تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815400805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشکل حق پخش تلویزیونی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مشکل حق پخش تلویزیونی تهران - ایرنا- روزنامه دنیای اقتصاد در مقاله شماره دوشنبه خود به بررسی مشکل حق پخش تلویزیونی در کشور و منافعی که باشگاهها در این زمینه دارند، پرداخته است.


در این مقاله که به قلم محمدعلی مختاری به عنوان کارشناس ارشد اقتصاد به نگارش در آمده، می خوانید: موضوع درآمدها بزرگترین معضل اقتصادی فوتبال ایران است. بلیت فروشی، کپی رایت و حق پخش تلویزیونی در ایران هر یک با معضلاتی مواجه هستند.
سوالات بزرگی مطرح است که ظاهرا قرار نیست کسی پاسخ روشنی به آنها بدهد. بارها مزایده برای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس برگزار می شود ولی از مسوولان کسی نمی گوید با پرداخت قیمت پایه بیش از 290 میلیاردی و سالانه بیش از 40 تا 50 میلیارد هزینه جاری، باشگاه چگونه درآمد کسب کند؟ بنگاهی که در بلندمدت نتواند به درآمد و سود برسد چه راهی پیش خواهد گرفت؟ شاید به دلیل اینکه صدا و سیما در این زمینه ذی نفع است چندان به این موضوع نپرداخته است.
در برنامه نود به کوچک ترین موضوعات فوتبال توجه می شود اما هرگز به میزان مقتضی حق باشگاه ها از پخش تلویزیونی مورد توجه نبوده و راه حلی نیز ارائه نشده است. در این میان فدراسیون که سال های گذشته مبلغ 11 تا 22 میلیارد دریافت می کرد امسال با سوءمدیریت حتی همین مبالغ را هم دریافت نکرده است. هرچند که چنین مبالغی هزینه یک باشگاه را هم در لیگ تامین نمی کند.
مشکل حق پخش تلویزیونی
حق پخش فوتبال در بسیاری از کشورها محل چالش بسیار بوده است اما همواره باشگاه ها منافع خود را در این کش و قوس ها حفظ کرده اند. نمونه این مناقشات درگیری اخیر در فوتبال اسپانیا بر سر حق پخش است که ممکن است موجب تعطیلی دو هفته پایانی لیگ این کشور شود.
ائتلاف باشگاه های فقیر علیه دو غول
پس از خصوصی شدن و خرید 70 درصد سهام باشگاه والنسیا توسط پیتر لیم ثروتمند سنگاپوری این باشگاه تصمیم گرفت موضوع حقوق پخش رسانه در فوتبال اسپانیا را با جدیت پیگیری کند. این باشگاه با ایجاد یک کمپین مبارزاتی و متحد کردن دیگر باشگاه ها حق خود را از مراجع قضایی پیگیری کردند که نتیجه نهایی آن قانون منصفانه حق پخش جدید لیگ اسپانیا است.
در قانون حق پخش جدید رسانه لیگ اسپانیا 10 درصد درآمد کل به دیگر لیگ ها یعنی رده های پایین تر و بانوان اختصاص داده می شود، 50 درصد درآمد کل میان تمام باشگاه های لیگ نخست اسپانیا به صورت کاملا برابر تقسیم خواهد شد، 40 درصد درآمد کل میان باشگاه هایی که از فاکتور جایگاه، سهمیه مسابقات لیگ قهرمانان اروپا، کارنامه 5 ساله اخیر فعالیت در لیگ اسپانیا، توان جذب بیشتر حق پخش رسانه تقسیم خواهد شد. که با تصویب قانون جدید حق پخش منصفانه رسانه همچنین افزایش توان مالی دیگر باشگاه ها رقابت در لیگ اسپانیا بیش از گذشته با قدرت انجام خواهد شد.
تا پیش از این باشگاه ها می توانستند به طور جداگانه و شخصی، بازی های خود را به رسانه ها بفروشند که در نتیجه رئال و بارسا بیشترین میزان درآمد را کسب می کردند. دو قدرت سنتی فوتبال باشگاهی اسپانیا یعنی رئال مادرید و بارسلونا مجموعا به اندازه 18 تیم دیگر حاضر در لالیگا از این درآمد سهم می برند.
مبارزه تا آستانه تعطیلی
در نتیجه کشمکش ها فدراسیون فوتبال اسپانیا روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که تمامی بازی های باشگاهی داخلی این کشور از تاریخ 16 مه (26 اردیبهشت) برگزار نخواهند شد که دلیل آن اختلافات برسر درآمد حاصل از حق پخش تلویزیونی بازی های این لیگ است. لوئیس روبیالس، رئیس اتحادیه فوتبالیست های حرفه ای اسپانیا تاکید کرد که اعتصاب برای عادلانه تر شدن نحوه پخش درآمدهای حاصل از فروش حق پخش تلویزیونی بازی های لالیگا تا زمانی که قانونی جهت دستیابی به این هدف وضع نشود، ادامه خواهد داشت. مارکا در این رابطه گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه طبق قانون کار اسپانیا، در صورت برگزار نشدن هفته های 37 و 38 لالیگا، این دو هفته دیگر تکرار نخواهند شد و لالیگا عملا در هفته 36 به اتمام خواهد رسید و دو طرف درگیر تا 16 مه فرصت دارند تا در این مورد به یک توافق مسالمت آمیز دست یابند.
نیاز به اراده جمعی باشگاه ها
شاید در ایران نیز خصوصی شدن واقعی و تشکیل اتحادیه هایی برای حقوق باشگاه ها بتواند راهگشا باشد. برخی از کارشناسان معتقدند چون اکثر باشگاه ها دولتی هستند هیچ گاه یک اجماع در جهت منافع باشگاه ها ایجاد نشده است و باشگاه ها همواره در زمینه حق پخش یا دستور می گرفتند یا با پا در میانی از حق پخش گذشته اند بنابراین این مساله کماکان به عنوان چالش بزرگی پابرجا مانده است.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
اول**1577



21/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن