تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815413377




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مروري بر تاريخچه خانه احزاب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ خرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۴۱ب.ظ)
مروري بر تاريخچه خانه احزاب موج - مجمع عمومي و فوق العاده خانه احزاب پس از گذشت سال‌ها از برگزاري پنجمين مجمع عمومي اين تشکل برگزار و قفل خانه احزاب شکسته شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، قفل خانه احزاب روز پنج شنبه بالاخره شکسته شد. در جريان انتخاب هيأت رئيسه موقت خانه احزاب در مجمع عمومي عادي و فوق‌العاده خانه احزاب که صبح روز گذشته پنجشنبه- 31 ارديبهشت- در تالار وزارت کشور با حضور دبيران کل و نمايندگان 127 حزب از مجموع 180 حزب عضو خانه احزاب برگزار شد، با رأي اکثريت افراد، مصطفي کواکبيان و محمدحسن غفوري‌فرد به ترتيب با 71 و 33 رأي به عنوان رئيس و نايب رئيس موقت مجمع عمومي فوق‌العاده خانه احزاب انتخاب شدند. با اين انتخاب سرانجام پس از 4 سال طلسم برگزاري مجمع عمومي خانه احزاب شکسته شد.
مروري بر شکل گيري خانه احزاب
سال 79 اولين شوراي مرکزي خانه احزاب در سالن اجتماعات وزارت کشور به رياست حسين موسوي تبريزي از دبيران‌کل احزاب اصلاح‌طلب انتخاب شدند. اين نهاد به عنوان محلي براي جمع شدن احزاب و اتحاد ميان آنها به وجود آمد و براساس اساسنامه خانه احزاب اين تشکل نهادي مدني، غيردولتي، داراي شخصيت حقوقي مستقل، متشکل از نمايندگان احزاب و گروه‌هاي سياسي پروانه دار است. به‌جز سال 82 که حسن غفوري‌فرد به عنوان دومين رييس شوراي مرکزي از جبهه اصولگرايان به رياست اين شورا انتخاب شد، در دوره‌هاي بعد رياست شوراي مرکزي اين تشکل را اصلاح طلبان بر عهده داشتند.
گفتني است؛ شوراي مرکزي خانه احزاب هر دو سال يک بار به وسيله مجمع عمومي انتخاب و از 15 عضو اصلي و 6 عضو علي‌البدل تشکيل شده است. خانه احزاب جمعا تا سال 88 پنج بار تشکيل جلسه داده است.
در مهر ماه 1388 پنجمين مجمع عمومي خانه احزاب برگزار شد و باتوجه به کناره‌گيري موسوي تبريزي از قبول مسئوليت در اين تشکل صنفي، «حسين کاشفي» از اعضاي حزب منحله مشارکت به سمت رياست شوراي مرکزي خانه احزاب منصوب شد. در سال 90 که خانه احزاب براي ششمين بار تصميم مي‌گيرد تا براي انتخابات جديد شوراي مرکزي، تشکيل جلسه دهد با ممانعت وزارت کشور روبرو مي‌شود. دليل وزارت کشور براي جلوگيري از فعاليت اين تشکل عدم تمديد مجوز اعلام شده بود. سيد صولت مرتضوي، معاون وزير کشور وقت در سال نيز 89 به رسانه‌ها اعلام کرده بود که فعاليت خانه احزاب به دليل ايرادتي که کميسيون 10 ماده احزاب از اساسنامه آن گرفته، غيرقانوني است؛ اما در همان دوره محمدعلي پورموسوي، مديرکل سياسي وزارت کشور وقت از موضوع جديدي سخن به ميان مي‌آورد که وراي عدم تمديد و ايراد در اساسنامه بود. وي در واقع عدم تمديد پروانه اين تشکل را به دليل وجود اختلافات داخلي ميان اعضاي آن عنوان کرد. بعد از کش و قوس‌هاي بسياردر نهايت کار به آنجا رسيد مکاني که در اختيار «خانه احزاب» بود، از سوي دولت پس گرفته شد و اسناد و مدارک اين تشکل نيز در وزارت کشور بايگاني شد.
از خانه احزاب تا باشگاه احزاب
در آغاز دولت يازدهم زمزمه هايي براي احياي خانه احزاب بر سر زبان ها افتاد. پس از انتصاب مهندس محمدحسن مقيمي به سمت معاونت سياسي وزارت کشور، موضوع بيشتر در صدر توجه قرار گرفت. وي معتقد به اصل نشاط سياسي و همگرايي بين احزاب است. با اين حال مشکلات تحزب و احزاب تا آنجايي در کشور ما وجود دارد که به راحتي با طي چند نشست هم انديشي بين آنها قابل حل و فصل نبود. با اين حال تمامي احزاب لزوم احياي خانه احزاب را گوشزد مي کردند. وزير کشور هم در سخنان بارها از آماده سازي مقدمات احياي خانه احزاب خبر داده بود. وي بر اين مسئله هم اشاره کرده بود که اختلافات داخلي خانه احزاب را خودشان بايد حل و فصل کنند. از طرفي چينش احزاب و تشکل ها در خانه احزاب به نحوي است که خواه ناخواه اختلاف به وجود مي آيد. نظرات ضد و نقيضي هم در مورد راه اندازي خانه احزاب گفته و شنيده شد. حميدرضا ترقي، عضو شوراي مرکزي حزب موتلفه در اين زمينه به موج گفته بود: «ما قبلا گفته ايم که پيگيري مجدد احياي خانه احزاب مکان پذير نيست. به علت اينکه در درون آن چالش وجود دارد. از طرفي شکل گيري آن با احزاب فعلي ممکن نيست؛ چرا که، نياز به بازنگري به قانون احزاب وجود دارد. در قانون فعلي تا وقتي احزاب تفکيک نشوند و احزاب استاني از غير استاني و صنفي از غير صنفي جدا نشوند چالش وجود دارد. تشکل هاي صنفي نبايد درون خانه احزاب باشند. اين موضوع نه عادلانه است نه عاقلانه. اين امر نياز به اصلاح قانون احزاب است. چرا در غير اين صورت خانه احزاب نمي تواند شکل گيرد.»
عيسي دارايي، عضو کميسيون شوراها و امور داخلي کشور به موج گفته بود: «با اين که تقريبا از يک سال گذشته بحث احزاب در کميسيون شوراها چکش کاري شده است و در اين مدت ما احزاب را به کميسيون دعوت کرديم باز هم در حوزه احزاب مشکلات زياد است.» با اين حال اختلافات جناحي تا آنجا بالا گرفت که برخي احزاب خواستند براي خود باشگاه بزنند و عده اي هم بر خود خانه تاسيس کنند!
محمدجواد حق شناس، استاد دانشگاه و فعال سياسي اصلاح طلب به موج گفته بود: «خانه احزاب بايد جايي براي گفتگو بين احزاب و هم فکري براي بنيان هاي حزبي باشد. بايد جايي باشد که احزاب به کمک هم بيايند و بتوانند از خودشان حمايت کنند. اين امر موجبات تقويت حزبي را فراهم مي کند. ولي وقتي خانه احزاب صحنه رقابت باشد از اهداف اصلي فاصله خواهد گرفت.»
با اين حال وزارت کشور قدم هاي خوبي را در عرصه احزاب بر داشت. تا اينکه پس از چندين نشست هم انديشي بالاخره قفل خانه احزاب شکسته شد.
فعاليت دوباره خانه احزاب
بي شک بايد به اين گفته معتقد بود که براي توسعه اقتصادي، نوعي توسعه سياسي هم لازم است. آن هم در دنياي امروز که عرصه ارتباطات و تعاملات آنقدر زياد شده است که نمي توان به راحتي جلوي نشر خيلي از اخبار و اطلاعات را گرفت. در واقع سطح آگاهي جامعه تا آنجايي بالا خواهد رفت که افراد خواهند توانست بين هر آنچه اتفاق مي افتد و يا در حال اتفاق است را تشخيص دهند. در اين ميان ممکن است چالش هايي هم رخ دهد. به هر حال اختلاف سلايق در همه عرصه ها وجود دارد. بايد بازويي وجود داشته باشد که تنش هاي بين افراد را کاهش دهد. احزاب در اين ميان نقش اصلي را بر عهده دارند؛ اما آن چه تا به حال گفته شده و شنيده مي شود اينکه در کشور ما آن چنان که بايد احزاب رشد فراگير نداشته اند. علت و عواملي هم براي آن گفته اند. از باورهاي سياسي گرفته تا شرايط اجتماعي و اقتصادي و موانع فرهنگي و استراتژيک؛ اما رويه جديد دولت يازدهم و به خصوص معاونت سياسي وزارت کشور در تجميع احزاب و هم انديشي با آنها بسيار مورد تحسين است.
روز پنج شنبه، تصميم گرفته شد ادامه روند مجمع عمومي فوق العاده احزاب 21 خرداد برگزار شود و نمايندگان و دبيران کل احزاب فرصت دارند تادهم خرداد پيشنهادات خود را براي اصلاح اساسنامه به دبيرخانه خانه احزاب ارايه دهند. بايد منتظر ماند و ديد آيا مي توان شاهد رويکرد مثبت احزاب زير چتر خانه احزاب بود يا خير؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن