تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آن‏اند و كوشش در عمل به آن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818971149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هفتادمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم در تاجیکستان برگزارشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: هفتادمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم در تاجیکستان برگزارشد دوشنبه –ایرنا– مراسم هفتادمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم و ادای احترام به کشته شدگان و بازماندگان این جنگ در تاجیکستان برگزارشد.


نهمین روز از ماه می هر سال « 19 اردیبهشت ماه» مصادف است با سالروز پایان جنگ جهانی دوم که در تاجیکستان به عنوان «عید غلبه » ( پیروزی ) تعطیل عمومی است و هفته منتهی به این روز نیز هفته « پاس خاطره » نام گرفته است.
در این هفته مردم و مقامات تاجیکستان با حضور برسر مزار کشته شدگان در جنگ و خدمتگزاران به آرمانهای کشور یاد و خاطره انها را گرامی داشته و از شرکت کنندگان در جنگ تقدیر می کنند.
از آنجا که امسال به مناسبت هفتادمین سالروز این رویداد تاریخی مراسم ویژه ای در روسیه با حضور سران کشورهای اتحاد جماهیر شوروی در روز 9 ماه می «شنبه 19 اردیبهشت » در میدان سرخ مسکو برگزار می شود، این مراسم در تاجیکستان در روز 8 می(جمعه ) برگزارشد.
مراسم هفتادمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم در تاجیکستان با برگزاری مراسم ویژه در بنای یادبود قربانیان جنگ در شهر دوشنبه پایتخت و رژه واحدهای نظامی به پایان رسید.
در هفته «پاس خاطره» کهنه سربازان و بازماندگان جنگ با حضور در مدارس ، دانشگاهها و شرکت در برنامه های رادیویی و تلویزیونی، به نقل خاطرات خود می پردازند.
در این هفته برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در شهرهای مختلف تاجیکستان برگزار می شود.

امسال در این مراسم فیلم مستند «سربازان بی سلاح» به نمایش در آمد که به نقش مردم تاجیکستان در پشت جبهه پرداخته است.
امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز به مناسبت این رویداد تاریخی به هریک از شرکت کنندگان در جنگ، کمک کنندگان در پشت جبهه ، آسیب دیدگان و خانواده های کشته شدگان مبلغ 1500 سامانی (حدود250 دلار و برابر با دوماه متوسط حقوق در تاجیکستان) هدیه داد.
این هدیه علاوه بر هدایایی شامل مواد غذایی، لوازم خانگی و پول نقد بود که پیشتر از سوی دولت به بازماندگان سربازان شرکت کننده در جنگ پرداخت شده بود.
شهردار شهر دوشنبه نیز به این مناسبت به سربازان سابق و آسیب دیدگان جنگ دوم جهانی ، آسیب دیدگان حادثه چرنوبیل ، مجروحان و معلولان جنگ اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان و افرادی که در حمایت از قانون اساسی صدمه دیده و همچنین خانواده های کشته شدگان این حوادث هدیه نقدی بین 700 تا 1000 سامانی پرداخت کرد.
به گفته رحمت الله قدرت اف رئیس «شورای سابقه داران در جنگ و پشت جبهه» آمار های کنونی حاکی از آن است که امروزه فقط 810 نفر از جنگاوران و 2518 نفر از کارگرانی که درکارخانه های ساخت مهمات و ابزارجنگی شرکت داشتند، زنده هستند.
محسن رضایی از ایثارگران و جانبازان دوران دفاع مقدس که اکنون در تاجیکستان در مقطع دکتری مشغول به تحصیل است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا برگزاری برنامه های متنوع و گسترده را به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم در تاجیکستان جالب ارزیابی کرد و گفت : حضور کهنه سربازان در این مراسم با نشانهای افتخار متعددی که بر سینه دارند و احترامی که در فضای عمومی جامعه به آنها گذاشته می شود بسیار حائز اهمیت است.
حسن داودی دیگر ایثارگر و جانباز 70 درصدی که در تاجیکستان فلسفه تاریخ در مقطع دکتری می خواند گفت : در ایران بسیاری از رزمندگان در فضای عمومی کشور هرگز از حضور خود در جنگ و جانفشانی های خود چیزی نگفته و سکوت کرده اند اما در اینجا شرکت کنندگان در جنگ با افتخار نشانهای نظامی خود را برسینه آویخته و در شهر می گردند.
جنگ جهانی دوم، سپتامبر سال 1939 میلادی آغاز و تا ماه اوت 1945 ادامه یافت.این جنگ بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرد و بیش از 70 میلیون نفر کشته شدند .
بنا به آمار ارائه شده از سوی مقامات تاجیکستان، در جنگ جهانی دوم که جمعیت تاجیکستان 1.5 میلیون نفر بود بیش از 300 هزار تاجیک درگیر جنگ بودند که حاصل آن 92 هزار کشته و بیش از 54 هزار مفقود است.
در دوران جنگ، تاجیکستان پذیرای بیش از 40 هزار آوره جنگی هم بود.
در همه شهرها و حتی بسیاری از روستا های تاجیکستان بوستانها و بناهای یادبود به نام پیروزی احداث شده است که بسیاری از زوج های جوان زندگی مشترکشان را از آنجا آغاز می کنند.
آساق*1*312*1446





















19/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن