محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830782971
حضور خط در نقاشی، شناسه هویت ایرانی
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
هنر ایرانی؛
حضور خط در نقاشی، شناسه هویت ایرانی
برخلاف آنچه برخی هنرشناسان می پندارند نقاشیخط هنری مختص ایران نیست. پیش از این که هنر نقاشیخط وارد سرزمین ایران شود در بسیاری نقاط دنیا متداول بوده است.
به گزارش سرویس خانواده جام نیوز، خط و نقاشی هر دو از نخستین نشانه ها و واکنش های بشرند و حتی در زمان انسان های اولیه و غارنشین نیز نشانه هایی از خط و نقاشی به روی دیوار غارها به یادگار گذاشته شده است.خط و نقاشی هرکدام به صورت مجزا و تفکیک شده از بنیادی ترین هنرهاست و از فطرت پاک انسانی و ناخودآگاه انسان سرچشمه می گیرد و به بیرون می تراود. بسیاری از اساتید مجرب و پیشکسوت دنیا معتقدند هنر نقاشی و خط نیاز به آموزش ندارد و در فطرت انسان به صورت بالقوه نهفته است و فقط تبدیل و بالفعل شدن را می طلبد. بعضی استادان بزرگ نقاشی بر این اعتقادند نهایت استادی یک هنرمند زمانی است که به خلوص و پاکی کودکی هایش نقاشی کند. ریشه های نقاشیخط در فرهنگ ایرانی ایران کشوری صاحب تاریخ غنی در هنر نقاشی نیست، دنیا بسیار قبل از ما تجربه کرد که می توان از حروف و خط به عنوان یک المان تصویری کنار نقش و رنگ در تابلوهای نقاشی استفاده کرد و می توان از خط به عنوان یکی از نگارهای تصویری هنر نقاشی بهره گرفت. ورود خط به بوم های نقاشی علاوه بر فرم تازه می توانست بومیت هنرمند نقاش را به رخ مخاطب بکشد و بیننده با تماشای اثر به سرزمین مادری هنرمند ارجاع داده شود. خوشنویسی یکی از هنرهای کهن با ریشه باستانی ایران است.بعد از ورود اسلام به ایران زمین دین اسلام راهی یافت تا با خوشنویسی ایرانی به تبلیغ خود بپردازد و خط خوش ایرانیان مبلغ بسیار خوبی برای دین اسلام به شمار می رفت. حدود ۶۰ سالی است که نقاشی ما دوره نوین خود را آغاز کرده و در این حوزه پا به عرصه های تازه ای نهاده است. پس از گذران حدود ۱۵ سال از موج نوی نقاشی یعنی در دهه ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ نسلی از هنرمندان ظهور کردند که بعد ها به هنرمندان سقاخانه ای معروف شدند. استفاده از نشانه های مذهبی و عناصر نهفته در فرهنگ شیعه که مشهورترین آنها نمادهای عاشورا بود وجه مشترک میان هنرمندان سقاخانه بود. هنرمندان این نسل در خلق آثارشان از زوایای زیبایی شناسی حروف فارسی انحناهای رقصان و خوش الحان(ح)، کشیدگی(ب)، قوس زیبای(ی) و قامت بلند(الف) بسیار هنرمندانه بهره بردند. هنرمندانی نظیر حسین زنده رودی، رضا مافی و فرامرز پیلارام خط را به عنوان یک المان و نشانه بصری وارد تابلوهای خود کردند. برای دسته ای از هنرمندان سقاخانه ای خط تنها یک عنصر بصری بود و به مفاهیم نهفته در پس کلمات چندان توجهی نداشتند. نصرت الله افجه ای استاد پیشکسوت نقاشیخط درباره نسل هنرمندان سقاخانه ای چنین می گوید: «حسین زنده رودی اصلا خوشنویس نیست و خط در آثار او یک المان تصویری محض است. پیلارام خطاط بود اما چندان خوشنویس برتری نبود اما زنده یاد رضا مافی خوشنویس مجربی بود و حتی در نقاشیخط های او نستعلیق زیبایی به چشم می خورد.» بعد ها هنرمندان دیگر تغییر شکل هایی در حروف به وجود آوردند که به طور کلی رابطه فرم و محتوا را از هم گسست و خط در آثار آنها به مجموعه ای از حرکت حروف در بطن سطوح رنگی تبدیل گردید. در عین حال بسیاری از هنرمندان و منتقدان هنری براین نکته اتفاق نظر دارند که نقاشیخط ایرانی پیشینه طولانی تری دارد و خیلی از هنرمندان ناآگاهانه و بدون علم و آگاهی از عصر صفویه و سیاه مشق های خوشنویسی آن دوران به خلق آثاری به این شیوه می پرداختند: سیاه مشق هایی که هنرمند به زیبایی شناسی فرم خط و کمپوزیسیون آنها دقت نظر داشت. حتی پیدایش هنر نقاشی در دوره قاجار هم با آثار رئالیستی همراه بود و این پیشینه تاریخی دورنمای نقاشیخط را از دوره سقاخانه به تصویر می کشد. نقاشی خط شکل خلاقانه ای از خوشنویسی است نوآوری ای که به مدد رنگ و دفورماسیون حروف تحقق می یابد. خلاقیتی که با فاصله گرفتن از الزام ادبی همیشگی خوشنویسی به سوی افق تازه ترکیب شده و مفهوم از قالب های معین به بیرون جهیده و با حذف و تغییر بسیاری از قراردادهای الزام آور قدیمی توانسته روح اصلی و همیشگی خود را زنده و نورانی نگاه دارد و حرفی تازه برای جهانی تازه داشته باشد. نقاشی خط پس از انقلاب با اقبال زیادی از سوی هنرمندان و جوانان مواجه شد و موج عمده جوانان به هنر نقاشیخط روی آوردند و حتی در آثار انتزاعی و اکسپرسیونیست هم نشانه ها، المان ها و فرم های خط فارسی نمایان شد. در چند سال اخیر که آثار نقاشان ایرانی پا به پای هنرمندان غربی در حراج های بین المللی با اقبالی تازه روبه رو شده است، استقبال بی شائبه از آثار نقاشیخط هنرمندان ایرانی، جامعه تجسمی را بر آن داشت که حضور خط فارسی در تابلوهای نقاشی بستر مناسبی است که هنرمندان از خوشنویسی به عنوان یک شناسه هویتی در خلق آثارشان بهره ببرند و این هنر نیاز به شناخت بایسته و وسیع دارد و تنها کسانی باید به این عرصه پای بگذارند که کنه و روح خوشنویسی را با ممارست و تمرین دریافته اند و آن را با نگاهی نقاشانه در آثارشان بازتاب دهند. هنر نقاشیخط سوار بر موجی است که به سمت جلو حرکت می کند و رو به پیشرفت است ولی هنوز گرد و غباری روی آن ننشسته، گرچه حراج های بین المللی اتفاق میمون و مبارکی است اما اقبالی که نقاشیخط در این حراجی ها پیدا کرده موجب شده است بسیاری با نگاه صرف اقتصادی پا به این عرصه بگذارند و این روزها تشخیص سره از ناسره سخت شده است اما به یقین بزودی آنها که فهم درستی از خوشنویسی ندارند و خط را به تزئین و سرسری در نقاشیخط جای می دهند به حاشیه می روند و هنر اینان هنر ماندگاری نیست. گذر زمان باعث زدودن گرد و غبار از روی نقاشیخط می شود و هنری ناب و بدون هرگونه آلودگی در معرض دید قرار می گیرد، قضاوت را باید به دست زمان سپرد. وقتی جوانان هنرنمایی می کنند هنر خوشنویسی در تمام دوران ها در خدمت نگارش آیات قرآن، اسماء الحسنی، احادیث و ادبیات و اشعار بزرگان بوده است. پس از آن نقاشیخط که باز هم روح معنوی خوشنویسی در این آثار نیز حلول کرده و نقاشیخط ها هم ماهیت معنوی دارد در الله های زیبای سید محمد احصایی و آثار نصرالله افجه ای روح معنوی مفاهیم قرآنی در تابلوهایشان جریان دارد. نقاشیخط پس از انقلاب با اقبال زیادی از سوی هنرمندان و جوانان مواجه شد و موج عمده جوانان به هنر نقاشیخط روی آوردند و حتی در آثار انتزاعی و اکسپرسیونیست هم نشانه ها المان ها و فرم های خط فارسی نمایان شدنسل احصایی و افجه ای مقید به اسلوب و اصول خوشنویسی هستند و تمامی نکات را مو به مو رعایت می کنند و گاه در آثاری از آنها قدرت چرخان قلم چشم هر بیننده ای را خیره می کند. در تابلوهای جوان تر ها عملا خط در خدمت تصویر است و خط در زمینه و گاهی حتی پیش زمینه تصویر به کار گرفته می شود. خوشنویسی در تابلوهای نقاشیخط بخشی از نقاشی است و روند امروز تفکرات جوانان را روی تریبون بوم و قلم مو با شناسه ای از هویت ملی و قومی ایرانی به ارمغان می آورد.از آنجا که هنرمندان نوین از دشواری خط و ناخوانایی آن واهمه ندارند جسورانه و بی دریغ از هنر خوشنویسی و اقلام قدیم برای پیشبرد اهداف و خلق آثارشان هنرمندانه بهره برده اند. استفاده از تکنیک های ساده از قلم نی و مرکب گرفته تا قلم مو و رنگ و روغن و حتی امروزه کامپیوتر و دیجیتال آرت هیچ یک از اینها خط سنتی و خوشنویسی را با هنر مدرن در تضاد قرار نداده و با قابلیت های بالای خطوط سنتی با همه قواعد محکمش فرصت همزیستی خوشنویسی با فناوری و هنری معاصر را به بهترین وجهی ایجاد کرده است. نگارخانه ساربان که چند ماهی از افتتاح آن نمی گذرد این دومین بار است که به رویکرد نمایشگاهی با مضمون نقاشیخط روی آورده است. این نگارخانه تازه تاسیس در ماه رمضان نمایشگاه گروهی از سه نسل هنرمندان معاصر نقاشیخط برپا نمود و این بار نمایشگاهی انفرادی از ۱۳ اثر نقاشیخط های هادی روشن ضمیر ارائه کرده است. گرایش هنرمند به استفاده از رنگ های ساده تر و به کارگیری ۲ تا ۳ رنگ در خلق آثار جدید از وجه تمایزات آثار روشن ضمیر با دیگر کارهای او محسوب می شود. کارهای روشن ضمیر در این نمایشگاه به دو دسته تقسیم بندی می شوند؛ آثاری با مضمون اسماءالحسنی که این اجازه را به هنرمند می دهند تا اسامی خداوند را با ابعادی بزرگ و بدون محدودیت به تصویر درآورد که ابهت و بزرگی خالق هستی را به مخاطب القا می کند و او در آثار دیگرش از اشعار حافظ و شعرای قدیمی بهره برده است. آثار روشن ضمیر به طور کلی در زمینه تیره خودنمایی کرده و فضایی وهم آلود را به مخاطب القا می کند. ولی در این نمایشگاه ما شاهد آثاری با زمینه های روشن از هنرمند هستیم. او درباره انتخاب رنگ کارهایش می گوید: به رنگ خاصی اعتقاد ندارم و به عقیده من رنگ بد وجود ندارد. رنگ هایی که در خلق آثارم بهره گرفتم به روحیه ام در همان مقطع زمانی ارائه کاری بستگی دارد و به همین علت تعمدا رنگ خاصی را انتخاب نمی کنم و به همین دلیل هم هیچ کدام از تابلوهایم از پیش تعیین نشده اند. در آثار این نمایشگاه برخلاف گذشته از رنگ های تیره کمتر استفاده می کنم. گاهی اثری را به تصویر می کشم و پس از گذشت زمان و پیدایش روحیه ای جدید رنگ تابلو را تغییر می دهم. روشن ضمیر می گوید: من در دوره ای از رنگ نارنجی و قرمز زیاد استفاده کردم و به کارگیری این پالت رنگی به علت حال و هوای من در آن زمان بود. در کل همه آثارم را دوست دارم و اگر به آنها تعلق خاطر نداشتم هرگز آنها را به دیوار نمی آویختم. هرکدام از تابلوها بخشی از وجود من هستند. در آثار روشن ضمیر هنر خوشنویسی با مضامین شعر نو درهم آمیخته و شرایط متفاوتی را بر تابلوها حاکم نموده است. وی معتقد است: همجواری خوشنویسی سنتی با شعر نو ممانعتی ندارد. استفاده بجا از خوشنویسی و شعر نو به صورت توأمان بستگی به دید و قدرت ترکیب بندی خوشنویسی دارد. در آن زمان است که خوشنویسی از وادی ادبیات فاصله می گیرد و خوشنویسی از هنر دست دوم و ناقل پیام بودن فاصله می گیرد و به یک هنر برتر تبدیل می گردد که در آن می توان فرم، بافت و ترکیب بندی را دید. روشن ضمیر علاقه خاصی به سیاه مشق دارد و هنرمندی سنتی با رویکرد نقاشانه است. البته نه رویکردی معاصر زیرا که معاصر بودن مفهوم گسترده ای را دربرمی گیرد. روشن ضمیر در بعضی از آثارش به روشی متفاوت روی آورده و آن استفاده از ورق طلا در ارائه آثارش است. شاید این یک سبک منحصربه فردی برای روشن ضمیر محسوب می شود. او درباره این تکنیک می گوید: ورق های خیلی نازک میکرونی هستند که ضخامت بسیار کمی دارند و کار با آنها سخت و آسیب پذیر است. چسب مخصوصی دارد و گاهی محدودیت هایی در کار ایجاد می کند و طی مطالعاتی که داشتم به این نتیجه رسیدم که قبل از این کسی به شکل جدی به استفاده از ورق طلا در نقاشی نپرداخته و بعد از مدتی حس کردم دوره اش نیز رو به اتمام است، بنابراین من هم دوباره سراغ رنگ ها رفتم تبیان / 2018
۲۳/۰۲/۱۳۹۴ - ۲۲:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
- حضور برترین های بیلیارد در رقابتهای قهرمانی آسیا /جایگاه دوم و نهم ورزشکاران ایرانی در رنکینگ جهانی
به میزبانی کیش حضور برترین های بیلیارد در رقابتهای قهرمانی آسیا جایگاه دوم و نهم ورزشکاران ایرانی در رنکینگ جهانی کیش - ایرنا - رییس فدراسیون بولینگ و بیلیارد از حضوربرترین های بیلیارد آسیا از 20 کشور درچهارمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی جزیره کیش در خرداد ماه خبر دا- 32تبعه غیرمجاز با هویت جعلی یارانه ایرانی دریافت می کردند
32تبعه غیرمجاز با هویت جعلی یارانه ایرانی دریافت می کردند گرگان - ایرنا - جانشین فرماندهی انتظامی گلستان از دستگیری 32 تبعه کشور افغانستان خبر داد که با جعل اسناد هویتی از ابتدای اجرای طرح پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان تاکنون موفق به دریافت دویست و پنجاه میلیون ریال یارانه شده احضور ورزشکار ایرانی در مسابقات بین المللی مچ اندازی در زاگرب
حضور ورزشکار ایرانی در مسابقات بین المللی مچ اندازی در زاگرب بلگراد-ایرنا- مسابقات بین المللی کاپ مچ اندازی روز شنبه با حضور قهرمانانی از سراسر دنیا از جمله یک قهرمان از جمهوری اسلامی ایران در زاگرب برگزار خواهد شد به گزارش ایرنا مهدی عبدالوند قهرمان کشور و آسیا و نفر سوم رنکینمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان خبر داد حضور هرمزگان در نمایشگاه پوشش محلی اقوام ایرانی سنندج
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان خبر دادحضور هرمزگان در نمایشگاه پوشش محلی اقوام ایرانی سنندجمدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت نمایندگان و هنرمندان هرمزگان جهت حضور در نمایشگاه پوشش محلی اقوام ایرانی به سنندج اعزام شدند به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس علیرضا درویمهاجران ایرانی در کشورهای خارجی دچار اختلال هویت می شوند
رییس همایش روانپزشکی مهاجران ایرانی در کشورهای خارجی دچار اختلال هویت می شوند تهران - ایرنا - رییس چهارمین همایش روانپزشکی فرهنگی و اجتماعی گفت بررسی ها نشان می دهد که اغلب مهاجران ایرانی به کشورهای خارجی دچار اختلال هویت می شوند به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا دکتر سیدمهدی ح«من یک ایرانی هستم» طرح بازگشت به هویت ملی است/ پایان تدوین
احمد نجفی در گفتگو با مهر من یک ایرانی هستم طرح بازگشت به هویت ملی است پایان تدوین شناسهٔ خبر 2564099 - شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۱۹ هنر > سینمای ایران احمد نجفی بازیگر و تهیه کننده فیلم من یک ایرانی هستم از پایان تدوین این فیلم سینمایی با موضوع مهاجرت ناخواسته خبر دادنوشآبادی در پاسخ به فارس: تعلیق عمره تصمیم دولت است نه ارشاد/ از حضور هنرمندان ایرانی در خارج از مرزها حمایت
نوشآبادی در پاسخ به فارس تعلیق عمره تصمیم دولت است نه ارشاد از حضور هنرمندان ایرانی در خارج از مرزها حمایت میکنیمسخنگوی وزارت ارشاد در خصوص عدم عذرخواهی کشور عربستان و ادامه سیاستهای ارشاد در صورت ادامه این روند گفت تعلیق سفرهای عمره سیاست دولت بوده و نه ارشاد وزارت خارجهرئیس سازمان کشتیرانی حضور کشتی ایرانی در آب های سومالی را تکذیب کرد
رئیس سازمان کشتیرانی حضور کشتی ایرانی در آب های سومالی را تکذیب کرد کشتی ای که در آب های سومالی توقیف شده متعلق به ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی نیست رئیس سازمان کشتیرانی ایران درخصوص خبر حضور کشتی ایرانی در خلیج آب های عدن به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت خبری که اعاظهارات ضد ایرانی ملک سلمان در حضور رئیس جمهور فرانسه
العربیه اظهارات ضد ایرانی ملک سلمان در حضور رئیس جمهور فرانسه منطقه ما مورد تعرض بیگانگان قرار گرفته و تصمیم برای ورود به یمن در جهت توقف ناآرامیها و متوقف کردن شورشی ها در این کشور انجام گرفته که ابتکار خلیجی را نپذیرفتند به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز سایت شبکه العرحضور دختران دانش آموز ایرانی در مسابقات رباتیک اکو ترکیه
حضور دختران دانش آموز ایرانی در مسابقات رباتیک اکو ترکیه آنکارا – ایرنا – دختران عضو تیم های رباتیک دبیرستان دخترانه علامه حلی و فرزانگان ایران روز یکشنبه برای شرکت در رقابت تیم های رباتیک سازمان همکاری اقتصادی اکو وارد ترکیه شدند به گزارش ایرنا تیم های منتخب مدارس ایران با دعدعوت از نقاش ایرانی برای حضور در ایتالیا
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۳۰ نمایشگاه هنر معاصر ایتالیا از نقاش ایرانی برای حضور در افتتاحیه این برنامه دعوت کرد حمید پوربهرامی در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا دربارهی حضورش در افتتاحیه خصوصی این رویداد هنری اظهار کرد در نامهای از من بهعنوان یکی از 50 هنرمحضور کشتی ایرانی در آب های سومالی تکذیب شد |اخبار ایران و جهان
حضور کشتی ایرانی در آب های سومالی تکذیب شد کشتی ای که در آب های سومالی توقیف شده متعلق به ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی نیست کد خبر ۵۰۰۰۳۸ تاریخ انتشار ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰ ۰۴ - 13 May 2015 کشتی ای که در آب های سومالی توقیف شده متعلق به ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ن- افزایش حضور فیلمهای ایرانی در بازار جهان اسلام
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دیدار مدیرعامل تولیدات تلویزیون و رادیو سوریه افزایش حضور فیلمهای ایرانی در بازار جهان اسلام تهران - ایرنا - علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت سینمای ایران در جهان رشد و توسعه خوبی داشته و سبک سینمای ایران در دنیا یک سبک شناخته شده ابرنامهریزی برای حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین | خبرگزاری ایلنا
برنامهریزی برای حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین ایلنا رییس سازمان حج و زیارت که هم اکنون در عراق به سر می برد اعلام کرد برنامه ریزی برای حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی در کربلا آغاز شده است به گزارش ایلنا سعید اوحدی اظهار داشت باید با تعامل مناسب با مسوولان عر2 تیم برتر ایرانی مانع حضور ما در تورهای حرفهای شدند
سرمربی تیم دوچرخهسواری شهرداری تبریز 2 تیم برتر ایرانی مانع حضور ما در تورهای حرفهای شدند سرمربی تیم دوچرخهسواری شهرداری تبریز گفت برای حضور در تورهای برون مرزی با مشکل دعوتنامه رو به رو هستیم ناصر هوشیار در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران در ارتباط حضور امهندسان ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی باید قواعد بین المللی را بیاموزند
وزیر راه و شهرسازی مهندسان ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی باید قواعد بین المللی را بیاموزند تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس منطقه ای فیدیک گفت مهندسان ایرانی برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به کسب دانش پیچیده مالی و قواعد بین المللی دارند به گزارش خبرنگار اقتصحضور فیلم های ایرانی در بازار جهان اسلام افزایش پیدا کرد
مدیرعامل فارابی مطرح کرد حضور فیلم های ایرانی در بازار جهان اسلام افزایش پیدا کرد شناسهٔ خبر 2566740 - یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۴ هنر > سینمای ایران مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از افزایش حضور فیلم های ایرانی در بازار جهانی اسلام خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر علیرضا-
گوناگون
پربازدیدترینها