تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خشمش را برطرف سازد، خداوند كيفرش را از او بردارد و هر كس زبانش را نگه دار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816139142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

‌خوشنویسی ایرانی می‌تواند در یونسکو ثبت شود ‌


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱




1432099785734_111113.jpg

چندی پیش در مطلبی از ضرورت توجه ویژه به هنر خوشنویسی ایران سخن گفتیم و گفتیم که تا دیر نشده باید چاره‌ای اندیشید تا این هنر در میراث جهانی به نام ایران و ایرانی ثبت و درج شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، علت چنین هشداری پیشگیری و ممانعت از تاراجی است که در دوره ما در عرصه میراث و فرهنگ رخ می‌دهد، آن هم از سوی کسانی که از خود هیچ ندارند و در این رهگذر یا می‌خواهند برای خود از هیچ همه چیز بسازند و یا از سر و کول دیگران بالا بروند و بر قله کذایی افتخارات خویش بیرق مباهات متفرعنانه علم کنند. دیدیم حیف است موضوع ابتر بماند و در پس خانه روزمرگی خاک فراموشی بخورد. این بود که گفتیم بد نیست اگر سلسله نظرخواهی بجنبانیم و پای صحبت تنی چند از قلم به دستان هنر خوشنویسی ایران بنشینیم. ‌کریم شیرالی متولد سال 1342 اهواز است. او خوشنویسی را از سال 1359 آغاز کرد، اما از سال 1364 به طور جدی به آن پرداخت. شیرالی در سال 1369 موفق به دریافت مدرک ممتاز خوشنویسی شد. وی خط شکسته را نزد استاد یدالله کابلی خوانساری و نستعلیق را در محضر استاد غلامحسین امیرخانی آموخت. او سابقه پنج سال تدریس در انجمن خوشنویسان اهواز را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد. از این هنرمند تاکنون 2 کتاب «آموزش خط شکسته» و « آموزش خط نستعلیق» چاپ و منتشر شده است. ‌همچنین شیرالی تاکنون پنج نمایشگاه انفرادی برپا کرده است. این هنرمند کتاب گلشن راز شبستری و فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر را با خط نستعلیق کتابت کرده و آن را در اختیار انتشارات میردشتی گذاشته است. شیرالی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که ‌آیا می‌توان هنر خوشنویسی را به مثابه هنر ملی ایرانیان معرفی کرد؟ گفت: اگر خوشنویسی را به طور عام در نظر بگیریم، در کشورهای دیگر مثل ترکیه، سوریه، عراق و... نیز خوشنویسی رواج دارد. وی ادامه داد: ما سال‌هاست که در خط ثلث و نسخ عثمانی​ها را صاحب سبک می​دانیم. خوشنویسان عثمانی به خصوص در خطوط ثلث و نسخ حرفی برای گفتن داشته​اند. این هنرمند افزود: در حال حاضر هنوز که هنوز است قرآن‌های به خط عثمان طه به لحاظ عناصر زیباشناسانه و سهولت در خواندن در کشور خود هم مطرح‌ هستند. پس به طور عام خوشنویسی را نمی​توان مختص به ایران دانست. به نظر می​رسد برای مالکیت عام خوشنویسی باید دلایل متقن و محکمه​پسندی داشته باشیم، اما به طور خاص خط نستعلیق و شکسته را می‌توان هنر ملی ایرانیان دانست، چراکه ایرانیان مبدع این دو خط بوده​اند و در طول سالیان متمادی ایرانیان توانسته​اند این خطوط را به کمال و زیبایی برسانند. ‌ ‌وی در خصوص‌ پیشنهاد ایسنای خوزستان مبنی بر ارایه واحد درسی خوشنویسی در مراکز آموزشی اظهار کرد: این پیشنهاد نیاز به کارشناسی دارد، اما با توجه به بدخطی عموم جامعه به نظر می​رسد که لازم است مثل سالیان گذشته خوشنویسی را به طور جدی در آموزش و پرورش بگنجانیم و اگر نتوانستیم به عنوان واحد درسی فکری برای آن بکنیم، لازم است که در ساعاتی به فکر کیفیت خط دانش​آموزان باشیم. شیرالی تصریح کرد: هر چند که جامعه عملاً راه را بر خوش​ خطی می​بندد؛ من شنیده​ام در جاهایی اگر نامه​ای تایپ شده نباشد، هر چه قدر هم نویسنده آن را خوش​ خط نوشته باشد، به آن نامه ترتیب اثر داده نمی‌شود. این خودش بستن راه خوش​ خطی است، اما برای حفظ میراث فرهنگی و هنری​مان آموزش و پرورش باید به فکر ارتقای خط دانش​آموزان باشد. ‌ عضو انجمن خوش‌نویسان ایران در‌باره زمان شروع ‌آموزش خوشنویسی ‌در مراکز آموزشی نیز گفت: اگر برنامه‌ای مدون و درستی تدوین شود، از دوره ابتدایی به خصوص از سال دوم به بعد می​توان خوشنویسی را به شکل هنر در مدرسه و یا کلا​س‌های فوق ​برنامه گنجاند و تا سطح دبیرستان هم ادامه داد. البته نیاز به برنامه​ای جدی و جذاب دارد و باید این موضوع را نیز جا انداخت که هنر برای تمامی لحظات پر پرواز است و نه فقط برای اوقات فراغت. اصلاً​ اوقات فراغت یعنی چه؟ کدام فراغت؟ ‌ این هنرمند خوشنویس در مورد راهکار این مساله خاطرنشان کرد: به طبع هنگامی که قرار باشد کار اصولی انجام شود، باید سراغ متخصص آن کار رفت، همان گونه که برای آموزش نقاشی و یا موسیقی هیچ کس بهتر از نقاشان و موسیقیدانان نیستند. برای ترویج و نشر خوشنویسی نیز بهترین گزینه برای انتخاب خوشنویسان هستند. ‌شیرالی در مورد نقش انجمن‌های خوشنویسی در این زمینه با بیان این که متأسفانه سال‌هاست انجمن خوشنویسان که متولی خوشنویسی است با پراکندگی و کشمکش درگیر شده و نه تنها با اختلاف ​نظر که با اختلاف عمل هم مواجه است، گفت: در چنین فضایی و در فضای ناآرام چیزی رشد نمی​کند و با بالنده نمی‌شود. وی مدعی شد: انجمن در این سال‌ها به میدان کارزار تبدیل شد نه میدانی برای کار. متولیان خوشنویسی ‌حرمت قلم را رها کردند‌. ‌عضو انجمن خوشنویسان ایران اظهار کرد: انجمن اگر توان خود را در این سالیان معطوف به خوشنویسی و تقویت و دست‌گیری از خوشنویسان کرده بود، اکنون اوضاع چیزی دیگر بود و نتیجه بهتر، اما با این اختلاف​ها انجمن نمی‌تواند در این ایام نقش پررنگی در آموزش و بسط خوشنویسی در جامعه داشته باشد، مگر هنرمندان گرانقدر ذره‌ای از سرمشق​هایی که می​نوشتند، سرمشق بگیرند و برای نام و نان هنر نفروشند و تغییر رویه داده و به روزها و سال‌های آرمانی قبل بازگردند و مدنظر داشته باشند که به قول شیخ اجل سعدی شیرازی" دو صاحبدل نگه دارند مویی"! ‌این هنرمند خوشنویس در مورد امکان ثبت هنر خوشنویسی در فهرست یونسکو بیان کرد: خطوط نستعلیق و شکسته که دیگر جزیی جدایی​ناپذیر از فرهنگ ایرانی است، به لحاظ معیارهای زیبایی‌شناسی به حدی غنی و متعالی است که می​تواند چشمان هر بیننده​ای را به خود خیره کند. استاد جواد بختیاری که خود از خوشنویسان نامدار است توانسته با دانش ریاضی، وجود تناسبات طلایی در خط نستعلیق را اثبات کند و این نشان دهنده قانونمند بودن و نظام​مند بودن این هنر است. ‌او افزود: خوشنویسی هم​اکنون هم مرزهای جغرافیایی ما را در نوردیده است و خوشنویسان بزرگ ما توانسته‌اند با آثار بدیع خود جهانیان را به تحسین وادارند. نکته جالب توجه این است که آثار خوشنویسان معاصر فضای گرافیکی منحصر به فردی را به وجود می​آورد که هر کسی با هر فرهنگی می​تواند با آن ارتباط برقرار کند. خط نستعلیق و شکسته تمامی شرایط و ویژگی‌های یک هنر اصیل را دارند و می​توانند جایگاه ویژه​ای در میراث جهانی به خود اختصاص دهند. گفت‌وگو از: جلیل جعفری، خبرنگار ایسنا‌، منطقه خوزستان‌ ‌ انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن