تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803639772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تهاجم به یمن بخشی از یک طرح منطقه ای است/خلبانان مهاجم سعودی نیستند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تهاجم به یمن بخشی از یک طرح منطقه ای است/خلبانان مهاجم سعودی نیستند


کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با شبکه خبر تاکید کرد خلبانان جنگنده هایی که در تهاجم به یمن مشارکت دارند، عربستانی نیستند و با توجه به رویکردی که در این جنگ به کار رفته است، این جنگ به تهاجم صهیونیستی به غزه شبیه است و احتمالا خلبانان اسرائیلی اند. مقدمه: تحولات یمن به چه سمت و سویی پیش می رود؟ آیا در روزهای آینده شاهد گسترش دامنه جنگ در یمن خواهیم بود یا روزنه ای برای پایان حملات محور سعودی - آمریکایی باز خواهد شد ؟     «دکتر مهتدی» در گفتگو با شبکه خبر در پاسخ به این پرسش که «حملات سعودی ها همچنان ادامه دارد و با وجود کشتار ده ها زن و کودک و نابودی زیرساخت ها، در عرصه میدانی نیروهای مردمی انصارالله دست برتر را دارند. به نظر شما چشم انداز جنگ به چه گزینه هایی ختم خواهد شد؟» گفت: از دید من این روندی طولانی است؛ عربستان در باتلاق یمن گیر افتاده است؛ چرا که اهداف نظامی به پایان رسیده و همه جا را ویران کردند. آنها تلاش می کنند به خصوص با کمک به القاعده در مناطق جنوبی یمن در اطراف شهر عدن بر روی زمین جای پایی پیدا کنند. تا کنون این تلاش ها با مقاومت مردم یمن، انصارالله و کمیته های مردمی رو به رو بوده و موفق نبوده اند. این در حالی است که قبائل وکیل در منطقه شمال یمن حمله خود را به داخل خاک عربستان آغاز کرده اند و سه استان جیزان، عصیر و نجران که در اصل استان های یمنی بوده اند و عربستان آنها را در سال 1936 اینها را اشغال کرده است، به نظر می رسد قبائل یمنی به خصوص قبائل وکیل قصد دارند که این استان ها را باز پس بگیرند. البته خبرهای چندانی در این زمینه به گوش نمی رسد، عربستان سعودی نمی گذارد که خبرها در این باره منتشر شود. با این حال بمباران های شدیدی که در این منطقه صورت می گیرد و قطع پروازها به خصوص به فرودگاه جزان و تعطیلی مدارس در آن منطقه نشان می دهد که حملات در آن منطقه بسیار جدی است.    وی افزود: در حالی که انتظار می رفت عربستانی ها نیروی زمینی به خاک یمن وارد کنند، الان قبائل یمن وارد خاک عربستان شده اند و و این تحول بسیار مهمی است.  
این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین در پاسخ به این پرسش که در صورت پایان حملات راه حل بحران از طریق مذاکره تا چه حد و با چه شرایطی می تواند نتیجه بخش باشد؟» گفت:  بی تردید راه حل مذاکره است. در همان موقعی که عربستان سعودی تجاوز به یمن را آغاز کرد، آقای جمال بن عمر، نماینده سازمان ملل متحد، گفتگوها در صنعا ادامه داشت و داشت به نتیجه می رسید، اما عربستان مایل نیستند؛ گرچه عربستانی ها در ظاهر می گویند که مشکل می بایست از راه گفتگو حل شود، تاکید دارد و پیشنهاد کرده اند که همه گروه های یمنی در ریاض جمع شوند؛ به طبع این (راه حل) غیر ممکن است؛ یعنی ملت یمن که بیش از چهل روز است زیر بمباران عربستان قرار دارد، امکان ندارد که گروه های سیاسی حاضر شوند به ریاض بروند و مذاکره کنند؛ و این به معنای تسلیم ملت یمن به طرح عربستان سعودی است.

 

دکتر مهتدی تاکید کرد: با وجود این، دبیر کل (سازمان ملل متحد) نماینده تازه ای را از سومالی انتخاب کرده است که این نماینده در حال آغاز کردن کار و ماموریت خود است.   وی تصریح کرد: اگر قرار باشد مذاکره ای برگزار شود، باید در یک پایتخت بی طرف باشد؛ که تا الان طرحی که جمهوری اسلامی ایران داده است، به نظر می رسد که بیشتر هدف این است که گفتگوها در مسقط برگزار شود؛ اما این چیزی است که عربستانی ها مخالف اند و نمی پذیرند؛ چرا که عربستان می خواهد خود را طرف پیروز نشان دهند و چنین چیزی امکان ناپذیر است.
  ** دکتر مهتدی در پاسخ به این پرسش آمریکایی ها الان چه هدفی را در بحران یمن پیگیری می کنند؛ آنها حمایت های آشکار خود را از سعودی ها اعلام کرده اند؛ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض سفر کرد و با مقامات سعودی درباره سیر تحولات یمن رایزنی کرده
است.

ظاهرا آمریکایی ها وانمود می کنند که در این جنگ حضور ندارند و فقط کمک لجستیکی و اطلاعاتی به عربستان ارائه می کنند. اما واقعیت این است که طرحی که عربستان در حال اجرای آن است، طرح آمریکا و اسرائیل است و این به یمن هم محدود و منحصر نمی شود؛ یک طرح بزرگ منطقه ای است برای مقابله با خبزش ملت ها، برای مقابله با انقلابی که در منطقه است و مقاومتی که در منطقه صورت می گیرد. یعنی ما می بینیم به موازات تجاوز به یمن و سرکوب ملت یمن و انقلاب ملت یمن، در سوریه نیز نیروهای تکفیری را گسترش داده اند و چند شهر را تصرف کرده اند. هدف این تجاوز ضربه زدن به محور مقاومت در منطقه است؛ یعنی محور ملت ها و  آرمان های ملت ها. یعنی این یک روند طولانی است و آمریکا و اسرائیل نقش اصلی را در این بحران بازی می کنند.   حتی من تردید دارم که هواپیماهایی را که یمن را بمباران می کنند، خلبان های عربستانی هدایت کنند؛ چون عربستان سعودی کادر نظامی لازم را ندارد. گمان می کنم خلبانان آمریکایی و اسرائیلی در این میان حضور داشته باشند.   گوینده: در خبرها داشتیم که به خلبانان آمریکایی برای حضور در این جنگ پول خوبی داده می شود.
 ****
دکتر مهتدی همچنین در پاسخ به این پرسش که «شیوه حملات سعودی ها به مردم یمن و محاصره این کشور خیلی ها را به یاد اقدامات صهیونیست ها در غزه می اندازد. نقش آفرینی حکومت سعودی در بحران های منطقه ای نظیر سوریه، عراق و اکنون در یمن چه پیامدهایی به نفع صهیونیست ها خواهد داشت؟» گفت:  (این روند) کاملا به سود اسرائیل است؛ شباهت حملات و پروازهای جنایت کارانه ای که عربستان در یمن صورت می دهد، به جنایت هایی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه و در جنوب لبنان صورت داده است، زیاد است.  همان نوع حملات، همان نوع مهمات و همان نوع هدف گیری به کار رفته است؛ به خصوص «بمب های خوشه ای»، بمب هایی که از دیدگاه بین المللی ممنوع است؛ «بمب های وکیوم» که تخریب و کشتار بسیار زیادی را به جای می گذارد؛ «بمب های فسفری» که در یمن و نوار غزه استفاده کردند، این شباهت ها حکایت از آن دارد که حتی خلبان ها خلبانان رژیم صهیونیستی باشند و ما در برابر یک طرح منطقه ای قرار داریم که هدف از آنها تجزیه جهان اسلام، تجزیه منطقه خاورمیانه و تضمین امنیت اسرائیل است. اسرائیل بیشترین سود را از این عملیات نظامی عربستان سعودی می برد.


شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن