محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842486694
- مروری بر آثار و اندیشه های سیدجواد طباطبایی
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جمعه ها با اندیشمندان ایرانی مروری بر آثار و اندیشه های سیدجواد طباطبایی تهران-ایرنا- «سیدجواد طباطبایی» یکی از برجسته ترین اندیشمندان علم سیاست به ویژه در زمینه اندیشه ی سیاسی است که توانسته با تالیف آثار مهم و برجسته یی به نظریه پردازی در اندیشه سیاسی ایران و تاریخ نگاری در اندیشه سیاسی غرب بپردازد.
بی شک طباطبایی یکی از معدود روشنفکران ایرانی است که به صورت روشمند پروژه یی فکری را دنبال می کند. نظریه ی «زوال اندیشه سیاسی در ایران» شاخصه اصلی دیدگاه های وی است. هر چند بر این نظریه و پروژه فکری اش انتقادهای فراوانی شده است، اما با این حال نمی توانیم این اندیشمند برجسته را نادیده بگیریم.
اندیشه ی وی دارای چهار شاخصه است؛ نخست اینکه مساله محوراست؛ دوم اینکه روشمند است؛ سوم اینکه یک کل منسجم است و چهارم اینکه یک مسیر تحول روشنی را با خود به همراه دارد.
مهمترین سهم وی در منظومه ی نظری ایران معاصر، طرح نظریه زوال اندیشه سیاسی در ایران است که چندین جلد از آثار وی را در برمی گیرد. همچنین، در حوزه ی اندیشه ی سیاسی غرب نیز مجموعه ی «جدال قدیم و جدید» را به بازکاوی انتقادی فکر سیاسی غربی از یونان تا دوران جدید اروپا اختصاص داده است. این مجموعه نوعی تاریخ نگاری ایرانی در حوزه ی اندیشه ی سیاسی غرب است که بر پایه ی آثار اصلی متفکران غربی تالیف شده است.
از جمله ی مهمترین آثار طباطبایی می توان به «زوال اندیشه سیاسی در ایران»، «دیباچه ای بر نظریه ی انحطاط ایران»، «مکتب تبریز و مبانی تجدد خواهی»، «حکومت قانون: مبانی نظریه مشروطه خواهی»، «ابن خلدون و علوم اجتماعی»، «خواجه نظام الملک»، «تاریخ اندیشه ی سیاسی جدید در اروپا از نوزایش تا انقلاب فرانسه» اشاره کرد.
آثار طباطبایی را می توان به 2 دوره تقسیم کرد؛ دوره ی نخست شامل آثار دهه ی 1360 و 70 او می شود- یعنی سه کتاب «تاریخ اندیشه سیاسی در ایران»، «زوال اندیشه سیاسی در ایران» و «خواجه نظام الملک»- آثار این دوره بیشتر دارای رویکردی متن گرا بوده و بر خودبسندگی متون و کشف منطق درونی میان متن های مختلف، استوار است. مفهوم کلیدی آثار این دوره «زوال» است که ویژگی اندیشه است. دوره دوم نیز شامل سه رساله «دیباچه ای بر نظریه انحطاط»، «مکتب تبریز» و «حکومت قانون در ایران» در دهه ی 80 می شود که دارای رویکردی زمینه گرا است؛ یعنی فهم متون در بستر تاریخی بر مبنای زمینه های ایدیولوژیک و تاریخی درونی هر دوره است. همچنین مفهوم کلیدی آثار این دوره «انحطاط» است که ویژگی تمدن است.(1)
«توماس اسپریگنز» نویسنده ی کتاب «فهم نظریه های سیاسی» معتقد است که اندیشه ی تمامی فیلسوفان سیاسی و چه بسا غیرسیاسی را می توان در چهار محور بررسی کرد. محور اول مشاهده ی بی نظمی و بحران در جامعه- اعم از عینی یا ذهنی- است. در مرحله ی دوم، فیلسوف به دنبال تشخیص علل این بحران ها می رود و در مرحله ی سوم، جامعه ی بازسازی شده ی خویش را رونمایی می کند. در مرحله ی چهارم است که متفکر راه درمان خود را ارایه می کند.
با نگاه اسپریگنزی می توان 4 مرحله ی اندیشه ی طباطبایی را که در نظریه و پروژه ی فکری اش دنبال می کند مشاهده کرد. او ابتدا بحران (از نظر خود) را که همان انحطاط و زوال ذهنی و بن بست عینی و عملی ایران است مورد نظر قرار داده ، سپس به متن تاریخ رفته است تا علل به وجود آمدن چنین بحرانی را بررسی کند. در مرحله ی سوم، او سعی کرده تا تجویزهای خود برای چنین بحران هایی را تبیین کند. همچنین در مرحله ی چهارم راه های درمان خود را ارایه می دهد که در این میان، می توان به تداوم یافتن سنت و رسیدن به تجدد از طریق آن اشاره کرد.(2)
نظریه ی «زوال» به مثابه ی نظریه ی کانونی در اندیشه ی طباطبایی مطرح است و باید گفت که در یک نگاه کلی نظریه ی زوال بر این نکته پافشاری می کند که در دوره ی اسلامی به دلیل اختلاط و امتزاج فلسفه ی یونانی با مبانی دینی، اندیشه ی سیاسی و در یک نگاه کلی تر، اندیشه ی فلسفی، راه انحطاط را پیموده و در نهایت، اندیشه ی سیاسی در اسلام و ایران، به شامگاه زوال و امتناع رسیده است. از این روست که وی تاریخ اندیشه ی سیاسی اسلام و ایران را در حاشیه ی اندیشه ی سیاسی غرب می نشاند و بر این اساس برای اندیشه سیاسی، سه دوره ترسیم می کند: نخست، سپیده دم زایش اندیشه ی سیاسی در یونان باستان؛ دوم، نیمروز اندیشه ی سیاسی و آغاز ورود فلسفه ی یونان به جهان اسلام در سده های سوم و چهارم؛ سوم، شامگاه زوال اندیشه ی سیاسی پس از سده ی پنجم تا به امروز. او دوره ی دوم را به این دلیل «نیمروز» می نامند که اندیشوران ایران و اسلام به تحشیه و ترجمه و تعلیق متون یونانی، مشغول بوده واز آن سپیده دم دوره ی نخست، ارتزاق می کردند.(3)
طباطبایی در کتاب «زوال اندیشه سیاسی در ایران» معتقد است اندیشه ی سیاسی در ایران دارای فراز و فرود بوده و سرانجام به زوال رسیده است. در پروژه ی فکری طباطبایی، اسلوب بررسی نقادانه از تاریخ اندیشه ی ایرانی(دوره ی میانه) اسلوب «تحلیل گفتار» است در جهت توصیف ساختار و توضیح شیوه ی عملکرد عناصر و مفردات قوام دهنده ی گفتار و با تاکید بر انسجام درونی و خودبسندگی آن؛ از این حیث که اندیشه امری اصیل و قائم به ذات است.(4)
وی در کتاب «زوال اندیشه سیاسی در ایران» مساله ی امتناع اندیشه به طور عام و زوال اندیشه ی سیاسی به طور خاص در ایران را مطرح کرده و سعی می کند نشان دهد تجدد و انحطاط، 2 مفهوم به هم پیوسته اند و در شرایط تصلب سنت و امتناع اندیشه، طرح یکی بدون دیگری امکان پذیر نیست.
از مهم ترین ویژگی های طباطبایی ادواربندی های اوست. در این میان نیز یکی از معروف ترین تقسیم بندی های او را در کتاب «درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران» شاهد هستیم که وی درباره ی تاریخ اندیشه ی سیاسی حوزه ی تمدن ایرانی در دوره اسلامی می نویسد: این دوره دارای 3گونه ی «فلسفه سیاسی»، «سیاست نامه»، «شریعت نامه» است؛ در این تقسیم بندی فیلسوفان اهل تفکرند، در حالی که سیاست نامه نویسان در بهترین حالت به تامل در امر سیاسی می پردازند و شریعت نامه ها نیز نگرشی ایدئولوژیک را مطرح می کنند.
وی در ادامه نمونه ی مثالی فلسفه سیاسی را «ابونصرفارابی»، سیاست نامه نویسی را «خواجه نظام الملک طوسی» و شریعت نامه نویسی را «فضل الله بن روزبهان خنجی» می داند.
برخی به اشتباه آثار طباطبایی را تاریخ نگاری اندیشه می دانند به این معنا که وی را به مثابه ی یک مورخ فرض می کنند که به نظر می رسد نمی تواند نظری دقیق باشد چرا که به واقع طباطبایی مورخ نیست؛ زیرا مورخ با نقل و توصیف سر و کار دارد؛ به نوعی می توان گفت نقل و توصیف نخستین مواجهه ی انسان با یک پدیده ی تاریخی است که به قالب کلمه ها در می آید. اما طباطبایی در ماهیت رویدادها تامل می کند و نتیجه ی فلسفی می گیرد. واژه هایی که او به کار می گیرد- مثل جدال، قدیم، جدید، مناقشه، زوال، انحطاط- ماهیت فلسفی دارند.
طباطبایی نسبت به سنت و تجدد معتقد است که در غرب دوگونه نظریه در رابطه ی سنت و مدرنیته وجود دارد. دسته ی نخست از نظریات قائل به تداوم سنت در قالب مدرنیته هستند و اعتقاد دارند که مدرنیته از دل سنت ها زاییده شده است. دسته ی دوم قائل به گسست مدرنیته از سنت پیشین هستند و اذعان دارند که موفقیت مدرنیته گسست قاطع از سنت است. به نظر می رسد طباطبایی به نظریه ی نخستین اعتقاد دارد و کتاب مهمی نظیر «جدال قدیم و جدید» را در تشریح این موقعیت در غرب نگاشته است. وی معتقد است که در غرب، تفکر و موقعیت مدرن از دل تفکر قرون وسطایی و کشیشانی نظیر آکویناس و... بیرون آمده است.
طباطبایی آن جا که به بحث توسعه و توسعه یافتگی وارد می شود، به درستی از بنیان های اندیشگی آن می پرسد و در گیر و دار این بحث، علل و عوامل توسعه نیافتگی ایران معاصر را در جدا افتادگی از نوسازی فرهنگی و تجدد فکری قرائت می کند؛ طباطبایی بر این باور است که بحث توسعه از آن جا که به هویت و بحران مربوط می شود، سوالی فلسفی است و باید از موضع فلسفی طرح شود. به سخن طباطبایی در واقع بحث بر سر آن نیست که چه الگویی برای توسعه ی ایران مناسب است؛ پرسش بنیادین این است که خود آن «الگوها» بر مبنای کدام تلقی از آدم و عالم قابل طرح است.(5)
*نقدهایی بر آثار و اندیشه طباطبایی
طباطبایی تحت تأثیر «ایده آلیسم آلمانی» و بالاخص«هگل» فیلسوف مطرح آلمانی، نقش اندیشه ها در تاریخ تمدن، همچنین رشد و پیشرفت جوامع را بسیار مهم تلقی کرده و تداوم پیشرفت یک جامعه را در رشد عقلانیت آن می داند. البته می توان گفت که این چنین پررنگ کردن نقش عقلانیت در پیشرفت یک جامعه تا حدی تقلیل نگری است، زیرا نقش عوامل دیگر نظیر عوامل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... را در پیشرفت یا انحطاط یک تمدن یا جامعه، نادیده می گیرد یا بسیار کم رنگ می نماید.
از طرفی نظریه ی زوال طباطبایی با انتقادات فراوانی از سوی پژوهشگران اندیشه ی سیاسی مواجه شده است. مهمترین انتقاد به طباطبایی این است که به جهت تعلق خاطر به «هگل» تاریخ را از منظری تکامل گرایانه می نگرد. در واقع طباطبایی تاریخ تفکر و اندیشه را کل واحدی در نظر گرفته است که باید مسیری مشخص را طی می کرد و به نقطه یی مشخص می رسید.
اما شاید مهمترین نقدی که درباره ی سیدجواد طباطبایی مطرح می شود، سویه ی به شدت انتقادی و سلبی وی نسبت به دیگران است که گفتمان طرد در اندیشه ی وی را موجب می شود.
سید جواد طباطبایی در سال 1324 در تبریز به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در تبریز، برای تحصیل در رشته ی حقوق به دانشگاه تهران رفت. پس از اخذ لیسانس حقوق از دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی به فرانسه رفت و در دانشگاه «سوربن» به ادامه ی تحصیل پرداخت و با اخذ دیپلم مطالعات عالی D.E.S از رشته ی فلسفه سیاسی فارغ التحصیل شد. در سال 1363 با نوشتن رساله یی درباره ی «تکوین اندیشه سیاسی هگل جوان»، با دریافت درجه ی ممتاز دکترای دولتی در رشته ی فلسفه سیاست به ایران بازگشت. پس از بازگشت به عضویت هیات علمی درآمد و معاون پژوهشی دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. در همان زمان، سردبیری نشریه ی همین دانشکده را به عهده گرفت. وی هم اکنون عضو هیات علمی مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی است.
*پی نوشت ها:
1- http://www.irna.ir/fa/News/81147475
2-http://rasekhoon.net/article/show/961576
3- http://www.magiran.com/npview.asp?ID=1626047
4- درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران،1372، نشر کویر، ص5
5- پرسش از انحطاط ایران، علی اصغر حقدار، نشر کویر، 1387، ص 159
*گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**458**2054
18/02/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]
صفحات پیشنهادی
- شناخت دانشگاهیان نسبت به آثار و اندیشه های شهید مطهری ضعیف است
شناخت دانشگاهیان نسبت به آثار و اندیشه های شهید مطهری ضعیف است یاسوج - ایرنا- مدیر فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های آزاد اسلامی کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد براساس برخی بررسی ها شناخت دانشگاهیان نسبت به آثار و اندیشه های شهید مطهری ضعیف است به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمد غفاری روامام (ره) تمام آثار شهیدمطهری را بیقید و شرط قبول داشتند سردار روشنی: سلامت اندیشههای سازنده محصول شب زندهد
امام ره تمام آثار شهیدمطهری را بیقید و شرط قبول داشتندسردار روشنی سلامت اندیشههای سازنده محصول شب زندهداری معلمان استمشاور معاون نیروی انسانی سپاه گفت سلامت اندیشههای سازنده و فکرهای مبتکر و خلاق محصول شب زندهداریهای معلمان است به گزارش خبرگزاری فارس از سراب سردار دا31 اردیبهشت، آخرین مهلت ارسال آثار به همایش اندیشه و قلم ارتش
از سوی دبیرخانه همایش اعلام شد 31 اردیبهشت آخرین مهلت ارسال آثار به همایش اندیشه و قلم ارتش شناسهٔ خبر 2564703 چهارشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۹ سیاست > امنیتی و دفاعی 31 اردیبهشت ماه آخرین مهلت ارسال آثار به پنجمین همایش اندیشه و قلم ارتش که در تیرماه سال جاری برگزار خواهدبرپایی نمایشگاه مروری بر آثار تصویرساز بینالمللی کتابهای کودک
برپایی نمایشگاه مروری بر آثار تصویرساز بینالمللی کتابهای کودک شناسهٔ خبر 2561579 شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۴ هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی نگارخانه تازه تاسیس مریم در بوستان حضرت مریم روز ۴ اردیبهشتماه میزبان جمعی از هنرمندان تصویرگر برای افتتاح نمایشگاه مروری بر آثار پژما- چهارمین نمایشگاه هنرهای تجسمی آثار فرهنگیان در گچساران گشایش یافت
چهارمین نمایشگاه هنرهای تجسمی آثار فرهنگیان در گچساران گشایش یافت گچساران- ایرنا- نمایشگاه هنرهای تجسمی آثار فرهنگیان به مناسبت بزرگداشت هفته معلم در هنرستان فاطمه زهرا س شهر دوگنبدان گشایش یافت به گزارش ایرنا ظهر الدین پورالحسینی رییس اداره آموزش و پرورش گچساران روز سه شنبه- منشا اندیشه های والای هلال احمر در دین اسلام نهفته است
امام جمعه بندرعباس منشا اندیشه های والای هلال احمر در دین اسلام نهفته است بندرعباس- ایرنا- نماینده ولی فقیه درهرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت منشا اندیشه های والای هلال احمر در دین اسلام نهفته است و اگر حکومتی اسلامی در تاریخ وجود داشت هلال احمر نباید به نام صلیب سرخ در کشورها- خون شهید مطهری باعث شکوفا شدن اندیشه های دینی در جامعه شد
خون شهید مطهری باعث شکوفا شدن اندیشه های دینی در جامعه شد سنندج-ایرنا- فرماندار شهرستان قروه گفت خون شهید مطهری باعث شکوفا شدن هر چه بیشتر اندیشه های دینی در جامعه شد به گزارش ایرنا شعبان سپهر عصر روز چهارشنبه در آیین تجلیل از فرهنگیان نمونه شهر سریش آباد افزود با استفاده ازاعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «هلال و رسانه»
اعلام آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره هلال و رسانه خبرگزاری پانا رییس جشنواره هلال و رسانه از برگزاری اختتامیه دومین جشنواره هلال و رسانه در روز سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه خبر داد ۱۳۹۴ دوشنبه ۷ ارديبهشت ساعت 10 07 به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا وحید رحمتی با بیان اینکه جشن- تخریب بخشی از آثار تاریخی شهرری
مسوول واحد نجات بخشی پژوهشکده باستان شناسی اعلام کرد تخریب بخشی از آثار تاریخی شهرری تهران-ایرنا- مسوول واحد نجات بخشی پژوهشکده باستان شناسی گفت گودبرداری در بافت باستانی شهرری برای ساخت و ساز دو مجتمع مسکونی باعث نابودی آثار تاریخی و فرهنگی در این منطقه شده است علیرضا سرداریکدام آثار ثبت شده یونسکو با دست طبیعت صدمه دیدند؟
کدام آثار ثبت شده یونسکو با دست طبیعت صدمه دیدند جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - طبیعت همیشه با انسانها بر سر مهر نبوده است مخصوصا آثار فرهنگی ای که بشر در طول تاریخ بنا کرده است به دلایل طبیعی مانند فرسایش و زلزله از دست رفته است هادی معیری نژاد- از برخی از اهرام- کشف آثار معماری در تپه قلعه کولک سیستان
کشف آثار معماری در تپه قلعه کولک سیستان تهران - ایرنا-سرپرست هیات کاوش در تپه قلعه کولک گفت عملیات گمانه زنی به منظور لایه نگاری تپه قلعه کولک سیستان باعث کشف آثار معماری قسمتی از یک النگو میخ کوچک سفال و بقایای یک ظرف فلزی شد به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا جواد عل- دو مجتمع مسکونی بخشی از آثار تاریخی شهرری را نابود کرد
دو مجتمع مسکونی بخشی از آثار تاریخی شهرری را نابود کرد تهران-ایرنا- مسوول واحد نجات بخشی پژوهشکده باستان شناسی گفت گودبرداری در بافت باستانی شهرری برای ساخت و ساز دو مجتمع مسکونی باعث نابودی آثار تاریخی و فرهنگی در این منطقه شده است علیرضا سرداری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرن- بزرگترین مشکل طرح قطارشهری اصفهان، آثار تاریخی است
استاندار اصفهان بزرگترین مشکل طرح قطارشهری اصفهان آثار تاریخی است اصفهان - ایرنا - استاندار اصفهان گفت قرار گرفتن آثار تاریخی و بافت کهن در مسیر طرح قطارشهری اصفهان مهمترین عامل بازدارنده عملیات اجرایی این طرح است به گزارش ایرنا رسول زرگرپور روز دوشنبه پس از بازدید از عملیات- آثار استاد مطهری در تمامی دانشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد
رییس دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین ع آثار استاد مطهری در تمامی دانشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد تهران - ایرنا - رییس دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین ع گفت آثار و انتشارات استاد شهید مطهری باید در تمامی دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا سردار- مطالعه آثار شهید مطهری اولویت کار معلمان قرار گیرد
فرمانده سپاه همدان مطالعه آثار شهید مطهری اولویت کار معلمان قرار گیرد همدان- ایرنا- فرمانده سپاه انصارالحسین ع استان همدان گفت مطالعه آثار استاد شهید مرتضی مطهری اولویت کار معلمان قرار گیرد سردار غلامعلی ابوحمزه روز دوشنبه در آیین گرامیداشت هفته معلم و هفته بسیج فرهنگیان در- انتقاد سازمان میراث فرهنگی به ساخت و ساز در اطراف آثار تاریخی اصفهان
انتقاد سازمان میراث فرهنگی به ساخت و ساز در اطراف آثار تاریخی اصفهان اصفهان - ایرنا - سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به ساخت و سازها در اطراف مجموعه تاریخی نقش جهان و مسجد امام اصفهان اعتراض کرد و آن را جرم دانست رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردکشف آثار معماری عشایری در تپه بهشت آباد
کشف آثار معماری عشایری در تپه بهشت آبادکاوش در تپه باستانی بهشت آباد به کشف آثار معماری عشایری از دوره های مختلف تاریخی و اسلامی شامل راهروی مرکزی و اتاقهای پیرامونی انجامید به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس لاله روح انگیز سرپرست هیأت کاوش نجات بخشی تپه باستانی بهشت آباد با اعل-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها