تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819425407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ساماندهي مجموعه تاريخي بيستون اولويت گردشگري کرمانشاه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۰:۴۸ق.ظ)
ساماندهي مجموعه تاريخي بيستون اولويت گردشگري کرمانشاه موج - کرمانشاه؛
بهره گيري از قابليت هاي ممتاز گردشگري مجموعه تاريخي بيستون يکي از اهداف مديريت ارشد استان براي رشد و توسعه اين صنعت بسيار پولساز است و در همين راستا طي يک سال اخير جلسات متعددي در قالب کارگروه گردشکري براي توسعه زيرساخت ها و فراهم کردن امکانات مناسب بهداشتي، رفاهي و تفريحي براي اين مجموعه برگزار شده است.
«سنگ نوشته بيستون» پرآوازه ترين اثر تاريخي ديار کرمانشاه در دنيا است. اين اثر نخستين متن شناخته شده ايراني و به روايتي بزرگترين سنگ نوشته جهان محسوب مي شود. اين سنگ نوشته مهم به شرح پيروزي داريوش بزرگ بر گئومات مغ و به بند کشيده شدن ياغيان مي پردازد. همچنين «سنگ نوشته بيستون» تنها مجموعه ثبت شده کرمانشاه در ميراث جهاني يونسکو است. اين ويژگي هاي ممتاز و ده ها جاذبه بسيار ارزشمند اين اثر سترگ موجب شده که اين مجموعه هميشه در کانون توجه قرار داشته و هر ساله هزاران نفر از آن ديدار کنند.
در اين ميان بهره گيري از قابليت هاي ممتاز گردشگري مجموعه تاريخي بيستون يکي از اهداف مديريت ارشد استان براي رشد و توسعه اين صنعت بسيار پولساز است و در همين راستا طي يک سال اخير جلسات متعددي در قالب کارگروه گردشکري براي توسعه زيرساخت ها و فراهم کردن امکانات مناسب بهداشتي، رفاهي و تفريحي براي اين مجموعه برگزار شده است.

*دنيايي از جاذبه هاي ممتاز گردشگري
جاذبه ها و ديدني هاي «بيستون» تنها منحصر به «سنگ نوشته» باشکوه و بي همتاي آن نيست و اين مجموعه از ده ها اثر تاريخي، طبيعي و فرهنگي بسيار ارزشمند ديگر نيز برخوردار است. کساني که شيفته تاريخ کهن و آگاهي از وضعيت زندگي بشر اوليه هستند مي توانند از غار شکارچيان ديدن کنند و يک مکان زندگي متعلق به دروان پارينه سنگي را از نزديک نظاره کنند. همچنين علاقه منداني که دوست دارند آثار باشکوه ايراني در دوران امپراطوري هاي باشکوه پيش از اسلام را به تماشا بنشينند مي توانند رنگين کماني از اين آثار بي همتا همچون پرستشگاه مادي، دژ مادي، نقش برجسته هرکول (دوره سلوکي)، نقش برجسته هاي اشکاني مهرداد دوم و گودرز دوم، نقش برجسته بلاش (دوره اشکاني)، پرستش گاه پارتي (دوره اشکاني)، کاخ خسرو (دوره ساساني)، فرهادتراش (دوره ساساني) را در مجموعه تاريخي بيستون يکجا بيابند. کاروانسراي بسيار زيباي شاه عباسي و کاروانسراي ايلخاني (دوره ايلخاني) از ديگر ديدني هاي اين مجموعه هستند که متعلق به دوران پس از اسلام مي باشند.
علاوه بر اين ها اين مجموعه داراي جاذبه هاي طبيعي بي مانندي همچون سراب پرآب و جوشان بيستون، باغات زيبا و يک ديواره پرعظمت با آوازه اي جهاني است که هر گردشگري را مفتون خويش مي کند.
افزون بر اين موارد «بيستون» داراي يک راه دسترسي بسيار آسان است. اين مجموعه تاريخي در 30 کيلومتري شهر کرمانشاه و در کنار اتوبان تهران راه کربلا واقع شده است و گردشگران به راحتي مي توانند به آن دسترسي داشته باشند.
مجموعه اين ويژگي ها، يک قابليت ممتاز و ارزشمند به مجموعه تاريخي بخشيده است و اين پتانسيل و ظرفيت را ايجاد کرده که بتواند يکي از برترين مکان هاي گردشگري ايران لقب بگيرد.

*تلاش براي ساماندهي مجموعه تاريخي بيستون
مجموعه قابليت هاي ممتاز گردشگري «بيستون» از نگاه مديريت ارشد استان غافل نمانده است و با وجود همه تنگناهاي مالي موجود، موضوع ساماندهي و توسعه اين مجموعه تاريخي جهاني با جديت در کارگروه گردشگري دنبال شده و اعتبارات مناسبي براي آن در نظر گرفته شده است.
معاون برنامه ريزي استاندار در تازه ترين نشست ساماندهي مجموعه تاريخي بيستون اظهار کرد: اين مجموعه يکي از برجسته ترين مکان هاي تاريخي کشور است که مي تواند نقش بسيار مهمي در رونق اقتصاد گردشگري کرمانشاه ايفا کند و در همين راستا نيز مديريت ارشد استان ساماندهي و توسعه اين مجموعه را به عنوان يک اولويت دنبال مي کند.
ميرزايي در ادامه با تاکيد بر اين موضوع که علاوه بر آثار و ديدني هاي تاريخي فعلي بايد جاذبه هاي تفريحي و امکانات رفاهي نيز به اين مجموعه افزوده شود، اظهار کرد: مجموعه بيستون بايد به گونه اي ساماندهي و توسعه يابد که مردم بتوانند چند روز در آن اقامت کرده و در طول اين ايام از امکانات تفريحي، رفاهي و بهداشتي مناسب نيز بهره مند شوند.
وي افزود: براي جانمايي چنين مجموعه هايي لازم است موضع ساماندهي محوطه اطراف و ايجاد جاذبه هاي جديد به شکل جدي در دستور کار قرار گيرد.
در ادامه اين نشست معاون عمراني استاندار در اين زمينه گفت: صرف انجام يک بازديد يک ساعته از اماکن تاريخي توسط گردشگران، مطلوب مديريت ارشد استان نيست و با برنامه هايي که تدوين شده است قصد داريم با ايجاد هتل ها و غذاخوري هاي متعدد، غرفه هاي صنايع دستي و مجموعه هاي تفريحي، زمينه ماندگاري بيشتر گردشگران و همچنين کسب درآمد بيشتر براي استان را مهيا کنيم.
نيک کردار ادامه داد: بايد زمينه اي را فراهم کرد تا گردشگران در طول اين روز از غذاهاي لذيذ کرمانشاهي همچون دنده کباب در همين مجموعه بهره مند شوند و امکان خريد صنايع دستي متنوع استان براي آن ها فراهم باشد. همچنين اماکن اقامتي مناسب به شکل هتل و يا در قالب سياه چادرهايي که در باغ هاي حاشيه اي برپا مي شوند در دسترس گردشگران قرار داشته باشد تا با يک خاطره خوش از کرمانشاه بروند.
وي افزود: امکانات بهداشتي و رفاهي نيز بايد با افقي بسيار فراتر از شرايط فعلي طراحي و ساخته شوند تا بتوان در ايام شلوغ يا در سال هاي آتي که مجموعه توسعه بيشتري پيدا مي کند از آن بهره گرفت که در اين زمينه کارهايي صورت گرفته است.
گفتني است مجموعه تاريخي بيستون در ايام نوروز 300 هزار نفر و در بقيه طول سال هم 400 هزار نفر بازديد کننده دارد و براي اين منظور هم اکنون مراحل تکميل و آماده سازي 40 چشمه سرويس بهداشتي اين مجموعه انجام شده و در ايام مختلف گردشگران مي توانند از آن استفاده کنند. همچنين ساماندهي و سنگ فرش مسير کافه شيرزادي تا ورودي جنوبي نيز در حال انجام است. علاوه بر اين موضوع ساماندهي تأسيسات برق و روشنايي محوطه، ساماندهي پارکينگ محوطه، نصب دوربين هاي مدار بسته، ساماندهي تاسيسات برق و روشنايي محوطه، پروژه طراحي و نصب آسانسور سنگ نوشته و موضوع توقف توسعه قبرستان بيستون و لزوم جانمايي در يک مکان جديد از ديگر مباحث اين نشست بود و تصميمات لازم در اين زمينه اتخاذ شد.

*توسعه گردشگري سياست کلان دولت تدبير و اميد
گردشگري هم اکنون پس از «نفت» و «خودروسازي» سومين صنعت پولساز دنيا محسوب مي شود و بسياري از کشورهاي دنيا از طريق اين صنعت صاحب درآمدهاي ساليانه چند ميليارد دلاري شده اند. دولت تدبير و اميد نيز در راستاي پيشبرد اقتصاد مقاومتي و کاهش وابستگي به نفت، توسعه گردشگري را به عنوان يکي از سياست هاي جدي خويش در نظر گرفته است. در اين ميان مجموعه تاريخي بيستون با توجه به آوازه جهاني و همچنين قابليت ها و جاذبه هاي گردشگري ممتاز آن مي تواند نقش ويژه اي در جذب گردشگران خارجي و داخلي و رونق اقتصادي و بهبود فضاي کسب و کار استان داشته باشد. هر چند اجراي برنامه هاي در نظر گرفته شده در اين زمينه با توجه به کاهش چشمگير درآمدهاي کلان کشور با تنگناهاي جدي مواجه است، ولي؛ در همين وضعيت نيز تلاش هاي صورت گرفته و اعتبارات اختصاص يافته قابل تقدير است. بسياري از اين کارها و برنامه ها در دوران دولت قبلي با آن درآمدهاي افسانه اي مي توانست به راحتي صورت بگيرد، ولي؛ متأسفانه اينکار انجام نشده و اين مجموعه همچنان داراي کمبودهاي آشکار است و تا تبديل شدن به يک مجموعه ممتاز بين المللي راه دشواري در پيش دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن