تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815476894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد تفسیر به رای و قانون‌گریزی؛ پنجه‌ای بر چهره پویای مدنی و نشاط سیاسی اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
تفسیر به رای و قانون‌گریزی؛ پنجه‌ای بر چهره پویای مدنی و نشاط سیاسی اصفهان
در سالی که مزین به نام همدلی و همزبانی شده است، برخی اقدامات سیاسی اخیر در اصفهان چهره پویا و با نشاط فضای سیاسی این استان را مخدوش می‌کند.

خبرگزاری فارس: تفسیر به رای و قانون‌گریزی؛ پنجه‌ای بر چهره پویای مدنی و نشاط سیاسی اصفهان



به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصولا هر دولتی را بر اساس شعارها و وعده‌هایش ارزیابی می‌کنند، به همین منظور دولت‌مردان و رؤسای دولت سعی می‌کنند پیش از ورود به عرصه سیاسی و اجرایی کشور شعارهای خود را به منظور تبلیغ و جذب و جلب مردم تعیین کنند. شعار آزادی بیان و تبلیغ و ترویج آن تقریبا از زمان دولت اصلاحات آغاز شد، شعاری که خیلی سریع در جامعه ایرانی مورد مقبولیت جوانان و عده‌ای از به‌اصطلاح روشنفکران قرار گرفت و در این میان برخی سعی کردند نقد سیاست‌های حاکمیت اسلامی و نظام را تحت این شعار صرف کنند و به نمایش بگذارند. * آزادی بیان به عمل برآید، به شعار دادن نیست! حقیقت آن بود که شعار آزادی بیان معنای وسیعی داشت و هر کس می‌توانست دیگری را به تفسیر به رای خود از این شعار متهم سازد، بودند احزاب، جریانات و گروه‌های سیاسی که برای رسیدن به منافع حزبی و شخصی خود حاکمیت و دولت‌های وقت را متهم به بستن درهای نقد و آزادی بیان می‌کردند که البته عموما این نظر و عقیده بر اساس مصادیق متعدد اشتباه به نظر می‌آمد و صرفا ناشی از یک روحیه غرب‌گرا بود که در جهان خود را به کذب نماد آزادی بیان معرفی کرده بود. با این حال دولت یازدهم نیز در زمان انتخابات 92 بار دیگر به تبلیغ و ترویج شعار آزادی بیان و شعارهایی چون زنده باد مخالف من سر داد، شعاری که به ظاهر زیبا و دلنشین بود اما همچون تجربه گذشته در مقام اجرا سخت و چه بسا برای مدعیانش غیر قابل تحمل بود. پس از پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات 92، کور سویی از امید در دل جوانان کشور پیدا شد که شاید این بار آزادی بیان بدون تحریف و تفسیر به رای محقق شود چرا که همگی معتقد بودند نقد سازنده اصول پیشرفت و توسعه است. * این مدعیان در طلبش (آزادی بیان) بی‌خبرانند اما چندی نگذشت که خبرهایی چون عدم صدور مجوز لازم از سوی دولت‌مردان برای برخی از همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، تجمعات دلواپسان و جلسات شنیده شد و در مقابل اتهاماتی بر پیکره دلسوزان و دغدغه‌مندان از سوی رئیس دولت وارد آمد که به اذعان همه ناصحیح و عملی دور از تدبیر بود چرا که بوی تفسیر به رای از مفهوم نقد کردن دولت و شاخصه‌های آن به مشام می‌رسید. نظر رئیس دولت یازدهم پیرامون آزادی بیان این است که فضای ما باید فضای امن و آزادی باشد، البته اصولی همچون احترام به فرهنگ دینی در چارچوب امنیت و منافع ملی با توجه به هویت اسلامی، ملی و دینی نیز باید مورد توجه همگان باشد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه ملت ایران در عصر حاضر به دنبال آرامش، اعتدال، پیشرفت و اخلاق است، تاکید کرده بود: اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی بازدارند و با اتهام، تهمت و دروغ به اخلاق ضربه بزنند یادشان باشد امسال سال همدلی است نه سال تخریب، دروغ و مشغول کردن مردم به خود از طریق رویدادهای تخیلی که از ذهن‌های کوچک برمی‌خیزد. * آزادی بیان ابزار غرب برای تامین منافع و آمال خود است اما نظرات رهبر معظم انقلاب به عنوان دیده‌بان اصلی انقلاب اسلامی پیرامون آزادی بیان بسیار جالب توجه است: «اسلام برای آزادی بشر آمد، هم آزادی از قید و بند فشار دستگاه‌های مستبد و ظالم بر طبقات گوناگون انسان و ایجاد حکومت عادلانه برای بشر، و هم آزادی از اندیشه‌ها و تصوّرات و اوهام حاکم بر زندگی انسان.1392/10/29» «آزاد فکری و عقلانیّت شیعه، این دو عنصرِ در کنار هم، مایه‌ی افتخار ماست.1385/08/17» «ما در جمهوری اسلامی، بحث اندیشه نداریم که مثلاً چون کسی اندیشه‌ی دیگری دارد، با او برخورد کنیم.1375/02/13»  نکته قابل تامل و بیان این است که به اذعان کارشناسان و متخصصان نظر به تعریف و تبیین آزادی در جوامع مختلف و بهره‌مندی و بهره‌برداری از آن در راستای منافع و تامین نظریات خویش، «آزادی» در فرهنگ غربی «ابزاری» برای نفوذ و دخالت و فشار بر جوامع گوناگون و تامین منافع نامشروع قدرت‌های شیطانی است اما آزادی که اسلام به بشریت هدیه کرده آزادی مشروط و دارای حد و مرز معقول و منطقی است که با فطرت و نهاد آدمی و جامعه بشری انطباق دارد. اما امسال به علت برگزاری دو انتخابات بزرگ و همچنین جدی‌تر شدن روند مذاکرات هسته‌ای، بیان نظرات و عقاید افراد و گروه‌های مختلف، متعدد خواهد بود و داشتن انتظار نظرات یکسان و یا نقد نکردن تفکرات و سلایق و عملکردها خیالی واهی و باطل است. * وقتی معتقدیم نقد خوب است ولی برای همسایه بر همین منوال استان اصفهان به عنوان استانی همواره پیشتاز در عرصه‌های گوناگون، در وادی سیاست روز، شاهد آغاز فعالیت‌هایی از ابتدای سال جدید بود، منتشر شدن خبرهای برگزاری همایش‌های متعدد بصیرت سیاسی، جلسات متنوع دانشجویی، مناظرات سیاسی و گپ‌وگفت‌های رسانه‌ای با حضور رجال سیاسی منتسب به دو جناح مطرح کشور، نمایندگان ملت در مجلس، مسئولان سابق و چه بسا لیدرهای فکری جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا در ذیل فعالیت‌های مدنی استان تاکنون بوده است. اما مطلب از آنجایی آغاز می‌شود که چندی پیش انجمن اسلامی بازار اصفهان در اقدامی نادر با دعوت از نماینده مردم مشهد در مجلس (کریمی قدوسی) در مسجد الغفور تحت عنوان تبیین بیانیه لوزان و بازگویی ناگفته‌ها به مردم، به نوعی آغازگر سلسله نشست‌های سیاسی و بصیرت‌زایی مردم اصفهان شد که مورد استقبال مردم انقلابی اصفهان قرار گرفت. * چسباندن فتنه به هر امری، خود فتنه‌گری است اما در پایان این جلسه مسئولان برگزاری آن مدعی شدند که مسئولان عالی استان مانع از توزیع تبلیغات شهری و محیطی به منظور آگاهی شهروندان برای برپایی چنین جلسه‌ای شدند، نکته‌ای که حداقل به گواه چشم، صحتش در سطح شهر مشهود بود، اما رد و یا قبول این ادعا نیازمند اسناد مستدل است. در همین راستا روز یکشنبه خبری مبنی بر برگزاری یک سلسله جلسه تحت عنوان «فتنه 25 لوزان» با امضای قرارگاه بصیرت هسته‌ای با حضور رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و چند تن دیگر از اقتصاددان‌ها در مسجد سید اصفهان منتشر و تراکت‌های آن در میان مردم به ویژه در مراسم‌های اعتکاف مساجد توزیع شد. خبری که به سرعت با واکنش‌های متعددی همراه شد، نخستین حاشیه آن تکذیبیه سریع برخی از ارگان‌ها همچون سازمان بسیج رسانه و بسیج اصناف مبنی بر عدم همیاری و موافقت خود برای برگزاری این جلسه با وجود استفاده از آرم و امضای آنها در تبلیغات بود. حاشیه بعدی این جلسه اما لغو ناگهانی نخستین جلسه این سلسله برنامه در مسجد سید اصفهان در روز سه‌شنبه شب هفته جاری بود که قرار بود با حضور دکتر فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و دانشمندی که با هوشیاری خود از ترور عوامل استکبار نجات یافته بود، برگزار شود. * برگزاری بدون مجوز اشتباه و لغو آن اشتباهی بزرگ‌تر است لغو جلسه در زمان برگزاری جلسه با وجود حضور پرشور جوانان و مردم بصیرت‌خواه و عدم بیان دلیل روشن و شفاف این اقدام از سوی مسئولان استانی و حتی نهادهای امنیتی استان عملی بود که شائبه‌ها و شبهه‌های زیادی را در ذهن‌ها و افکار عمومی پرورانید و اصلا در شأن مردم آگاه اصفهان نبود. در این میان تنها مصاحبه‌ای که از سوی خبرگزاری ایسنا با فرماندار اصفهان، فضل‌الله کفیل در فضای مجازی منتشر شد، بیان‌کننده آن بود که مسئولان اجرایی مراسم جلسه سیاسی مجوزات لازم را برای برپایی چنین مراسمی نگرفته‌اند و بر این منوال جلسه باید لغو می‌شد. * عدم ورود به موقع مسئولان در صحنه رسانه، بی‌تدبیری است به دنبال آن در شبکه‌های اجتماعی و مجازی مطالبی همچون اینکه «این جلسه گویی از سوی مقامات امنیتی لغو شده است، این جلسه با فشار از پایتخت بر مسئولان استانی لغو شده، جلسه مذکور به دلیل نپسندیدن عنوانش (فتنه لوزان) توسط برخی از مسئولان وابسته به تفکرات اصلاح‌طلبان استان لغو شده، شورای تامین استان شخصا دستور بر لغو آن داده است» منتشر شد و صحت و سقم این مطالب به هیچ عنوان مشخص نیست. با این حال عدم پاسخگویی و بیان صریح و شفاف مسئولان امر در چرایی لغو این جلسه شک و شبهات را زیاد کرد و بر آتش اختلافات و اتهامات افزود، امری که به صلاح هیچ جناح سیاسی و از همه مهمتر نظام و انقلاب نبود اما جریان به اینجا ختم نشد تا آنکه باز در عصر روز چهارشنبه شنیده شد که قرار است چنانچه مسئولان اجرایی جلسه به فرمانداری مراجعه و مجوز لازم را بگیرند، شب دوم و سوم در مکانی غیر از مسجد سید اصفهان برگزار شود. * لغو جلسات و همکاری برای تبلیغ شهری، شائبه عدم نقدپذیری را به دنبال دارد اما بار دیگر شب گذشته در آخرین دقایق مسئولان اجرایی جلسه «فتنه 25 لوزان» که تحت عنوان مسئولان قرارگاه بصیرت هسته‌ای فعالیت می‌کنند طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در اصفهان مطرح کردند که هیچ جلسه‌ای تحت عنوان قرارگاه بصیرت هسته‌ای از سوی جامعه انجمن‌های اصناف و بازار، کانون دانشگاهیان ایران اسلامی استان اصفهان و هیئت فرهنگیان ولایی استان اصفهان در هیچ مکانی برگزار نخواهد شد و این امر سردرگمی عجیبی برای مردم انقلابی، ولایت‌مدار و بصیرت‌خواه و خواهان آگاهی اصفهان شد که اصلا مطلوب و پسندیده نبود. در این میان بیان چند مسئله لازم و ضروری است، نخست آنکه مسئولان دولتی و همه مجموعه‌ها و نهادهای تحت مدیریت دولت باید بدانند که سیاست نظام بر اساس فرمایش رهبری شکل می‌گیرد و نباید مطابق با سلیقه فکری و عقیده‌‌ای برخی از جریانات سیاسی و یا حتی فردی حاکم بر زمان صرفا به این دلیل که صاحب میزی و منصبی در دولت هستند، رفتار کرد که مصداق بارز خسر الدنیا و آخره خواهند بود. نکته بعدی آنکه تفسیر به رای با شعارها و اصولی چون آزادی بیان و باز بودن درهای نقد، آفتی است بر پیکره و چهره پویایی مدنی و نشاط سیاسی جامعه که قطعا در بلندمدت جایگاه، اعتبار و ارزش خود را پیش چشم ملت زیر سؤال می‌برد، نباید هرکجا که موافق با سلیقه و تفکر خود بود مجوزاتش را سریع فراهم کرد و چه بسا حتی در خفا و خارج از قانون جلساتش را برگزار و هر کجا که ما، تفکر و عملکردمان را به بوته نقد می‌گذاشت، بهانه‌جویی کرد و اجازه برگزاری نشست‌ها را نداد. * تفسیر به رای و قانون‌گریزی پنجه‌ای بر چهره پویایی مدنی و نشاط سیاسی استان باید همگی بدانیم چنانچه خود را ولایتمدار و انقلابی می‌دانیم پس باید چشم به انگشت اشاره رهبری و گوش به فرمایشات ایشان باشیم و قدمی خودسرانه در جهتی مخالف با عقیده معظم له که چون فتوایی بر ملت ایران واجب است برنداریم، روی سخن آنجا است که اگر رهبر معظم انقلاب بر رعایت ادب و شاخصه‌ها نقد می‌کنند، اگر بر حفظ احترام و عزت دولت تاکید دارند و بر قانون‌مداری و رعایت اصول و مقررات اجتماعی تاکید می‌کنند، پس خود را ملزم به تحقق آن بدانیم و چنانچه هدف از برگزاری جلسه‌ای در راستای بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی به مردم داریم ابتدا لوازم قانونی و مجوزات آن را تهیه کنیم و راه بهانه‌سازی و بهانه‌جویی را بر یاوه‌گویان و خائنان ببندیم و با اقدامات دور از تدبیر و آینده‌نگری خود آب بر آسیاب دشمن نریزیم و راه دلسوزان انقلاب را برای انجام هر اقدامی در آتی نبندیم. در پایان یک بار دیگر نظر مخاطبان را به فرمایشات رهبری پیرامون آزادی بیان جلب می‌کنیم: امروز بحث آزادی، بسیار تکرار می‌شود، بعضی می‌گویند آزادی دادنی نیست، گرفتنی است. من می‌گویم آزادی، هم دادنی است، هم گرفتنی است، هم آموختنی است. «آزادی دادنی است» یعنی چه؟ یعنی مسئولان حکومت‌ها اجازه ندارند حق طبیعی آزادی - یعنی آزادی‌های قانونی - را از کسی سلب کنند. البته این لطفی نیست که حکومت‌ها می‌کنند، باید آزادی را بدهند و این یک وظیفه و تکلیف است. «آزادی گرفتنی است»، یعنی هر انسان آگاه و باشعوری در جامعه باید با حقِّ آزادی و حدود خودش آشنا باشد و آن را مطالبه کند و بخواهد. و اما «آزادی آموختنی است»، یعنی آزادی آداب و فرهنگی دارد که باید آن را آموخت. بدون فرهنگ و ادب آزادی، این نعمت بزرگ برای هیچ کس و هیچ جامعه‌ای - چنان که شایسته است - فراهم نخواهد شد. اگر در جامعه، ادب آزادی وجود نداشته باشد و افراد چگونگی استفاده از آن را ندانند، مطمئن باشند آزادی را - که برای یک جامعه فعّال و کوشا و پیشرو یک ضرورت است - از دست خواهند داد و از نظر اسلام این برای یک جامعه فاجعه است. آزادی که از دست برود، فاجعه است. انتهای پیام/63030/و40

94/02/17 - 14:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن