تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان، در روز قيامت، قدم از قدم برنمى‏دارد، مگر آن كه از چهار چيز پرسيده مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816289124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اوباما از گروگان اعراب آزاد خواهد شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


اوباما از گروگان اعراب آزاد خواهد شد؟ وبلاگ > مسلم، متین - رفتار توهین آمیز و طلبکارانه روز گذشته رهبران شورای همکاری خلیج فارس در لغو سفر به واشنگتن و ملاقات با آقای اوباما ،آنهم به بهانه اعتراض به سیاست های کاخ سفید در قبال تهران،آشکار ترین نمونه بها دادن بی مورد و نامتوازن به رهبران عربی در گذشته است که از "همه کیک ، همه آن را می خواند ،حتی آن قسمتی که سهم خود کاخ سفید است"

در واشنگتن این سوال مطرح است " اگرآقای اوباما پیش بینی می کرد معامله بزرگ با ایران تا به این حد هزینه های داخلی و خارجی به او تحمیل خواهد کرد، باز هم حاضر به انجام آن می شد؟".
بسیاری از تحلیل گران سیاسی ،حتی آنها که جزو گروه منتقدان آقای رئیس جمهور هستند، در نهایت به این سوال محتاطانه پاسخ مثبت می دهند. بیشتر به این دلیل که آنها اوباما نتیجه اجتماعی و سیاسی سر خوردگی های ملی ناشی از سیاست های جنگ طلبانه جرج بوش، ورشکستگی اقتصادی ، افزایش نرخ بیکاری و سقوط شاخص های اقتصادی و رفاهی کشور طی 8 سال ریاست جمهوری او می دانند. آنچه اکنون آقای رئیس جمهور انجام می دهد با اندکی تسامح ،همان سیاستی هایی هستند که هر رئیس جمهور دیگری به جز آقای اوباما اگر به قدرت می رسید، ناچار به اجرای آنها بود. با این تفاوت که آقای اوباما خود از همان ابتدا به این سیاست ها اعتقاد شخصی داشت.
ایران طی 36 سال گذشته ،همواره یک پروژه تمام عیار برای روسای جمهور ایالات متحده بوده و آینده هم غیر از این نخواهد بود. اما این را باید از خوش شانسی آقای اوباما باید دانست یا زیرکی او؟ قضاوت مشکلی ست.اما انتخابات ریاست جمهوری 2013 ایران و به قدرت رسیدن آقای حسن روحانی فرصت طلائی بود که در اختیار اوباما قرار گرفت و به قول فرید زکریا "درپیگری سیاست هایش اورا به متفاوت ترین رئیس جمهور ایالات متحده تبدیل کرد".
تا آنجا که به تحولات 2 سال گذشته مربوط می شود اینکه چرا ایران برای آقای رئیس جمهور به مهمترین پروژه دوران ساست خارجی تبدیل شده؟ نکته ایست که تنها به باور های شخصی او و همفکرانش در کاخ سفید مربوط نمی شود وباید علت اصلی آن را عمدتا در شرایطی جستجو کرد(صرف نظر از میراث شوم بوش)که حداقل از 5 سال پیش بر خاورمیانه عربی و خلیج فارس حاکم شده و فقدان تعادل وموازنه استراتژیک قدرت، این مناطق را به یکی از نا امن ترین حوزه های امنیت بین المللی ایالات متحده تبدیل کرده و در تحلیل نهایی سیاست خارجی ایالات متحده را عملا به گروگان اعراب خلیج فارس در آورده است. البته نباید اشتباه کرد، نقطه مقابل این نگاه تضعیف اعراب به بهای ظهور دوباره ایران به مثابه یک متحد در خاورمیانه نیست(محال است)آنگونه که اعراب به چنین برداشتی رسیده اند.اما به معنای تداوم خصومت هم می تواند نباشد.اگر تجدید و یا حداقل بازنگری سیاست منطقه ایی آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس با 3 هدف زیر صورت گرفته باشد ،آنگاه درک بهتری از چرائی این تجدید نظر در برابر ما قرار خواهد گرفت.
1-قدرت گرفتن یک طرفه و روز افزون دولت های عرب منطقه بر خلاف دیدگاهی که جرج بوش به آن اعتقاد داشت ،تاکنون نتوانسته به ثبات و پایدار ی منطقه کمک کند،بلکه نتیجه عکس داده است .
2- ایجاد قدرت نامتوازن به سود اعراب که تاکنون به بهانه محدود کردن ایران صورت می گرفت، نتیجه ایی در بر نداشته و ایران روزبه روز از نفوذ بیشتری در منطقه عربی برخوردار شده است.
3- مخاطره فقدان وجود تعادل در توزیع قدرت و توازن استراتژیک، تنها به افزایش یک جانبه قدرت متحدان عرب منجر نشده .بلکه ازنگاهی نگران کننده،واشنگتن اسیر سیاست اعراب در منطقه شده و آنها رابه لحاظ ذهنی به این نتیجه رسانده که عملا قادرند و می توانند تغییر ویا تعیین کننده استراتژی ایالات متحده در منطقه خاورمیانه ،شمال آفریقا و خصوصا خلیج فارس باشند.
لازم نیست راه دوری برویم.همین رفتار توهین آمیز و طلبکارانه روز گذشته رهبران شورای همکاری خلیج فارس در لغو سفر به واشنگتن و ملاقات با رئیس جمهور ،آنهم به بهانه اعتراض به سیاست های کاخ سفید در قبال تهران،آشکار ترین نمونه بها دادن بی مورد و نامتوازن به رهبران عربی در گذشته است که از "همه کیک ، همه آن را می خواند ،حتی آن قسمتی که سهم خود کاخ سفید است". مخاطره یک چنین نگاه و ریکردی تنها به نگرانی آنها ازآینده روابط ایران و ایالات متحده مرتبط نیست.خطر اصلی و جدی در پیگری سیاستی ست که در صورت نهادینه شدن، طنابی را به گردن و دست وپای سیاست خارجی آمریکا خواهد انداخت که سررشته آن زا در دست رهبران عربی قرار خواهد داد که تضمینی برای آینده سیاسی آنها نیست ومتقابلا نسلی از رهبران عرب در حال به قدرت رسیدن هستند که از هم اکنون مشغول خط و نشان کشیدن و فریاد زدن "یا با ما یا علیه ما" در واشنگتن هستند.
آقای اوباما آیا متوجه چنین رویکردی شده است؟ عدم تغییر مواضع او در برابر ایران ونیز رویکرد اعراب نشان می دهد،آنچه او به دنبال آن است اینک از یک خواست شخصی فراتر رفته و به یک سیاست راهبردی تبدیل شده است. مایکل دوران که قبلا از مسئولان شورای امنیت ملی آمریکا بوده به نیویورک تایمز گفته است" سیاست آقای اوباما از روز اول بر حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران و تلاش برای ایفای نقش محوری تهران در منطقه خاورمیانه مبتنی بوده است. او این سیاست را حتما دنبال خواهد کرد". [email protected]  

کلید واژه ها: حسن روحانی - شورای همکاری خلیج فارس - ایران و آمریکا - باراک اوباما -




سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 - 20:05:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن