تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803972841




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش فعالیت القاعده و داعش در اروپا، آیا غرب بیدار می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: افزایش فعالیت القاعده و داعش در اروپا، آیا غرب بیدار می شود بیروت - ایرنا - باندهای تروریستی - تکفیری مسلح برای جنگ علیه کشورهای اروپایی که به پایگاه آنها تبدیل شده اند، آماده می شوند و حوادث امنیتی پی در پی در بیشتر این کشورها از جمله فرانسه، بلژیک و اخیرا مقدونیه تایید می کند که اروپا در تیررس عناصر مسلح القاعده و داعش قرار گرفته است.


به گزارش ایرنا، پایگاه اینترنتی شبکه لبنانی المنار به نقل از منابع آگاه فرانسوی نوشت: بخش آلبانیایی جمهوری مقدونیه اخیرا شاهد فعالیت روزافزون گروه های تندرو مسلح بوده که خواهان حقوق بیشتری برای اقلیت مسلمان مقیم این کشور کوچک اروپایی هستند.
به گفته این منابع فرانسوی، گروه های تندرو که اندیشه القاعده را قبول دارند، از کوزوو و آلبانی وارد بخش مسلمان نشین مقدونیه شده و با سوء استفاده از خشم مسلمانان این کشور نسبت به تبعیض های موجود، بر موج نارضایتی ها و خواسته های به حق اقلیت مسلمان سوار شده و شعار برخورداری از حقوق شهروندی و توزیع ثروت و فرصت های کار و توسعه سر داده اند.
گروه های وابسته به القاعده اقدام به انتشار افکار خود در مناطق مسلمان نشین جمهوری مقدونیه کرده و این مناطق اکنون شاهد نوعی نافرمانی در مقابل سیاست های نژادپرستانه دولت مقدونیه علیه مسلمانان است و کار تا جایی پیش رفت که یکشنبه گذشته به درگیری های مسلحانه در این کشور کشیده شد.
حدود 30 عنصر مسلح با هجوم به شهر کرمانوفو دومین شهر بزرگ مقدونیه، توانستند بعداز ظهر یکشنبه گذشته بخشی از این شهر را به تصرف خود درآورند.
درگیری های شدید و جنگ خیابانی بین مهاجمان و نیروهای ارتش جمهوری مقدونیه حدود 30 کشته بر جای گذاشت که هشت نفر از آنان سرباز ارتش این کشور بودند.
تحولات پیش آمده نگرانی هایی را در میان اروپایی ها به وجود آورد، اتحادیه اروپا به سرعت این هجوم را محکوم و در عین حال پیمان آتلانیک شمالی(ناتو) دعوت به خویشتن داری در مقدونیه کرد.
این موضع گیری جالب توجه ناتو، باعث وحشت بیشتر اروپایی ها شد، چرا که توقع این موضع ملایم و کمرنگ را از آمریکا نداشتند.
بیانیه صادر شده از سوی پیمان آتلانتیک شمالی مانند اتحادیه اروپا، حمله را تروریستی نخواند.
در عین حال طرف هایی در اروپا نگران این هستند که حمله اخیر در مقدونیه به منزله نقطه شروعی برای جنگ های پارتیزانی گروه های تندرو وابسته به القاعده در اروپا باشد.
منابع فرانسوی به نشست فوری روسای سازمان های امنیتی اتحادیه اروپا ظرف چند روز آینده، اشاره کرده اند.
در این نشست، مساله ورود اعضای شبکه القاعده به اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و نقشه مفصلی درباره مناطق حضور، انتشار، نحوه عملکرد و راهکارهای مبارزه با آن طراحی خواهد شد.
این منابع اعلام کرده اند که جنگ در یوگسلاوی منجر به انتشار گسترده سلاح در اروپای شرقی شده و از این کشورها به غرب اروپا راه یافته است. به گفته این منابع، تعداد سلاح های توزیع شده در اروپا در نتیجه جنگ بالکان، حدود دو میلیون قطعه سلاح از انواع مختلف از جمله سلاح متوسط تخمین زده می شود.
منابع فرانسوی اضافه کرده اند: بیشترین نگرانی از ناحیه صدها اروپایی الاصل و دارای شناسنامه اروپایی است که برای مشارکت در جنگ به سوریه و عراق رفته و تعداد زیادی از آنها از چند ماه پیش به این قاره بازگشته اند. بسیاری از این افراد تجربه جنگی بالایی در جنگ های پارتیزانی، خیابانی و عملیات بمب گذاری و ساخت بمب از مواد اولیه موجود در بازار کسب کرده اند. سازمان های امنیتی اروپا بسیار نگران هستند، در بین کسانی که از خاورمیانه به اروپا باز می گردند، برخی عناصر انتحاری نیز وجود داشته باشد.
جمعیت جمهوری مقدونیه حدود دو میلیون نفر است . اقلیت مسلمان این کشور که دارای ریشه و اصالت آلبانیایی هستند، در وضعیت اقتصادی دشواری به سر می برند.
تفاوت های بسیاری بین مسلمانان این کشور و بقیه مردم در برخورداری از شغل و حضور در پست های مهم وجود دارد.
از بین اقلیت آلبانی تبارهیچ افسرعالیرتبه ای در ارتش مقدونیه حضور ندارد و هیچ کدام از آنها موفق به کسب منصب سفیری، قضاوت و دادستانی نشده اند.
اقلیت آلبانی تبارهای مقدونیه از حیث تقسیم بودجه سالانه بین مناطق این کشور نیز از محرومیت و تبعیض شدیدی رنج می برند.
همه این عوامل دست به دست هم داده و مناطق مسلمان نشین این کشور را به بستری مناسب برای حمایت از تندروها تبدیل کرده که با سوء استفاده از خشم ساکنان این مناطق، درصدد آتش افروزی برای رسیدن به اهداف خاص خود هستند.
این گروه ها از دست پرودگان و نزدیکان سازمان های اطلاعاتی و امنیتی اروپا بودند و در جنگ علیه سوریه توسط کشورهای غربی مورد استفاده قرار می گرفتند.
و امروز اروپا به همان مشکلی دچار شده که مردم سوریه مدت ها است، گرفتار آن هستند.
آیا این تحولات باعث خواهد شد، اروپایی هایی که در آرزوی ساقط کردن نظام سوریه توسط گروه های تروریستی - تکفیری بودند، از خواب بیدار شوند و میزان آسیب پذیری خود را در برابر این گروه ها درک کنند.
عملیات مقدونیه و شیوه اجرای آن، زنگ خطر بزرگی را در اروپا به صدا درآورده است.
کنترل این تهدید در صورت عدم تغییر سیاست های برخی کشورهای اروپایی در قبال سوریه ، عراق و یمن، بسیار دشوار خواهد بود.
خاورم*390* 1324**1651



22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن