محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1841901922
خیلی آسان، خیلی پست
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
دروغگویی نه تنها از منظر عاقبت و نتیجه آن بلکه از منظر نفس، عملی منفور است خیلی آسان، خیلی پست دروغ گفتن کار خیلی آسونیه وقتی میدونی بهت اعتماد دارن. واسه همین، هم خیلی آسونه، هم خیلی پست. (برخورد کوتاه، دیوید لین)
عواقب داستان چوپان دروغگو عاقبت سوءاستفاده از اعتماد دیگران، بی اعتماد شدن مردم به فرد دروغگو و ناباوری آنها را زمانی که دیگر دروغی در میان نیست عنوان می کند. دروغگو در نهایت قربانی اثر وضعی دروغ خود یعنی همان بی اعتماد شدن در چشم دیگران می شود و تاوان سنگینی را هم در قبال دروغگویی خود می پردازد که در این داستان عبارت است از دریده شدن توسط گرگی که بار آخر، یک گرگ راستین بود نه مثل هربار، یک گرگ دروغین. به بیان دیگر داستان چوپان دروغگو بر آن است تا قبح دروغ را با زیانبار بودن آن هم برای دیگران و هم برای خود شخص دروغگو مورد تأکید قرار دهد، اما واقعیت آن است که همیشه اثر وضعی دروغ ـ که اغلب همان بی اعتمادی است ـ گریبان فرد را نمی گیرد و بسیار است مواردی که دروغ جای آن که بحران بسازد، در قالب تکذیب و انکار، امکانات خلاصی فرد از عواقب اعمال ناپسندش را فراهم می آورد. اینجاست که دیگر نمی توان مثل داستان چوپان دروغگو از منظر اخلاق فایده گرایانه به تقبیح دروغگویی پرداخت و می بایست به دنبال دلیلی بجز زیانکاری و تاوان دادن آشکار و مشخص بود. این دلیل می تواند همان "پستی" مورد اشاره در دیالوگ منقول در پیشانی این نوشتار باشد. خصوصیات قبح و دنائت یا زشتی و پستی البته اوصافی ارزشگذارانه اند و اتصاف اعمال به این صفات مستلزم قضاوت قطعی در نکوهیده بودنشان است. با وجود این آنچه مجوز لازم را برای این (به ظاهر) برچسب زدن فراهم می آورد، مجموعه ای از رذایل اخلاقی است که تا کنار هم مجتمع نشوند مفهومی به نام دروغگویی تحقق پیدا نمی کند. به عبارت دیگر دروغگویی ماحصل اجتماع رذیلت های عدیده ای همچون خودخواهی، دیگرفریبی، خیانت در امانت، سوءاستفاده از حسن نیت افراد و اهانت به شعورشان، سلب حق انتخاب از دیگران و ظلم آشکار به ایشان است؛ رذایلی که شاید قباحت هر یک از آنها به خودی خود ـ دست کم در شرایط زمانی و مکانی مختلف ـ محل بحث باشد، اما اجتماع همه آنها با هم زشتی مؤکدی را نتیجه می دهد که وصف زشتی به تنهایی برای آن کم است و از همین رو ما را به استفاده از واژه ای رساتر مانند دنائت (پستی) وامی دارد. صفت پستی را می توان برآمده از قابلیت وجودی انسان برای فروغلتیدن به مراتبی نازل تر از حیات انسانی و حتی حیوانی دانست که شاهد مثال آن مضمون آیه 179 سوره اعراف است، به این شرح: "دل هایی دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمیکنند، و چشمانی دارند که با آنها نمیبینند، و گوش هایی دارند که با آنها نمیشنوند. آنان همانند چهارپایان بلکه گمراهترند. [آری،] آنها همان غافلماندگانند." تنزل انسان از مرتبه حیوانیت، ریشه در برخورداری آدمی از موهبت خِرَد دارد. انسان می تواند حیوان نباشد و اگر حریم این مرز را پاس ندارد و با نور عقل قدم در مسیر ظلمت گذارد چون آگاهانه پا در صراط گمراهی نهاده معذور نیست، بلکه مستوجب شدیدترین عِقاب هاست. چه دزدی که با چراغ آمده، گزیده تر می دزدد و بیشتر خسارت می زند. این چراغ در مساله مورد بحث ما یعنی دروغگویی از یک طرف علم به بد بودن آن است و از طرف دیگر اعتماد دیگران به ما که راه را برای سوءاستفاده هموار می کند. شرایط بسیار شنیده ایم که می گویند تا در موقعیت قرار نگیرید نمی توانید قضاوت کنید. می گویند دروغ گفتن گاهی به دلیل پیچیدگی شرایط واقعا ناگزیر است و البته منظورشان به هیچ عنوان دروغ مصلحتی نیست بلکه مرادشان ضعف های انسانی و نیازهای متزاحمی است که انتخاب یکی از آنها در لحظه آسان نیست و تنها با توسل به دروغ می توان هر دو را با هم داشت و از شر موقعیت دشوار انتخاب یکی از دو نیاز، خلاصی یافت. نمونه بارز این جنس دروغگویی همان مضمون فیلم "برخورد کوتاه" دیوید لین است که موضوع پنهانکاری در رابطه زناشویی را مورد توجه قرار داده و به شکلی ملموس، واقعی و باورپذیر به جوانب مختلف آن پرداخته است. در پاسخ این اشکال که از ما درک و پرهیز از قضاوت می طلبد باید گفت آنچه در حیطه فهم و قضاوت انسان نیست نه حسن و قبح اعمال که میزان صداقت انسان با خویشتن و میزان توان او برای شناخت و گزینش بهترین گزینه ها در تمام لحظات زندگی از جمله در هنگامه دروغ گفتن است. تنها خداوند می داند که در سینه بندگانش چه می گذرد و سعی و توانشان در چه حدی است و بر مبنای همین حدود نیز همگان در پیشگاه پروردگارشان در روز داوری واپسین قضاوت خواهند شد. پس پیچیدگی موقعیت و دشواری انتخاب نمی تواند عذری موجه برای ارتکاب گناه یا حتی تشکیک در قبح آن باشد. اصول اخلاقی در ساحت مفهوم همواره ثابت است و تنها در ساحت مصداق انعطاف می پذیرند. این که چه کسی در چه شرایطی چه رفتار غیراخلاقی ای مرتکب شده صرفا زمانی اهمیت دارد که در مقام داوری و مجازات انسان ها باشیم نه زمانی که آنچه برایمان اهمیت دارد نه این و آن فرد بخصوص، که این و آن رفتار خاص و مشخص باشد. در مقام شناخت و معرفت یا همان مقام تفکر و تعقل، تبصره های ناظر به عواقب حقوقی اعمال جایی ندارد و اصل، قواعد عقلی قابل انتزاع از مصادیق رفتار انسانی است. نکات و اشارات توافق بر دروغ، زهر دروغ را می خشکاند. دنیای اصیل، دنیای راستین است و دنیای راستین آرمانشهری است که در آن فریب هم نمی تواند دروغ باشد چون خود بخشی از بازی شیرین رؤیابینی و زیباگزینی خواهد بود. اگر قرار بود راست بگوییم و مشکلی پیش نیاید دروغ اختراع نمی شد. راست نمی گوییم که ایمن باشیم. راست می گوییم که انسان باشیم. در اصالت دروغگویی آدم ها و استثنا بودن راستگویی همین بس که برای دروغ گفتن هزار و یک دلیل وجود دارد و برای راست گفتن فقط یک دلیل؛ که آن یک دلیل را هم جز استثناها ندارند: ایمان به راستگویی. آرزو... این که بشود تا پیش از مرگ فقط یک آن خودمان باشیم؛ بی نیاز از تظاهر و بی نیاز از مدیریت هوشمندانه و دقیق مناسباتمان با دیگران. بی پیرایگی و صداقت دقیقا زمانی آرزو می شود که می بینیم چقدر خوب می توانیم خوش باشیم. ولی نه با خلوص که با نیرنگی که نامش را گذاشته اند مهارت. انسان ها فقط دوست ندارند دروغ بگویند، دوست دارند دروغ هم بشنوند. کافکا می گوید: در کجا باید راه رهایی جویم؟ چقدر از ناراستی هایی که از آنها بی خبر بوده ام، برملا خواهد شد؟ اگر این ناراستی ها همان گونه که بر وداع ما مستولی بودند بر وصلت ما نیز سایه افکنند، پس من کاری درست انجام داده ام. به دور از مناسبات انسانی، من به تنهایی در خود دروغی نمی یابم. (کافکا؛ یادداشت درباره قطع رابطه با نامزدش فلیسه باور، 30 آگوست 1913) دروغ فقط کتمان آگاهانه حقیقت نیست. ناراستی فقط دیگرفریبی نیست. اگر کافکا می گوید در تنهایی دروغی نیست و در مناسبات انسانی هست، تنها از این روست که در این مناسبات ما نمی توانیم هرگز خودمان باشیم. همیشه پای تظاهر در میان است و تظاهر به خود از تظاهر به دیگری اگر نه غیراخلاقی تر، ولی به مراتب ویرانگرتر است. به چه کسی می توان دروغ گفت؟ در مقابل این مساله که «آیا دروغ یک رفتار ناپسند است؟» اکثر ما پاسخ می دهیم که بله، دروغ رفتاری ناپسند است. اما چه می شود که بسیاری از ما در مواقع مقتضی به دروغ رو می آوریم و عملا دروغ می گوییم؟ شاید پاسخ دهید که ما دروغ می گوییم، به این علت که پایبند به اصول اخلاقی نیستیم. بله دروغگو حقیقتا پایبند به اصول اخلاقی نیست، اما آیا پایبند نبودن به اصول اخلاقی از سوی یک نفر نباید توسط سایر افراد جامعه مورد اصلاح قرار گیرد؟ آیا نباید دروغ گفتن در جامعه برای فرد دروغگو هزینه داشته باشد؟ آیا اگر دروغ های ما برای ما هزینه داشت، باز هم براحتی امروز دروغ می گفتیم؟ به نظر می رسد حتی انسان هایی هم که دچار ضعف شخصیتی هستند و نمی توانند کاملا مقید به اصول اخلاقی باشند، در صورت هزینه دادن بابت اعمال غیر اخلاقی شان، رفته رفته از چنین اعمالی اجتناب کنند. اگر دروغ باعث ضرر مادی یا سست شدن اعتماد دیگران به ما شود، حتی اگر به اخلاقیات مقید نباشیم، سعی خواهیم کرد دروغ نگوییم. اما چه چیز باعث می شود که دروغ گفتن، هزینه ای برای دروغگو نداشته باشد؟ برای پاسخ به این پرسش، به تامل درباره سوال دیگری می پردازیم؟ در چه جامعه ای، دروغ برای دروغگو هزینه دارد؟ به نظر می رسد دروغ وقتی برای گوینده آن هزینه خواهد داشت که «مشت دروغگو» بزودی باز شود. اگر ما بدانیم کذب ادعاهایمان بر همه معلوم خواهد شد، دیگر براحتی دروغ نخواهیم گفت، چون می دانیم که دروغ گفتن باعث می شود بزودی آبرویمان برود. اما در چه شرایطی مشت دروغگو باز خواهد شد؟ اگر دروغگو در میان راستگویان زندگی کند، بزودی دروغ او برملا خواهد شد. چرا که صداقت و راستگویی، «یک» چیز است و واقعیت یکی بیش نیست. اگر همه افراد بر یک چیز شهادت دهند و صرفا من، شهادتی متفاوت از یک واقعیت بدهم، تعارض گفته من با گفته آنها موجب رسواشدن من می شود. در واقع دروغگو در بین راستگویان یک «وصله ناجور» است که حتی خودش هم از وضع غریبی که بین جماعت آنها دارد، احساس زشتی و پلیدی می کند و بنابراین چاره ای ندارد جز این که یا جامعه راستگویان را ترک کند یا همرنگ جماعت شود. اما دروغگو در جامعه دروغگویان در امان است. چرا که دروغ او هیچ گاه برملا نمی شود. در چه دادگاه اخلاقی ای می خواهند او را محکوم کنند؟ وقتی هیچ حکم و روایت صادقانه ای به نحو شایع در جامعه رواج نداشته باشد، چگونه می توان دروغگو را مجازات کرد؟ بنابراین دروغ نیاز به بستر دروغ دارد و مبارزه با دروغ، بیش از هر چیزی نیازمند خراب کردن و اصلاح این بستر است. مبارزه با دروغ با اصلاح یک فرد محقق نمی شود، بلکه نیازمند اصلاح جامعه است.
آزاد جعفری/ جام جم
 
چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 ساعت 02:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]
صفحات پیشنهادی
بهشتیپور:مذاکرات لوزان مطلوب دو طرف نبوده اما مطلوب ما خیلی بالاتر است / هر آنچه که ممکن بوده به دست آمده است
بهشتیپور مذاکرات لوزان مطلوب دو طرف نبوده اما مطلوب ما خیلی بالاتر است هر آنچه که ممکن بوده به دست آمده است یک استاد دانشگاه با اشاره به بیانه لوزان گفت مذاکرات لوزان مطلوب دو طرف نبوده اما مطلوب ما خیلی بالاتر و بیشتر است و هر آنچه که ممکن بوده به دست آمده است به گزارش نامهدبه کردن آمریکاییها در مذاکرات خیلی جدی نیست
دبه کردن آمریکاییها در مذاکرات خیلی جدی نیست رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد دبه کردن آمریکاییها در مذاکرات هستهای خیلی جدی نیست و به جایی نمیرسد صالحی گفت ایران کشوری نیست که بخواهد تسلیم این گونه فشارها شود و دبههایشان هم خیلی جدی نیست و به جایی نمی رسد به گزارش پایکفاشیان: گوینده ورزشگاه کار خیلی بدی کرد!
تراز رئیس فدراسیون فوتبال گفت کار گوینده ورزشگاه که هواداران را به جشن قهرمانی دعوت کرد اصلا درست نبود به گزارش تراز علی کفاشیان در خصوص اتفاقات رخ داده در تبریز اظهار داشت بازیها به شکل عادی پیشرفت و در نیمه اول بازی سپاهان با سایپا ۲ بر صفر تمام شده بود متاسفانه درموراتا: بازی مقابل رئال خیلی مشکل است
موراتا بازی مقابل رئال خیلی مشکل است آلوارو موراتا که تابستان گذشته رئال را به مقصد یوونتوس ترک کرد امشب باید مقابل تیم سابقش در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان به میدان برود به گزارش "ورزش سه" موراتا محصول آکادمی باشگاه رئال مادرید است و در دو فصل گذشته برای تیم اولجایگزین های توافق هسته ای با ایران خیلی جذاب نیستند
سفیر آلمان جایگزین های توافق هسته ای با ایران خیلی جذاب نیستند شناسهٔ خبر 2572274 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۰۴ بین الملل > ایران در جهان سفیر آلمان در آمریکا جایگزین های مورد نظر کنگره آمریکا به جای توافق هسته ای با ایران را جذاب ندانست به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسخادم:با حضور جوانان نتیجه قابل قبول بود/برای المپیکی شدن خیلی کار داریم
پس از کسب عنوان قهرمانی در آسیا خادم با حضور جوانان نتیجه قابل قبول بود برای المپیکی شدن خیلی کار داریم سرمربی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در رقابت های قهرمانی آسیا از عملکرد شاگردانش رضایت دارد اما معتقد این تیم برای حضور پر قدرت در المپیک کار زیادی دارد به گزارش خبرنگار ورزشی بلوک بسون بار دیگر به دنیای علمی تخیلی پا میگذارد
لوک بسون بار دیگر به دنیای علمی تخیلی پا میگذارد شناسهٔ خبر 2579772 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳ ۲۸ هنر > سینمای جهان لوک بسون کارگردان مشهور فرانسوی با دین دیهان و کارا دلوینی در یک پروژه علمی تخیلی همراه میشود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر والرینحرفاي خيلي دخترانه فاطیما بهارمست در عصر بهاري + عکس
حرفاي خيلي دخترانه فاطیما بهارمست در عصر بهاري عکس حرفاي خيلي دخترانه فاطیما بهارمست در عصر بهاري فاطیما بهارمست با انشتار عکس زیر نوشت حرفاي خيلي دخترونه در عصر بهاري با شيداصفحه اجتماعی فاطیما بهارمست جمعه 18 اردیبه&هاشمی:اگر موارد مربوط به پیشگیری از جرم خوب تبیین شود، مردم در جامعه خیلی خوب استقبال میکنند
هاشمی اگر موارد مربوط به پیشگیری از جرم خوب تبیین شود مردم در جامعه خیلی خوب استقبال میکنند آیتالله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار اعضای گروه مشترک قوه قضائیه و دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص هم اندیشی تدوین مرحله دوم سند پیشگیری از وقوع جرم با تبریک بعثت نبیاکرم ص به مسلمادبههاي آمريکا خيلي جدي نيست و به جايي نميرسد
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۱ ۴۱ق ظ صالحي دبههاي آمريکا خيلي جدي نيست و به جايي نميرسد موج- رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان گفت ايران کشوري نيست که بخواهد تسليم فشارهاي آمريکا شود و دبههايشان هم خيلي جدي نيست به گزارش خبرگزاري موج علياکبر صالحي که هماکنون در يکي از بيمارستانهايخیلی از شاعران بیش از گوش، زبان شدهاند/ معرفی تیم امید شعر ایران
سیار در گفتگو با مهر خیلی از شاعران بیش از گوش زبان شدهاند معرفی تیم امید شعر ایران شناسهٔ خبر 2579440 - چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۵ فرهنگ > شعر و ادب محمد مهدی سیار گفت خیلی از ماهایی که باید حالا حالا بشنویم تا بسراییم بیشتر زبان شدهایم یعنی بیشتر دوست داریم امایلی کهن:داوران فوتبال ایران خیلی مظلوم واقع می شوند/ کی روش بالاتر از خط قرمز است
مایلی کهن داوران فوتبال ایران خیلی مظلوم واقع می شوند کی روش بالاتر از خط قرمز است تهران - ایرنا - مدیر فنی تیم فوتبال امید ایران گفت داوران فوتبال در ایران خیلی مظلوم واقع شده و تحت فشار قرار می گیرند تا نتوانند به خوبی قضاوت کنند به گزارش ایرنا محمد مایلی کهن روز دوشنبه درمربی ما به تیم خیلی چیزها بخشید مارسلو:آنچلوتی باید رئالی بماند
مربی ما به تیم خیلی چیزها بخشیدمارسلو آنچلوتی باید رئالی بماندمدافع برزیلی و با سابقه تیم فوتبال رئال مادرید خواهان ادامه حضور مربی ایتالیایی کهکشانیها شد به گزارش خبرگزاری فارس شب گذشته مارسلو بعد از برد 4 بر یک مقابل اسپانیول و همچنین برد یک بر صفر بارسا برابر اتلتیکومادریدمحرومیت 2 تا 6 جلسه ای برای خاطیان دربی/ حنیف عمران زاده،عالیشاه و خیلی های دیگر
محرومیت 2 تا 6 جلسه ای برای خاطیان دربی حنیف عمران زاده عالیشاه و خیلی های دیگر ورزش > لیگ برتر - بازیکنانی که در دربی پایتخت با یکدیگر درگیر شده اند شاید از دو تا شش جلسه محروم شوند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین دربی هشتادم با برتری یک بر صفر به نفع پرسپولیسی ها بهکالیپو با زبان ورزش با بازیکنان صحبت میکند شجاع: داوری خیلی بد بود/ بعد از برد اعتراض میکنم تا نگویند بهانه
کالیپو با زبان ورزش با بازیکنان صحبت میکندشجاع داوری خیلی بد بود بعد از برد اعتراض میکنم تا نگویند بهانه میگیرممربی تیم هندبال ثامنالحجج سبزوار گفت داوری دیدار ما با نیروی زمینی در هفته بیست و یکم بسیار بد بود به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس حمید شجاع پس از پیروزی 3فتح الله زاده: نمیگذارند ما درست مدیریت کنیم/ قیمت استقلال خیلی کمتر از رقم اعلام شده است
قیمت استقلال 120 تا 150 میلیارد تومان است فتح الله زاده نمیگذارند ما درست مدیریت کنیم قیمت استقلال خیلی کمتر از رقم اعلام شده است مدیرعامل سابق باشگاه استقلال انتقاداتی به نحوه مزایده دو تیم پرطرفدار پایتخت دارد به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز علی فتحا &zwتیم ملی والیبال هنوز خیلی کار دارد/ زرینی فشار زیادی را تحمل کرد
امیر خوشخبر تیم ملی والیبال هنوز خیلی کار دارد زرینی فشار زیادی را تحمل کرد شناسهٔ خبر 2582980 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۵۴ ورزش > توپ و تور سرپرست تیم ملی والیبال با اشاره به اردوی این تیم در فنلاند و چک گفت تیم ایران در این اردو نشان داد که هنوز خیلی کار دارد به گ-
گوناگون
پربازدیدترینها