تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 28 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830670074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلایل عدم اجرای عدالت در جامعه؛ علی نمی شویم، به دنبال مالک برویم


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: دلایل عدم اجرای عدالت در جامعه؛ علی نمی شویم، به دنبال مالک برویم


همزمان با میلاد امام عدالت، حضرت علی بن ابیطالب، امیر مومنان علیه السلام، برنامه پیشخوان خبر گفتگویی را انجام داد با دکتر حشمت الله قنبری کارشناس مذهبی که در آن عدالت علوی و راه های جاری کردن آن در جامعه محور اصلی سئوالات بود. با هم مشروح این گفتگو را با هم می خوانیم: مجری: عدالت در سیره علوی چه جایگاهی دارد؟ قنبری: حیات انسانی به سمت کمال طی طریق نمی کند، مگر اینکه تمام صنوف جامعه با عدالت پیوند داشته باشند. امیرالمومنین سلام الله علیه مصداق عدالت نیست، بلکه خودش طراز است. احدی را در زیر گنبد فیرزوگون نمی شود با علی مقایسه کرد. نه با عمل ایشان بلکه با تربیت الهی ایشان که از طریق کارگزاران حکومتی اش منتشر می شد، نمی توان مقایسه  کرد. در عصر امیرالمومنین اینگونه نبود. پیشانی ابولهب پینه بسته بود، مردم هم در قالب لعابهای به اعتقاد پیچیده شده بود، اما به این نتیجه رسیده بودند که تنها راه  نجات خودشان امیرالمومنین است. خود امیرالمومنین نیز به این مسئله اقبال نداشت. چرا که ایشان می دانستند که مردم توانایی عدالت را ندارند. نزدیک به پنج سال حکومت امیرالمومنین هیچ گاه در تاریخ بشر کسی نمی تواند بر ایشان سبقت بگیرد و همانند خورشید تابناک اگر بر زندگی مردم بتابد، همه مشکلات سیاسی و اجتماعی بشر حل شود. مشخصا چه شاخصه هایی در زندگی امیرالمومنین وجود داشت که ایشان را تبدیل به عین عدالت کرد؟ قنبری: علی بن ابیطالب نفس پیغمبر بودند. یعنی عین حضرت رسول بودند. لذا معنای عدل را تبعیت تام و کامل از وجود پیامبر صلوات الله علیه و آله و سلم بود. در دوران سقوط وقتی مسایل اسلامی به خطر افتاد، علی بن ابیطالب همه زندگی خود را به میدان آورد تا اسلام از هر گونه مشکلی در امان باشد. آنچه که برای ایشان اهمیت داشت عمل به قرآن و سنت حضرت رسول بود. عدالتی بود که به عدالت عینیت می بخشید. هیچ رابطه ای و نیازی باعث نمی شد، امیر مومنان از میزان عدالت عدول بکند. در دوران آغازین حکومت، برادر حضرت به پیش او رفت. عقیل نابینا بود و بچه هایش نیز بسیار آشفته حال بودند. تقاضای او نیز یک من گندم از حضرت بود. به لحاظ کمیت اگر حضرت آن یک من گندم را به عقیل می داد، هیچ مشکلی نیز پیش نمی آمد، اما به لحاظ کیفیت، عدالت خدشه دار می شد.   عدم اجرای عدالت در جامعه یعنی بر هم زدن نظم خلقت. چگونه می توان عدالت را در تمام حوزه های اجتماعی پیاده کرد؟ همه چیزهایی که حضرت اجراء کرد، قابلیت اجرا شدن دارد. آنچه که در روایت آمده است، همه قابلیت عملی شدن دارد. رسم الخط زندگی ما، منش علی است. ما علی نمی شویم، اما می توانیم پا روی پای مالک اشتر بگذاریم. نسخه علی نه برای مالک که برای همه بشریت است. اگر کسی  نمی تواند آن را اجرا کند، بدلیل پایین بودن ظرفیت افراد است.   راه صحیح عملیاتی کردن مفاهیم تربیتی امیرالمومنین چیست؟ غفلت از این تربیت همه جوامع بشری با آن مبتلا هستند. ما خود نیز مبتلا هستیم. از سال 1358 جامعه ما نیز تغییر کرده است. یک راه ظرفیت سازی است. این که ببینیم چه کسی می تواند تربیت را دریافت کند. شرط لازم این است که فقط متقین ظرفیت دریافت این تربیت را دارند. تمام نیازهای بشر امروز و فردا را لیست کنید، یک نکته وجود ندارد، که در قاموس علی نگنجد. اول ظرفیت علی وار شدن را پیدا بکنیم. تدریجا نیز باید این اتفاق افتد. در گام اول کسی انتظار مالک اشتر شدن را از کسی ندارد. اگر کسی تقوا نداشته باشد، اگر مسوولیتی بپذیرد، خائن است. وقتی تقوا پیدا شد، همانند دانش آموز دبستانی که قدرت جسمانی پیدا کرده  و شرایط ذهنی را پیدا کرده است، به هرگونه که شده او را در مکتب و محضر معلم حاضر می کنند تا تربیت شود. نکته دوم این است که اطمینان به راه خداست. کسی در این امر مناقشه نکرده است. لذا باید با اعتقاد و باور باید به این نکته برسیم که راه سعادت در مکتب علی و قرآن است. سومین نکته این است که مجاهدت  نماید. باید سختی و رنج هایی که در اطراف دستیابی به عدالت است، را تحمل کند.


شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن