تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798650807




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقام ترکیه: آنکارا خواهان توسعه همه جانبه مناسبات با تهران است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مقام ترکیه: آنکارا خواهان توسعه همه جانبه مناسبات با تهران است آنکارا - ایرنا - محمد جیلان معاون وزیر توسعه ترکیه، با تاکید بر اشتراکات فراوان این کشور با ایران گفت: آنکارا خواهان توسعه و تعمیق همه جانبه روابط خود با تهران است.


به گزارش ایرنا، وی در حاشیه سی و یکمین نشست کمیته پیگیری همکاریهای اقتصادی و تجاری سازمان همکاریهای اسلامی در آنکارا در گفت و گو با ایرنا، درباره فرآیند همکاریهای ایران و ترکیه گفت: ایران برای ترکیه کشور بسیار مهمی است و صدها سال است که دو کشور در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته اند .
او با تاکید بر اینکه ایران و ترکیه دو کشور دوست و برادر و همسایه هستند، افزود: ما می خواهیم که در همه زمینه ها مناسبات خود با ایران را توسعه دهیم.
جیلان با اشاره به اینکه ترکیه اهداف بزرگی را در تجارت با ایران دنبال می کند، گفت: رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بر لزوم ارتقای سطح مبادلات تجاری دو کشور به 30 میلیارد دلار با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران اتفاق نظر دارد و بر لزوم تحقق این هدف، تاکید کرده است .
وی تشکیل شورای عالی همکاریهای راهبردی بین ایران و ترکیه در دوره اخیر را تحولی مهم و شکل گیری راهکاری جدی در پیگیری موضوع همگرایی هر چه بیشتر دو کشور دانست و افزود: در دو سال گذشته دو نشست این شورا در آنکارا و تهران با موفقیت برگزار شده است.
معاون وزیر توسعه ترکیه اضافه کرد: گرچه در دو سه سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور تا حدودی کاهش یافته، ولی با اجرایی شدن موافقتنامه "تجارت ترجیحی" و همچنین توافق ایران و ترکیه در تسهیل حمل و نقل زمینی و تجارت، امید می رود که در دوره پیش رو، شاهد رشد سریع مبادلات تجاری دو کشور باشیم.
جیلان گفت: ترکیه قرارداد تجارت ترجیحی را گامی برای گذار به نظام تجارت آزاد بین ایران و ترکیه دانسته و امیدوار است که دو کشور به عنوان قدرتمندترین کشورهای منطقه، همکاریهای خود را در همه زمینه ها توسعه دهند .
او با ابراز خرسندی از بیانیه سوییس و دستیابی به توافق احتمالی بین تهران و غرب در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران افزود: ترکیه تاکنون در هر مجمعی از حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دفاع کرده و امیدوار است، مذاکرات ایران و گروه 1 +5 با موفقیت نهایی شود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه "کمسک" ( کمیته پیگیری همکاریهای اقتصادی و تجاری سازمان همکاریهای اسلامی) یکی از مهمترین ارگانهای سازمان همکاری اسلامی است، گفت: 57 کشور در کمسک عضویت دارند و این کمیته همه ساله دو نشست مهم برگزار می کند که یکی نشست وزیران اقتصادی و دیگری نشست کمیته پیگیری است.
وی اضافه کرد: همه ساله در ماه نوامبر نشست وزیران کمسک برگزار می شود که دستور کار و هدف اصلی نشست کمیته پیگیری، تهیه دستور کار و آمادگی برای برگزاری نشست وزیران است .
جیلان گفت: در کنار این، بررسی و پیگیری آخرین وضعیت فرآیند اجرایی طرح های همکاری کمسک با کشورهای عضو نیز از فعالیتهای مهم کمیته پیگیری همکاریهای اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی محسوب می شود .
او با اشاره به اینکه کمسک در سالهای اخیر اقدامات مهمی در خصوص توسعه تجارت بین کشورهای اسلامی انجام داده و با تشکیل شش کار گروه اصلی که این کار گروه ها سالانه با برگزاری 12 نشست مختلف در توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری و همگرایی بیشتر این کشورها، دامنه فعالیتهای خود را توسعه داده، افزود: یکی از اهداف اصلی کمسک توسعه تجارت و همکاری بین کشورهای اسلامی است.
معاون وزیر توسعه ترکیه گفت: در این راستا موافقتنامه همکاری نظام تجارت ترجیحی بین کشورهای اسلامی موسوم به " TPS - OIC " در سال گذشته اجرایی شد و امیدواریم که هر چه زودتر کشورهای طرف این موافقتنامه، فهرست کالاهایی را که مشمول این تجارت خواهد شد، به کمسک اعلام کنند. افزون بر این در خصوص قواعد مربوط به منشا کالاهای مشمول تجارت ترجیحی نیز پیگیری می شود تا کشورهای طرف این موافقتنامه نیز مساله را نهایی کنند.
جیلان با تاکید بر اهمیت توسعه تجارت بین کشورهای اسلامی اضافه کرد: سهم تجارت درون سازمانی بین کشورهای اسلامی در کل تجارت خارجی این کشورها در حدود 18 درصد است که باید این حجم افزایش یابد . او در همین ارتباط با اشاره به اینکه حجم تجارت درون سازمانی کشورهای اسلامی در سالهای اخیر شاهد رشد بوده، گفت: تا 10 سال پیش این نسبت در حدود 10 درصد بود.
معاون وزیر توسعه ترکیه با تاکید بر لزوم گسترش هرچه بیشتر همبستگی و همکاری بین کشورهای عضو کمسک و در کل سازمان همکاریهای اسلامی گفت: ایران در کمسک نقش فعالی دارد و ما از حمایت های خوب تهران از فعالیتهای این کمیته قدردانی می کنیم.
جمهوری اسلامی ایران سه سند اصلی تاکنون در خصوص برپایی نظام تعرفه ترجیحی در کمسک امضا کرده که یکی از آنها موافقتنامه تجارت ترجیحی است.
یکی از این قراردادها "پرتاس" (PRETAS) است که همان تعرفه ترجیحی بین کشورهای سازمان همکاری اسلامی است و این موافقتنامه نیز از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.
سی و یکمین اجلاس پیگیری کمیته دایمی همکاری های اقتصادی و تجاری سازمان همکاری های اسلامی (کمسک ) اواخر هفته گذشته در آنکارا برگزار شد.
این نشست با شرکت نمایندگانی از کشورهای ترکیه به عنوان رییس کمیته، فلسطین، عربستان، مصر، کویت، اندونزی، نیجر، قطر، مالی، قزاقستان، پاکستان، نمایندگانی از دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی، نهادهای وابسته به این سازمان و سازمانهای بین المللی به مدت دو روز در آنکارا فرآیند اجرایی طرحهای این کمیته را بررسی کرده و پیش نویس دستور کار اجلاس وزیران کمسک را که در آبان ماه آینده در استانبول برگزار خواهد شد، آماده کرده است .
جمهوری اسلامی ایران که تا سال گذشته به مدت بیش از پنج سال نمایندگی کشورهای آسیایی در سازمان همکاریهای اسلامی در کمسک را بر عهده داشت، در این نشست شرکت نداشت، ولی در نشست آبان ماه در استانبول شرکت خواهد کرد.
نماینده امسال کشورهای اسلامی آسیا را قزاقستان بر عهده دارد.
کمسک در سال ‎ 1984میلادی با هدف توسعه و ایجاد هماهنگی در همکاری های اقتصادی و تجاری چند جانبه بین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تشکیل شد .57 کشور عضو اصلی و پنج کشور نیز عضو ناظر در این کمیته هستند.
خاورم/2011**1651












27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن