تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821027078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحقق بهره‌وري درگرو خودباوري، اعتماد و اعتبار ملي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۶:۴۱ب.ظ)
رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت: تحقق بهره‌وري درگرو خودباوري، اعتماد و اعتبار ملي است موج - تا زماني که توانايي هاي خود را باور نکنيم و به توانايي ديگران اعتماد نداشته باشيم و نتوانيم براي افراد اعتبار قائل شويم، نمي توانيم به بهره وري دست يابيم.
يکي از نيازهاي مهم و اساسي براي توسعه کشورها، توسعه صنايع جامع يا مادر است. صنايع جامع صنايعي هستند که با تعداد وسيعي از فناوري‌ها سروکار دارند، حجم و قطعات مورداستفاده در آن‌ها بسيار است و با صنايع ديگر ارتباطات زيادي دارند. يکي از صنايع مادر در کشور ما که اهميت بسياري دارد، صنايع نفت و گاز است؛ به‌طوري‌که در بندهاي 13، 14 و 15 اقتصاد مقاومتي بر افزايش صادرات محصولات نفت و گاز، حفظ و توسعه ظرفيت‌هاي توليد اين بخش و افزايش ارزش‌افزوده در اين حوزه تاکيد بسياري شده است. از آنجاکه کارشناسان توسعه و برنامه‌ريزي اقتصادي افزايش بهره‌وري را يکي از راه‌هاي مهم رسيدن به رشد و توسعه بخش‌هاي مختلف اقتصادي مي‌دانند، به سراغ دکتر رضا پديدار، رئيس انجمن سازندگان تجهيزات صنعت نفت رفتيم و گفت گوي کوتاهي در رابطه با وضعيت بهره‌وري در صنعت نفت و گاز با ايشان داشتيم که از نظر مي‌گذرانيد.
آقاي دکتر! ارزيابي شما از وضعيت بهره‌وري در بخش نفت و گاز چيست؟
در حالت کلي مي‌توان گفت بهره‌وري بخش نفت و گاز در سطح ميانگين مناسبي قرار دارد. يکي از عواملي که موجب رسيدن به سطح بهره‌وري مطلوب مي‌شود، داشتن استانداردهاي لازم است. از آنجا که تجهيزات و صنايع نفت و گاز از بيگانگان به ما رسيده است و آن‌ها براي اينکه بتوانند به بالاترين بازدهي برسند معياري با عنوان استانداردهاي متعارف تعريف کردند، لذا؛ امروزه ما توانسته‌ايم در توليد تجهيزات صنايع نفت و گاز بر اساس استانداردهاي تعريف شده عمل کنيم و به شاخص ميانگين مناسب (نسبي) بهره‌وري دست يابيم و در مقايسه با ساير صنايعي که امروز پيش رويمان هستند، حرفي براي گفتن داشته باشيم.
چگونه توانستيم به وضعيت مناسب بهره‌وري در اين حوزه برسيم؟
علت اين امر آن است که استانداردهاي متعارف در اين حيطه نسبت به ساير صنايع از ضريب حساسيت بالايي برخوردار است. صنايع نفت و گاز ما بدون داشتن استانداردها و شاخص‌هاي جهاني نمي‌توانند فعاليت کنند. درواقع خود داشتن اين استانداردها باعث شده است که ما به ميانگين بهره‌وري مناسب (نه مطلوب) برسيم.
ما مجبور شده‌ايم در بخشي از فرايندهاي توليد فرآورده‌هاي نفت و گازي که جنبه عمومي دارند مانند بنزين، گازوييل، ساير مشتقات مربوطه گاز طبيعي و ساير محصولاتي که مورد مصرف عموم کشور است، ميانگين نسبي را به ميانگين مطلوب نزديک کنيم. مردم به‌خوبي آگاه هستند ما خود را به سمت شاخص استاندارد جهاني براي مصرف بنزين که استاندارد يورو 4 است حرکت داده‌ايم، يعني؛ توانسته‌ايم به سمت وضعيت مطلوب حرکت کنيم، اما؛ هنوز فاصله زيادي با ميانگين مورد انتظار يا همان ميانگين مطلوب داريم و سهم اين بخش در صنايع نفت و گاز حدود 20 تا 25 درصد است.
براي رسيدن به ميانگين مطلوب چه بايد کرد؟
براي تحقق اين موضوع ما به تعاملات جهاني نياز داريم زيرا؛ بخشي از مواد اوليه يا تجهيزاتي که دررسيدن به بهره‌وري مطلوب، مورداستفاده قرار مي‌گيرند، متعلق به خارجي‌هاست و ما آن را در اختيار نداريم. همچنين بايد از تجهيزاتي که اکنون در اختيار داريم استفاده بهينه و مطلوب داشته باشيم که اين امر نيازمند رشد و تفکر فرهنگي است.
ما بايد تلاش کنيم در ساخت تجهيزات مجتمع‌هاي پالايشگاهي و پتروشيمي که بخش عمده‌اي از خروجي يا محصولاتشان مصرف واسطه‌اي يا مصرف نهايي است، با رعايت استاندارد به توليد محصول مطلوب برسيم.
در حوزه بهره‌وري صنعت و گاز، جايگاه کشور ما در منطقه کجاست؟
اگر ما بخواهيم جايگاه خود را در منطقه خاورميانه که حدود 15 کشور است، تعيين کنيم؛ در حال حاضر در جايگاه ميانه هستيم، اما؛ به نظر مي‌رسد ما مي‌توانيم جاي خوبي را در رده‌هاي اول اشغال کنيم و در ساخت تجهيزات و محصولات پالايشگاهي و پتروشيمي، خسارات و ضايعات محصول را کاهش دهيم.
لازمه رسيدن به اين جايگاه‌هاي بالاتر چيست؟
اين امر مستلزم همت عمومي است که بخشي از آن به مسوولين برمي‌گردد. به اين صورت که مسوولين ما بايد باور داشته باشند که مي‌توانند توانمندي‌ها را در داخل کشور افزايش دهند و وابستگي خود را به خارج کم کنند. اگر ما بخواهيم در وجود افراد در سطوح مديريتي مختلف به يک باور برسيم اين کار بايد از مسوولين شروع شود. پس از آن، اين باور مسوولين تبديل به باور ملي شود. باور ملي براي اينکه پايدار بماند بايد در ذات خود اعتماد داشته باشد؛ و فرايند تکميلي اين پروسه، دادن اعتبار به افراد است که ما با بخش سوم خيلي فاصله داريم. وقتي يک جوان وارد بازار کار مي‌شود بايد به او اعتماد و خودباوريش را تقويت کنيم و بعد به او اعتبار بدهيم. اگر ما به اعتماد و اعتبار نرسيم نمي‌توانيم به بهره‌وري برسيم و نمي‌توانيم کارايي و اثربخشي داشته باشيم.
تحريم‌ها چقدر بر ميزان بهره‌وري اين حوزه اثرگذارند؟
تحريم يکي از عوامل بازدارنده رسيدن به سطح مطلوب بهره‌وري است، اما؛ من تاثيرعامل خودباوري و مکانيسم اعتماد را بيشتر مي‌دانم. اگر افراد اين باور را نداشته باشند که مي‌توانند کاري را انجام دهند و به يکديگر اعتماد نکنند کارايي و اثربخشي لازم را نخواهند داشت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن