تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804241929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأکید دولتهای عرب بر رقابت با توانایی‌های هسته‌ای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نیویورک تایمز به بهانه نشست کمپ دیوید نوشت:
تأکید دولتهای عرب بر رقابت با توانایی‌های هسته‌ای ایران
به باور نگارنده مقاله نیویورک تایمز، برای اوباما فائق آمدن بر سوء ظنهای عمیق سعودیها و دیگر رهبران عرب درباره توافق هسته‌ای ایران دشوار خواهد بود.


به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه نیویورک تایمز در وب‌سایت خود مطلبی درباره نشست امروز اوباما با سران کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس منتشر کرده است. در این مطلب آمده است: وقتی باراک اوباما رئیس جمهور (آمریکا) دفاع از تلاش برای توافق هسته ای با ایران را با هدف به تاخیر نداختن دستیابی آن به سلاح هسته ای آغاز کرد، اولین استدلال وی این بود که یک ایران مجهز به سلاح هسته ای منجر به اشاعه (هسته ای) عنان گسیخته در کشورهای عربی خواهد شد. وی در سال 2012 گفته بود: تقریبا بطور قطع دیگر بازیگران در منطقه احساس خواهند کرد دستیابی به تسلیحات هسته ای برای شان یک ضرورت است. اکنون وی در حالیکه رهبران عرب را برای مراسم شام چهارشنبه در کاخ سفید و تدارک اجلاس روز پنجشنبه در کمپ دیوید گرد هم آورد، با یک نتیجه نابهنجار مواجه شد. عربستان سعودی و بسیاری از دولتهای کوچکتر عرب اکنون تاکید دارند با هر میزان توانایی غنی سازی که اجازه حفظ آن به ایران داده شود، رقابت می کنند.
روز دوشنبه یکی از رهبران عرب که برای ملاقات با اوباما آماده می شد،‌ در مصاحبه ای گفت: در حالیکه به ایران اجازه داده می شود بخش زیادی از توانایی اش را حفظ کند و به تحقیقاتش ادامه دهد، نمی توانیم بی تفاوت بمانیم. این مقام عرب خواست تا زمانی که این مسئله را مستقیما با اوباما در میان نگذاشته است، نامش فاش نشود. شاهزاده ترکی بن فیصل، رئیس 70 ساله اسبق اطلاعات سعودی نیز بر این مسئله تاکید داشته است. وی اخیرا در کنفرانسی در سئول پایتخت کره جنوبی گفت: هر چه ایرانیان داشته باشند ما هم خواهیم داشت.
گری سیمور، مشاور هسته ای ارشد اوباما در دور اول و مدیر اجرایی کنونی مرکز بلفر برای علوم و امور بین الملل در هاروارد می گوید: با توافق یا بدون توافق، تلاشهایی در جهت اشاعه هسته ای در خاورمیانه جریان خواهد داشت، مسئله به توانایی های لازم مربوط می شود...سعودیها بدون کمک خارجی چطور قادر به چنین کاری خواهند بود؟
درواقع دولتهای عرب ممکن است دریابند این مسئله به این سادگی که بنظر می رسد، نیست. اعضای گروه تامین کنندگان هسته ای ( تشکلی از کشورهایی که اجزای اصلی انرژی هسته ای و پروژه های تسلیحاتی را می سازند)، فهرستی طولانی از اجزایی دارند که به خاورمیانه ارسال نخواهند کرد. برای سعودیها و دیگر دولتهای عرب فقط کره شمالی و پاکستان، دو کشوری که ظاهرا بر غنی سازی هسته ای مسلط هستند، به عنوان منابع احتمالی باقی می مانند.
جای تردید دارد متحدان آمریکا که این هفته میهمان اوباما هستند، به کره شمالی روی آورند؛ گرچه این کشور اجزاء یک رآکتور هسته ای سوریه را که رژیم صهیونیستی در سال 2007 نابود کرد، تامین کرده بود. اما پاکستان موضوع دیگری است. سعودیها طبیعتا نسبت به این فناوری ادعایی هر چند اذعان نشده دارند. آنها تامین کننده هزینه بخش زیادی از کارهای عبدالقدیر خان دانشمند هسته ای پاکستان بودند که تجهیزات هسته ای اش سر از کشورهای خارجی در آورد. در سطحی وسیع، تصور بر این است که پاکستان، اگر به عربستان سلاح هسته ای هم ندهد، این فناوری را در اختیار آن قرار خواهد داد.
دولت سعودی در دهه گذشته بودجه ای را صرف طرح های تحقیقات هسته ای کرده است؛ اما هیچ مدرکی دال بر تلاش آن کشور برای ساخت یا خرید تاسیساتی از نوعی که ایران برای تسلط بر چرخه سوخت، تولید مستقل اجزای یک سلاح (هسته ای)، در اختیار دارد وجود ندارد. با اینحال برای سعودیها موضوع تسلیحات هسته ای چیزی بیش از یک اندیشه گذرا است. آنها در دهه هزار و نهصد و هشتاد یک نوع موشک چینی موسوم به دی اف - سه خریداری کردند که عملا فقط برای پرتاب سلاح هسته ای قابل استفاده است؛ چون این موشکها بسیار بزرگند و برای اهداف دیگر دقت لازم را ندارند. مقامات آمریکایی و در صدر آنها رابرت گیتس مدیر وقت سیا به این مسئله اعتراض کردند.
اوباما روز چهارشنبه با شاهزاده های سعودی- محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد- در دفترش در کاخ سفید ملاقات کرد. شاهزاده های سعودی به احتمال زیاد در صحبت مستقیم با رئیس جمهور، انتقادهایشان را تعدیل کرده‌اند. احتمال می رود اوباما در صحبت با آنها و دیگر دولتهای عرب موضوع تضمین های امنیتی را به میان آورد؛ البته نه از نوع تضمین های صریح و الزام آوری که پشتیبان متحدان آمریکا در پیمانها است: از ناتو گرفته تا ژاپن و کره شمالی. به هر حال، برای اوباما فائق آمدن بر سوء ظنهای عمیق سعودیها و دیگر رهبران عرب درباره توافق هسته ای ایران دشوار خواهد بود.
انتهای پیام /


اخبار مرتبط

استقبال اوباما از همکاری آمریکا و عربستان در مقابله با تروریسم
دیپلماسی با ایران یکی از محورهای نشست کمپ دیوید است
آیا اوباما با عربستان اختلاف جدی پیدا کرده است؟
غیبت بسیاری از سران عرب خلیج فارس در واشینگتن؛ نشانه‌ی اعتراض




۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن