در نمایشگاه کتاب تهران
از سوی مرکز نشر هاجر انجام شدعرضه سبک زندگی فاطمی از سوی مرکز نشر هاجر در نمایشگاه کتاب تهرانمرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران کتاب سبک زندگی فاطمی را برای نخستینبار در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران عرضه کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابطسبک زندگی جالب مهراب قاسم خانی همسر شقایق دهقان از کودکی تا به حال + تصاویر
سبک زندگی جالب مهراب قاسم خانی همسر شقایق دهقان از کودکی تا به حال تصاویر سبک زندگی جالب مهراب قاسم خانی همسر شقایق دهقان قرارمان را در طبقه ای از منزل جدیدش که لوکیشن سریال شمعدانی بوده می گذاریم جایی که این روزها تبدیل به دفتر نوشتن چند سریال کمدی و طنز به همراه تعدادی نوینهادهای فرهنگی بناب نسبت به اصلاح الگوهای سبک زندگی اقدام کنند
فرج اللهی نهادهای فرهنگی بناب نسبت به اصلاح الگوهای سبک زندگی اقدام کنند شناسهٔ خبر 2577781 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۶ استانها > آذربایجان شرقی بناب - فرماندار بناب گفت نهادهای فرهنگی شهرستان باید نسبت به اصلاح الگوهای سبک زندگی در شهرستان اقدام کنند به گزارش خبرنگاافزایش آمار طلاق در کشور نتیجه تغییر سبک زندگی
پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۱۹ عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت افزایش آمار طلاق در کشور نتیجه تغییر سبک زندگی است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی لرستان احمد دالوند در حلقهی تعالی صالحین بسیج اساتید دانشگاه لرستان با موضوع روششناسی سبک زندگی اسلچقدر از قدرت سینما در معرفی سبک زندگی استفاده کردیم ؟
کارشناسان در گفت وگو با ایرنا چقدر از قدرت سینما در معرفی سبک زندگی استفاده کردیم تهران - ایرنا - نقش سینما و جایگاه آن در شکل دهی و ایجاد مولفه های جدید همچنین ترسیم افق نگاه جامعه و نسل های جدید در معرفی سبک زندگی را نمی توان نادیده گرفت به گزارش روز شنبه خبرنگار سینمایی ایاستقبال دانشگاهیان از همایش سبک زندگی عالی بوده است
حیدری استقبال دانشگاهیان از همایش سبک زندگی عالی بوده است شناسهٔ خبر 2584443 - سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۱ استانها > زنجان زنجان-دبیر اجرایی همایش ملی سبک زندگی نظم و امنیت گفت استقبال مردم و به خصوص دانشگاهیان از همایش ملی سبک زندگی بسیار عالی بوده است خدیجه حیدری درطی سال جاری صورت میگیرد؛ اجرای 46 هزار واحد اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج سازندگی در کشور
طی سال جاری صورت میگیرد اجرای 46 هزار واحد اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج سازندگی در کشوررئیس سازمان بسیج سازندگی کشور از اجرای 46 هزار واحد اقتصاد مقاومتی از سوی بسیج سازندگی در کشور طی سال جاری خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان ابراهیم عزیزی امشب در همایش بسیج سازندگی شمارئیس اداره امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان: سبک زندگی اسلامی مورد هدف ماهوارهای غربی قرار گرفته
رئیس اداره امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان سبک زندگی اسلامی مورد هدف ماهوارهای غربی قرار گرفته استرئیس اداره امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت امواج تبلیغات رسانهای و ماهوارهای غربی سبک زندگی اسلامی را مورد هدف قرار داده است حجتالاسلام امیرنخستین همایش ملی تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی برگزار می شود
نخستین همایش ملی تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی برگزار می شود تهران-ایرنا-نخستین همایش ملی تلفن همراه هوشمند و سبک زندگی در روزهای 20 تا 21 خردادماه جاری در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی برگزار می شود به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهورییکی از وظایف مجامع دینی اشاعه سبک زندگی ایرانی اسلامی است
سید بشیر حسینی یکی از وظایف مجامع دینی اشاعه سبک زندگی ایرانی اسلامی است شناسهٔ خبر 2580388 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۱ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی سید بشیر حسینی در مراسم رونمایی دوکتاب شعر در هیأت میثاق با شهدا گفت برگزاری این گونه مراسمات در هیئآت مذههمایش ملی «قرآن و سبک زندگی اسلامی» برگزار شد
سهشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۲۶ همایش ملی قرآن و سبک زندگی اسلامی در دانشگاه تفرش برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مرکزی محمد قاسم سحاب رئیس دانشگاه تفرش و رئیس همایش ملی قرآن و مسئله سبک زندگی اسلامی در آیین افتتاحیه این همایش گفت ماکارگاه آموزشي سبک زندگي اسلامي در خرم آباد برگزار شد
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۶ ۳۰ب ظ کارگاه آموزشي سبک زندگي اسلامي در خرم آباد برگزار شد موج - خرم آباد- مسئول امور پژوهشي و آموزشي اداره تبليغات اسلامي لرستان از برگزاري کارگاه آموزشي سبک زندگي اسلامي و دوري از آسيب هاي اجتماعي در شهرستان خرم آباد خبر داد به گزارش خبرگزاري موج از خرم آدبیر علمی همایش سبک زندگی، نظم و امنیت: همایش «سبک زندگی، نظم و امنیت» باعث افزایش اعتماد بین ناجا
دبیر علمی همایش سبک زندگی نظم و امنیت همایش سبک زندگی نظم و امنیت باعث افزایش اعتماد بین ناجا و دانشگاه میشوددبیر علمی همایش سبک زندگی نظم و امنیت کاهش فاصله بین دانشگاه و ناجا را از دستاوردهای این همایش دانست و گفت همکاری ناجا و دانشگاه به ایجاد اعتماد متقابل هم کمک میکندسبک زندگی مردم زنجان باعث برقراری امنیت بالا شده است
سردار صالحی سبک زندگی مردم زنجان باعث برقراری امنیت بالا شده است شناسهٔ خبر 2587102 - پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۹ استانها > زنجان زنجان-فرمانده انتظامی استان زنجان گفت نوع سبک زندگی مردم استان زنجان باعث شکلگیری ضریب امنیتی بالا در این استان شده است به گزارش خبرنگارجایگاه سبک زندگی در تلویزیون پرمشغله
جایگاه سبک زندگی در تلویزیون پرمشغله تاریخ انتشار دوشنبه 28 اردیبهشت 1394 ساعت 09 36 | شماره خبر 1946961068052538934 تعداد بازدید 3 پ پ اول فعالان حوزه رسانه بر این باورند که مدیریت پیام سه مرحله دارد تعیین پیام تولید پیام توزیع پیام پرواضح است رابطه این مراحل با هم یکمدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی: سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی باید در روح جریانسازی شهرها حاکم شود
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی باید در روح جریانسازی شهرها حاکم شودمدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت گفتمانهایی مانند سبک زندگی اسلامی و اقتصاد مقاومتی باید در روح جریانسازی شهرها حاکم شود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد حجتالاسسبک زندگی ناسالم پیامد کار شیفتی
سبک زندگی ناسالم پیامد کار شیفتی شناسهٔ خبر 2582981 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۳۹ سلامت > بهداشت طبق یک مطالعه جدید کار شیفتی ممکن است منجر به رژیم غذایی نامناسب و ورزش بسیار کم شود به همین خاطر افزایش ریسک ابتلا به برخی بیماری ها در بین افرادی که کار شیفتی دارند مشاهده-
گوناگون
پربازدیدترینها