تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چه چيزى مانع توست كه زندگى پسنديده و مرگ با سعادت را داشته باشى، چرا كه من براى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799082281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی کارنامه مربیان مازندرانی در فوتبال ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بررسی کارنامه مربیان مازندرانی در فوتبال ایران ساری – ایرنا - ناکامی تیم فوتبال نساجی مازندران با مربیگری "نادر دست نشان" در رسیدن به لیگ برتر فوتبال کشور فرصت مناسبی برای بررسی سرمایه های فوتبال مازندران در زمینه مربیگری است .


به گزارش خبرنگار ایرنا ، تا چند سال گذشته ، دست نشان اولین گزینه برای مربیگری تیم های مازندرانی حاضر در سطوح بالای فوتبال کشور بود .
نتایج خیره کننده این مربی قائمشهری در تیم هایی که او آن ها را به لیگ برتر رساند ، جایی برای بررسی گزینه های دیگر نمی گذاشت .
فوتبال مازندران به واسطه ظرفیت های فراوان و بی پایانش، بازیکنان زیادی در تیم های لیگ برتری داشت که خداحافظی آن ها از دنیای حرفه ای و ورود تعدادی از این مازندرانی ها به جرگه مربیگری فوتبال ، دایره انتخاب مربیان مازندرانی را تا حد زیادی افزایش داد . ویژگی های تعدادی از این مربیان را مرور می کنیم .
یحیی گل محمدی
مربی محمودآبادی فوتبال ایران با وجود آن که متولد مازندران است اما سابقه بازی در هیچ کدام از تیم های استان را ندارد.
گل محمدی که دوران باشکوهی در تیم ملی فوتبال ایران داشت ، از تیم پورای تهران به فوتبال ایران معرفی شد و پس از آن در تیم های تراکتورسازی ، پرسپولیس،فولاد خوزستان و صبا باتری عضویت داشت .
وی پس از بازنشستگی از فوتبال حرفه ای با پیراهن تیم صباباتری ، به مربیگری روی آورد و با تیم صبا باتری که از این پس به صبای قم تغییر نام داده بود ، کار خود در مربیگری به صورت موقت را آغاز کرد .
شروع کار رسمی گل محمدی در مربیگری فوتبال با تیم تربیت یزد بود . این مربی مازندرانی پس از یکسال تجربه در فوتبال یزد ، به عنوان سرمربی تیم فوتبال نساجی انتخاب شد و برای اولین بار برای فعالیت حرفه ای فوتبال وارد مازندران شد .
گل محمدی در نساجی نتایج مناسب و دلخواه کادر فنی و هواداران را نگرفت اما تیم تحت هدایت وی ، فوتبالی به مراتب زیبا و اصولی را به نمایش می گذاشت اما صبر مدیران این باشگاه آنقدر زیاد نبود که به گل محمدی جوان و کم تجربه فرصت بیشتری برای ساختن تیمی لایق صعود به لیگ برتر بدهد .
وی که "سیدجواد منافی" رفیق دیرینه و بهشهری خود را به عنوان کادر فنی به نساجی آورده بود در پایان فصل و با کسب 42 امتیاز و قرار گرفتن در رده چهارم به کار خودپایان داد .
گل محمدی پس از این تجربه ناموفق به دستیاری "علی دایی" در باشگاه راه آهن رضایت داد تا در کنار دوست قدیمی اش ، بر تجربه لیگ برتری خود بیفزاید .
وی فصل بعد به عنوان سرمربی تیم صبای قم انتخاب شد اما در میانه های همان فصل از این تیم جدا شد تا دستیاری مانوئل ژوزه در تیم پرسپولیس را تجربه کند .
با برکناری ژوزه، گل محمدی به عنوان سرمربی پرسپولیس انتخاب شد. فصلی که فراز و نشیب های زیادی برای این مربی جوان مازندرانی داشت . گل محمدی در پرسپولیس نتایج بدی نگرفت اما به نظر می رسد جوانی وی و نداشتن تجربه کافی در مربیگری ، نتوانست هواداران و مدیران را به بقای وی راضی کند .
پس از شکست در دیدار نهایی جام حذفی مقابل سپاهان ، گل محمدی برای دومین بار از سرمربیگری استعفا داد که استعفای دوم وی این بار توسط "محمد رویانیان" مدیرعامل پرسپولیس مورد پذیرش قرار گرفت . گل محمدی در مدتی که سکان هدایت پرسپولیس را در دست داشت فقط دو باخت را تجربه کرده بود .
پس از پرسپولیس ، گل محمدی به نفت تهران رفت و نتایج مطلوبی با این تیم گرفت . پس از پایان فصل گذشته اما گل محمدی در مسائل مالی با مدیران این تیم تهرانی به توافق نرسید و راهی ذوب آهن اصفهان شد .
" سعید آذری" که در زمان مدیرعاملی نساجی ، به توانایی های گل محمدی پی برده بود ، این بار هم به وی اعتماد کرد و مسوولیت هدایت این تیم لیگ برتری را به گل محمدی کهن البته تفاوت فراوانی با آن مربی جوان و کم تجربه داشت سپرد . ذوب آهن فصل قبل و به لطف تجربه "فیروز کریمی" در لیگ برتر ماندگار شده بود و بودجه اندک در کنار خروج بازیکنان باتجربه ، خبر از روزهای سخت و دشوار برای گل محمدی می داد .
این مربی مازندرانی که دیگر دارای سبک خاصی برای خود در فوتبال ایران است ، نتایج خیره کننده ای با ذوب آهن گرفت و تیمی که فصل گذشته با زحمت در لیگ ماندگار شده بود را به رده های بالای لیگ و در ردیف مدعیان کسب سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا رساند .
گل محمدی در تیم نساجی متهم به نابلدی در مربیگری شده و مورد آزار روحی فراوانی قرار گرفته بود اما نتایج خیره کننده ای او در تیم های لیگ برتری فوتبال ایران کسب کرد ، بدون شک هواداران و مربیان نساجی را از کرده خود ، پشیمان کرد . آن ها بی تردید حضور دوباره این مربی جوان بر روی نیمکت خود را انتظار می کشند .
محمود فکری
فکری با استقلال به افتخارات زیادی در فوتبال ایران رسید . قهرمانی های پیاپی استقلال در کنار نقش بسیار مهم فکری در برخی از این بازی ها ، این بازیکن مازندران را با سابقه ای بیش از یک دهه ، به یکی از اسطوره های این تیم پرطرفدار فوتبال ایران تبدیل کرد .
فکری که فوتبالش را از زادگاهش جویبار و تیم ساحل این شهر آغاز و پس آن به نساجی پیوسته بود ، با شروع دوران سربازی راهی فجر سپاسی شیراز و سطح اول فوتبال کشور شد .
وی پس از پایان دوران سربازی ، به خدمت باشگاه استقلال در آمد و 15 سال در این تیم عضویت یافت . 3 بار قهرمان در لیگ ایران ، 3 بار قهرمان جام حذفی ایران ، 5 نایب قهرمانی در لیگ ایران ، 2 نایب قهرمانی جام حذفی ، یک نایب قهرمانی و یک مقام سومی در جام باشگاههای آسیا، افتخارات این بازیکن مازندرانی در استقلال بود .
فکری در آخرین سال حضور در فوتبال حرفه ای ایران راهی شیرین فراز کرمانشاه شد تا فوتبالش را با این تیم به پایان برساند .
فصل بعد از اولین سال حضور در کرمانشاه ، فکری مربیگری خود در فوتبال ایران را با تیم شیرین فراز آغاز کرد . وی در سالهایی که به جرگه مربیان پیوست ، دو فصل غیرمتوالی در استقلال تهران ،یک فصل در مس کرمان و یک فصل در صبای قم دستیاری را تجربه کرد .
پس گذراندن این دوره های عملی ، فکری ترجیح داد به عنوان فرد اول کادر فنی دوران مربیگری خود را دنبال کند و برای رسیدن به هدف اصلی خود که کسب تجربه بیشتر به عنوان سرمربی بود ، به فوتبال مازندران و شهر خود بازگشت و مسوولیت هدایت تیم شهرداری این شهر در لیگ دسته دوم فوتبال کشور را بر عهده گرفت .
ناکامی فکری در رساندن این تیم جویباری به لیگ دسته اول فوتبال کشور نشان داد ، موفقیت در مربیگری فوتبال ،ارتباطی با فوتبالیست بودن ندارد .
فکری که بارها گفته بود دیگر نمی خواهد نفر دوم کادر فنی باشد، پس از ناکامی در جویبار، به درخواست قلعه نویی برای حضور در کادر فنی این تیم پاسخ مثبت داد و دستیار این مربی در تیم استقلال تهران شد .
یونس گراییلی
گراییلی سابقه بازی در تیم های لیگ برتری مانند ابومسلم مشهد، فجرشهیدسپاسی شیراز و شموشک نوشهر و همچنین تیم های پرسپولیس ، نفت و نساجی مازندران را در کارنامه داشت.
این مربی جوان مازندرانی که حضور در کادر فنی را برای اولین بار در داماش تهران تجربه کرده بود ، در دومین تجربه مربیگری ، با مربیانی همچون "اکبر میثاقیان" و "حمید درخشان" در تیم فوتبال شهرداری تبریز همکاری کرد .
پرنده اقبال خیلی زود بر شانه های گراییلی نشست و او با انتخاب مدیرعامل باشگاه نساجی ، سرمربی این تیم شد . گراییلی که پس از اخراج "اسماعیل اسماعیلی" ، هدایت تیم فوتبال نساجی مازندران را برعهده گرفت، در اولین فصل حضورش در این تیم موفق شد با وجود بحران های شدید مالی و قهر بازیکنان غیربومی ، نساجی را از خطر سقوط به لیگ دسته دوم فوتبال کشور نجات دهد.
گراییلی در فصلی سرمربی نساجی شد که این فصل تیم دچار ضعف مدیریتی و مالی بود تا آنجا که قنبری مدیر تیم از کار بر کنار شد که طی یک فرایند انتحاری "نادر دست نشان" جای گراییلی را گرفت تا قنبری به پشت میزش برگردد .
در آن فصل نساجی در انتها توانست با تمام کمی و کاستیها در جدول سیزده تیمها در جای سوم بنشیند . گراییلی پس از نساجی به تیم فوتبال صنعت ساری در لیگ دسته دوم فوتبال کشور پیوست .
صنعت ساری با وجود مشکلات فراوانی که در مدیریت داشت ، اگر چه در لیگ نتایج ناامید کننده ای گرفت اما در جام حذفی ، درخشان و غیرقابل انتظار ظاهر شد و با پیروزی بر تیم لیگ برتری ملوان و پیکان ، نام و نشانی برای خود دست و پا کرد .
صنعت ساری با یونس گراییلی هر چند در مرحله نیمه نهایی در ضربات پنالتی به نفت تهران باخت اما این شکست ، از ارزش های مربی جوان مازندرانی نکاست .
گراییلی اما در لیگ نتایج ناامید کننده ای دست یافت و در شرایطی که صنعت ساری در رده های پایین جدول رده بندی قرار داشت ، از ادامه حضور در این تیم انصراف داد و جای خود را به "ابراهیم تقی پور" داد .
وی پس از مربیگری در لیگ دسته دوم فوتبال کشور، فصل قبل راهی لیگ دسته سوم فوتبال کشور شد و در یکی از تیم های سمنانی حاضر در این رقابت ها به مربیگری پرداخت .
به جز این افراد ، فوتبال مازندران مربیان دیگری هم در فوتبال کشور دارد . "محسن عاشوری" بازیکن سال های دور تیم فوتبال پرسپولیس با سابقه سرمربیگری تیم پاس همدان و عضو کادر فنی تیم های پاس همدان و پرسپولیس تهران ، "سیدجواد منافی" دستار علی دایی در سایپا و پرسپولیس تهران ، "ابراهیم تقی پور" ، کمک مربی ذوب آهن و سرمربی تیم صنعت ساری ، "بهاءالدین پناهی" سرمربی پیشین تیم تربیت یزد و تعدادی دیگر ، مربیانی هستند که با توجه به تجربیاتی که در حال اندوخته شدن هستند می توانند به مربیانی نامدارتر و پرامید در آینده فوتبال ایران تبدیل شوند . ک/4
7331/1899



24/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن