تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834594208
جام جم ایام - آموزش عمومی دختران در دوران قاجار و پهلوی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
بنابه دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی و عوامل محدودیتزا، آموزش سواد به زنان در دوران قاجار و اوایل سلطنت رضاخان چندان رایج نبود. تنها محل آموزش و تحصیل، مکتبخانهها بودند که دخترن سهم ناچیزی از آن داشتند.
مکتبخانهها یا مختلط بودند و یا جدا. بنابر این، بیشتر دختران پس از طی دوره کوتاهی در سطح خواندن متوسط و نوشتن با توانایی (بسیار اندک) مراتب بالاتر را طی نمیکردند و خانهنشین میشدند. 1 تنها دختران برخی خانوادههای مرفه، آن هم به شرط موافقت پدرانشان (البته پدرانی که خود سطح سواد و آگاهی قابل توجهی داشتند)، میتوانستند به کمک معلمان سرخانه تاحدودی به تحصیلات خود ادامه دهند. 2 مسئله آموزش در زمان قاجاریه با اقدامات امیرکبیر و تأسیس دارالفنون و اعزام محصل به خارج، شکل جدیتری به خود گرفت. اگرچه آموزش در این دوران، هنوز مختص پسران بود، ولی عمومیتر شد و تا حدودی فضای فکری جامعه را تغییر داد. 3 مدارس، به سبک اروپایی، عامل دیگری در دگرگونی فضای جامعه سنتی ایران بود که نخستین بار از سوی عوامل بیگانه و با هدف تأثیرگذاری فرهنگی ایجاد شد. در دوران سلطنت ناصرالدین شاه که اوج رقابتهای روس و انگلیس در ایران بود، قدرتهای جدید دیگری نیز برای سلطهجویی تلاش میکردند. از آن پس، هیئتهای فرانسوی، آمریکایی در زمینه سیاسی، تجاری، فرهنگی و مذهبی در ایران به فعالیت پرداختند. در زمینه فرهنگی و مذهبی، هیئتهای مذهبی اروپایی به شکل فعالی حضور داشتند. نخستین اقدام این هیئتها تأسیس مدارس جدید بود و چون بودجه کافی نیز در اختیار داشتند، از طریق توزیع هدایایی همچون لباس و خوراک به طبقات فقیر و یا اعطای کمک هزینه تحصیلی، به جلب قلوب مردم پرداختند و در میان آنان نفوذ کردند. لازم به ذکر است که بیشتر این اقدامات در میان اقلیتهای مذهبی صورت میگرفت. و دختران مسلمان در این مدارس راهی نداشتند. مهمترین عامل این عدم حضور، ایجاد محدودیت از سوی خانوادهها برای آموزش دختران بود. از سوی دیگر، این مدارس دختران محجبه را نمیپذیرند ولی بعدها این مشکل برای اولین بار با وساطت بنجامین ــ وزیرمختار آمریکا ــ و موافقت ناصرالدین شاه با حضور دختران مسلمان در مدارس رفع شد و اولین گروه دختران مسلمان وارد مدرسه فرانکو پرسان 4 تهران شدند. مدرسه سن ژوزف از دیگر مدارسی 5 بود که به دست فرانسویان تأسیس شد و اطفال خارجی در آن به تحصیل پرداختند. 6 مدرسه خواهران سن ونسان دوپل مدرسه دیگری بود که در آن، خیاطی، خانهداری، اطوکشی، زبان فرانسه، تاریخ، جغرافیا و... تدریس میشد. 7 بر طبق اطلاعات آماری، از سال 1305، 45 مدرسه خارجی در ایران وجود داشته و 2619 محصل دختر در آن تحصیل میکردهاند. بررسی پراکندگی این مدارس، نشانه بارزی بر وجود شرایط مطلوبتر برای تأسیس اینگونه مدارس در برخی نقاط خاص است. مثلا از 69 مدرسه در سال 1309، 37 مدرسه در آذربایجان، 13 مدرسه در تهران، یک مدرسه در خراسان و... دیده میشد. 8 با تأسیس این مدارس و با توجه به مدیریت آن که اغلب به عهده خارجیان بود، دختران ایرانی (به تعداد محدودی) زیر نفوذ مستقیم فرهنگ غربی قرار میگرفتند. گروه دیگر مؤسسان مدارس جدید، تحصیلکردههای ایرانی، به ویژه زنان رجال سیاسی و طبقات مرفه بودند. آنها در مراحل اولیه کار، در برخی مناطق با مخالفتهای عمومی مواجه میشدند. این مخالفتها گاهی با برخوردهای خشونتآمیز، همچون ویران کردن مدارس نیز همراه بود. این دخالتها صرفنظر از سرسختیهای متعصبانه برخی از افراد، به این دلیل بود که خانوادهها به وضوح میدیدند که دختران میبایست از پوشش حجاب خود خارج شوند تا بتوانند در این مدارس حضور یابند. در این میان، مدارسی که دختران را با حجاب میپذیرفتند، کم بودند. و البته پس از مدتی تحصیل در این مدارس، دختران خود به تغییر لباس متمایل میشدند و این، اولین گام در تربیت قشر جدید زنان بود. با وجود مخالفتهای عمومی، مدیران مدارس از راههای مختلف به فعالیت خود ادامه دادند و با استفاده از تجهیزات و امکانات خود به تربیت دختران به سبک غربی پرداختند. مؤسسان مدارس در گام بعدی، مدیران و مدرسان زن را به حضور بدون حجاب در محل کار تشویق میکردند. گروه دوم زنان تحصیلکرده از همین مدارس که به شیوه اروپایی اداره میشد، فارغالتحصیل شدند که آنها نیز از تأثیر و تأثرات فرهنگ غربی بی نصیب نبودند. به دنبال انقلاب مشروطیت و حضور زنان در صحنههای مبارزه علیه استبداد، فعالیت ایشان در جامعه بیشتر شد به طوری که در دوره سوم مجلس انقلاب، تقاضایی برای نمایندگان نوشتند و آموزش عمومی را از نمایندگان مجلس خواستند. در پی پاسخ مثبت نمایندگان به این تقاضا طرح آموزش عمومی در متمم قانون اساسی با نظارت دولت به تصویب رسید و این نهاد جنبه قانونی یافت. با گسترش مدارس دخترانه و تأسیس مدارس دولتی، تحصیل اجباری اعلام شد. 9 دامنه فعالیت و تعداد مدارس دخترانه گسترش یافت و نهاد رسمی آموزش شکل گرفت. اساس تعلیم و تربیت در مدارس دولتی، با اقتباس از شیوههای غربی بود و قشر جدیدی از زنان روشنفکر و تجددطلب را به جامعه وارد ساخت که از صاحبان اندیشه و قلم شدند و به فعالیتهای فرهنگی پرداختند. البته در این میان، زنانی هم فارغ از اندیشه غربی، خواهان برقراری شرایط بهتری بودند. یکی از این زنان بیبی خانم ــ همسر موسی خان میرپنج ــ بود که رساله معایبالرجال را در سال 1313هـ . ش نگاشت. این رساله در حقیقت، پاسخی به رسالهای دیگر با عنوان تأدیبالنسوان یا تأدیب زنان بود که آداب زندگی خصوصی و اجتماعی را با فرهنگ غیرقابل انعطاف مردسالارانه زمان، تطبیق داده بود و رساله معایبالرجال، فرهنگ و زندگی جدید را بر پایه حقوق مدنی به زنان میآموخت. 10 نهاد آموزش، اگرچه آگاهی و معرفت زنان را ارتقا داد، ولی از آنجا که اهداف از پیش تعیینشده استعماری را در خود نهفته داشت، تأثیرات فرهنگی عمیقی از اندیشه غرب بر محصلان خود بر جای گذاشت. پس از روی کار آمدن رضاخان، این جریان به شکل عمیق در سطوح آموزشی نفوذ کرد. به ویژه، زمانی که دانشگاه با بهرهگیری مستقیم از الگوهای غرب تأسیس شد و دختران به آن راه یافتند و یا در سطوح بالاتر همگام با مردان، عازم کشورهای اروپایی شدند، کاملا شیوه زندگی و تفکر غربی را پذیرفتند و بعدها به پیادهسازی و تبلیغ این اندیشه پرداختند. علاوه بر آموزش مستقیم در مدارس، بسیاری از زنان و مردان با اندیشههای مذکور در قالب نویسندگان و محققین با حمایت حکومت پهلوی به القای تفکرات خود در کتب و آثار متعددی پرداختند. 11 از جمله کتاب آداب معاشرت برای بانوان نوشته صدیقه دولتآبادی که در سال 1317 منتشر شد و مطالب آن در راستای ارائه الگوهای زندگی و آداب اجتماعی به شیوه غربی برای زنان بود. علاوه بر این، از کتابها و مقالات در مجلات کثیرالانتشار با عنوانهای زن امروزی، زن مترقی، زن متجدد و... زندگی به شیوه غربی را آموزش میدادند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1. عبدالله مستوفی. شرح زندگانی من یا تاریخ اجتماعی، اداری دوره قاجاریه. تهران، زوار، 1343. ج 1. ص 711 . 2. تاجالسلطنه. خاطرات تاجالسلطنه. به کوشش منصوره اتحادیه (نظام مافی). تهران، نشر تاریخ ایران، 1371. ص 90 . 3. یحیی دولتآبادی. همان کتاب. ج 1. ص 185 . 4. Ecole Franco-Persanne 5. در سال 1332هـ. ش، به منظور ایجاد هماهنگی با مقررات وزارت فرهنگ، بخش فارسی زبان این مدرسه گشوده شد و با نام دبستان ژاندارک شروع به کار کرد. 6. فخری قویمی. کارنامه زنان مشهور ایران در علم، ادب، سیاست، مذهب، هنر، تعلیم و تربیت، از قبل از اسلام تا عصر حاضر. تهران، وزارت آموزش و پرورش، 1352. ص 128 . 7. دیولافوا. سفرنامه دیولافوا. ترجمه همایون فرهوشی. تهران، خیام، 1332. ص 119 . 8. مجله فرهنگ و زندگی. سال 1354. ش 19-21 ص 30 . 9. فخری قویمی. همان کتاب. صص 2-131 . 10. هما ناطق، فریدون آدمیت. افکار اجتماعی، سیاسی در آثار منتشرشده در دوران قاجاریه. تهران، انتشارات آگاه، 1356. ص 37 . 11. همان. صص 98-100. منبع: حمیرا رنجبر عمرانی، سایت موسسه مطالعات تاریخ معاصر، بخش مقالات
دوشنبه 14 اردیبهشت 1394 ساعت 14:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - ایران در پنجمین سال سلطنت پهلوی دوم به روایت عکس
"مینارد اوون ویلیامز" که یکی از مشهورترین عکاسان گردشگر به شمار میرود و به خاطر اولین عکس رنگی از مجسمه های بودایی غول پیکر متعلق به قرن ششم در بامیان افغانستان در تاریخ عکاسی شناخته میشود در جریان سفر به آسیا و خاورمیانه از ایران نیز عکاسی کرده است وی یکی از پیشگاماجام جم ایام - دروازه دولت در دوره قاجار/ عکس
دروازه دولت یا محله دولت از محله های قدیمی شهر تهران بود و از جمله بناهایی است که از دوره ناصرالدین شاه ایجاد شد این مکان تا زمان پهلوی اول پابرجا بود و اکنون اثری از این دروازه نیست 203 یکشنبه 30 فروردین 1394 ساعت 13 30جام جم ایام - انقلابی در عرصه آموزش
دوم اردیبهشت سالروز انقلاب فرهنگی است پیروزی انقلاب اسلامی سرآغاز تحول و دگرگونی اساسی در همه سطوح اجتماعی جامعه ایرانی بود اما در روزهای آغازین شکلگیری نظام تغییر فضای سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار گرفت و بخش فرهنگ و آموزش و پژوهش با وجود اهمیتی که داشت در کوتاهمدت فرصت دجام جم ایام - محمدرضا پهلوی و جهان پهلوان تختی / عکس
دیدار محمدرضا پهلوی با جهان پهلوان تختی منبع سایت پارسینه شنبه 12 اردیبهشت 1394 ساعت 19 28جام جم ایام - کاخ تابستانی ناصرالدین شاه قاجار/ عکس
کاخ شهرستانک یا کاخ ناصرالدین شاهی شهرستانک کاخی مربوط به دورهٔ قاجار در روستای شهرستانک است کاخ را در سال ۱۸۷۸ میلادی به فرمان ناصرالدین شاه معماری به نام آقا محمدابراهیم خان برای اقامت ییلاقی پادشاهان قاجار بنا کرده است منبع مرکز اسناد انقلاب اسلامی سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 سجام جم ایام - پوشش زنان در دوران هخامنشیان چگونه بود؟
پوشش زنان در جهان به دوران پیش از تاریخ باز میگردد و همچنین از دیدگاه باستانشناسی پیدایش حجاب به دوران پیش از مذاهب باز میگردد بنابراین مذهب را نمیتوان عامل پیدایش حجاب دانست برپایهء متون تاریخی در بیشتر تمدنها و ادیان جهان در میان زنان حجاب معمول بودهاست حجاب و پوششجام جم ایام - گوردخمه بازمانده ای از دوران مادها و هخامنشیان/ عکس
گوردخمه به نوعی معماری صخره ای گفته می شود گوردخمه فضایی در صخرهها کوهها و یا تپهها است که برای خاکسپاری متوفیان ساخته میشدهاست در ادیان ایران باستان به علت اعتقاد به مقدس بودن خاک از دفن کردن اجساد خودداری کرده و آن ها را در محفظه هایی که بر پیکر صخره ها می تراشیده اندجام جم ایام - تنگه واشی در دوره قاجار/ عکس
تنگه واشی از شکارگاه هایی بود که ناصرالدین شاه با عوامل دربار برای شکار در آنجا اردو می زد منبع سایت خبری تراز 828 سه شنبه 1 اردیبهشت 1394 ساعت 18 06جام جم ایام - "آقا بزرگ" باشکوهترین مسجد از دوره قاجار /عکس
معمار این بنا شخصی به نام استاد حاج شعبان بوده است تمامی این بنا از جمله گنبد که جزو بزرگترین گنبدهای آجری است با آجر ساخته شده است بنای مسجد و مدرسه آقابزرگ یکی از باشکوهترین و زیباترین مساجد دوره قاجار در ایران به شمار می آید این بنا در خیابان فاضل نراقی کاشان واقع شده استجام جم ایام - نخستین قتل سیاسی دوران مشروطه
ترور آیت الله سیدعبدالله بهبهانی نخستین قتل سیاسی در دوران مشروطیت ایران بود سید عبدالله بهبهانی مجتهد و از رهبران روحانی نهضت مشروطیت ایران در سال 1256 ق در نجف متولد شد برخی تاریخ تولد او را سالهای 1257 1260و 1262 ق نیز آوردهاند نیای بزرگش سید عبدالله بلادی بحرانجام جم ایام - امامیه در دوران امام جواد علیه السلام
با توجه به اینکه نقش شیعه امامیه در تطور اندیشه های اسلامی و شیعی از برجستگی فوق العاده ای برخوردار است لذا بررسی معنا و مفهوم امامیه و دانشمندان و اندیشمندان آنان در این دوره چند ساله و نحوه ارتباط و اتصال آنان به گذشته و آینده از مباحث مهمی است که بایستی مورد توجه قرار بگیرد مجام جم ایام - خلیج فارس، نامی بر بلندای تاریخ
دهم اردیبهشت به نام روز ملی خلیج فارس مزین شده است این دریا نهتنها قسمتی از قلمرو کشورمان است بلکه بخشی مهم از هویت ملی ایرانیان محسوب میشود و این نامگذاری پاسداشت پیشینه این مرز و بوم و صیانت از تاریخ است دریای پارس یا خلیج فارس نامی است کهن که در عبور از قرون و اعصار بهجام جم ایام - نهضتی برای تحریم استعمار
تحریم در لغت به معنای حرام کردن و ناروا دانستن است و در سیاست و حقوق بینالملل اصطلاحی نسبتاً جدید است که به نظر میرسد از متون فقه اسلامی به ادبیات سیاسی و حقوقی راه یافته و بر مصادیقی فراتر از مسائل شرعی اطلاق شده است مطالعه تاریخ معاصر ایران در آستانه انقلاب مشروطیت بویژه رهمگرایی عمومی برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش وجود ندارد
لاریجانی در دیدار با شورای معاونان آموزش و پرورش همگرایی عمومی برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش وجود ندارد شناسهٔ خبر 2540359 چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸ ۱۸ سیاست > مجلس رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سند خوبی برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش تهیه شده گفت در عیعکس/ دختران و پسر احمدشاه قاجار،
عکس دختران و پسر احمدشاه قاجار فرزندان احمدشاه قاجار احمدشاه قاجار هفتمین و آخرین پادشاه قاجار در ایران بود او دومین پسر محمدعلیشاه و نخستین فرزند پسر او از ملکه جهان بود که در هنگام ولیعهدی پدرش در تبریز به دنیا آمد و در ۱۲ سالگی با رای مجلس عالی رجال و بزرگان مملکت به سلطنرئیس اداره بهزیستی نطنز: طرح جامع آموزش مضرات مواد مخدر در نطنز اجرا میشود
رئیس اداره بهزیستی نطنز طرح جامع آموزش مضرات مواد مخدر در نطنز اجرا میشودرئیس اداره بهزیستی نطنز گفت با هدف پیشگیری و آشنایی جامعه با مضرات مواد مخدر طرح جامع آموزش مضرات مواد مخدر در نطنز اجرا میشود به گزارش خبرگزاری فارس از نطنز مهدی محبی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای همابا حضور معاونان رئیسجمهور و وزیر کار انجام میشود رونمایی از استانداردهای آموزش شغل و شایستگی در حوزه انرژیه
با حضور معاونان رئیسجمهور و وزیر کار انجام میشودرونمایی از استانداردهای آموزش شغل و شایستگی در حوزه انرژیهای نو کارگران بن کارت آموزشی مهارت میگیرندطبق برنامههای هفته کارگر در دومین روز از 234 عنوان استاندار آموزش شغل و شایستگی در حوزههای انرژیهای نو گیاهان دارویی داروه-
گوناگون
پربازدیدترینها