تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ دعايى زودتر از دعايى كه انسان در غياب كسى مى كند، مستجاب نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804633876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ احمد کاظم‌زاده ابعاد انسانی و حقوقی کشتی ایرانی نجات یمن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ احمد کاظم‌زاده
ابعاد انسانی و حقوقی کشتی ایرانی نجات یمن
اقدام جمهوری اسلامی ایران در اعزام کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به مقصد یمن از پشتوانه انسانی و حقوقی قوی(کنوانسیون ۴ ژنو) برخوردار است و هرگونه مزاحمت در قبال آن، حتی می‌تواند عواقب سیاسی و نظامی پیش‌بینی‌نشده در پی داشته باشد.

خبرگزاری فارس: ابعاد انسانی و حقوقی کشتی ایرانی نجات یمن



به محض اینکه خبر توافق آتش بس 5 روزه بشردوستانه در یمن اعلام شد ، جمهوری اسلامی ایران کشتی حامل 2500 تن کمک های غذایی و دارویی خود را به همراه تیم پزشکی به مقصد این کشور اعزام کرد. ابتدا مقصد کشتی بندر حدیده اعلام شده بود و جمهوری اسلامی ایران قصد داشت خود راسا این کمک ها را به مردم جنگ زده یمن برساند اما با توجه به پایان آتش بس 5 روزه و از سرگیری حملات هوایی عربستان احتمال می رود بار این کشتی در جیبوتی خالی شود و به وسیله نهادهای بشردوستانه سازمان ملل به مردم نیازمند و جنگ زده یمن ارسال گردد و یا پس از بازرسی سازمان ملل راسا عازم بندر الحدیده گردد.
به هر حال برخلاف فضا سازی های که در روزهای اخیر برخی از رسانه های غربی و عربی به راه انداختند برای جمهوری اسلامی ایران مسئله مهم ارسال سریع کمک ها و رساندن آن بدست مردم نیازمند و جنگ زده یمن است تا بتواند سهمی در کاستن از درد و رنج مردم جنگ زده یمن در این شرایط خطیر داشته باشد .
طبق آمار سازمان ملل حملات عربستان در خلال نزدیک به دو ماه گذشته بیش از 10 هزار کشته و زخمی و بیش از نیم میلیون آواره برجای گذاشته است و در حال حاضر بیش از یک سوم از جمعیت 25 میلیونی این کشور به کمک های فوری غذایی و دارویی نیاز دارند و خطر شیوع بیماری های واگیردار نیز با توجه به آغاز فصل گرما و گستره خرابی ها و مصدومان وجود دارد.
در واقع عربستان در این  جنگ نابرابر با اقتباس از شیوه های جنگی رژیم صهیوینستی از راهبرد زمین سوخته آنهم در مناطق غیرنظامی استفاده کرد و لطمات جانی و خسارات عظیمی بر مردم فقیر یمن وارد کرد که همین امر لزوم کمک رسانی فوری به مردم یمن را ضرورت می بخشد .هرچند عربستان با اعمال محاصره دریایی در سر راه امدادرسانی فوری به مردم یمن مزاحمت ایجاد می کند و آن را در راستای اجرای قطعنامه های سازمان ملل در خصوص یمن توجیه می کند اما دقت در مفاد این قطعنامه ها نشان می دهد که  دستکم در چهار قطعنامه از 6 قطعنامه صادره به شماره های 2014 ، 2051 ، 2140 ، 2201 ، 2204، 2216 از طرفین درگیری خواسته است تا شرایط عبور محموله های بشردوستانه را تسهیل کنند و مانع رسیدن آنها نشوند.
آخرین قطعنامه که پس از گذشت مدت زمانی از حضور ائتلاف عربی در خاک یمن صادر شده است قطعنامه 2216 مصوب 14 آوریل 2015 می باشد که در بند 9 خود «از طرفین می خواهد تا شرایط تحویل سریع، ایمن و بدون مانع کمک های بشردوستانه را تسهیل بنمایند تا به دست مردمان نیازمند به کمک هایی از قبیل امداد پزشکی برسند». علاوه بر این مطابق اصول و قوانین حقوق بین الملل امداد رسانی به غیرنظامیان در حین جنگ نیز مورد تاکید قرار گرفته است . مطابق با ماده 23 کنوانسیون چهارم ژنو 1949 راجع به حمایت از افراد غیرنظامی در زمان جنگ، هر دولت متعاهد به محموله های دارو و لوازم بهداری که منحصرا برای سکنه غیرنظامی دولت متعاهد دیگر حتی دشمن فرستاده شود، آزادی عبور می دهد. همچنین دولت متعاهد به هرگونه محموله خواروبار ضروری، پوشاک و مواد مقوی مخصوص کودکان کمتر از پانزده سال و زنان باردار اجازه عبور خواهد داد. بنابراین دولت ها مکلف هستند که بدون هیچ مانع تراشی و بهانه ای اجازه رسیدن مواد ضروری از جمله مواد دارویی و غذایی به غیرنظامیان دشمن را بدهند.
پروتکل اول الحاقی راجع به مخاصمات مسلحانه بین المللی 1977 نیز به تقویت این موضع پرداخت. مواد 69 و 70 پروتکل تعهدات جدیدی را برای دولت ها نسبت به اجازه و تسهیل عبور محموله های امدادی وضع کردند. بدین صورت که پروتکل اول نه مانند ماده 23 کنوانسیون چهارم ژنو برای افرادی خاص بلکه همه سکنه غیرنظامی را در سرزمین اشغالی یا سرزمین در کنترل یکی از طرف های مخاصمه تحت حمایت قرار می دهد.
براین اساس می توان گفت که اقدام جمهوری اسلامی ایران در اعزام کشتی حامل کمک های بشردوستانه به مقصد یمن از پشتوانه انسانی و حقوقی قوی برخوردار است و هرگونه  مزاحمت در قبال آن نه تنها می تواند عواقب سیاسی و نظامی  پیش بینی نشده در پی داشته باشد از لحاظ حقوقی نیز قابل پیگرد قضایی خواهد بود و می تواند برگ دیگری به کتاب قطور جنایات جنگی عربستان در تجاوز آشکار به یمن بیفزاید.
انتهای پیام/

94/03/01 - 13:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن