تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812833214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکثر سیاسی و احزاب فعال راهی برای رسیدن به انتخاباتی پرشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تکثر سیاسی و احزاب فعال راهی برای رسیدن به انتخاباتی پرشور تهران - ایرنا - روزنامه اعتماد نوشت: تجربه فعالیت های سیاسی در ایران نشان داده که با وجود افت و خیزهایی که وجود داشته است، هرگونه تغییر و تحولی در اداره جامعه از طریق صندوق های رای تحقق پیدا می کند. این امر در انتخابات دوم خرداد سال ٧٦ و پس از آن در انتخابات مجلس ششم به وضوح روشن بوده است.


در ادامه این مطلب که روز چهارشنبه در روزنامه اعتماد منتشر شد، می خوانید: حتی در انتخابات خرداد سال ٩٢ با توجه به اینکه فضای خاصی بر کشور و فعالیت های سیاسی حاکم بود ، دیدیم که باز از طریق همین صندوق های رای می توان در روش اداره کشور تغییر ایجاد کرد. و با طی همین مسیر بود که حسن روحانی به ریاست جمهوری رسید و نگرش ها در اداره کشور به سمت عقلانیت، اعتدال و اداره کارشناسانه سوق پیدا کرد.
در واقع در همه جای جهان روال همین گونه است و برای تغییر فضای سیاسی کشور بهترین مسیر صندوق رای است.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم این حق را به شهروندانش داده است. حق حاکمیت بر سرنوشت یک موهبت خدادادی است که خداوند به بندگانش اعطا کرده است و کسی نمی تواند این حق را در خدمت شخص یا گروه خاصی قرار دهد.
فلسفه جمهوریت و مردم سالاری نیز اداره کشور بر مبنای آرای مردم است که قانون اساسی ما آن را مورد شناسایی قرار داده است و همین اصل تاییدی است بر اینکه احزاب و گروه های سیاسی فعالیت های خود را برای کسب قدرت از طریق مشروع گسترش داده و در همین راستا دیدگاه ها و برنامه های خود برای اداره کشور را در زمان انتخابات به مردم ارایه دهند تا مردم در میان سلایق و دیدگاه های مختلف، مفیدترین آن را انتخاب کنند.
فراموش نکنیم که این احساس از سوی شهروندان که در تعیین سرنوشت و اداره کشور سهیم هستند برای تقویت مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی لازم و ضروری است.
به وجود آمدن این حس در شهروندان یک کشور نیازمند فعالیت های سیاسی و فرهنگی بر مبنای یک برنامه ریزی منسجم است.
برای تحقق این مهم نمی توان نقش احزاب و گروه ها را نادیده گرفت. به ویژه در دوران انتخابات این نقش پررنگ تر می شود.
در واقع این احزاب و گروه ها هستند که موتور انتخابات را در جامعه روشن و توجه مردم را به مساله انتخابات جلب می کنند؛ راه حلی منطقی و معقول که همه سیستم های سیاسی پیش رو در جهان از آن بهره می جویند.
دست یافتن به این فضا نیازمند این است که امکان و فرصت کافی به همه جریانات سیاسی کشور داده شود تا به بیان برنامه ها و دیدگاه های شان بپردازند و به تدریج خود را به جامعه معرفی کنند.
تکثر در جریانات سیاسی کشور و به وجود آوردن این امکان که همه گرایشات خود را به جامعه عرضه کنند، می تواند به نشاط سیاسی در یک کشور بینجامد.
به وجود آمدن فضای یک انتخابات رقابتی، آزاد و عادلانه کمک می کند تا شایسته ترین افراد به کرسی های انتخابی راه پیدا کنند زیرا تجربه نشان داده است ضریب خطای عقل و خرد جمعی پایین است و تنها راه بسیج کردن خرد جمعی در جامعه ایجاد فضایی رقابتی و با نشاط است که با حضور و فعالیت احزاب و همه جریانات سیاسی دست یافتنی خواهد شد.
امسال با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان پیش روست دارای اهمیت فراوان است.
بر هیچ کس پوشیده نیست که اصلاح طلبی و اصولگرایی دو جریان مهم و فعال در فضای سیاسی کشور هستند و رقابت اصلی میان این دو جریان است.
ولی این بدان معنی نیست که هر یک از این دو جریان به راحتی به ائتلاف کامل خواهند رسید، همچنان که درانتخابات سال ٩٢ تمامی تلاش بزرگان اصولگرا نتوانست به انسجام آنها منجر شود و همین اختلافات می تواند در آرایش سیاسی اصولگرایان برای انتخابات آینده تاثیرگذار باشد.
اخیرا شاهد تحرکات جریانی بودیم که در راس آن محمود احمدی نژاد حضور دارد. جریان احمدی نژاد به خوبی می داند که سبد رای خوبی ندارد و به همین دلیل تمایل به ائتلاف با اصولگرایان خواهد داشت اما با توجه به اختلاف نظرهای زیادی که میان این جریان و اصولگرایان سنتی وجود دارد و از نظر آنها جریان احمدی نژاد امتحان خود را به خوبی پس نداده و کارنامه مطلوبی ندارد، ائتلاف میان آنها بسیار بعید است.
با این حساب جریان احمدی نژاد تلاشش را به کار خواهد بست تا چهره های مطرحش را در قالب چهره های مستقل یا در لیستی جداگانه به جامعه معرفی و روانه مجلس کند.
اما جریان دیگری که امروز در مجلس هم حضور دارد جبهه پایداری است که رهبری معنویش را آیت الله مصباح یزدی عهده دار است، کسی که جمله معروف «اطاعت از احمدی نژاد اطاعت از خداست» را بیان کرد و هنوز هم این جمله در ذهن جامعه فراموش نشده است.
جبهه پایداری نزد اصولگرایان سنتی نسبت به جریان احمدی نژاد مقبولیت بیشتری دارد و از همین رو شاید بتوان گفت احتمال ائتلاف میان آنها و اصولگرایان سنتی خیلی بیشتر خواهد بود.
اما جریان دیگری از اصولگرایان به رهبری علی لاریجانی تمامی تلاش شان را خواهند کرد تا چهره ای معتدل تر از خود به نمایش بگذارند و با بخشی از حامیان دولت به ائتلاف برسند.
در جبهه مقابل اما انسجام بیشتری به چشم می خورد. هر چه باشد حامیان دولت و اصلاح طلبان تجربه موفقیت آمیز انتخابات ٩٢ را در توشه دارند و تمایل شان به ادامه دادن این اتحاد و وحدت بیشتر است.
تشکل های اصلاح طلب همان طور که مصلحت ایجاب می کند با وجود همه اختلاف نظرهای شان می توانند به یک ائتلاف و انسجام کامل حول چهره های اصلی شان که در انتخابات ٩٢ نقش آفرینی کردند، دست پیدا کنند.
در هر صورت باید گفت تا روزهای انتخابات راه درازی باقی مانده است که می تواند دستخوش اتفاق های دیگری در آینده شود؛ پس قضاوت را به آینده موکول می کنیم و چشم به راه روزهای سرنوشت ساز پیش رو می مانیم.
منبع: روزنامه اعتماد
اول ** 1346



23/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن