محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845733653
چرا خداوند سرنوشت كسی را تغيير نمیدهد؟
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
چرا خداوند سرنوشت كسی را تغيير نمیدهد؟
مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كسی در دست خود شما است.
به گزارش باشگاه شبانه، خداوند در قرآن مي فرمايد: خداوند سرنوشت كسي را تغيير نمي دهد مگر اينكه خودش بخواهد و در جاي ديگري آمده است: خداوند نمي خواهد آنها هدايت شوند رابطه اين دو چيست؟
آيه «انّ الله لا يُغيِّرُ ما بقوم حتّي يغيّرو ما بانفسهم»[1] خداوند سرنوشت هيچ قومي و «ملّتي» را تغيير نمي دهد مگر آنكه آنها خود تغيير دهند، كه در دو مورد از قرآن با تفاوت مختصري آمده است[2]، يك قانون كلي و عمومي را بيان مي كند، قانوني سرنوشت ساز و حركت آفرين و هشدار دهنده!
اين قانون كه يكي از پايه هاي اساسي جهان بيني و جامعه شناسي در اسلام است، به ما مي گويد: مقدرات شما قبل از هر چيز و هر كسي در دست خود شما است و هرگونه تغيير و دگرگوني در خوشبختي و بدبختي اقوام در درجة اوّل به خود آنها بازگشت مي كند.[3] و اين يك سنّت تغيير ناپذير الهي است.
فيض و رحمت خدا بيكران و عمومي و همگاني است، ولي به تناسب شايستگي ها و لياقت ها به مردم مي رسد. در ابتدا خدا نعمتهاي مادّي و معنوي خويش را شامل حال اقوام مي كند. چنانچه نعمتهاي الهي را وسيله اي براي تكامل خويش ساختند و از آن در مسير حق مدد گرفتند و شكر آن را كه همان استفادة صحيح است بجا آوردند، نعمتش را پايدار، بلكه افزون مي سازد؛ امّا هنگامي كه اين مواهب وسيله اي براي طغيان و سركشي و ظلم و بيدادگري و تبعيض و ناسپاسي و غرور و آلودگي گردد، در اين هنگام نعمت ها را مي گيرد و يا آن را تبديل به بلا و مصيبت مي كند.
بنابراين دگرگونيها همواره از ناحية ما است وگرنه مواهب الهي زوال ناپذير است.[4] پس آنچه كه اين آية شريفه در مقام بيان آن است اين است كه سعادت و خوشبختي و شقاوت و بدبختي همة انسان ها و سرنوشت دنيوي و اخروي آنها را خودشان رقم مي زنند. و خود راه ضلالت و گمراهي و يا هدايت و رستگاري را بر مي گزينند.
در مقابل اين آيات، آيات ديگري وجود دارد كه هدايت و ضلالت را به دست خداوند مي داند:
«من يهد الله فهو المهتدي و مَن يُضلِل فأولئك هم الخاسرون»[5] آن كس را كه خدا هدايت كند هدايت يافته «واقعي» اوست و آن ها را كه گمراه سازد زيانكاران آنهايند.
يا در آية 213 سورة بقره مي خوانيم «و الله يهدي من يشاء الي صراط المستقيم» خداوند كسي را كه بخواهد به راه راست هدايت مي كند. و در آيه 93 سورة نحل آمده است: «ولكن يضلّ من يشاء و يهدي من يشاء» ولي او هر كسي را بخواهد هدايت مي كند و هر كسي را بخواهد گمراه. و شبيه اين تعبير كه هدايت و ضلالت را فعل خداوند مي شمرد و هر دو را به او نسبت مي دهد در بسياري از آيات قرآن مجيد به چشم مي خورد.[6]
در مورد اين كه رابطه بين اين دو دسته از آيات و نحوة جمع آنها چگونه بايد باشد، تفاسير مختلفي[7] ارائه شده است. و ما در اين جا دقيق ترين تعبيري كه با همة آيات هدايت و ضلالت سازگار است و همة آنها را به خوبي تعبير مي كند، بي آنكه كمترين خلاف ظاهري در آن باشد را، بيان مي كنيم.
هدايت در لغت به معناي دلالت و راهنمائي تؤام با لطف و دقت است[8] و آن را به دو شعبه تقسيم كرده اند: «ارائه طريق» و «ايصال به مطلوب» و به تعبير ديگر «هدايت تشريعي» و «هدايت تكويني».
با اين توضيح كه: گاه انسان راه را به كسي كه طالب آن است، با دقت تمام و لطف و عنايت نشان مي دهد، اما پيمودن راه و رسيدن به مقصود به عهدة خود اوست. «هدايت تشريعي، ارائه طريق».
ولي گاه دست طالب را مي گيرد و علاوه بر ارائه طريق او را به مقصد مي رساند «هدايت تكويني، ايصال به مطلوب». هدايت تشريعي به معناي ارائه طريق جنبة عمومي و همگاني دارد و هيچ قيد و شرطي در آن نيست. چنانكه در آية 3 سورة دهر آمده «انّا هديناه السبيل اما شاكراً و اما كفوراً» ما راه را به انسان نشان داديم خواه شكر گذاري كند يا كفران. و در آية 51 آل عمران مي خوانيم. و انك لتهدي الي صراط مستقيم: تو همة انسان را به صراط مستقيم دعوت مي كني.[9]
دنیای بعد از مرگ
اما هدايت تكويني به معناي ايصال به مقصود و گرفتن دست بندگان و گذراندن آنها از تمام پيچ و خم هاي راه و حفظ و حمايت از آنها تا رساندن به ساحل نجات، كه موضوع بسياري ديگر از آيات قرآن است، هرگز بي قيد و شرط نمي باشد. اين هدايت مخصوص گروهي است كه اوصاف آنها در قرآن بيان شده، و اضلال كه نقطه مقابل آن است نيز، مخصوص گروهي است كه اوصاف آنان نيز بيان گشته است.
گرچه بعضي از آيات مطلق است، ولي بسياري ديگر از آيات قيد و شرط آن را دقيقاً بيان كرده و هنگامي كه اين آيات «مطلق» و «مقيد» را كنار هم مي چينيم مطلب كاملاً روشن مي شود و هيچ ابهام و ترديدي در معني آيات باقي نمي ماند و نه تنها با مسأله اختيار و آزادي ارادة انسان نسبت به سرنوشت خويش مخالف نيست بلكه آن را دقيقاً تأكيد مي كند.
قرآن مجيد در يكي از آيات مي گويد «يضلّ به كثيراً و يهدي به كثيراً و ما يضل به الّا الفاسقين» بوسيلة آن ضرب المثل، که قبل از اين آيه بيان فرموده گروهي را گمراه و گروهي را هدايت مي كند، اما جز فاسقان را گمراه نمي سازد. «بقره 26» كه در اينجا سرچمشة ظلالت فسق و خروج از طاعت و فرمان الهي شمرده شده است. و در جاي ديگر مي گويد: الله لايهدي القوم الظالمين، خداوند قوم ستمگر را هدايت نمي كند. «بقره 258» در اين جا تكيه روي مسأله ظلم شده است و آن را زمينه ساز ظلالت معرفي كرده است. و در جاي ديگر مي خوانيم: «والله لايهدي القوم الكافرينِ» «بقره 264» خداوند قوم كافر را هدايت نمي كند. در اين جا كفر به عنوان زمينه ساز گمراهي ذكر شده است.
باز در آية ديگر مي خوانيم: «انّ الله لايهدي من هو كاذب كفّار» خداوند هدايت نمي كند كسي را كه دروغگو و كفران كننده است. «زمر 3» كه در اين جا نيز دروغگويي و كفران را مقدمة ضلالت شمرده است.
و آيات ديگر از اين قبيل كه ضلالت الهي را مخصوص كسي مي شمرد كه داراي اين اوصافند «كفر، ظلم، فسق، دروغ، اسراف، كفران» و تمام آيات ديگري كه به صورت مطلق ظلالت به خداوند متعال نسبت داده شده است مقيّد به اين اوصاف مي شود و ظلالت الهي هرگز بدون قيد و شرط نمي باشد. اما اين اسناد ظلالت به خدا عين اختيار بندگان و آزادي اراده آنها در متصّف شدن به چنين اوصافي است.[10] در مورد هدايت نيز شرط و اوصافي در قرآن آمده كه نشان مي دهد آن هم بدون علّت و بر خلاف حكمت الهي نيست.
به هر حال مشيت الهي كه در آيات هدايت و ظلالت روي آن تكيه شده، هرگز به معناي مشيت بي دليل و خالي از حكمت نيست؛ بلكه در هر مورد شرايط خاصي دارد كه آن را هماهنگ با حكيم بودن او مي كند.
انتهای پیام/
اخبار مرتبط
آیا شفاعت پارتی بازی است؟
چه كسانی در قیامت بیشترین حسرت را می خورند؟
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
حسامالدین آشنا: برخی از وزرا و استانداران تغییر خواهند کرد/هیچ کسی ادعا نمیکند بهترینها انتخاب شدهاند
حسامالدین آشنا برخی از وزرا و استانداران تغییر خواهند کرد هیچ کسی ادعا نمیکند بهترینها انتخاب شدهاندمشاور فرهنگی رئیسجمهور گفت برخی از سفرهای استانی برای تیم رئیسجمهور روشن کرد که بر خلاف تصور اولیه بعضی از استانداران توانایی کافی برای اداره استان را ندارند لذا تغییرات درچرا کسی متوجه ورود سالانه یک هزار تریلی سیگار به کشور نمیشود؟
چرا کسی متوجه ورود سالانه یک هزار تریلی سیگار به کشور نمیشود معاون وزیر بهداشت با انتقاد شدید از مسئولان مبارزه با کالاهای قاچاق این سئوال را مطرح کرد که چرا کسی متوجه ورود سالانه یک هزار تریلی سیگار به کشور نمیشود گفت چطور یک هزار تریلی سیگار با یک قیمت یکسان در همه ایرانامام موسی کاظم(ع): قویترین مردم کسی است که بر خداوند متعال توکل نماید.
امام موسی کاظم ع قویترین مردم کسی است که بر خداوند متعال توکل نماید امام موسی کاظم ع قویترین مردم کسی است که بر خداوند متعال توکل نماید ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ساعت 03 53 امام موسی کاظم ع قویترین مردم کسی است که بر خداوند متعال توکل نمایدقلعهنویی: چون چشم آبی نیستم کسی حرفهایم را گوش نمیدهد
تغییر زمان دربی برایمان دشوار است قلعهنویی چون چشم آبی نیستم کسی حرفهایم را گوش نمیدهد سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت ۲ بازی آخر استقلال بسیار حساس است تمرینات بسیار خوبی در این یکی ـ دو هفته اخیر داشتیم و تنها زمانی بود که تمام بازیکنان را در اختیار داشتیم و تمرینات خوبی احماسه خرمشهر سرنوشت جنگ را تغییر و معادلات سیاسی دنیا را بهم زد
الهی تبار حماسه خرمشهر سرنوشت جنگ را تغییر و معادلات سیاسی دنیا را بهم زد شناسهٔ خبر 2575843 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۸ استانها > همدان همدان- معاون سیاسی استاندار همدان با بیان اینکه گرامیداشت حماسه خرمشهر وظیفه ای دینی انقلابی است و باید این ایام زنده نگه داشته شودچرا نام مستند «۱+۵ کوچکتر از ۱» به «مذاکره» تغییر داده شد؟
کاری ازسهیل کریمی چرا نام مستند ۱ ۵ کوچکتر از ۱ به مذاکره تغییر داده شد این کارگردان دلیل تغییر نام مستندش را از 5 1 کوچکتر از 1 به مذاکره این گونه عنوان کرد نام این مستند را تغییر دادم گویا آقای ظریف از این نام ناراحت شدهاند و به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز سهیتوضیح بانک مرکزی در رابطه با چرایی تغییر نرخ سود بانکی
تراز بانک مرکزی اعلام کرد سلامت و شفافیت بانکی حمایت از تولید تامین سرمایه در گردش و کمک به اشتغال زایی از موارد مورد توجه این بانک برای کاهش نرخ سود بانکی و سپرده های قانونی و همچنین سایر مصوبات اخیر شورای پول و اعتبار است به گزارش تراز با تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار درولایتی در جمع خبرنگاران: ایران به آمریکا و غیرآمریکا اجازه دخالت در سرنوشتش را نمیدهد/ تهدید آنها تکرار مکررا
ولایتی در جمع خبرنگاران ایران به آمریکا و غیرآمریکا اجازه دخالت در سرنوشتش را نمیدهد تهدید آنها تکرار مکررات استرئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه به آمریکا و غیرآمریکایی اجازه نمیدهد در سرنوشتش دخالت کند گفت ایرانخیلی از استانها حسادت می کنند چرا از ما کسی رئیس جمهور نمی شود!
خیلی از استانها حسادت می کنند چرا از ما کسی رئیس جمهور نمی شود الحمدلله استان سمنان از جهات شخصیّتها و افراد برجستهى علمى و اجتماعى و سیاسى و جهاد و مانند اینها یک استان برجستهاى است در این تردیدى نیست به گزارش نامه نیوز به نقل از الف رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خوتیم فوتبال پاس در انتظار تصمیم سرنوشت ساز/تغییر مدیریت؛آری یا خیر
مهر گزارش می دهد تیم فوتبال پاس در انتظار تصمیم سرنوشت ساز تغییر مدیریت آری یا خیر شناسهٔ خبر 2575598 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۵۲ استانها > همدان همدان- عدم صعود تیم فوتبال پاس همدان به لیگ برتر تب بحث بر روی تغییر و یا عدم تغییر مدیریت این تیم در محافل فوتبالی همدان رحقیقتپور: چرا کسی با افراطیون برخورد نمیکند؟/از ضربوشتم مطهری تا مخالفت با سخنرانی آیتالله هاشمی و یادگار
حقیقتپور چرا کسی با افراطیون برخورد نمیکند از ضربوشتم مطهری تا مخالفت با سخنرانی آیتالله هاشمی و یادگار امام منصور حقیقتپور در واکنش به اعلام مخالفتها با سخنرانی برخی چهرهها در دانشگاهها گفت این درست نیست که افراد خود بخواهند مجری قانون باشند نباید خوداجتهادی صورت پذتوافق هستهای گزينههای ما را برای مقابله با ایران تغییر نمیدهد
توافق هستهای گزينههای ما را برای مقابله با ایران تغییر نمیدهد وزیر خارجه آمریکا در مصاحبهای تلویزیونی مدعی شد از هیچ اقدامی برای حمایت از رژیم صهیونیستی فروگذار نمیکند جوان آنلاين جان کری - وزیر امور خارجه آمریکا - در گفتوگو با کانال ده تلویزیون رژیم صهیونیستی مدعی شد توچرا خداوند در قرآن همواره مسايل را خطاب به مردان مطرح مى كند؟
چرا خداوند در قرآن همواره مسايل را خطاب به مردان مطرح مى كند خطاب به زنان نیز در قرآن آمده است; قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ يا نِساءَ النَّبيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَد مِنَ النِّساءِ و امثال اين آيات زياد است حضرت آیتالله العظمی سیّد صادق روحانی به پرسشی درباره دلیل بیشتر خطانقش رسانهها در تغییر جغرافیای لفظ غرب آسیا چرا رسانهها پیشقراول تغییر نام خاورمیانه هستند؟
نقش رسانهها در تغییر جغرافیای لفظ غرب آسیاچرا رسانهها پیشقراول تغییر نام خاورمیانه هستند وقتی بسترهای فرهنگی لازم برای این تغییر توسط رسانهها ایجاد شود خود به خود در تمامی زیرمجموعههای اجتماع شاهد این تغییر بهنحو شایسته خواهیم بود اما به نظر میرسد رسانههای داخلی قبل ازموسوینژاد تشریح کرد چرا انصارالله تجاوز عربستان را با حملات نظامی پاسخ نمیدهد؟
موسوینژاد تشریح کردچرا انصارالله تجاوز عربستان را با حملات نظامی پاسخ نمیدهد کارشناس مسائل خاورمیانه گفت خودداری انصارالله از تجاوز به خاک عربستان به معنای عدم توانایی نیست بلکه در حال حاضر استراتژی انصارلله گسترش نفوذ و قطع دست فاسدین و وابستگان به دولت آل سعود در داخل یمن اتغییر نرخ کرایه ها و مشکلات بی پایان مردم و تاکسیداران
مهر گزارش می دهد تغییر نرخ کرایه ها و مشکلات بی پایان مردم و تاکسیداران شناسهٔ خبر 2577809 - دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۱۳ استانها > مرکزی خمین- هر ساله با تغییر نرخ تاکسی ها در خمین مشکلات مختلفی بین رانندگان تاکسی ومسافران بر سر کرایه به وجود می آید و باعث می شود تا مدتهسرمربی تیم ملی باید در مورد نفرات اعزامی به ژاپن تصمیم بگیرد درویشزاده: بعید میدانم ژیمناستهای ما دنبال تغی
سرمربی تیم ملی باید در مورد نفرات اعزامی به ژاپن تصمیم بگیرددرویشزاده بعید میدانم ژیمناستهای ما دنبال تغییر تابعیت باشند کسی نمیتواند مانع پیشرفت ورزشکار شودرئیس فدراسیون ژیمناستیک گفت خبری از گرفتن تابعیت دو ژیمناست کشورمان ندارم اما بعید میدانم رمضانپور و خدادادی به د-
گوناگون
پربازدیدترینها