تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821196749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موزه و نقش آن در ایجاد جامعه پایدار


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: موزه و نقش آن در ایجاد جامعه پایدار خبرگزاری پانا: دیدن موزه، گذری است به تاریخ، تاریخ پر فراز و نشیب و آمیخته با غرور و افتخار ملی.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ساعت 09:17

به گزارش خبرگزاری پانا، دکتر مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس در یادداشتی نوشت: موزه مکان مناسبی جایی برای احساس تعلق و نگاهی دوباره به هویتی که زیر بار زندگی در دنیای مدرن در حال کمرنگ شدن است.موزه در معنای واقعی خود می تواند ازاین رنگ باختن فرهنگی جلوگیری کرده و پیوند دهنده فرهنگ نسل و اجتماع امروزی و نسل های وتمدن های درخشان پیشین باشد و به افزایش خودشناسی اجتماعی کمک کند.
بسیاری از جوامع در تلاشند که از طریق راه اندازی موزه های بهتر و جامع تر نگاه جوامع دیگر را به هویت تاریخی و فرهنگی تمدن خود جلب کنند.
در حقیقت برقراری ارتباط با گذشته به اندازه حفظ آثار تاریخی حائز اهمیت است. در واقع توجه به تاریخ باید به یک ارزش اجتماعی تبدیل شود تا این «عنصر فرهنگ‌ساز جامعه» بتواند نقش واقعی خود را در امر توسعه پایدار جوامع به خوبی ایفا کند.
سازمان آموزشی و علمی سازمان ملل متحد(یونسکو) به موزه‌ها به عنوان یکی از راه‌های انتقال میراث فکری و فرهنگی میان نسل‌ها و برقراری ارتباط بین تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف نگاه می‌کند.
امروزه وظیفه موزه‌ها تنها حفظ میراث‌های باارزش گذشته نیست، بلکه محافظت از میراث مادی و معنوی برای استفاده حداکثر جمعیت و انتقال ارزش‌های فرهنگی به نسل‌های بعدی برای ساخت جوامعی پیشرو؛فرهنگ دوست؛پویا و پایدار است.
کارشناسان حوزه فرهنگ از موزه به عنوان مکانی برای نگهداری یادمان‌ها و خاطره‌ها و منبع اطلاع‌رسانی در زمینه فرهنگ‌های بومی یک کشور یاد می‌کنند و از این رو الزامی است هنگام تدوین سیاست‌ها و راهبردهای ملی و اطلاع‌رسانی توانایی بالقوه موزه‌ها در این امر در نظر گرفته شود.
شاید بسیاری از ما فقط وقتی به مدرسه می‌رفتیم در قالب اردوهای دانش‌‌آموزی سری به موزه‌ها زده باشیم. برای چند درصد از ما رفتن به موزه یک نوع تفریح یا راه پرکردن اوقات فراغت محسوب می‌شود؟ رفتن به کوه، سینما و پارک، نهایت تفریح ماست و کمتر بازدید از موزه را در برنامه اوقات فراغت خود می‌گنجانیم.موزه‌ها ظرفیت بالایی برای جذب جهانگردان و فرهنگ‌شناسان دارند.اگر چه موزه ها در اصل خود رسالت اقتصادی و انتفاعی ندارند؛ از این طریق می توانند حتی به اقتصاد یک جامعه به عنوان یکی از اساسی ترین پایه های پایداری یک اجتماع بالنده کمک کنند.
برای افزایش میزان استقبال از موزه‌ها باید آنها را در دسترس مردم قرار داد. اگر موزه به گذرگاه زندگی روزمره مردم تبدیل شود، آنگاه قادر خواهد بود جایی در میان برنامه‌های زندگی روزانه آنها پیدا کند و جزیی از برنامه های آموزشی؛پژوهشی؛فرهنگی و اجتماعی مردم جامعه به حساب آید عامل پایداری برای یک جامعه باشد .













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن