تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند اِبا دارد از اين كه باطلى را حق معرفى نمايد، خداوند اِبا دارد از اين كه حق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804364081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ايرانيان 4500 سال پيش از ظرف دست دوم استفاده مي کردند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۱۲:۴۵ب.ظ)
ايرانيان 4500 سال پيش از ظرف دست دوم استفاده مي کردند موج - کشف ظرف سفالي بدون پايه در عمليات کاوش در شهرک فيروزه نيشابور بيانگر سنت استفاده ايرانيان از ظروف دست دوم در 4500 سال پيش است.
به گزارش خبرگزاري موج، حسن باصفا، سرپرست تيم کاوش شهرک فيروزه، با اعلام اين خبر در نخستين نشست تخصصي پژوهشکده باستان‌شناسي آخرين دست آوردهاي کاوش 5 ساله باستان‌شناسي در محوطه تاريخي شهرک فيروزه را ارائه داد.
وي گفت: چهارمين فصل کاوش در شهرک فيروزه نيشابور با پژوهش دقيق و تمرکز بر روي انواع تدفين در بخش‌هاي جنوبي فضاي گورستان همراه بود.
باصفا با اشاره به کشف فضاي گورستان در کاوش‌هاي گذشته تصريح کرد: شيوه‌هاي تدفين مختلفي در محوطه استقرار شهرک فيروزه به دست آمد که با توجه به شرايط خاص آب و هوايي و عوامل طبيعي صدمه‌ ديده بودند.
اين باستان‌شناس خاطرنشان ساخت که در اثر اين عوامل ساختار برخي گورها و مواد فرهنگي موجود در آن به‌ شدت آسيب‌ ديده‌اند.
وي گورستان را مهم‌ترين کشف در شهرک فيروزه دانست که نحوه تدفين‌ها در آن اطلاعات ارزشمندي را درباره طرز تفکر و رسوم آييني مردمان نيشابور در 4500 سال قبل را ارائه مي‌دهد.
سرپرست تيم کاوش شهرک فيروزه انواع گورهاي کشف شده در اين استقرار را گورهاي بدون مقبره، چاله گورها، تدفين خمره‌اي و تدفين ثانويه اعلام کرد.
باصفا تصريح کرد: دريکي از تدفين‌هاي بدون مقبره 2 ظرف سفالي در کنار يک‌تکه زغال بزرگ کشف شد که يکي از ظرف‌ها بدون پايه بود.
وي افزود: ظرف سفالي بدون پايه نشان از سنت استفاده از ظروف دست‌دوم در آن زمان دارد که نمونه آن در آسياي مرکزي هم وجود داشته است.
وي اشياي کشف شده در اين محوطه تاريخي را شامل 20 قطعه‌سنگ کوبه، نقره آهکي تزئيني، نقره گچي تزئيني، صفحه سنگي، جوش‌کوره، صدف، سر پيکان، دوک سفالي، ابزار کشاورزي و تعدادي ابزار سنگي از جمله سرنيزه، النگو، تعدادي ظروف سفالي و يک ظرف نقره‌اي اعلام کرد.
به گفته باصفا، شهرک فيروزه از محوطه‌هاي تاريخي مهم دوران برنز دشت نيشابور و شمال شرقي ايران است که قدمت آن به حدود دو هزار و پانصد سال قبل از ميلاد مسيح (حدود 4500 سال قبل) مي‌رسد.
وي با اشاره به اينکه در اين کاوش بقاياي 2 اجاق و 2 کوره سفال‌پزي کشف شد تصريح کرد: در کاوش شهرک فيروزه فاز استقراري قابل‌توجهي به دست نياورديم و حدس مي‌زنيم فاز استقراري در قسمت شرقي و زير ساختمان‌هاي ساخته‌ شده باشد که امکان مطالعه در آن وجود ندارد.
اين باستان‌شناس گفت: شهرک فيروزه يک مرکز صنعتي واداري در زمان خود بوده است و با توجه به کوره‌هاي سفال‌پزي، مهرها و اثر مهرها و ابزارهاي به‌ دست‌ آمده مي‌توان مردمان شهرک فيروزه را صاحب رتبه‌هاي اجتماعي خاص، ارتباطات تجاري و شغل‌هاي تخصصي دانست که با مناطق هم‌جوار به تجارت مي‌پرداخته‌اند.
باصفا، نجات بخشي کامل محوطه شهرک فيروزه، جمع‌آوري جامعه آماري مناسب براي پاسخ به شناخت ساختارهاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي استقرار و انجام مطالعات هدفمند با محوريت شناخت چهارچوب گاه شناختي و فرهنگ‌هاي دوره برنز خراسان و دشت نيشابور را راهبردهاي آتي گروه کاوش اعلام کرد.
گفتني است، براثر خاک‌برداري براي ساخت آپارتمان‌هاي مسکوني در شهرک فيروزه نيشابور واقع در حاشيه جاده کمربندي و در فاصله حدوداً 6 کيلومتري شمال شرق شهر تاريخي نيشابور به‌طور اتفاقي آثار و شواهد باستان‌شناسي کشف شد که هم‌اکنون باستان‌شناسان در حال مطالعه و پژوهش بر روي اين استقرار هستند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن