تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818814976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

‌برگزاری نشست رفتار‌شناسی مدگرایی ‌در دانشگاه ارومیه‌


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶



نشست رفتارشناسی مدگرایی و تطبیق الگوهای رایج با باورهای دینی و ملی در دانشگاه ارومیه برگزار شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، این برنامه به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و با هدف بررسی ابعاد مختلف مدگرایی در بین جوانان، تبیین مد و مدگرایی از منظر الگوهای اسلامی و ایرانی در دانشگاه ارومیه برگزار شد. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این جلسه گفت: مد پدیده اجتماعی و به معنی اسلوب سلیقه شیوه است و وابستگی معناداری با عرف ارزش‌ها و ایدئولوژی‌های یک جامعه دارد. امین رستم‌زاده افزود: مد گاهی اوقات به‌عنوان ابزاری برای خود‌خوری فرهنگی، با تهی شدن از درون و تاثیرگرفتن از برون ‌به صورت هدفمند نقش‌آفرینی می‌کند. وی گفت: مد ظرفیتی است که باید برای آن حسب ارزش‌ها و عرف اصیل یک جامعه برنامه داشته و تحقق این مهم نیازمند یک برنامه ریزی است. این مدرس حقوق دانشگاه اظهار کرد: مدی که هویت و اصالت داشته و برگرفته از ریشه عمیق شاخصه‌های یک جامعه باشد، دِمُده نخواهد شد. رستم زاده گفت: آسیب‌های مد‌گرایی را در جلوه‌گری و بی محتوا شدن عارض‌های حاکم بر آن باید جست و جو کرد و شکاف طبقاتی مصرف گرایی و توجه به صورتی که از سیرت آن غافل هستیم، از چالش‌های پیش‌روی این پدیده مهم اجتماعی است. وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام مخالف نو گرایی و مفاهیم مشابه نیست، خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال امام جعفر صادق(ع) در مورد لباس کتان می‌فرمایند: کتان لباس پیامبران است و در رشد بدن و تقویت آن موثر است و یا حضرت علی (ع) توصیه به پوشیدن لباس از جنس پنبه می‌کند و امام صادق (ع) پوشیدن لباس از جنس پشم و مو را منع می‌کند، مگر اینکه علت خاصی داشته باشد. این دانشجوی دکتری حقوق خصوصی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های قانون در راستای ترویج ابزارهای مد‌هایی که می‌تواند از الگوی دینی و ملی ما سرچشمه بگیرد، بهره جست، خاطر‌نشان کرد: بی توجهی قانون به مد به عنوان یک صنعت و بی توجهی آن به زیر ساخت‌های مورد نیاز تولید پوشاک و عدم ضمانت اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس و عدم توجه طراحان داخلی به مد مدنظر به عنوان یک صنعت و عدم تمایل تولید کننده به استفاده از ظرفیت طراحان لباس در تولید و عدم نظارت کافی از سوی نهادهای ناظر از مهمترین چالش‌های تضمینی برای بهره برداری از طرفیت مد در یکی از مصادیق مد نظر این مبحث مهم است. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود: تغییر در ذائقه پوشش افراد جامعه و مقابله با مد نامناسب و هدفمند متولیان تولید مد برای کشورهای اسلامی در جهت مقاصد خود نیازمند طرح ریزی مطالعاتی و کاربردی است و نمی‌توان با برنامه و رویدادهای صرف فرهنگی به مقابله آن با این ذایقه سازی و تغییر ذائقه فرهنگی اقدام کرد. وی گفت: امروزه رسانه‌های غربی متولیان توسعه و ترویج پیام‌هایی هستند که حاوی بسته‌های هدفمند مد و اسلوب زندگی بر حسب آنچه می‌خواهند مردم دنیا باشد، است و ارتباط تنگاتنگی با شرکت‌های چند ملیتی اقتصادی، سیاستمداران، دستگاه‌ای امنیتی کشور‌های غربی ،... و در نهایت با متولیان و پژوهشکده‌های اجتماعی و هنری آنان دارد. رستم زاده ادامه داد: در یک برنامه سیاسی نیز متخحصصان فرهنگی هالیوودی سعی دارند پیام فرهنگی خود را با زبان هنر و غیر مستقیم حتی در فهوای کلام و منطوق آن به بیننده و خواننده تلقین نمایند. این پژوهشگر فرهنگی حقوقی گفت: نهادینه شدن باور‌ها و ارزش‌های معنوی و دینی باعث تفکر عمیق فرد به مد‌های صوری مبتذل شده و قضاوت فرد را واقع بینانه و انتخاب وی را ایده آل تر می‌کند وی ادامه داد: ارزش‌های معنوی و دینی از نمادهای اثرگذاری است که انسان را به ارزش‌های انسانی فرا می‌خواند و بر اساس تحقیقات میانی صورت گرفته افزایش دینداری سبب کاهش مد گرایی ظاهری و عمق بخشی معقول در این حیطه می‌شود که باید متولیان بر روی سایر شاخص‌های این دو متغیر تحقیق مطالعات عمیقی در جهت برنامه‌ریزی عملیاتی و پردازش کاربردی داشته باشند. معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: ترویج ارزش‌های دینی و ملی از طریق رسانه‌های مختلف و متنوع و توجه و ارزیابی فهوای پیام‌های مدهای مبتذل با ارتقاء بصیرت و اندیشه دانش آموزان و دانشجویان و آموزش استفاده از ابزارها و رسانه‌های نوین ارتباطی مرتبط با آن به دانش آموزان و والدین ایجاد فرصت برای محققان و پژوهشگران در جهت ابداع مد‌های متناسب و خلاق با ارزش‌های ملی و دینی و ارزشی و طراحی و تدوین سبک‌های مختلف و متنوع آن متناسب با گفتمان فکری و روانی جوان امروز و آسیب شناسی برنامه‌های رسانه‌ها در خصوص مدگرایی و کم و کیف و پرداخت کیفی آنها به مد اسلامی از جمله راهکارهای مد نظر در این خصوص است. وی در پایان گفت: قرآن حاوی غنی ترین و ناب ترین ظرفیت‌های بی‌بدیل و بکر فرهنگی، جامعه شناسی و آموزه‌هایی از این قبیل است که باید با تدبر و تعمق پژوهشی آنها را احصاء کرد و زمینه‌ی اتصال این حلقه را به همراه سایر مطالعات کاربردی به مراکز برنامه ریزی مدیرتی و اجرایی مهیا ساخت. دکتر افشار کبیری، جامعه شناس و عضو هیات علمی دانتشگاه ارومیه نیز در این مراسم اظهار کرد: دین، ملیت و مد بیانگر هویت یک کشور است، بر همین اساس ما باید بدانیم که مد چه بستری برای ارزش‌های دینی در جامعه فراهم می‌کند. وی زیبا دوستی و تنوع طلبی را از خصلت‌های فطری و ذاتی انسان و فرهنگ دانست و اضافه کرد: بعد فرهنگی و اجتماعی را انسان خود در تقابل با طبیعت، فطرت و انگاشت‌های اجتماعی می‌سازد. دکتر کبیری با بیان اینکه باید از دو منظر تاریخی و بعد اجتماعی به مسئله مد و مدگرایی نگاه شود، افزود: هویت تاریخی ما ایرانیان ترکیبی از مولفه‌های ملی و دینی در طول تاریخ، قابل جست‌وجو و تحقیق است. وی خاطرنشان کرد: مدرنیته شروع ورود عناصر فرهنگ غرب به مولفه‌های فرهنگ ملی است. این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه تاکید فرهنگ غرب و مدرنیته بر پس زدن و نادیده گرفتن فرهنگ دینی و ارزش‌های دینی است، گفت: انقلاب اسلامی ایران در واقع واکنشی مردمی به فرایند نادیده گرفته شدن ارزش‌ها و باورهای دینی ملت از سوی نظام حاکمیتی طاغوت بود. وی با اشاره به آسیب‌های ترویج مصرف گرایی در چرخه باز تولید جوامع گفت: آسیب‌های مدگرایی باعث می‌شود که جامعه‌ای که قرار است یک جامعه تولید محور و منظم باشد و براساس چهار پایه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع شکل بگیرد، از طریق تزریقات و تبلیغات فرهنگ بیگانه بی سازمان شود. دکتر کبیری ادامه داد: چشم و هم چشمی از مضرات ترویج مدگرایی است که باعث می‌شود انسان تابع مد، توان مدیریت خود را نداشته باشد، در نتیجه از خود بیگانه و فرهنگ زده می‌شود و دیگران برایش هویت سازی کنند. وی افزود: در چنین دوره‌ای نمی‌توان جامعه را بسته نگاه داشت، مهم ترین اقدام در تقابل با ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی بیگانه این است که ما با علم و بینش نسبت به تهدیدات آنها را به فرصت‌های ناب تولیدی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل کنیم. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن