تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دوست ندارم كه در كودكى از دنيا مى رفتم و وارد بهشت مى شدم و بزرگ نمى شدم تا پروردگارم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819530586




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمله به يمن راهي براي جبران شکست هاي عربستان در تحولات بهار عربي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۷:۲۷ق.ظ)
حمله به يمن راهي براي جبران شکست هاي عربستان در تحولات بهار عربي گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج؛
در سال 2014 عربستان عنوان بزرگترين خريدار بازار تسليحات جهان را از آن خود کرد. در همين سال موسسه تحقيقات بين المللي صلح استکهلم در گزارش سالانه اش اعلام کرد اين کشور با هزينه 80.8 ميليارد دلاري در حوزه نظامي در سالي که گذشت در رتبه چهارم دنيا بعد از آمريکا، چين و روسيه قرار گرفت.
اما؛ مساله حائز اهميت آن است که عربستان با تهديدات امنيتي و نظامي از سوي همسايگان و کشورهاي اطرافش رو به رو نيست. از اين رو کماکان به خريدهاي نظامي هنگفت ادامه مي دهد. همچنين مقامات رياض در اقدامي شگفت آور، به بهانه بازگردادن دولت قانوني! منصور الهادي به قدرت و کنار زدن حوثي ها، با تشکيل ائتلافي نظامي به اين کشور کوچک و فقير حمله کرد.

در اين راستا، خبرنگار موج در گفت و گويي با دکتر داوود هرميداس باوند، متخصص مسائل روابط بين الملل و حقوق بين الملل، به بررسي اين موضوع پرداختيم:

با توجه به حوادث خاورميانه و وضعيت پيچيده کشورهاي خليج فارس، به نظر شما چرا عربستان اين زمان را براي حمله و تشکيل ائتلاف نظامي عليه يمن انتخاب کرد؟
يمن همسايه عربستان و در واقع حياط خلوت اين کشور است. عربستان در زمان ناصر که کودتايي در يمن شد و امامان اين کشور برکنار شدند نيز به مخالفين دولت طرفدار ناصر کمک مي کرد. از اين رو اين اولين بار نيست که رياض خود را وارد تحولات اين کشور کوچک مي کند.
همچنين يکي از علل انتخاب زمان کنوني در اين است که عربستان بر اين باور است ايران صلاحيت دخالت در جهان عرب مانند لبنان، بحرين، سوريه و عراق را ندارد. ضمن آنکه حکومت هاي استبدادي براي کسب مشروعيت سرکوب گري خود، کشورها را متهم مي کنند که به نيروهاي خارجي وابسته اند و سپس با اين ترفند دست به عمليات مختلف مي زنند. در اين راستا هم، رياض حوثي ها را متهم مي کند که با حمايت تهران توانسته اند قدرت را در يمن به دست بگيرند.
البته مقامات عربستان در اين رابطه بسيار مبالغه مي کنند؛ زيرا در عين حالي که ميان يمن و ايران مرز مشترکي وجود ندارد، گروه شيعيان حوثي هم گروه تازه اي تاسيسي نيست که دست پروده ايران باشند.
در همين حال ما شاهد پيچيدگي هاي داخل يمن هم هستيم. حوثي ها که تا پيش از اين از عرصه قدرت برکنار بودن، تلاش دارند با استفاده از شرايط موجود، جا پايي در نظامي سياسي اين کشور پيدا کنند.
علاوه بر اين بايد به تنگه باب المندب در يمن نيز اشاره کرد که محل عبور کشتي هاي اروپايي است. از اين رو کشوري که در يمن نفوذ داشته باشد، بر منطقه استراتژيک باب المندب نيز تسلط دارد. بر اين اساس براي رياض قابل قبول نيست که کشوري مانند ايران بر يمن مسلط شود.
از ديگر دلايل تصميم رياض براي حمله به يمن، شکست اين کشور در برنامه هاي تدوين شده اش در رابطه با تحولات بهار عربي است، بنابراين حالت استيصال باعث شد عربستان در يمن دست به اقدام نظامي بزند تا به نوعي شکست هاي پيشين جبران شود. اما چون کارهاي اين کشور بر پايه استيصال است، نابخردانه است. براي همين ما امروز شاهد کشته شدن غيرنظاميان و تخريب مراکز مسکوني و تجاري يک کشور فقير توسط عربستان هستيم. اقداماتي که در تضاد کامل با کنوانسيون هاي چهارگانه ژنو است.
در اين ميان، تشکيل ائتلاف نظامي هم صرفا مستمسکي براي مشروعيت اين عمليات است.
در اين صورت مي توان گفت از دلايل اصلي حملات عربستان، مقابله اين کشور با گسترش نفوذ ايران در منطقه و يمن است؟
از ديد عربستان، ايران حق دخالت در جهان عرب را ندارد. رياض در قضيه بحرين هم بر اين باور بود که ايران مخالفين را تحريک مي کرد. از اين رو عربستان گمان مي کند ايران تا جايي پيش رفته است که مخالفان دولت قانوني الهادي را تقويت مي کند و از آنجا که يمن را حيات خلوت خود مي داند، شديدا در صدد مقابله برآمده است. چنانکه ديدم جنگنده اي عربستان اجازه نداد هواپيماي ايراني حامل کمک هاي پزشکي و دارويي در صنعا فرود آيد.
به نظر شما حمله به يمن مي تواند به عنوان بخشي از واکنش عربستان به توافق احتمالي گروه 1+5 با ايران در پرونده هسته اي بدانيم؟
بله. در واقع از زوايه ديگر، بخشي از اقدامات رياض در منطقه و يمن ناشي از توافق و به خصوص بهبود احتمالي روابط ايران و آمريکا است. از اين رو عربستان ناراضي و نگران است. همان گونه که اسرائيل نيز مخالف اين وضعيت است.
پس طبيعي است که آمريکا براي رفع نگراني متحد منطقه اي خود، به حملات عليه يمن چراغ سبز نشان دهد!
بله. چنانکه آمريکا اعلام کرد حاضر است از فعاليت هاي سرکوبگرانه عربستان حمايت لجستيکي و اطلاعاتي به عمل آورد.
به زعم شما آخرين تغييرات در کادر سياسي و رهبري رياض چه تاثيري بر روابط آتي عربستان و ايران خواهد داشت؟
تحولات جديد در عربستان که شامل تغيير وزير امور خارجه چهل ساله اين کشور، وليعهد و تعدادي از وزراي کابينه مي شد، دقيقا بر شدت ايران ستيزانه اين کشور خواهد افزود.
در اين راستا آيا ممکن است عربستان از هر اقدامي براي مقابله با نفوذ ايران در منطقه استفاده کند؟
عربستان به دنبال "هر اقدامي" براي مقابله با ايران نيست. اين کشور در حين حال نمي خواهد وارد درگيري مستقيم با تهران شود اما و تلاش دارد صرفا با ابزارهاي موجود مانند نفت و بسيج کشورها عليه ايران، به نبرد غير مستقيم دست بزند.
بر اين اساس است که ترکيه، اردن، پاکستان، افغانستان، سودان، مصر و کشورهاي شوراي همکاري خليج فارس با حمايت از ائتلاف نظامي عربستان، در مقابل جهت گيري ايران ايستادند.
در اين شرايط، تهران مي تواند چه تدابيري براي مهار بحران موجود اتخاذ کند؟
عربستان در قضيه يمن حاضر به پذيرش صلاحيت حضور ايران در مذاکرات مربوط به اين کشور نيست. زماني هم که ايران توافق نامه چهار ماده اي براي آتش بس، مذاکره با مخالفين و تشکيل دولت وحدت ملي را پيشنهاد داد، ديدم که عربستان آن را بدون پاسخ گذاشت.
در مورد بحران هاي مربوط به خاورميانه راه کارهاي ايران در قبال سياست هاي عربستان چيست؟
در ماه هاي پايان سال 2014 ميلادي، عربستان با کاهش قيمت نفت نشان داد که درصدد ضربه به ايران است. اين کشور در دهه 80 هم همين طور عمل کرد.
اما؛ مساله قابل توجه اين است که بيشتر اختلافات دو کشور ارزشي هستند. در واقع ايران منافعي در يمن ندارد. از اين رو بهتر است مقامات کشورمان با يک استراتژي واحد به کنش هاي عربستان پاسخ دهند و کانال ابراز اين استراتژي صرفا بايد وزارت خارجه باشد. از اين رو نبايد هر يک از مقامات ايران به شيوه و سبک خود عمل کند.
با توجه به اختلاف نظر گسترده ايران و عربستان و شدت تنش ها، دورنماي اين وضعيت براي منطقه خاورميانه و خليج فارس چه خواهد بود؟ موضع جهان اسلام را چگونه پيش بيني مي کنيد؟
عربستان و ايران داراي مرز آبي هستند و واقعيات جغرافيايي که عامل تعامل هستند را نمي شود ناديده گرفت. طبيعتا تنش ميان دو کشور توليد کننده نفت، که منجر به عدم هماهنگي در اوپک مي شود، کشورهاي خريدار نفت سود خواهند برند. علاوه بر اين فضاي خصمانه حاکم بر منطقه منجر به واردات تسليحات پيشرفته کشورهاي غربي براي افزايش قدرت بازدارندگي مي شود.
چنانکه شاهد هستيم در آخرين سفر اولاند، رئيس جمهوري فرانسه، قطر بيش از هفت ميليارد دلار تجهيزات جنگي از اين کشور خريد. علاوه براين، چون کشورهاي عرب منطفه توان و تخصص لازم براي استفاده از اين جنگ افزارهاي را ندارد، هزاران مشتسار نظامي براي امر آموزش وارد منطقه مي شوند.
از اين رو آنچه از تنش هاي موجود عايد کشورهاي خاورميانه و خليج فارس مي شود، کاهش بهاي نفت، افزايش هزينه هاي نظامي و گسترش سوء ظن نسبت به اقدامات يکديگر است. اين در حالي است که بودجه کشورهاي مذکور بر درآمد نفتي استوار است و اين اتفاقات، اولين ضربه را به اقتصاد آنها وارد خواهد کرد.
از اين رو واقعيات جهاني به ويژه در قرن بيست و يک، ايجاد همکاري و تعامل را به کشورها ديکته مي کند تا هزينه ها کاسته شود و توسعه داخلي به دست آيد.
در مورد جهان اسلام که حوزه گسترده تري از منطقه خاورميانه را دربر مي گيرد بايد گفت، اختلافات ميان رياض و تهران، به واگرايي روز افزون کشورهاي اسلامي منجر مي شود. نمونه اين وضعيت را مي توان در اعلام حمايت افغانستان از حملات نظامي عربستان و تصميم سودان بر قطع روابط همه جانبه خود با ايران را مشاهده کرد.

مصاحبه کننده: زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن