تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819531519




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفاظت از پرندگان مهاجر در همه مراحل توسعه مدنظر قرار گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۶:۲۳ب.ظ)
حفاظت از پرندگان مهاجر در همه مراحل توسعه مدنظر قرار گيرد موج - معاون سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينکه انرژي، با ديدگاه حمايت از پرندگان شعار روز جهاني پرندگان مهاجر نامگذاري شده است، تاکيد کرد: حفاظت از پرندگان مهاجر، در همه مراحل توسعه مدنظر قرار گيرد.
به گزارش خبرگزاري موج، احمد علي کيخا با اشاره به افزايش توجه جهاني به مقوله پرندگان مهاجر و اهميت آن گفت: توافقنامه پرندگان آفريقا-اوراسيا از سال 2006 ميلادي اقدام به برگزاري روز جهاني پرندگان مهاجر کرده و مراسم بزرگداشت آن در بسياري کشورها برگزار شده است.
وي با بيان اينکه روز جهاني پرندگان مهاجر در سال جاري در روزهاي 20-19 ارديبهشت است و در هر سال شعار بر روي هدف و عنوان به خصوصي متمرکز مي شود، افزود: شعار روز جهاني پرندگان 2015 ميلادي "انرژي، با ديدگاه حمايت از پرندگان" نامگذاري شده است .
توجه به زيستگاه پرندگان مهاجر در مکان يابي تأسيسات انرژي
کيخا تصريح کرد: در روز جهاني پرندگان مهاجر سال جاري با انتخاب شعار انرژي- سازگار با حمايت پرندگان سعي شده تا به آسيب هاي ناشي از تأسيسات انرژي به پرندگان مهاجر و زيستگاه هايشان توجه شود؛ آسيب هايي که با توجه ما در طراحي، مکان يابي و نصب سازه ها و تجهيزات کمتر مي شود.
وي با اشاره به اينکه هر ساله، ميليون ها پرنده مهاجر با گسترش روزافزون سازه ها و تأسيسات توليد و توزيع انرژي رو به رو هستند، گفت: گذشته ازآن که تآسيسات زيرساخت انرژي، مانعي در مسير پرواز پرندگان هستند؛ برخورد با اين سازه ها يا تأسيسات و نيز برق گرفتگي ناشي از برخورد با خطوط انتقال برق به تلفات و جابجايي اجباري آنها منجر مي شود.
به گفته وي، استفاده از فناوري هاي گوناگون توليد انرژي و بکارگيري تکنولوژي توليد بيوانرژي به تخريب زيستگاه منجر مي شود بر حيات پرندگان مهاجر تأثيرگذار است.
توليد انرژي، بدون برنامه ريزي مناسب تهديدي براي پرندگان مهاجر
کيخا ادامه داد: گرچه انتظار مي رود پرندگان مهاجر نيز، از فوايد توليد پايدار انرژي هاي تجديد پذير با کاستن از روند تغيير اقليم و اثرات منفي آن بهره مند گردند، اما؛ اگر روشهاي موجود توليد انرژي، بدون برنامه ريزي و طراحي مناسب و نيز ارزيابي ريسک مورد استفاده قرار گيرند، تهديدي بزرگ براي حيات پرندگان مهاجر خواهند بود.
حفاظت از پرندگان مهاجر، در همه مراحل توسعه مدنظر قرار گيرد
معاون سازمان حفاظت محيط زيست با تاکيد بر اينکه حفاظت از پرندگان مهاجر، در همه مراحل توسعه انرژي در سطوح محلي، ملي و بين المللي مدنظر قرار گيرد، گفت: در صورت اجراي اقدامات حفاظتي هماهنگ بخش دولتي، سازمان هاي حفظ طبيعت، دانشگاهيان و دست اندرکاران حوزه انرژي همگام با عموم جامعه، از فوايد مديريت پايدار انرژي، بدون آسيب به پرندگان مهاجر و زيستگاه هايشان برخوردار مي شويم.
کيخا با بيان اينکه برگزاري مراسم به مناسبت روز پرندگان مهاجر براي ترغيب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر بسيار با اهميت است، اظهار داشت: ساير اهدافي که از برگزاري مراسم در اين روز مي توان انتظار داشت اين است که مسؤولان کشورها ، سازمان هاي مردم نهاد، باشگاه ها، دانشگاه ها، مدارس و... در سراسر دنيا فعاليت ها و برنامه هايي را طراحي و اجرا کنند تا ضمن افزايش آگاهي عمومي، به حفاظت از اين پرندگان و زيستگاه آنان کمک شود.
وي تصريح کرد: فعاليت هاي روز جهاني پرندگان مهاجر در سرتاسر دنيا بسيار متنوع و گسترده بوده و در کشور ما نيز با برنامه ريزي هدفمندمي تواند به صورت ابتکاري انجام گيرد.
کيخا با همزمان با ساير سازمان ها و کشورهاي دنيا، در ايران نيز بخش هاي دولتي و همچنين سازمان هاي مردم نهاد، فعاليت هاي مختلفي را طي سال هاي گذشته در اين روز برگزار نموده اند.
وي ياد آور شد: اقدامات انجام شده توسط تمام کشورهاي برگزار کننده و همچنين موارد آموزشي و چاپي در ارتباط با روز جهاني پرندگان مهاجر از طريق سايت مربوطه به آدرس ذيل www.worldmigratorybirdday.org قابل دريافت مي باشد.
کيخا تصريح کرد: ممانعت از شکار پرندگان، حفاظت از مناطق و ممانعت از تخريب زيستگاه آنان، مد نظر قرار دادن راهکارهاي اجرايي توسعه پايدار جهت کاهش اثرات سوء بر زيستگاه­هاي پرندگان، لزوم اجراي طرح هاي ارزيابي زيست محيطي در مناطق مهم تجمع پرندگان و يا مسير هاي اصلي پروازشان، طراحي و ساخت تاسيسات و تجهيزات توليد انرژي بنحوي که آسيب کمتري براي پرندگان داشته باشند از جمله توصيه ها براي حفاظت از پرندگان و زيستگاه هاي آنان است.
وي، کاهش فرکانس چراغ هاي چشمک زن اطراف برج ها، حذف چراغ هاي غيرضروري، عدم استفاده از شيشه هاي رفلکس و ساخت سازه هاي جديد خارج از مسير مهاجرت و محل تجمع پرندگان؛ خصوصاً گونه هاي در معرض خطر و پرندگان شکاري از جمله اقدامات ديگر براي حفاظت از پرندگان عنوان کرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن