واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رحیمپور ازغدی:
بعثت؛ انقلاب عقلانی و اخلاقی ارتباطات انسانی بود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مبعث نبی مکرم اسلام(ص) یک انقلاب در چند راستا بود و انقلاب عقلانی و اخلاقی ارتباطات انسانی را شامل میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسن رحیمپور ازغدی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مبعث نبی مکرم اسلام(ص) یک انقلاب در چند راستا بود و نخست انقلاب در روابط انسانی بود که در راستای هرچه انسانیتر کردن و اخلاقی کردن روابط انسانی به وجود آمد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در اخلاق دنیاگرا و سکولار نیاز به وحی و بعثت وجود ندارد و این امر در حالی است که سکولارها اخلاق را تضعیف کردهاند؛ با این حال اخلاق سکولار تا ابد نمیتواند باقی بماند. وی بیان کرد: بعثت نبی مکرم اسلام(ص) نشان داد که چگونه میشود اختلافات را رفع کرد و نشان داد که اخلاق و تربیت ابتدا باید از خود انسان آغاز شود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دید برتریطلبی انسانها نیز گفت: گاهی اوقات که به سطحی از معنویت میرسیم طغیان میکنیم و این در سطوح مختلف در جامعه وجود دارد اما اصل مسئله یکی است. رحیمپور ازغدی عنوان کرد: انقلاب دومی که مبعث ایجاد کرد انقلاب معرفتی بود، برخی معتقد هستند که وحی یک امر در بین عرفان بشری است و بدون انبیاء معرفت بشر کامل است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: مبعث نیامده سخنان قبل از خودش را باطل کند، بلکه آمده بگوید آنچه قبل از من آمده است را من تأیید میکنم و بر آنها میافزایم و به همین به پیامبر اسلام(ص)؛ خاتمالأنبیاء میگویند. وی تصریح کرد: وقتی میگوییم مبعث آمد و اسلام دین جامع همه ادیان است معنی آن؛ این نیست که تا قبل از اسلام هیچ کسی حرف از حق نزده است بلکه برای ما ملاک است با عقل سراغ سنت برویم. رحیمپور ازغدی بیان داشت: بسیاری از ابعاد مبعث هنوز برای بشر روشن نیست، چراکه یک انقلاب عظیم معرفتی بود، بنابراین وحی را بعد از پیامبر اکرم(ص) تنها اهلبیت(ع) میدانستند اما با این دید خلق را باید با خالق شناخت. وی اظهار داشت: بعثت سطح عرفان بشریت را بالا برد، کشف خلاف قرآن و سنت، کشف نیست، بلکه این امر خطاست و محال است به برهان قطعی عقلی برسیم، در اسلام این مسئله امکانپذیر نیست. رحیمپور ازغدی تصریح کرد: امام راحل میفرمایند «در تمام دایره وجود آنچه در فهم ما نمیآید در قرآن، سنت و نزد اهل بیت(ع) است» با این دید اختلاف نظر اسلامی وجود دارد اما قابل بحث هست و میتواند آن را حل کرد، همچنین امام راحل در بحث هایشان اشاره میکنند که دو جریان ضد مذهب در کشور و دیگری مذهب وجود داد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: بسیاری از عوام را عدهای که تحت طرفدار قداست اسلام هستند، بازی دادند، بنابراین آن چیزی که انسان را نابود میکند دنیا نیست؛ بلکه حب دنیا است. وی افزود: با این دید دو اسلام وجود دارد، نخست اسلامی که همه اقشار باید در رفاه باشند که امام راحل این اسلام را تبریک میگویند همچنین در بعد دیگر به تعبیر ایشان انحراف وارد حوزههای ما شده است، بنابراین مقدم برای آنها همیشه راحتطلبی است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با اشاره به پیشبینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی راجع به تکفیریها و تحولات دنیای امروز در منطقه، توضیح داد: امام راحل پیامی به مناسبت حمله حاکمان سعودی و کشتار بیرحمانه حجاج ایرانی و خارجی صادر کردند که در آن پیام ایشان دعا کردند که انشاالله ما اندوه دلمان را با انتقام از آمریکا و آلسعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دل آنها خواهیم نهاد و با برپایی جشن پیروزی حق بر جنود کفر و نفاق و با آزادی کعبه بر مسجد الحرام وارد میشویم.
انتهای پیام/3138/ذ40
94/02/25 - 14:03
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]