تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814716237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آتش‌بس لرزان رياض با يمن


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آتش‌بس لرزان رياض با يمن
پس از نزديك به 50 روز از حملات گسترده عربستان سعودي به يمن، سرانجام آتش‌بس شكننده‌اي براي فرار آل سعود از باتلاق يمن برقرار شد. اين آتش بس درحالي است كه پيشروي‌هاي اخير نيروهاي انصارالله و قبايل يمن در خاك عربستان مقامات سعودي را نگران كرده است.


پس از نزديك به 50 روز از حملات گسترده عربستان سعودي به يمن، سرانجام آتش‌بس شكننده‌اي براي فرار آل سعود از باتلاق يمن برقرار شد. اين آتش بس درحالي است كه پيشروي‌هاي اخير نيروهاي انصارالله و قبايل يمن در خاك عربستان مقامات سعودي را نگران كرده است.
به گزارش «جوان»، مقامات سعودي از زمان شروع حملات به يمن اعلام كرده بودند تنها در صورتي آتش بس اعلام مي‌كنند كه نيروهاي انصارالله از همه شهرهاي يمن به خصوص صنعا پايتخت اين كشور عقب نشيني كنند اما ترس از گسترش پيشروي قبايل يمني به شهرهاي مرزي عربستان و پيشروي در خاك اين كشور، سعودي‌ها را وادار كرد به آتش بس موقت تن دهند. كميته‌هاي مردمي يمن در روزهاي اخير با حملات خمپاره‌اي به خاك عربستان، كنترل چند نقطه را به دست گرفتند و اين آتش بس نشانه‌اي از تلاش آل سعود براي خروج از باتلاق يمن است. آتش بس موقت در يمن از سه شنبه شب به مدت پنج روز در اين كشور برقرار شد تا شرايط براي روند مذاكرات سياسي فراهم شود.
به گزارش شبكه العربيه، عادل الجبير، وزير خارجه عربستان گفت: «ما آتش بسي را اعلام كرده‌ايم كه قابل تمديد است به شرطي كه تمام يمن را فرابگيرد و اميدواريم يمني‌ها از اين آتش بس براي دستيابي به راه حل مسالمت آميز براساس طرح شوراي همكاري خليج فارس و قطعنامه 2216 شوراي امنيت استفاده كنند.» الجبير با تكذيب اخبار مربوط به اعمال فشارهاي امريكا در مورد آتش بس انساني در يمن مدعي شد: «عربستان به حفظ جان غيرنظاميان اهميت مي‌دهد و مي‌خواهد اين آتش بس موقت راه را در مقابل يك روند سياسي مسالمت آميز كه يمني‌ها رهبري آن را برعهده دارند، بازكند.» اظهارات الجبير در حمايت از جان غيرنظاميان يمني درحالي است كه در 48 روز حملات نيروهاي ائتلاف عربي به يمن بيشتر كشته شدگان كودكان و زنان بودند. در همين حال، احمد عسيري، سخنگوي ائتلاف عربي ضد يمن در سخناني اعلام كرد: دولت در تبعيد يمن خواهان اعلام منع آمد و شد دريايي در مرزهاي يمن شده است. از سوي ديگر كميته‌ عالي امداد رساني يمن مبلغ 30 ميليون دلار را براي بازگرداندن يمني‌هايي كه در مصر، اردن، هند، جيبوتي و كشورهاي ديگر هستند اختصاص داد تا آنها به كشور خود بازگردند. عزالدين الاصبحي، وزير حقوق بشر در دولت مستعفي يمن اعلام كرد: كمك‌هاي مالي به شكل فوري ارائه مي‌شود و طرح انتقالي براساس هماهنگي با كشورهاي ائتلاف عربي آغاز خواهد شد. از سوي ديگر كابينه عربستان در نشست خود به رياست سلمان بن عبدالعزيز، پادشاه اين كشور بر اهميت پايبندي به آتش بس در يمن تأكيد كرد تا عمليات امدادرساني بيشتري صورت بگيرد. كابينه سعودي همچنين از برگزاري كنفرانس رياض در زير چتر شوراي همكاري خليج فارس و با حضور برخي طرف‌هاي يمن استقبال كرد.
بي نتيجه بودن حملات و هزينه‌هاي گزاف جنگ موضوعي است كه با اعتبار يك كشور در صحنه بين‌الملل ارتباط دارد و در صورتي كه كشورها نتوانند در جنگ پيروز شوند براي حفظ آبروي خود مجبور مي‌شوند آتش بس اعلام كنند تا از زير بار هزينه‌هاي اضافي فرار كنند. جنگ يمن نيز ۴۰ ميليارد دلار هزينه روي دست سعودي‌ها گذاشته و هيچ دستاوردي نداشته است و اعلام آتش بس يك طرفه از سوي رژيم آل سعود نيز در راستاي كاستن از هزينه‌هاي اضافي جنگ است تا بيشتر از اين در باتلاق يمن فرو نروند.  عربستان هم كه در مدت نزديك به 50 روز نتوانسته به اهداف خود دست پيدا كند با ورود به آتش‌بس پنج روزه به دنبال راه خروج از بن‌بست يمن بوده و تصميم دارد فاز سياسي برنامه خود را براي آينده يمن كليد بزند. هرچند اين آتش بس لرزان هم اكنون شروع شده اما آل سعود در عهدشكني سابقه زيادي دارد. همچنانكه چند ساعت پس از پايان عمليات «طوفان قاطع»، حملات هوايي به شهرهاي يمن بار ديگر آغاز شد و آتش‌بسي كه برخي وعده آن را مي‌دادند، هيچ وقت عملي نشد. اين بار نيز نمي‌توان چشم انداز روشني براي آن متصور بود.

پيشروي‌هاي انقلابيون يمن
به رغم حملات گسترده جنگنده‌هاي سعودي در روزهاي گذشته، انقلابيون يمن نيز به پيشروي‌هايي در برخي مناطق دست پيدا كرده‌اند. شبكه خبري الميادين روز سه شنبه در تحليلي نوشت: «‌رسانه‌ها از آغاز جنگ‌هاي فرسايشي قبايل يمن در مرزهاي اين كشور با عربستان خبر مي‌دهند.» اين شبكه نوشت: «با ادامه جنگ عربستان عليه يمن كه افق روشني از آينده آن نيز وجود ندارد، صبر قبايل اين كشور به سر رسيده و جنگ‌هاي مرزي با نيروهاي عربستاني را آغاز كرده اند.» نيروهاي انصارالله و قبايل يمن نزديك به 10 روز است كه حملات خمپاره‌اي به شهرهاي نجران و جازان در جنوب عربستان را شروع كرده‌اند و حتي در برخي مناطق پيشروي‌هايي داشتند و به همين خاطر در روزهاي اخير رژيم آل سعود هزاران نفر از نيروهاي گارد ملي و ارتش را براي محافظت از مرزها در برابر انصارالله اعزام كرده است، حتي در يك هفته اخير نيروهاي ائتلاف عربي استان صعده در شمال يمن را به شدت بمباران كردند تا انصارالله را وادار به تسليم كنند اما اين حملات نيز كارساز نبود و نه تنها اعراب را به هدفشان نرساند بلكه قبايل يمني را براي پاسخ دادن به تجاوزات عربستان متحدتركرد.
 از سوي ديگر، خبرگزاري رسمي رژيم آل سعود (واس) در گزارشي اذعان كرد كه كميته‌هاي انقلابي يمن در مبارزه با تروريست‌هاي القاعده، پيشروي قابل توجهي را در استان شبوه داشته‌اند. بر اساس اين گزارش، كميته‌هاي انقلابي بسياري از مناطقي را كه در تصرف القاعده بود، تحت كنترل خود درآوردند. به گزارش پايگاه خبري عدن الغد، در اين درگيري‌ها كه همچنان ادامه دارد شمار زيادي از تروريست‌هاي القاعده و نيروهاي منصور هادي كشته شدند يا به اسارت انصار الله درآمدند. روز دوشنبه نيز قبايل يمني شركت نفتي آرامكوي عربستان در شهر الظهران در جنوب عربستان را گلوله باران كردند. منابع قبيله‌اي اعلام كردند قبايل يمني كنترل كوه‌هاي «الرديف» در استان جازان را به دست گرفتند.

آماده‌باش نيروهاي مسلح يمن
نيروهاي مسلح يمن از اعلام حالت فوق العاده و آمادگي براي حمله به همه مناطق عربستان به جز مكه و مدينه خبر دادند. به گزارش پايگاه خبري النشره، در آستانه آغاز آتش بس موقت در يمن و همچنين همزمان با تشديد حملات هوايي به صنعا، نيروهاي مسلح و امنيتي يمن در تمامي يگان‌هاي نظامي، امنيتي و دفاعي به حالت آماده باش درآمده‌اند. نيروهاي مسلح يمن ديروز با انتشار بيانيه‌اي از آمادگي كلي نيروهاي مسلح يمن براي مقابله با تجاوز اخير به يمن توسط همه امكانات موجود خبر دادند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 400]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن