تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806752020




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرصت آتش بس ٥ روزه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فرصت آتش بس ٥ روزه تهران - ایرنا - روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: یمن بیش از موارد مشابه خود در دنیای معاصرکه از وضعیت محاصره و تحریم ورود کالا و... آسیب دیده اند، رنج می برد. این مساله دلایل متعددی دارد.


این یادداشت در ادامه می افزاید: نخست اینکه شرایطی که در یمن به وجود آمده به وضعیت کشور و سطح درآمد ملی و جایگاه این کشور در اقتصاد منطقه و اقتصاد بین الملل برمی گردد. یمن به لحاظ اقتصادی یکی از ضعیف ترین کشورهای عربی است و شاید در زمره ضعیف ترین کشورهای جهان به لحاظ درآمد و پس انداز قرار دارد.
سالیان درازی است که یمن به دلیل کمبود ذخایر معدنی و نداشتن تولیدات از جمله تولیدات صنعتی و کشاورزی جزو فقیرترین کشورهای جهان است. میزان ذخایر آب کشاورزی، آب آشامیدنی و معدل بارندگی این کشور نسبت به منطقه و سایر کشورهای جهان پایین است. گرچه گفته می شود که یمن دارای ذخایر نفتی غنی و پرباری است اما همواره به دلیل حضور سنگین همسایه شمالی که مانع برداشت از این ذخایر می شود موفق به استفاده از این منابع نشده است.
از دیگر مشکلات این کشور می توان به سطح درآمد مردم یمن اشاره کرد. با توجه به دلایلی که بالاتر اشاره شد و وضعیت بد جغرافیایی سطح در آمد مردم یمن بسیار پایین است و بیش از ٥٠ درصد مردم این کشور زیر خط فقر زندگی می کنند. براساس آماری که وجود دارد گفته می شود بیش از ٥٠ درصد نیروی کار این کشور فاقد کار هستند ...
... و سرانه اشتغال زایی در یمن با استانداردهای بین المللی و حتی سایر کشورهای عربی فاصله بسیار زیادی دارد. در آمد سرانه این کشور در شرایط عادی و قبل از آغاز جنگ کمتر از ١٢٠٠ دلار برای هر نفر بود که رقم بسیار پایینی است و نشان می دهد که حتی در شرایط طبیعی هم بخش عمده ای از ساکنان این سرزمین را مردمی فقیر با در آمدی اندک تشکیل می دهد.
در این شرایط نا بسامان اقتصادی یمن با جنگ هم روبه رو می شود و شرایط بحرانی و اسفباری پیش روی این کشور و مردمش قرار می گیرد که ناشی از محاصره شدید دریایی و هوایی است که توسط عربستان سعودی به این کشور تحمیل شده است. به طوری که اگر هرچه سریع تر فکری به حال ساماندهی وضعیت یمن نشود شاهد فاجعه انسانی قریب الوقوعی در این سرزمین خواهیم بود.
بر اساس منابع موثق داخلی یمن، هیچ ذخیره ارزی برای دولت این کشور باقی نمانده است و از طرفی ورود کالاهای ضروری همچون مواد غذایی، دارو و سوخت با ممنوعیت روبه رو است و مردم یمن را با بحران های بی شماری رو به رو کرده است. در چنین شرایطی متاسفانه رسانه های دنیا و به ویژه رسانه های عربی که تحت نفوذ شدید عربستان سعودی هستند هم کمتر به این وضعیت اشاره می کنند و عربستان اجازه نمی دهد حقیقت های صحنه یمن بازگو شود. اما واقعیت این است که یمن دچار بحران وحشتناکی است و جان هزاران انسان غیر نظامی و بی گناه در این کشور در خطر است.
امروز مردم یمن برای تهیه آب آشامیدنی هم به قدری تحت فشار هستند که برای تهیه اندک آب مصرفی باید کیلومترها با پای پیاده طی کنند. شکی نیست که بحران کم آبی در این کشور از قدیم وجود داشته و وضعیت جنگی و محاصره یمن باعث شده تا این وضعیت بیش از پیش بدتر شود. امروز شاهد هستیم مردم یمن علاوه بر مساله آب آشامیدنی، با نداشتن سوخت، قطع کامل برق به دلیل بمباران زیرساخت های اساسی و مراکز تولید برق و تخریب فرودگاه ها دست و پنجه نرم می کنند. اقدامی که عربستان سعودی هدفمند انجام داده است و تا جایی که می تواند از ورود هواپیماهای حامل کمک رسانی به یمن جلوگیری می کند.
عربستان سعودی تلاش دارد تا از طریق دریا و آسمان مانع ورود کمک های بشردوستانه به یمن شود و حتی شاهد بودیم هفته گذشته برای جلوگیریی از ورود هواپیمای جمهوری اسلامی ایران به فرودگاه صنعا که شامل کمک های انسان دوستانه بود اقدام به بمباران این فرودگاه کرد و در نتیجه کمک های هیچ کشور دیگری هم نمی تواند به دست مردم یمن برسد.
همان طور که گفته شد تمام این اقدامات به صورت هدفمند صورت می گیرد اما با وجود همه مسائلی که ایجاد شده است جریان انصارالله و مردم یمن همچنان به مقاومت خود ادامه داده اند.
در این میان تنها به آتش بس پنج روزه ای که عربستان از روز سه شنبه اعلام خواهد کرد می توان امیدوار بود. شاید این پنج روز فرصتی شود تا هم بتوان راهکاری برای کمک رسانی به مردم ضعیف و جنگ زده یمن پیدا کرد و هم یک راه حل سیاسی مسالمت آمیز که منجر به گفت وگو بین طرفین درگیر در جهت پایان بحران یمن شود.
* منبع: روزنامه اعتماد
** اول ** 1337



20/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن