تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819189707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بناهای تاریخی زیر سایه ریزگردهای عربی/ کابلهای فشار قوی ضعیف شدند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رونمایی از ابعاد جدید خسارات گرد و غبار؛
بناهای تاریخی زیر سایه ریزگردهای عربی/ کابلهای فشار قوی ضعیف شدند

آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان


شناسهٔ خبر: 2582910 - دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸
استانها > لرستان

خرم آباد - استمرار پدیده گرد و غبار در غرب و جنوب کشور در حالیست که هر روز بر ابعاد این پدیده و خسارات ناشی از آن افزوده می شود تا این بار سایه ریزگردها روی سر بناهای تاریخی سنگینی کند. به گزارش خبرنگار مهر، در حالی هر روز دامنه خسارات پدیده گرد و غبار در استان لرستان به عنوان قلب زاگرس عمیق تر می شود که گویا پایانی بر این بحران ده ساله غرب و جنوب ایران وجود ندارد.ردپای گرد و غبار بعد از سلامت مردمان این دیار، روی حیات جنگلهای زاگرس کشیده شد تا سر و کله پدیده زوال در بلوطستان پیدا شود، کمی بعد موج بیماری های قلبی و ریوی مردم را راهی بیمارستانها کرد و حال خبرها حکایت از خسارات گرد و غبار به آثار تاریخی و حتی شبکه فشار قوی برق دارد.گرد و غبار تا آنجا در قلب زاگرس پیشروی کرد که خرم آباد در بررسی قابل تامل توسط سازمان جهانی بهداشت به میان ۲۰ شهر آلوده جهان رفت تا واکنش متولیان به این موضوع به تکذیب های پی در پی منتهی شود هر چند که رنگ رخساره خرم آباد خود حکایت از سِر درون شهر دارد.
آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان
در احوالات این شهر تاریخی که در متون مختلف به دیار چشمه ها و طبیعت شهرت داشته همین بس که امسال از مجموع کمتر از ۶۰ روز سال میزبان ۲۲ روز آلوده بوده است،موضوعی که طی سالهای اخیر بارها و بارها تکرار شده به طوریکه برخی مسئولان و کارشناسان معتقدند که دیگر باید ایمن زیستن در کنار این پدیده همیشگی را به مردم یاد داد.در این راستا سند مقابله با پدیده گرد و غبار پس از بیش از یک دهه درگیر بودن با این پدیده از اتاق کار مدیران بیرون آمد تا شرح وظایف دستگاهها برای مقابله با عوارض و خسارات ناشی از این پدیده مشخص شود.در این میان برخی دستگاههای لرستان معتقدند که به برخی ابعاد خسارات پدیده گرد و غبار در این سند کم توجهی شده است که یکی از این نهادها متولی آثار تاریخی استان است، استانی که میزبان دو هزار و ۵۰۰ اثر ثبت شده ملی و سه اثر در نوبت ثبت جهانی از جمله بنای بی نظیر فلک الافلاک است.گرد و غبار آثار به آثار تاریخی لرستان صدمه وارد کرده استسرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص سند جامع مدیریت گرد و غبار در استان لرستان به مهر گفت: در این سند به بحث گردشگری و میراث فرهنگی از جمله افزایش هزینه های مرمت و بازسازی آثار فرهنگی و تاریخی که به خاطر وقوع گرد و غبار صدمه دیده اند هیچ توجهی نشده است. محمد رضا امانی به عدم استفاده از ظرفیت های مردم نهاد برای مقابله با پدیده گرد و غبار در سند تدوین شده اشاره کرد و افزود: موزه های استان هر روز مورد تهاجم ریزگردها بوده بطوریکه هر روز بایستی آن ها را تمیز کرد. وی اظهار داشت: ریزگردها روی عناصر تشکیل دهنده آثار فرهنگی و تاریخی از جمله تنوع رنگ، تنوع چشم انداز و پوشش اثر گذار هستند و باعث غیر کارآمد نمودن موزه ها و افزایش هزینه های مرمت و نگهداری آثار شده اند.
آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: وجود ریزگردها همچنین باعث کاهش رونق بخش گردشگر پذیر استان شده که بایستی راهکارهای مناسبی در این زمینه اندیشیده شود. ضرورت خریداری دستگاه راداری که ورود ریزگردها را پیش بینی کندمدیرکل هواشناسی لرستان نیز به ارائه پیشنهاداتی برای استفاده در سند جامع مدیریت گرد و غبار استان پرداخت و به مهر گفت: می توان با راه اندازی یک شبکه رادار دو منظوره علاوه بر پیش بینی وضع هوا از آن برای پیش بینی ریزگردها نیز استفاده کرد. سید محمد ناصر هاشمی هزینه مورد نیاز برای خریداری یک رادار کوتاه برد را حدود پنج میلیارد تومان برشمرد و افزود: سازمان هواشناسی کشور تقریبا نیمی از هزینه خریداری و نصب این رادار را پرداخت خواهد کرد. استاندار لرستان در پاسخ به پیشنهاد مطرح شده توسط مدیرکل هواشناسی استان گفت: با توجه اینکه لرستان استان پرحادثه ای به ویژه در زمینه وقوع سیلاب است به نظر می رسد خریداری و نصب رادار هواشناسی کار خوبی باشد.
آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان
بازوند افزود: استانداری لرستان با اداره کل هواشناسی استان برای تامین هزینه های ناشی از نصب و راه اندازی رادار هواشناسی مورد نیاز برای استان همکاری خواهد کرد. وقتی ریزگردها و سنگ بری ها دست به دست هم می دهندفرماندار دورود نیز به دیگر موارد مغفول در سند جامع گرد و غبار اشاره کرد و گفت: لازم است در این سند منابع آلودگی شهرستان ها توسط مسئولین محلی شناسایی شده و راهکارهای مقابله با آن ها نیز ارائه شود. ماشاءاله نعمتی اظهار داشت: با توجه به اینکه در شهرستان دورود طی سنوات گذشته جانمایی های نامناسبی برای تخلیه ضایعات سنگبری ها در نظر گرفته شده است اکنون کوهی از ضایعات سنگبری ها در این محل ها تلنبار شده که در معرض بادهای فصلی و موسمی قرار دارند. وی افزود: علاوه بر وجود ریزگردها این ضایعات نیز آلودگی هوا را در دورود تشدید می کنند و این در حالی است که در شهرهای دیگر کشور فعل و انفعالاتی روی ضایعات سنگبری ها صورت گرفته و آن ها را به موزائیک، و ... تبدیل می کنند. فرماندار دورود خواستار شفاف سازی راهکارهای مقابله با ریزگردها در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شد و اضافه کرد: لازم است سازمان هواشناسی لرستان در هنگام ظهور ریزگردها به استان اطلاع رسانی به موقع و مناسبی داشته و مردم را از حضور این ریزگردها آگاه کند. همدستی خشکسالی و گرد و غبارفرماندار بروجرد کمبود بارش ها و کمبود رطوبت را از علت های اصلی تولید ریزگردها دانست و بیان داشت: تولید آب به مفهوم باروری ابرها و استفاده از انرژی های تاثیرگذار در بارش می تواند مشکل کمبود آب را حل کند.
آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان
مسلم پورقاسمیان گفت: با توجه به اینکه میزان بارش ها در سال گذشته نسبت به سال ۹۲ افزایش داشت حجم ریزگردها نیز در سال گذشته کاهش یافت اما امسال شاهد کاهش بارشها بوده ایم و نگرانی از پدیده گرد و غبار افزایش یافته است.فرماندار بروجرد ضمن سوالی از تدوین کنندگان برنامه سند جامع مدیریت گرد و غبار استان پرسید آیا در این سند برای افزایش بارندگی ها راهکارهایی ارائه شده است یا خیر؟مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان در پاسخ به پرسش مطرح شده توسط فرماندار بروجرد گفت: متاسفانه بحث باروری ابرها به رغم صرف میلیاردها تومان هزینه جواب نداده که البته می توان این موضوع را در استان مورد بررسی بیشتری قرار داد. وقتی کابلهای فشار قوی برق در برابر ریزگردها ضعیف می شوندفرماندار پلدختر در جنوبی ترین نقطه لرستان و در نزدیکی مرز خوزستان نیز نگرانی های خود را دارد. وی با بیان اینکه اگر پیگیری مقابله با ریزگردها در سطح منطقه ای و بین المللی صورت نگیرد جنگل های زاگرس در سال های آینده همگی خشک خواهند شد اظهار داشت: اگر جنگل های زاگرس خشک شوند خود به کانون های گرد و غبار تبدیل خواهند شد لذا بایستی این موضوع توسط مسئولین کشور به طور جدی پیگیری شود. قدرت الله ترابی نژاد یادآور شد: سال گذشته ذرات ریزگرد در شهرستان های پلدختر، کوهدشت و استان های خوزستان و ایلام حتی خطوط فشار قوی برق را دچار اخلال کرده و بر اثر نوسانات برقی، وسایل الکتریکی مردم دچار آسیب شدند. وی افزود: وجود ریزگردها در بخش های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی، تالاب ها، جنگل ها و ... خسارات جبران ناپذیری به بار می آورند لذا بایستی کارگروهی تشکیل شود تا زیان های ناشی از اثر ریزگردها در آن شناسایی شده و راهکارهای مورد نیاز در این خصوص ارائه شود.
آلودگی هوا و گرد و غبار در لرستان
بنابراین گزارش استمرار پدیده گرد و غبار در لرستان در حالیست که این استان سال ۸۸ را با ۱۰۰ روز آلوده، سال ۸۹ را با ۹۰ روز، سال ۹۰ را با ۱۰۰ روز غبارآلود، سال ۹۱ را با ۹۰ روز، سال ۹۲ را با ۸۹ روز و سال ۹۳ را با ۱۳۶ روز غبارآلود پشت سر گذاشته است تا به طور متوسط هر سال شاهد آلودگی یک سوم روزهای خود باشد.در آخرین پیگیری مسئولان در این زمینه استاندار لرستان در نامه های جداگانه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خواستار تامین اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی برای مقابله با تبعات این پدیده در استان شده بود.مطابق اظهار نظر هوشنگ بازوند امسال در بودجه سال ۹۴ اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان به بحث گرد و غبار اختصاص پیدا کرده که باید دستگاههای مختلف استان برای دریافت سهم لرستان از این اعتبارات پیگیریهای لازم را داشته باشند، باشد که مرهمی بر زخمی باشد که هر روز تازه تر و عمیق می شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن