تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798509454




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزايش بيماري هاي نوظهور پيامد گرمايش زمين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۶:۲۹ب.ظ)
افزايش بيماري هاي نوظهور پيامد گرمايش زمين موج - تفاهم نامه همکاري مشترک سازمان انتقال خون و سازمان حفاظت محيط زيست با حضور معصومه ابتکار، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، به امضاي علي اکبر پور فتح اله، مدير عامل سازمان انتقال خون و معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست، رسيد.
به گزارش خبرگزاري موج، معصومه ابتکار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، با ابراز خوشحالي از امضاي اين تفاهم نامه پس از تلاش ها و بررسي هاي علمي بين دو دستگاه، افزود: هدف اصلي از امضاي اين تفاهم نامه افزايش همفزايي بين دو دستگاه دولتي که پشتوانه مردمي قوي با تشکل هاي و جوامع براي ايجاد جريان هاي اجتماعي مفيد است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه تغييرات آب و هوايي باعث افزايش بيماري هاي نوظهور مي شود، گفت: گرمايش زمين آسيب پذيري را بيشتر مي کند و همه را در معرض تهديد قرار مي دهند.
وي با اشاره به اينکه شاخص سلامت خون در جوامع صنعتي مهم است، گفت: بايد تلاش کنيم جريان اجتماعي خوب در اين حوزه ايجاد شود و بحث کيفيت فرآورده هاي خوني بشتر از کميت مورد توجه قرار گيرد .
همچنين ميزان مشارکت بانوان در موضوع انتقال خون افزايش يابد و اطمينان بخشي در موضوع خون اهدايي داشته باشيم.
ابتکار تصريح کرد: جامعه دوستدار محيط زيست که بسيار علاقه مند به طبيعت ايران هستند و از هرگونه فداکاري دريغ ندارند قطعاً نسبت به اين موضوع مي توانند در ترويج فرهنگ اهداي خون و حفظ محيط زيست موثر باشند.
وي در ادامه به تاثير گذاري محيط زيست بر سلامت و شاخص هاي بيماري هاي خوني که مي توانند بيماري هايي را ايجاد کنند، افزود: در نگاه تنوع زيستي اين همفزايي در تغيير و اثراتي که ژن ها دارد بايد تعادلي ايجاد کند تا انسان يک زندگي سالمي در کنار ديگر اجزا داشته باشند و از نظر علمي اطلاعات ژنتيکي و يا وراثتي بسيار مهم است.
ابتکار خاطر نشان کرد: دستکاري هاي ژنتيکي يا موجودات دستکاري شده که در سفره غذايي عرضه مي شوند ارتباط تنگاتنگي دارند.
وي با تاکيد بر اينکه با روند فزاينده آلاينده ها در محيط مواجه هستيم، اظهار داشت: آلاينده هاي تغييرات مستقيم و غير مستقيم بر خون، ايمني و فاکتورهاي فيزيولوژيکي دارند و نيازمند مطالعات و توجه در سياستگذاري هاي در سطح ملي هستند.
ابتکار با بيان اينکه با تغييرات آب و هوايي و گرمايش زمين، بيماري هاي جديد و بيماري هايي که قبلآً رخ داده است و دوباره ظهور مي کنند افزايش مي يابد، گفت: گرمايش زمين آسيب پذيري را بيشتر مي کند و همه را در معرض تهديد قرار مي دهند.
وي ادامه داد: لازمه آن آسيب شناسي موضوع و اقدام جدي براي کاهش اثرات تغييرات آب و هوايي است.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به تهيه گزارش کاهش و انطباق و کاهش ميزان گاز هاي گلخانه اي اشاره کرد و تاکيد کرد: در گزارش کاهش و انطباق موضوعات انتقال خون نيز از اهميت برخوردار است.
ابتکار با بيان اينکه دراين تفاهم نامه به همه ابعاد همکاري پرداخته شده است، افزود: هر چه زودتر کارگروه مشترک براي اجرايي شدن مفاد اين تفاهم نامه تشکيل شود و با برنامه ريزي هاي مشترک، موضوعات آموزشي با رسانه ملي و آموزش و پرورش از زوايا مختلف به اين موضوع بپردازيم.
بنا بر اين گزارش، علي اکبر پور فتح اله مدير عامل سازمان انتقال خون در اين مراسم با اشاره به مجموعه اثرات زيست محيطي بر اجزا و موضوعات جامعه، افزود: يکي از موضوعات مطرح در دنيا بيماري هاي نوظهور و نو پديد است.
ارتباط بيماري هاي نوظهور با تغييرات زيست محيطي
به گفته وي، مطالعات نشان مي دهد بخشي از بيماري هاي نوظهور در سال هاي اخير به تغييراتي که در محيط زيست رخ داده است؛ مربوط مي شود.
پورفتح اله به سه بيماري پوستي چاگاس، هپاتيت G و ويروس نيل غربي در آمريکا که به چالش بزرگي تبديل شده است؛ اشاره کرد و گفت: اين بيماري هاي نوظهور توسط يک جونده که زيستگاه آن در آمريکا است منتقل شده است .
وي ادامه داد: اين بيماري هاي نوظهور در گذشته در انسان وجود نداشته است و قبلا ً از طريق گوزن ها منتقل مي شدند وقتي زيستگاه هاي گوزن در آمريکا از بين رفت بعد از سازگاري گوزن ها اين سه ويروس به بدن انسان منتقل شده است و چالش بزرگي را در آمريکا به وجود آورده است.
پورفتح اله با بيان اينکه اکثر ويروس هاي بيماري هاي نوظهور داراي RNA و DNA هستند و ساختار بسيار نزديکي به موجودي که مبتلا مي کنند دارند، گفت: در حين از بين رفتن ضايعات بيولوژيکي بخشي ازRNA و DNA در طبيعت آزاد مي شود و چرخه خود را طي مي کند و باعث چالش بزرگي مي شوند.
به گفته وي، هرچند يکبار صداي يک ويروس را در جهان مي شنويم که چالش زا مي شود.
مدير عامل سازمان انتقال خون با تاکيد بر اينکه 100 در صد از اهدا کنندگان خون در کشور به صورت داوطلبانه است و کشور در اين زمينه به خودکفايي رسيده است، افزود: در حال حاضر به سمت ارتقاي کيفيت فرآورده هاي خوني هستيم و با مديريت مصرف خون حجم اهدا را مديريت مي کنيم.
وي تصريح کرد: سمن هاي سازمان انتقال خون و محيط زيست مي توانند در ترويج انتقال خون سالم و مسائل محيط زيستي موثر باشند.
پورفتح اله، شبکه اهداي خون را بستري مناسب براي پايش و پيش بيني برخي از فاکتور ها و المان هاي خوني عنوان کرد و افزود: بر اساس مطالعات انجام شده در دنيا ميزان بيماري هاي هپاتيت B , C و ايذر در جامعه زنان کمتر از جامعه مردان است و در همه کشور هاي توسعه يافته تلاش مي شود ميزان اهدا خون به سمت بانوان گرايش پيدا کند که اميدواريم در ايران نيز به سمت اهدا کنندگان بانوان افزايش يابد.
اين گزارش مي افزايد، مهناز مظاهري معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محيط زيست در مراسم امضاي اين تفاهم نامه با بيان اهميت بررسي آلودگي هاي زيست محيطي بر خون انسان، گفت: يکي از ارکان مهم محيط زيست، تنوع زيستي است و در هرم تنوع زيستي انسان و ميکرو ارگانيسم ها اثرات متقابلي بر روي هم و محيط زيست دارند.
وي با اشاره به اينکه آلودگي هاي محيط زيستي بر تنوع زيستي اثر دارند، گفت: در دنياي امروز توان اکوسيستم ها و توان تنوع زيستي ارتباط تنگا تنگي وجود دارد.
به گفته مظاهري،خيلي از مواقع محيط زيست را با ديد تنوع زيستي مي بينند اين درحالي است که راس اين تنوع زيستي انسان است.
مفاد تفاهم نامه
بنا بر اين گزارش، اين تفاهم نامه در 6 ماده و به مدت سه سال با هدف توسعه همکاري هاي آموزشي و پژوهشي به منظور شناسايي و حل مشکلات محيط زيستي کشور با رويکرد کاهش اثرات سوء آنها بر خون سالم، اشاعه فرهنگ حفاظت از محيط زيست و اهداي خون سالم به عنوان دو وظيفه مهم شهروندي، هماهنگي و بهره برداري از ظرفيت هاي اطلاع رساني و آموزشي دو سازمان به منظور اهداف کلان حفاظت از محيط زيست و انتقال خون، مديريت انواع آلاينده هاي محيط زيستي موثر بر اهداي خون سالم و مقابله با آنها به روش علمي، شناسايي و رفع تاثيرات مخرب انواع آلاينده هاي محيط زيستي موثر بر خون سالم انسان منعقد شد.
تبادل تجربيات و بررسي روش هاي توسعه مشارکت هاي مردمي، همکاري در برگزاري دوره هاي تخصصي آموزشي، همکاري در تحقق اهداف و سياست ها، همکاري به منظور ارتقاي سطح دانش تخصصي و افزايش مهارت هاي کارشناسي، حمايت و اجراي طرح ها و پروژه هاي مشترک، ايجاد پايگاه هاي موقت در مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست از جمله زمينه هاي همکاري در اين تقاهم نامه است.
اشاعه فرهنگ اهداي خون سالم، تلاش براي کاهش آلاينده هاي محيط زيست موثر بر سلامت خون، در اختيار قرار دادن فضا هاي تحت پوشش به عنوان اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست و ارائه آموزش هاي مرتبط به اهداي خون سالم، اشاعه فرهنگ خود مراقبتي و زندگي سالم، در اختيار قراردادن فضاهاي تحت پوشش، بهره گيري از توان پژوهشي سازمان انتقال خون و ايجاد بستر مناسب براي آزمايش هاي دوره اي فاکتور هاي خوني محيط بانان کشور و کارشناسان از اقدامات سازمان انتقال خون در اين تفاهم نامه است.
همچنين کارگروه مشترکي متشکل از نمايندگان ثابت و تام الاختيار طرفين براي اجرايي شدن مفاد اين تفاهم نامه تشکيل مي شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن