تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812834175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امنیتی شدن یک رویداد اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: امنیتی شدن یک رویداد اجتماعی تهران - ایرنا - روزنامه شهروند نوشت: در پی حوادثی که در گوشه و کنار کشور رخ داد و تبعات امنیتی پیدا کرد، در حالی که ماهیت رویداد، اجتماعی بود، سردار سرتیپ حسین اشتری فرماندهی ناجا در اظهارنظری دقیق و به جا اعلام کرد:باید تقدم پیشگیری اجتماعی در اقدامات پلیس در دستور کار قرار گیرد و این توان را داشته باشیم که قبل از اینکه اقدامات ما به صورت اقدامات پلیسی انجام شود با اقدامات پیشگیرانه موضوعات را به صورت اجتماعی حل کنیم.


در ادامه این مطلب که روز دوشنبه در روزنامه شهروند منتشر شد، می خوانید: بی تردید نباید یک موضوع اجتماعی تبدیل به یک موضوع امنیتی شود و این هنر در نیروی انتظامی و به ویژه معاونت اجتماعی وجود دارد.
این ایده درست است. درواقع هر نظام اجتماعی از نظام های جزیی تر ولی مکمل یکدیگر تشکیل شده اند، اگرچه این نظام ها با یکدیگر رابطه دارند، ولی تا حد زیادی مستقل از یکدیگر نیز هستند و میان آنها توازن برقرار است.
این نظام ها باید با یکدیگر سازگار باشند و در صورتی که میان آنها ناسازگاری برقرار باشد، بجای آنکه مکمل یکدیگر باشند، با یکدیگر در تعارض قرار می گیرند.
توصیه فرماندهی ناجا ضمن اینکه به نکته مهمی پرداخته است، ولی مخاطب آن نیز به درستی انتخاب شد و به نیروی انتظامی است و نمی تواند خطاب به مردم باشد.
باید دو نکته مهم را نیز در این بیان لحاظ کرد تا این هدف بهتر از آن که هست محقق شود. اولین نکته سازگاری اجزای نظام اجتماعی است.
برای نمونه ساختار سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و شخصیتی باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند.
اگر به هر دلیلی این سازگاری از میان برود، به طور طبیعی در کارکرد هر کدام و نیز در روابط میان آنها تداخل پیش می آید.
این ساختارها با یکدیگر بده بستان دارند. اگر یک جز از نظام در پی اخذ از اجزای دیگر باشد ولی به تناسب چیزی به آنها ندهد، این رابطه دچار اختلال می شود و ناسازگاری پیش خواهد آمد.
برای مثال اگر سیاست از بخش اقتصاد مالیات می گیرد، باید امنیت و برنامه ریزی را به آن عرضه کند، و اگر چنین چیزی را تأمین نکند، بخش اقتصادی در برابر مالیات و سایر مطالبات آن مقاومت خواهد کرد.
نکته دوم مهم تر است. مخاطب این توصیه بیش از اینکه مردم باشند باید صاحبان قدرت باشند، زیرا آنان هستند که هرگونه اقدام و رفتار اجتماعی و فرهنگی مردم را با برچسب سیاسی و امنیتی همراه می کنند.
اگر مردم نوع خاصی لباس را پسندیده و می پوشند یا به شکل ویژه ای تفریح می کنند، حتی اگر این نوع خاص ناپسند باشد (به شرط آنکه باشد) نباید با برچسب غیراجتماعی مواجه شوند و حتی آن را امنیتی و مرتبط با نظم کلان جامعه تلقی کنند.
متاسفانه آنچه که در جامعه ما به وفور شاهد بوده ایم همین برچسب ها و تداخل های زیاد میان نظام های موجود در جامعه است و از همه بدتر اینکه سیاست، سیطره و چتر خود را چنان گسترش داده که تمامی نظام های دیگر اجتماعی را دربرگرفته و برای آنها تعیین تکلیف می کند، و به تعبیری در همه امور دخالت می کند و هر گونه که اراده کند به آنها برچسب می زند.
وقتی که سیاست برای جزیی ترین امور افراد و نهادها تعیین تکلیف می کند، به معنای آن خواهد بود که هر رویدادی را پیشاپیش سیاسی و امنیتی کرده است، و به تعبیر دیگر این سیاست است که درحال رنگ آمیزی کنش و واکنش های دیگر با مفهوم سیاست و امنیت است، و دیگران را به ناچار وارد این فاز از تداخل می کند.
مردم هر جایی پا می گذارند، ناخواسته خود را در قلمرو سیاست و امنیت می بینند، زیرا سیاست استقلال دیگر حوزه های جامعه را نادیده گرفته و نقض کرده است.
این وضع ضربه پذیری سیاست و امنیت را بسیار زیاد می کند. زیرا در چنین شرایطی سیاست قادر به اخذ منابع موردنیاز خود از سایر اجزای نظام اجتماعی نیست، به همین دلیل از یک سو تحلیل می رود و ضعیف می شود و از سوی دیگر، رابطه اش با سایر اجزا غیرکارکردی و حتی به مرور زمان خصمانه می شود و به جای سازگاری و مکمل بودن، ستیزه جویانه می شود و این مبنای بی نظمی اجتماعی است.
اگر می بینیم که یک اتفاق و حادثه ناگوار در یک زمینه اجتماعی به سرعت می تواند به سایر زمینه ها و حتی مناطق سرایت کند به این دلیل است که در عمل این بخش های جامعه از یکدیگر استقلال کافی ندارند و رابطه آنها دومینووار است، کافی است اولین مهره سقوط کند، تا سایر مهره ها نیز به همان سرنوشت دچار شوند.
ولی در یک جامعه سالم، هیچگاه این استقلال ها مخدوش نمی شود، در نتیجه افتادن یک مهره، زیانی به بقا و ثبات سایر مهره ها نمی رساند.
مقصود از این یادداشت، توجه دادن مقامات انتظامی و سایر دست اندرکاران به نکته درستی بود که در بیان فرماندهی ناجا وجود داشت، ولی ریشه اصلی این کاستی و ضعف در جای دیگری است.
بنابر این باید از این دیدگاه ناجا استقبال کرد و امیدوار بود که تفکیک و استقلال نظام های اجتماعی بیش از پیش رعایت شود.
منبع: روزنامه شهروند
اول ** 1346



28/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن