تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820943448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست روسای کتابخانه های بزرگ تشکیل شد/بررسی پیش نویس اساسنامه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: دیروز در کتابخانه ملی؛
نشست روسای کتابخانه های بزرگ تشکیل شد/بررسی پیش نویس اساسنامه

اولین نشست مجمع عمومی روسای کتابخانه های بزرگ کشور


شناسهٔ خبر: 2583992 - سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
فرهنگ > کتاب

اولین نشست مجمع عمومی روسای کتابخانه های بزرگ کشور، برای گفتگو درباره تدوین اساسنامه این مجمع، با حضور مدیران کتابخانه های بزرگ و مهم کشور در کتابخانه ملی برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، اولین نشست مجمع عمومی روسای کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب) عصر دیروز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی و جمعی از مدیران کتابخانه های بزرگ کشور در سالن کنفرانس مجموعه کتابخانه ملی برگزار شد.صالحی امیری در ابتدای این برنامه گفت: هدف از فراخوان این جلسه، جمع بندی همکاری یک ساله کتابخانه های بزرگ کشور است. ابتدای سال گذشته بود که اصحاب فن به این نتیجه رسیدند که نیازمند یک نهاد صنفی در سطح ملی هستیم که کتابخانه های بزرگ کشور بتوانند از یک سامان، انسجام و ارتباط و تبادل و همچنین یک هماهنگی برخوردار باشند.  وی افزود: امروز اکثر نهادهای صنفی در کشور، از نظام های صنفی در سطح ملی برخوردار هستند. شاید بیش از ۱۰۰ نظام و چندصد نهاد صنفی در کشور داریم. با مطالعه ای که داشتیم دیدیم که کتابخانه های بزرگ کشور از این امکان بی بهره هستند. بنابراین کار را با ۸ کتابخانه بزرگ تهران شروع کردیم: کتابخانه مجلس، کتابخانه دانشگاه تهران، کتابخانه مرکز علوم پزشکی، کتابخانه ملک، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، کتابخانه آستان قدس رضوی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور و سازمان اسناد و کتابخانه ملی.رئیس کتابخانه ملی در ادامه گفت: در سال ۹۴ هم جلساتی داشتیم و قرار شد تا دایره این ۸ کتابخانه، گسترده تر شود و همچنین برای لفظ «کتابخانه بزرگ» یک ارزش گذاری و ترجمه انجام شود. به این ترتیب، حدود ۶۳ کتابخانه بزرگ در کشور شناسایی شد و مبنا را بر این گذاشتیم که با عدالت فرهنگی و صنفی،  استان و شهرستان ها را هم درگیر کنیم. در نهایت یک فهرست از کتابخانه ها و مطلوبات تهیه شد.صالحی امیری در بخش دیگری از سخنانش گفت: فهرست نویسی، تبادل اطلاعات، بحث ایجاد نظام آموزشی متمرکز که همه از آن بهره مند شوند و ... همگی از خدمات مشترکی است که کتابخانه های بزرگ، قرار است با هم داشته باشند. استاندارسازی در حوزه های مختلف، محور بحث نرم افزارهای کتابخانه هاست. پیش از این هم، به این نتیجه رسیده بودیم که باید در این زمینه، به سمت دیجیتال سازی گسترده حرکت کنیم. برآورد ما هم این است که برای این طرح، یک پروژه سنگین ۳ مرحله ای داشته باشیم که برآوردش سالی ۲۰ میلیارد تومان است. اگر قرار است واقعا این هزینه را بکنیم، چه دلیلی باقی می ماند که کتابخانه ها به صورت انفرادی و جدا از هم چنین کاری بکنند؟ نکته مهم این است که از روش های مختلف پرهیز کنیم و همه با یک روش پیش برویم و در سطح ملی با دولت و نهادهای مسئول مواجه شویم. 
اولین نشست مجمع عمومی روسای کتابخانه های بزرگ کشور
 وی ادامه داد: نکته بعدی تشکیل کتابخانه در سطح ملی با ریاست رئیس جمهور و معاون اوست. یک نکته مهم هم این است که به لحاظ تجربه، عقلانیت، باور و معرفت، شرایط کتابخانه ها آن قدر سخت و دشوار است که دوران رقابت و روابط انقطاعی گذشته و نیاز به همپوشانی داریم. آقای جهانگیری گفت چنین طرحی، بسیار خوب است اما باید انسجام داشته باشد. من هم در جلساتی که داشتم و در صحبت هایم با آقای جهانگیری، ضعف اساسی کتابخانه های کشور را فقدان انسجام و همگرایی تعریف کردم. طرح مکتب باعث انسجام در سیاست ها می شود و خوب است که امسال که توسط مقام معظم رهبری، سال همدلی و همزبانی نامیده شده، این کار را برسرانجام برسانیم. چون چنین کاری، مصداق عملی شعار سال خواهد بود.در ادامه غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی به قرائت پیش نویس اساسنامه مجمع کتابخانه های بزرگ کشور پرداخت.محمد رجبی دوانی رئیس سابق کتابخانه مجلس نیز در این برنامه گفت: به یک آمار اشاره می کنم تا میزان اهمیت موضوع مشخص شود و آن هم این است که مجمع کتابخانه های فرانسه، ۹۰۶ عضو دارد. حالا تلاش ما برای تدوین اساسنامه مجمع کتابخانه های بزرگ کشور، یک تلاش ملی است که هر بخشی از آن را یک کتابخانه به عهده می گیرد. ما در این کار، دیر کرده و تاخیر داشته ایم. امیدواریم این کار با همکاری کتابخانه ملی، سامان پیدا کند.محمد اللهیاری فومنی معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور به نمایندگی از علیرضا مختارپور دبیرکل این نهاد گفت: دوستان حاضر در جلسه، امروز این رسالت را جهانی کردند. یعنی از یک سال پیش کار شروع شد و بالاخره امروز نسخه رومیزی آن عرضه شد. نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۳ هزار و ۲۰۰ کتابخانه تحت پوشش دارد و عمده شرح وظایفش نیز ترویج کتابخوانی است. من هم مانند دوستان چند نکته در این جلسه می گویم.  وی افزود: در اساسنامه، اعضای هیئت امنا ۶ نفر بودند که با تصحیح آقای صالحی امیری، عدد ۶ خط خورد. پیشنهاد من این است که این تشکل را یک مجمع عمومی ببنیم و هیئت امنا را روی ۶ تا ۸ نفر ببندیم. در کتابخانه هایمان هم چه دانشگاه ها، چه خصوصی ها، چه وقفی و ... توجه کنیم کاری نکنیم که مانع تصمیم هیئت امنا شود. نکته دیگر این که به نظرم بهتر است با توجه به این که هر کتابخانه برای خود اساسنامه ای دارد، کاری کنیم که اساسنامه کتابخانه ها با اساسنامه مکتب تعارضی نداشته باشد.در ادامه این جلسه، روسای کتابخانه های بزرگ کشور به بیان نظرات خود پرداختند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن