تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817051024




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از کم شروع مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: از کم شروع می‌شود
تزکیه نفس
تهذیب، دانستن و عمل كردنهمراه با آموزش، باید «پرورش و تهذیب» هم باشد، خویهاى حیوانى را بفهمند و از آن بپرهیزند و خویهاى انسانى را نیز بدانند و به آن عمل كنند، همراه دانش، عمل هم باشد، تهذیب هم باشد، راه فرار از صفات حیوانى و آراسته شدن به ملكات انسانى را دریابد، آنگاه آن را بر روى خودش پیاده كند نه اینكه به دانش تنها اكتفا نماید. شرارت سگ نه به اعتبار دست و پا و دندانش مى باشد بلكه آن خوى درندگى است كه در نهاد او مى باشد. در انسان نیز چنین خو و صفاتى موجود است همانطورى كه خوى انسانى و ملكى نیز هست، هم مى تواند خودش را مانند سگ و گرگى بسازد و هم مى تواند به صورت ملائكه درآورد.«خوى» یعنى «ملكه» چیزى نیست كه یك دفعه پیدا شود بلكه با تكرار افعال و اقوال پدید مى آید. ملكه و خوى یك دفعه پیدا نمى شود«خوى» یعنى «ملكه» چیزى نیست كه یك دفعه پیدا شود بلكه با تكرار افعال و اقوال پدید مى آید. كسى كه گفتار و كردارش مطابق حیوان شد پس از مدتى حیوانى از كار در مى آید. به زبان ساده تر: اگر درندگى را با زبان و دست و پا شروع كرد و به دیگران آزار و ستم رسانید، این گفتار ناشایست در باطنش اثر مى گذارد و پس از مدتى او را چون سگى در مى آورد. گفتیم كه آدمى غیر این گوشت و پوست است، حقیقتش كه نفس ناطقه باشد با خویها مختلف شكل مى گیرد اگر هم افعال و اقوالش را با میزان شرع، تطبیق داد، با گذشت مدتى انسان مى شود. بدون زحمت، كسى به مقام آدمیت نمى رسد، اگر كسى چنین پندارد كه بدون ریاضت مى تواند ملكات زشت و حیوانى رااز خودش بزداید و به ملكات رحمانى آراسته گردد، خیال خامى بیش نیست. سنت خداوند و دستگاه آفرینش انسانى بر این قرار گرفته كه انسان به اختیار خودش باشد، سبب حیوان شدن و آدم شدن به دست خودش باشد، جهات حیوانى را به تدریج كم نماید و سعى كند اعضا و جوارحش در جهات انسانیت بیفتد تا ذات و حقیقتش نورى شود كه مصدر خیرات باشد و نیكیها از او تراوش ‍ نماید و مورد بركات گردد و مردمان از او بهره مند شوند.بدون زحمت، كسى به مقام آدمیت نمى رسد، اگر كسى چنین پندارد كه بدون ریاضت مى تواند ملكات زشت و حیوانى رااز خودش بزداید و به ملكات رحمانى آراسته گردد، خیال خامى بیش نیست.على (علیه السلام) هم ریاضت مى كشدبه این جمله از خطبه همام نهج البلاغه مولا امیرالمؤ منین على علیه السلام دقت كنید كه حضرت مى فرماید: «پرهیزگاران كسانى هستند كه از آنان خیر امید داشته و شر ایشان بازداشته شده است.» (1)مردمان به خیر امیدوار و از شرشان درامانند. كسى كه ریاضت كشید و انسان شد، نشانه اش این است كه دیگر زیانى از او به مردم نمى رسد، مردم از دستش راحتند بلكه امید هر خیرى نیز از او دارند.كسى گمان نكند به سادگى و با عبادتهاى ظاهرى، از نماز و روزه و حج كه برخى هم بدون مغز باشد به جایى مى رسدكسى گمان نكند به سادگى و با عبادتهاى ظاهرى، از نماز و روزه و حج كه برخى هم بدون مغز باشد به جایى مى رسد؛ یعنى آدم مى شود، چیزى كه آدم مى كند این است كه جهات حیوانیت را تقویت نكند، زبان را كنترل كند، اگر زبان رها باشد، آخرش حیوان درنده اى مى شود. جمله دیگرى در این زمینه از امیرالمؤمنین علیه السلام: «من نفسم را ریاضت مى دهم، آن را ادب مى كنم و حفظ مى كنم تا فرداى قیامت در امان به محشر وارد شوم.» (2) شما هم كه شیعه على علیه السلام هستید، باید همان روش را دنبال كنید تا به راستى شیعه یعنى پیرو باشید. امروز یكى از خویهاى حیوانى را عنوان مى كنم تا آن را خوب بشناسیم و بعد در مقام عمل از آن پرهیز كنیم و در مقابلش به خوى انسانى بپردازیم.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن