تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831428950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کابوس‌های مردی که می‌خواهد مرد بماند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: کابوس‌های مردی که می‌خواهد مرد بماند
آتشکار
نگاهی به فیلم «آتشكار» «آتشکار» دومین فیلم بلند محسن امیریوسفی پس از «خواب تلخ» است که هوشمندانه از فرم‌گرایی صرف فاصله گرفته و ساختاری متناسب با مضمون جسورانه‌اش برای روایت و کارگردانی انتخاب کرده است. فیلم داستان یک کارگر کارخانه ذوب آهن است که با وازکتومی مشکل دارد، اما مجموعه شرایط و اطرافیان دست به دست هم می‌دهند تا او به گونه‌ای مجبور به این کار شود. در واقع محور اصلی قصه ترس‌ها و تردیدهای این مرد و کشمش‌های او با خودش و آدم‌های اطرافش است که حتی او را در کابوس با روح پدرش مواجه می‌کند. پدری که نماینده دیدگاه سنتی به مرد بودن و جایگاه مردانه است در مقابل دوستان، همکاران و همسری که می‌خواهند این دیدگاه ابزاری به مردانگی را تعدیل کنند. فیلم هرچند از فرم‌گرائی برجسته «خواب تلخ» فاصله دارد، اما همچنان به عنوان اثری تجربی مطرح است که به گونه‌ای هوشمندانه فرمی متعادل‌تر را که متناسب با مضمون است، برای روایت قصه انتخاب کرده است. فیلم هرچند از فرم‌گرائی برجسته «خواب تلخ» فاصله دارد، اما همچنان به عنوان اثری تجربی مطرح است که به گونه‌ای هوشمندانه فرمی متعادل‌تر را که متناسب با مضمون است، برای روایت قصه انتخاب کرده است. حضور راوی به عنوان فردی که دغدغه‌های درونی خود را بیان می‌کند کمک کرده بخشی از ساختارمندی قصه این گونه تأمین شود ضمن اینکه تلفیق روایت راوی با تصویر، طنزی ظریف را وارد کار کرده است.
آتشکار
علاوه بر طنزی حساب شده که متناسب با موقعیت قهرمان فیلم در بطن اتفاقات طراحی شده، نگاه فانتزی نویسنده -کارگردان به این موقعیت خاص و درگیری‌های ذهنی شخصیت اصلی توانسته منجر به ورود به حیطه‌ای خاص شود. برجسته‌ترین نمونه آن هم ترسیم تصویری از بهشت و جهنم در اوهام و کابوس‌های مرد است که روح پدر به او نهیب می‌زند تا از وازکتومی منصرف شود. در واقع آنچه در کنار فرم‌گرائی متناسب با مضمون، «آتشکار» را تبدیل به یک تجربه پذیرفتنی در محدوده سوژه خود می‌کند زاویه نگاهی است که برای نزدیک شدن به سوژه جسورانه‌اش انتخاب کرده است. بخصوص که وازکتومی و عواقب آن از جنبه‌های مختلف و بیش از همه حذف هویت مردانه مورد توجه قرار گرفته که می‌تواند نقدی ظریف باشد به تضادهای درونی مردان امروز که یک مرد سنتی را درون خود یدک می‌کشند، ولی جامعه و مناسبات آنها را وامی‌دارد نقاب مدرنیسم و روشنفکری بزنند و ... البته از عواقب این تناقض مصون نمی‌مانند. «آتشکار» همچنین از حضور بازیگری برجسته چون حمید فرخ‌نژاد در نقش شخصیت اصلی بهره برده که همه وجوه جذاب خود را در قالب یک کارگر ساده کارخانه به کار گرفته به گونه ای که ترکیب او در کنار نابازیگران متناسب و هماهنگ باشد. علاوه بر این نکات «آتشکار» از جهت فرمی به نوعی تابع ذهن آشفته و اوهام‌زده شخصیت اصلی است. مردی که میان تردیدها و بایدها و نبایدهای ذهنی و عینی خود گیر افتاده و فیلم هوشمندانه با محوریت دادن به این فرم ذهنی می‌تواند مخاطب را در این تجربه خاص شریک کند.
آتشکار
اما سرنوشت این فیلم هم در نوع خود می‌تواند جالب باشد. فیلمی که چند سالی پشت درهای بسته ماند تا بالاخره موفق به حضور در جشنواره بیست و هشتم فجر شد و به فاصله یک سال بعد در فصل مرده اکران یعنی از آغاز جشنواره بیست و نهم فجر بدون اطلاع‌رسانی و تبلیغ در چند سینمای محدود به نمایش درآمد. حالا که امیریوسفی با گذر از خوان‌های مختلف هرچند به شکلی معیوب ارتباط با مخاطب عام را تجربه کرده، این انتظار از او می‌رود که از خم این کوچه خارج شده و فیلم دیگری را در کارنامه خود ثبت کند تا خیالمان راحت شود ذهن این فیلمساز خلاق همچنان پویا و در حرکت است. سینما و تلویزیون تبیان سحر عصرآزاد/ خبرآنلاین





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن