تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815147829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عاشق عربستان نیستیم/ زمان پایان دادن به این رابطه است


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


فارن پالیسی؛
عاشق عربستان نیستیم/ زمان پایان دادن به این رابطه است
«نشست این هفته کمپ دیوید فرصتی برای واشنگتن است تا پیامی سخت را به خلیج[فارس] بفرستد: دوستی ما به خاطر منافع [مشترک] است، نه عشقی دراز مدت ...»



به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز، نشریه آمریکایی فارن پالیسی (Foreignpolicy) با انتشار مقاله ای تحت عنوان "وقت آن رسیده که به فشردن دست عربستان پایان دهیم" به نقد صورت فعلی روابط آمریکا و عربستان پرداخت.     در این گزارش آمده است: «نشست این هفته کمپ دیوید فرصتی برای واشنگتن است تا پیامی سخت را به خلیج[فارس] بفرستد: دوستی ما به خاطر منافع [مشترک] است، نه عشقی دراز مدت.»     در ادامه این یادداشت، با توضیح تصویری از "جرج بوش" و "ملک عبدالله" آمده است: «تصویری که سال 2005 از پرزیدنت جرج دبلیو بوش در حالی که دست ملک عبدالله پادشاه سالمند عربستان سعودی را در دست گرفته و در باغ "بوش" در تگزاس، قدم می زنند گرفته شده، به سمبل و نمادی از روابط آمریکا و عربستان تبدیل شده است. برای بیش از 40 سال، آمریکا در بحران خاورمیانه، دست در دست عربستان قدم برداشته است.»    

    فارن پالیسی نوشت: «اما به نظر می رسد در نشست کمپ دیوید در چهاردهم ماه می برای اولین بار، بیشتر شاهد گفتگوهای سخت و خشن باشیم تا فشردن دست یکدیگر. ایالات متحده از این نشست برای شنیدن نگرانی های شورای همکاری خلیج[فارس] در رابطه با ایران استفاده خواهد کرد اما به احتمال زیاد صراحتا به پادشاهان عرب بیان خواهد کرد که تضمینی برای پوشش امنیتی از سوی ایالات متحده و یا پیمان جدید دفاعی بین آمریکا و شورای همکاری خلیج[فارس] وجود نخواهد داشت.»  
در ادامه این یادداشت آمده است: «عصبانیت سعودی درباره این رویکرد به وضوح پیداست. روز یکشنبه آن ها اعلام کردند که شاه سلمان، پادشاه جدید عربستان که قدرت را از ماه ژانویه در دست گرفته در ریاض می ماند و شاهزاده را به کمپ دیوید می فرستد. (در نهایت تنها دو رهبر از کشورهای شورای همکاری خلیج[فارس] -کویت و قطر- در این نشست شرکت خواهند کرد.) چنین گستاخی یک تاکتیک رایج مذاکره ای در چنین شرایطی است و اغلب موجی را که مطلوب آن هاست در رسانه های آمریکایی ایجاد می کند؛ یعنی نفوذ آمریکا در منطقه کاهش یافته و روابط عربستان و آمریکا دچار مشکل شده است.»     این نشریه آمریکایی در ادامه به نشست کمپ دیوید پرداخته و می نویسد: «همانطور که تصمیم اکثر رهبران شورای همکاری خلیج نشان می دهد، چندان چیزی برای اطمینان خاطر دادن به آن ها روی میز باقی نمانده و این خوب است چرا که قرار دادن "اطمینان بخشی" در محور این نشست می تواند به سه دلیل اساسی، اشتباه باشد.»     دلیل اول از نگاه نگارنده این یادداشت این است که عربستان و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس، متحدان رسمی آمریکا مبتنی بر معاهدات نیستند و از طرفی رفتار و عملکرد آن ها نیز در اغلب موارد دوستانه نیست. بر اساس این گزارش، عربستان یک پادشاهی استبدادی است که جامعه را بر اساس سرکوب سیاسی و تفاسیر مغایر با حقوق بشر، اداره می کند. برخی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز منابع مالی و اعتقادی تروریست ها در جهان هستند.  
این موضوع که "تعهد آمریکا به امنیت عربستان و متحدانش، نباید مطلق باشد و آن ها نیز باید در مقابل از منافع آمریکا در منطقه دفاع کرده و جایگاه ابرقدرتی آمریکا در این رابطه حفظ شود" دومین دلیل ذکر شده در این یادداشت برای اشتباه بودن "اطمینان بخشی" به اعراب در نشست کمپ دیوید است.  
در ادامه این نوشتار، تضمین های بی پایان واشنگتن به اعراب و وابستگی ناسالم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به آمریکا در دهه های گذشته به عنوان دلیل سوم ذکر شده و ضعف دسته جمعی این کشورها را علتی برای خلا موجود در منطقه می داند.     فارن پالیسی ضمن ذکر نتایج مثبت مستقل شدن کشورهای عربی، به برنامه هسته ای ایران اشاره کرده و می نویسد: «توافق هسته ای ایران در صورتی که موفقیت آمیز باشد به آمریکا اجازه خواهد داد تا چانه زنی خود با کشورهای شورای خلیج[فارس] را آغاز کرده و به آن ها تاکید کند که نسبت به امنیت خود مسئولیت پذیرتر باشند چرا که این توافق، عمده تهدید مستقیم منافع آمریکا توسط ایران را از بین خواهد برد؛ و این به این معناست که ایالات متحده قادر خواهد بود از مداخله مستقیم نظامی در جنگ های داخلی خاورمیانه خودداری کند. تمایل عربستان سعودی برای پیگیری راه حل خودش در بی ثبانی یمن و تصمیم اتحادیه عرب برای تشکیل نیروی نظامی مشترک، نشانی مثبت از مسئولیت پذیری کشورهای خلیج[فارس] است.»  
در انتهای این یادداشت با بیان اینکه شورای همکاری خلیج فارس باید متوجه شود که "هدف آمریکا در خلیج فارس، حفظ موازنه‌ منطقه‌ ای است نه پیروز شدن آن ها در منازعه ‌شان با ایران" آمده است: «نشست جاری فرصتی مناسب برای رساندن این پیغام‌هاست و فرصتی است تا رئیس‌جمهور خواستار رفتار مسئولانه‌تر و همکاری بیشتر از سوی رهبران خلیج فارس شود.»      

  506  



۲۴/۰۲/۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن