تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820445591




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مضرات استاني‌شدن انتخابات مجلس بيشتر از فوايد آن است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مضرات استاني‌شدن انتخابات مجلس بيشتر از فوايد آن است
طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي بحث و جدل‌هاي فراواني را در عرصه سياسي كشور برانگيخته است و بسياري از شخصيت‌هاي سياسي كشور در قابل اين مسئله به اظهارنظر درباره معايب و مزاياي اين طرح مي‌پردازند.
نویسنده : مهدي پورصفا 


طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي بحث و جدل‌هاي فراواني را در عرصه سياسي كشور برانگيخته است و بسياري از شخصيت‌هاي سياسي كشور در قابل اين مسئله به اظهارنظر درباره معايب و مزاياي اين طرح مي‌پردازند.
به نظر مي‌رسد به دليل نتايجي كه طرح استاني‌شدن انتخابات مجلس درباره نحوه انتخابات و تأثير آن بر گزينش نمايندگان ملت خواهد گذاشت و منجر به ناديده گرفتن برخي ملاحظات منطقه‌اي خواهد شد، كفه منتقدان اين طرح نسبت به موافقان آن به خصوص در صحن علني مجلس قوي‌تر است. امكان تأثيرگذاري كانون‌هاي قدرت و ثروت بر انتخابات مجلس و همچنين تنگ‌شدن عرصه رقابت براي كانديداهاي مستقل انتخاباتي از جمله نكات ديگري است كه منتقدان درباره طرح استاني شدن انتخابات مجلس در سطح استاني ابراز مي‌كنند.

  استاني شدن انتخابات مجلس تضعيف جايگاه نمايندگي است
مجتبي رحماندوست نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به طرح استاني شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: بنده با اين طرح مخالفم و به كليات آن هم رأي مخالف دادم چون معتقدم تصويب اين طرح موجب تضعيف ماهيت جايگاه نمايندگي مجلس مي‌شود. وي با بيان اينكه نمايندگان مجلس بايد با مردم در ارتباط باشند، افزود: زماني كه انتخابات مجلس به صورت استاني برگزار شود، ارتباط نمايندگان با مردم كاهش مي‌يابد چون وسعت حوزه انتخابيه نمايندگان مجلس افزايش مي‌يابد. زماني كه حوزه انتخابيه نمايندگان بزرگ‌تر شود، زمينه ارتباط‌گيري نماينده با مردم كم مي‌شود و اين تضعيف جايگاه نمايندگي مجلس است. نماينده تهران در مجلس بر همين اساس يادآور شد: اگر بخواهيم حوزه كاري نمايندگان مجلس را بزرگ‌تر كنيم، خوب يك نماينده براي كل كشور داريم و ‌آن هم رئيس‌جمهور است. اما اگر قرار است 290 نماينده مجلس از طريق برگزاري انتخابات وارد پارلمان شوند، اين افراد بايد هويت مناطق كوچك را داشته باشند تا بتوانند مشكلات مردم را حل كنند. وي تصريح كرد: در صورت استاني برگزار شدن انتخابات مجلس، افرادي كه كمتر شناخته شده هستند، مجبورند كلي هزينه تبليغاتشان كنند و سفرهاي مختلف در استان‌ها داشته باشند تا بتوانند خودشان را به كل استان معرفي كنند. نماينده تهران در مجلس در پايان خاطرنشان كرد: اگر در شهرستاني فردي شناخته شده است بايد از همان شهرستان كانديدا شود چون مردم او را مي‌شناسند و به او رأي مي‌دهند، دليلي ندارد انتخابات را استاني برگزار كنيم تا فرد مجبور به هزينه‌كرد پول‌هاي فراوان در تبليغاتش شود.

  مضرات اين طرح بيشتر از فوايد آن است
اسدالله بادامچيان نايب‌رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري نيز در خصوص تصويب كليات طرح استاني شدن انتخابات مجلس مي‌گويد: مضرات اين طرح بيشتر از فوايد آن است و موجب بروز مشكلات جدي در نحوه ورود نمايندگان به مجلس مي‌شود.
وي با بيان اينكه اين طرح براي نخستين بار در مجلس پنجم مطرح شد و در ششمين دوره مجلس به تصويب رسيد، گفت: همچنانكه در آن دوران توسط شوراي نگهبان اين طرح رد شد، احتمال رد شدن اين طرح كه از سوي مجلس نهم مطرح شده توسط شوراي نگهبان نيز وجود دارد. عضو شوراي مركزي حزب مؤتلفه با ذكر اين نكته كه اين طرح روستاهاي كشور را مغفول مي‌كند، گفت: برخي نمايندگان تهران يك بار هم به روستا نرفته‌اند. اگر انتخابات استاني شود كسي كه در ورامين مي‌خواهد رأي بياورد بايد در تهران هم رأي بياورد پس بايد براي موفقيت در شهر بزرگي مثل تهران كار كند و به اين ترتيب روستاها دچار محروميت مي‌شوند. وي با اشاره به مشكلات ديگر طرح استاني شدن انتخابات اظهار داشت: اين طرح انتظارات را از نماينده بالا مي‌برد، با شرايط فعلي نمايندگان نمي‌توانند پاسخگوي مردم باشند و با اين طرح نماينده بايد به همه جا برود و سركشي كند.

  طرح استاني شدن انتخابات در شرايط فعلي به ضرر كشور است
سيد مهدي هاشمي رئيس كميسيون عمران و عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با تسنيم، درباره معايب مطرح شده پيرامون طرح استاني شدن مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: اصل طرح استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي طرح خوبي است اما بايد حقيقت‌بين باشيم و بگوييم كه زيرساخت‌هاي لازم براي اجرايي شدن اين طرح در آينده نزديك به هيچ عنوان در كشور وجود ندارد.
وي اضافه كرد: مشكل در زيرساخت‌هايي است كه اين طرح نياز دارد تا وارد فاز اجرايي شود كه هم شامل شرايط فعلي احزاب و تشكل‌ها در سطح شهرها و استان‌هاست و هم زيرساخت‌هاي فني كه بايد وزارت كشور براي برگزاري انتخابات ترتيب دهد و قطعاً در اين زمان محدود اجراي اين طرح امكان‌ناپذير خواهد بود. رئيس كميسيون عمران در خصوص محدود بودن زمان براي اجرايي شدن اين طرح در انتخابات مجلس دهم گفت: اگر اين طرح در شوراي نگهبان هم رأي بياورد به شدت با كمبود زمان و محدوديت وقت رو به رو هستيم زيرا وزارت كشور در درجه اول بايد زيرساخت‌هاي لازم را در استان‌ها فراهم كند، از طرفي اين وزارتخانه مهم بايد اين طرح را براي افكار عمومي جا بيندازد. بسياري از مردم از جزئيات اين طرح مطلع نيستند يا تفاوت آن را با روال گذشته نمي‌دانند، لذا بايد بستري مناسب براي معرفي اين طرح نيز در اين زمان كم به وجود بيايد. هاشمي با بيان اينكه اين طرح نگاه محدود به يك شهر را در سيطره استاني افزايش مي‌دهد، خاطرنشان كرد: بايد قبول كرد با استاني شدن حوزه انتخابيه وسعت كار نمايندگان بسيار بيشتر مي‌شود، بسياري از افراد خوشنام و خوش‌سابقه كه خود را براي انتخابات مجلس به روال گذشته آماده مي‌كنند با مطرح شدن اين طرح ممكن است خود را در حد و اندازه تصميم‌گير استاني ندانند و از كانديدا شدن كناره‌گيري كنند لذا همين امر اگر در اين زمان محدود عملياتي شود، بسياري از مهره‌هاي مفيد جامعه در شرايط آمادگي براي حضور در انتخابات قرار ندارند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن