تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814232577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلس در پی ایجاد نظم نوین سیاسی در کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: با در دستور کار قرار دادن استانی شدن انتخابات و نحوه فعالیت احزاب صورت گرفت مجلس در پی ایجاد نظم نوین سیاسی در کشور خبرگزاری پانا: دو طرح استانی شدن انتخابات و نحوه فعالیت احزاب که مجلس شورای اسلامی در هفته های اخیر در دستور کار جلسه علنی خود قرار داده را می توان نشانه ای از عزم جدی قوه مقننه برای تغییر در ساز و کار سیاسی کشور دانست.
۱۳۹۴ يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ساعت 11:07

خبرگزاری پانا+استانی شدن انتخابات+احزاب

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، استانی شدن انتخابات، طرحی که بیش از همه در هفته های اخیر حاشیه ساز بوده است، می تواند نحوه انتخاب نمایندگان را برای همیشه تغییر دهد. به این معنا که دیگر شهرستان های کوچک و نمایندگان محلس آنان نخواهند توانست به سادگی و با کسب آراء حوزه انتخابیه ای کوچک به خانه ملت راه یابند و باید پیش از آن، در انتخابات استانی نیز شرکت کرده تا بتوانند به عنوان نماینده استان و نه شهرستان در مجلس حاضر شوند. مخالفت بسیاری از نمایندگان مجلس با این طرح چنان که گفته اند به دلیل کاهش مشارکت مردم شهرستان ها در انتخابات بوده است. به گفته مخالفان در صورت استانی شدن انتخابات رای دهندگان شهرستانی انگیزه لازم برای حضور در انتخابات را نداشته و نظام جمهوری اسلامی از موهبت مشارکت بالای شهروندانش در امر انتخابات محروم می شود. موافقان که تاکنون وزن بالاتری نسبت به مخالفان داشته اند، اما معتقدند این تغییر برای ساختار سیاسی کشور لازم و ضروری است، چرا که اینک نمایندگان شهرستان ها بیشتر به حوزه های انتخابیه خود توجه داشته و به دلیل مشغله بالا از توجه به مسائل ملی غافل می شوند. به گفته موافقان این طرح که بیشتر اعضای کمیسیون شوراها را در بر می گیرند، این طرح سطح کارشناسی مجلس شورای اسلامی را افزایش می دهد و باعث می شود، نقش تقنینی مجلس شورای اسلامی تقویت شود. در روزهای گذشته مناظره های بسیاری میان موافقان و مخالفان این طرح در رسانه ها برگزار شده و کمیسیون شوراها نیز چنانکه اعلام کرده تغییرات لازم برای جلب نظر شورای نگهبان را در این طرح اعمال کرده است. مشابه این طرح پیش از این و در سال 86 نیز از سوی مجلس مصوب شد که مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفت. نجات الله ابراهیمی سخنگوی شورای نگهبان در آخرین نشست خبری خود گفته است: چنانچه طرح مجلس مشابه طرح سال 86 باشد، بنا به رویه شورای نگهبان از سوی این شورا رد خواهد شد. با این حال اعضای کمیسیون شوراها از جمله امیر خجسته رئیس این کمیسیون در گفت و گو با پانا ابراز اطمینان کرده است که تغییرات این طرح نظر شورای نگهبان را جلب خواهد کرد. آقای خجسته می گوید: برای تصویب نهایی این طرح در مجلس نیز رایزنی های بسیاری با نمایندگان در جریان است. نمایندگان مجلس همچنین امروز طرح رسیدگی به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را در دستور کار قرار دادند. بر اساس ماده 13 این طرح که صبح امروز مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت: احزاب دارای پروانه فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران و برابر مفاد این قانون از حقوق و امتیازات به شرح فعالیت سیاسی، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جهت اجرای اصل هشتم قانون اساسی در چارچوب مقررات این قانون، اظهارنظر آزاد و علنی در مسائل کشور در راستای وظایف قانونی احزاب، معرفی و حمایت از نامزدهای انتخاباتی در تمام انتخابات و ائتلاف با دیگر احزاب برخوردارند.
علاوه براین احزاب می‌توانند در زمان انتخابات یا غیر آن با دیگر احزاب دارای پروانه فعالیت در مورد نامزد یا نامزدهای انتخاباتی یا موارد دیگر ائتلاف کنند. در صورت ائتلاف کلیه مسئولیت‌های آن را پذیرا باشند و مراتب را به اطلاع کمیسیون ماده 10 برسانند.
دایر کردن شعب و دفاتر در استان‌ها و شهرستان‌ها با این تبصره که احزاب می‌توانند در چارچوب اساسنامه خود نسبت به تشکیل شعب و دفاتر خود در استان‌ها و شهرستان‌ها اقدام کنند و موضوع را به اطلاع استانداری و فرمانداری ذی‌ربط برسانند با این تبصره که تاسیس هر گونه دفتر و یا شعبه خارج از کشور ممنوع است.
علاوه بر این احزاب دارای پروانه حق دارند، انتشار روزنامه، نشریه و تاسیس پایگاه اطلاع‌رسانی در فضای مجازی را داشته باشند با این تبصره که احزاب متقاضی نشریه الکترونیکی یا مکتوب می‌توانند درخواست خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوز ارسال کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است پس از دریافت تقاضا حداکثر ظرف مدت 3 ماه نسبت به صدور مجوز نشریه الکترونیکی یا مکتوب برای احزاب مربوطه اقدام کند که در صورت عدم صدور مجوز در مدت مقرر، احزاب می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.
برخورداری از کمک‌ها و یارانه‌های موضوع این قانون و برگزاری راهپیمایی و تشکیل اجتماعات حسب مورد با اطلاع و صدور مجوز وزارت کشور و استانداری و رعایت اصل 27 قانون اساسی نیز از حقوق احزاب مجوزدار محسوب می شود با این تبصره که دبیران کل احزاب موظفند حداقل 72 ساعت قبل از برگزاری اجتماعات و راهپیمایی‌ها مراتب را به اطلاع مسئولان ذی‌ربط برسانند.
علاوه بر این آیین‌نامه اجرایی این ماده بعد از تصویب ظرف مدت 3 ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن آن توسط وزارت کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.
حق حضور و دفاع در کمیسیون احزاب موضوع این قانون قبل از ارجاع پرونده تخلف حزب به مراجع قضایی نیز در این قانون از حقوق احزاب دارای پروانه محسوب می شود.
این دو طرح در صورت تبدیل شدن به قانون می توانند تا اندازه زیادی نحوه فعالیت های سیاسی در کشور را تحت تاثیر خود قرار دهند. هرچند هنوز انتقادات بسیاری به طرح احزاب و گروه های سیاسی وارد است، اما طرح استانی شدن انتخابات به گونه ای بنیادین نظام انتخاباتی را متحول خواهد کرد. در عین حال نباید فراموش کرد بررسی طرح جرم سیاسی در مجلس نیز می تواند به عنوان تکمیل کننده دو طرح فوق به شادابی و پویایی نظام سیاسی کشور بیش از پیش کمک کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن