واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ردهبندی بازیهای رایانهای
اغلب كشورهای دنیا كاركرد بسیار بالای بازی های رایانه ای در تاثیرگذاری بر روی افراد را درك كرده و بر اساس دغدغه های فرهنگی خود نظامی را برای رده بندی این بازی ها طراحی كردهاند. این امر بیانگر این مطلب است که ردهبندی بازیهای رایانهای به دلیل تاثیرات مختلف این بازیها بر کودکان و نوجوانان، امری ضروری و لازم است.به گزارش تبیان، بازار ایران از سال ها قبل همواره یكی از پرفروش ترین بازار های منطقه در فروش بازی های رایانه ای بوده است. اما كارشناسان جامعه شناسی و روانشانسی همواره اثرات مخرب برخی بازی های رایانه ای بر روی كودكان و نوجوانان را گوشزد كرده و بر لزوم نظارت دقیق و علمی بر روی آنها تاكید داشته اند. اكنون بعد از سال ها، بنیاد ملی بازی های رایانه ای كه زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می كند، نظام «رده بندی سنی بازی های رایانه ای(ESRA)» را راه اندازی كرده و كتاب علمی پشتوانهی این نظام را رونمایی نموده است. بازار ایران از سال ها قبل همواره یكی از پرفروش ترین بازار های منطقه در فروش بازی های رایانه ای بوده استدر ابتدای این کتاب، مولفان، بازی رایانه ای و سبک های رایج آن در دنیا را به اختصار توضیح داده اند. در صفحه 57 کتاب نیز این سبک ها و کارکردهای آنها معرفی شده است. به عنوان مثال در این صفحه گفته شده که سبک های «آموزشی»، «شبیه سازی مدیریت و ساخت و ساز» و «راهبردی» طبق نظریه فراغت باعث آرامش، سرگرمی و رشد شخصیت می شوند و یا سبک «اکشن» طبق نظریه اسپنسر باعث تخلیه انرژی های مازاد خواهد شد.در ادامه این کتاب تاریخچه رده بندی سنی بازی های رایانه ای در جهان ذکر شده است. کتاب «رده بندی سنی بازی های رایانه ای» در این زمینه می نویسد: «پس از انتشار بازی هایی مانند Mortal Combat، Doom و... جنجال های زیادی در مورد محتوای بازی های رایانه ای به وجود آمد. مبحث خشونت بازی های ویدیویی و انحرافاتی که در جامعه به وجود آورده است، توسط جو لایبرمن و هرب کهل که سردمداران آن بودند، در اوخر سال 1992 به کنگره کشیده شد. نتیجه این شد که به صنعت نرم افزارهای سرگرم کننده یک سال وقت داده شد که یک نظام رده بندی علمی طراحی کنند؛ وگرنه دولت فدرال وارد صحنه می شود... در سال 1994 طی طرح پیشنهادی ESRB تصویب شد.»مبحث خشونت بازی های ویدیویی و انحرافاتی که در جامعه به وجود آورده است، توسط جو لایبرمن و هرب کهل که سردمداران آن بودند، در اوخر سال 1992 به کنگره کشیده شدESRB نظام رده بندی بازی های رایانه ای در ایالات متحده امریکاست. همانطور که ذکر شد این کشور از حدود 16 سال پیش دسته بندی نرم افزارهای سرگرم کننده را در دستور کار خود قرار داده بود. در کشورهای بزرگ دیگر که استفاده از رایانه در آن ها رواج دارد هم وضعیت به همین منوال بود. نظام های OFLC برای استرالیا و نیوزلند، PEGI برای انگلستان و اتحادیه اروپا و USK برای آلمان تدوین شدند. کشورهای نسبتا پیشرفته تر آسیا هم از این قافله عقب نمانده اند. ژاپن از سال ها قبل با سیستم CERO و کره جنوبی با سیستم GRB به فکر تقسیم بندی محتوایی بازی ها افتادند.
متاسفانه ایران تا یکی دوسال قبل نظام رده بندی مدون و هماهنگی نداشت. اگر چه مراکزی چون «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» از نوعی رده بندی سنی استفاده می نمودند اما هدف اصلی آن ها هدایت مخاطبان و گروه های سنی به سمت محصولات مناسب و مرتبط با آن گروه بود. اما از چند سال قبل مسئولان در وزارت ارشاد اسلامی اهمیت بازی های رایانه ای را به عنوان یک رسانه درک کرده و برای دسته بندی آن ها برنامه ریزی کردند. از آنجا که بازی های رایانه ای از طریق محتوای خود تاثیر شگرفی بر فرهنگ افراد می گذاشت، ایران نمی توانست از نظام رده بندی سایر کشورها استفاده کند. به همین دلیل این مهم از همان ابتدا به بنیاد ملی بازی های رایانه ای که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کرد سپرده شد و آن بنیاد توانست بالاخره بعد از حدود یک سال مبانی علمی نظام ESRA ایران را پایه ریزی کرده و رتبه بندی خود را بر روی بازی های وارداتی اعمال نماید.در کشورهای دیگر هر سیستم رتبه بندی سنی از چند بازه سنی و چند سمبل توضیح دهنده محتوای بازی تشکیل شده است. از چند سال قبل مسئولان در وزارت ارشاد اسلامی اهمیت بازی های رایانه ای را به عنوان یک رسانه درک کرده و برای دسته بندی آن ها برنامه ریزی کردندبه عنوان مثال می توان از سمبل های محتوایی «گفتار نامناسب»، «تبعیض»، «مواد مخدر» و «مسایل اخلاقی» در نظام PEGI اتحادیه اروپا و سمبل های محتوایی، «خشونت»، «قمار» و «استفاده از الفاظ نامناسب یا توهین آمیز» در نظام CERO ژاپن نام برد. مسلما ایران به عنوان یک کشور با تمدن فرهنگی غنی و اسلامی نمی توانست از سمبل های وارداتی دیگر نظام های استفاده کند. از همین رو بنیاد ملی بازی های رایانه ای در کنار تدوین آیین نامه های ESRA، سمبل های محتوایی آن را نیز طراحی کرد. طبق کتاب «رده بندی سنی بازی های رایانه ای» معیار های ESRA ایران شامل موارد زیر است: • تبعیض: این معیار مباحثی چون تبعیض در مورد دو جنس، سنین مختلف، نژاد های مختلف، ادیان، مذاهب، قومیت ها و افرادی با ویژگی های ظاهری را در بر می گیرد.• ترس: فاکتور ترس در بازی های رایانه ای به مراتب ضعیف، متوسط و شدید تقسیم بندی می شوند. البته این تقسیم بندی برای کودکان دوره ابتدایی و پایین تر از آن کاربرد دارد چرا که مفهوم ترس در سنین بالاتر برای کودکان قابل درک و حتی در مواردی به صورت کنترل شده سبب بروز احتیاط های لازم می شود.مسلما ایران به عنوان یک کشور با تمدن فرهنگی غنی و اسلامی نمی توانست از سمبل های وارداتی دیگر نظام های استفاده کند• خشونت: سیاست ESRA در مورد خشونت بر کنترل شدت و ضعف این عنصر و عدم نمایش آن برای گروه های سنی پایین است. به طوری که این فاکتور اساسا از سنین +7 سال در سیستم رده بندی بازی های ایران تعریف می شود. • قمار و شرط بندی• گفتار نامناسب: آنچه در این حیطه بیشتر مد نظر ESRA است، کلمات و الفاظ رکیک و نیز شیوه نامناسب ادای کلمات و الفاظ غیر رکیک است. • مواد مخدر، مشروبات الکلی و دخانیات• نقض ارزش ها و...طه حسینیبخش کتابخوانی تبیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 686]