تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):رستگـار نمی شوند مـردمـى که خشنـودى مخلـوق را در مقـابل غضب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819698254




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقب نشینی اوباما شکست احتمالی مذاکرات را رقم خواهد زد


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
عقب نشینی اوباما شکست احتمالی مذاکرات را رقم خواهد زد
دکتر گوهری در مصاحبه با فرهنگ نیوز:
عقب نشینی اوباما شکست احتمالی مذاکرات را رقم خواهد زد گوهری در مصاحبه با فرهنگ نیوز گفت: امريکا با جمهوري اسلامي ايران مشکل هويتي و اساسي داشته لذا براي مهار جمهوري اسلامي به هر اقدامي مبادرت خواهد کرد.


به گزارش سرویس سیاست خارجی فرهنگ نیوز، در طول مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 بارها شاهد سنگ اندازی طرف غربی برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایران بوده ایم. در توافقات صورت گرفته در چند مرحله از مذاکرات تیم سیاست خارجی دولت یازدهم، محدودیت های بسیاری نصیب برنامه هسته ای ایران شده و در صورت امضاء توافق نهایی،  ایران تحت سخت گیرانه ترین بازرسی های هسته ای در طول تاریخ قرار خواهد گرفت. اما در طرف مقابل و در حین مذاکرات هسته ای، آمریکا و کشورهای غربی همواره ایران را تهدید نظامی می کنند و حتی علی رغم توافقات ژنو، تحریم های جدیدی را نیز علیه تهران، اجراء می کنند. در تازه ترین اقدام، سنای آمریکا طرحی را تصویب کرده که به موجب آن هر توافقی که دولت آمریکا با ایران به سرانجام برساند، باید مورد بازبینی و نظارت کنگره قرار گیرد. در همین رابطه خبرنگار فرهنگ نیوز با دکتر ابوذر گوهری عضو هيات عملی دانشگاه امام صادق (ع) مصاحبه ای را انجام داده است تا به ابعاد و تاثیرات طرح سنا بپردازد. دکتر گوهری، با اشاره به اختیارات کنگره و تقابل اوباما و سنا گفت: کنگره امريکا بر اساس قانون اساسي اين کشور، حق تصويب معاهدات بين‌المللي را دارد و در موردتوافق احتمالي هسته‌ای با ايران نيز اين حق را براي خود قائل است. بااین‌حال تفسير دولت اوباما انست که اين توافق احتمالي، از جنس معاهده نيست که نيازمند به تصويب سنا داشته باشد بلکه توافقي غیر الزام‌آور براي امريکا (!) است. این استاد دانشگاه درباره تاثیر طرح سنا بر آینده مذاکرات هسته ای عنوان داشت: تصويب قانون مذکور که بارأی بالا در سنا صورت گرفته به‌نوعی عقب‌نشینی اوباما و مصالحه با کنگره اين کشور در مورد حقي بود که اساساً براي سنا محفوظ بود. اين قانون حداقل باعث می‌شود در صورت حصول به توافق احتمالي هسته‌ای با ايران کنگره امريکا حداقل يک ماه براي بررسي توافق نهايي اجراي توافق را تعليق نمايد. در صورت تائید کنگره پس از بررسي اين توافق قابليت اجرا خواهد داشت. نکته مهم انست که تصويب اين قانون باعث می‌شود که کنگره حق وتوي کاملي براي جلوگيري از توافق هسته‌اي داشته باشد و اگر توافق نهايي در کنگره تصويب نشود، اوباما از حق تعليق خود در مورد قوانين تحريمي کنگره اين کشور برخوردار نخواهد بود اين امر به معناي عدم انجام تعهدات از جانب امريکاست و طبعاً اين مسئله منجر به شکست توافق احتمالي خواهد شد. لذا اين قانون می‌تواند درنهایت اجراي توافق احتمالي را با شکست مواجه نمايد. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس امور بین الملل در ادامه پیرامون احتمال وتوی مصوبه کنگره افزود: طبق گفته اوباما و مصالحه صورت گرفته شکل فعلي مصوبه سنا توسط اوباما وتو نخواهد شد. درواقع کاخ سفيد و کنگره در مورد مهار جمهوري اسلامي اختلافي ندارند و با مطرح کردن مسائلی ازاین‌دست به دنبال کسب امتيازات بيشتر در مذاکره هستند. بايد توجه کرد دولت امريکا نيازي بيشتر از ما به توافق دارد و براي تحقق اين توافق، خود بايد هزينه‌هاي داخلي اين امر را متقبل شود نه اينکه با فرافکني به دنبال امتیاز گیری بيشتر از ايران باشد.
 
دکتر گوهری درباره طرح موضوعاتی توسط مقامات دولتی مبنی بر تهدیدات نظامی ایران و همچنین سپر دفاع موشکی در خلیج‌فارس  در حین مذاکرات حساس هسته‌ای یادآور شد: امريکا با جمهوري اسلامي ايران مشکل هويتي و اساسي داشته و مسائلی نظير برنامه هسته‌اي و اتهامات حقوق بشري و غيره کاملاً‌ بهانه است. لذا براي مهار جمهوري اسلامي به هر اقدامي مبادرت خواهد کرد حتي اگر اين مسئله از طريق رسيدن به توافق با ايران در برخي موضوعات باشد. لذا از رقيبي استراتژيک مانند امريکا، طرح اين مسائل امري دور از ذهن نيست. ماهيت دشمني اين دولت بر تهديد و مهار ايران استوار است. اين تهديدات نشان می‌دهد که آمريکا که در منطقه در موضع ضعف قرار دارد همچنان مذاکره را امري ابزاري می‌داند.
وی در پایان در زمینه تاثیر  نتیجه مذاکرات هسته‌ای  بر انتخابات 2016 آمریکا خاطرنشان ساخت: قطعاً موضوع ايران از مسائل داغ مباحثات و مناظرات انتخاباتي نامزدهاي دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات امريکا خواهد بود. درصورتی‌که اوباماي دمکرات بتواند با ايران به توافق برسد قطعاً اين حزب به‌عنوان برگي برنده از اين مسئله ياد خواهد کرد و تأکید می‌کند که توانسته است بدون توسل به جنگ – که البته از اين توان برخوردار نيست- ايران را مجاب به پذيرش مسائلی نمايد که برنامه هسته‌اي خود را به عقب برگرداند. و در مقابل در صورت شکست مذاکرات و عدم حصول به توافق نهايي حزب جمهوری‌خواه با طرح مسائلی نظير عدم امکان حصول به نتيجه با ايران از طريق مسائل ديپلماتيک شعارهاي جنگ‌طلبانه و تهديد‌آميزي را طرح کرده و تلاش می‌کنند رقيب دمکرات را در منظر افکار عمومي ضعيف و شکست‌خورده نشان دهند. به‌هرحال مسئله ايران قطعاً در انتخابات نقش تعیین‌کننده اصلي ندارد ولي می‌تواند به هرکدام از دو حزب ابزار حمله به‌طرف مقابل را هديه دهد.
 



94/2/20 - 12:06 - 2015-5-10 12:06:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن