تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819041838




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

متمم‌های عجیب و غریب مقابل توافق هسته‌ای با ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


آغاز بررسی طرح "بازبینی توافق" در سنا؛
متمم‌های عجیب و غریب مقابل توافق هسته‌ای با ایران
ظریف پس از دیدار با کری: «...آمریکا بخش مربوط به خودش از توافق را اجرا خواهد کرد البته مقررات داخلی‌ دارند که مسئولیت خود آنهاست که پیگیری کنند.»



به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، سناتورهای آمریکایی بررسی طرح "بازبینی توافق هسته‌ای با ایران" را آغاز کردند. سناتورها در اولین اقدامشان، یک متمم بر این طرح را که طبق آن توافق با ایران به "معاهده" تعریف می‌شد، رد کردند.     طرح سناتورها موسوم به "قانون بازبینی موافقتنامه هسته‌ای با ایران" حدود دو هفته پیش، در کمیته روابط خارجی سنا به اتفاق آرا تصویب شده بود و اکنون پس از بررسی باید در صحن سنا به رای گذاشته شود.     کاخ سفید درحال حاضر از این طرح حمایت می کند اما در صورت تغییر ممکن است با وتوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا مواجه شود.   این طرح از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد حداکثر در ظرف پنج روز پس از توافق احتمالی با ایران، متن آن را برای بررسی تسلیم کنگره کند.   بر اساس این طرح، دولت باراک اوباما، همچنین تا ۳۰ روز پس از توافق احتمالی اجازه نخواهد داشت که تحریم‌هایی که کنگره آمریکا در رابطه با برنامه اتمی ایران وضع کرده است را لغو کند.    

آیا با تصویب این متمم‌ها، اوباما طرح سنا را امضا خواهد کرد؟     جمهوریخواهان تا کنون حداقل ۵۱ متمم برای اصلاح پیش نویس طرح یاد شده مطرح کرده‌اند.   برخی از این متمم‌ها به این شرح هستند:   * ایران اسرائیل [رژیم اشغالگر قدس] را به رسمیت بشناسد. * ایران باید دست از حمایت از گروه‌های تروریستی [منظور حزب الله لبنان و حماس فلسطین است] بردارد. * ایران باید جیسون رضائیان [خبرنگار آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران] را آزاد کند. * ایران باید از همکاری با کره شمالی خودداری کند. و...   وزیر خارجه ایران بارها به مقامات آمریکایی تأکید کرده است که مشکلات داخلی کشورشان را باید خودشان حل کنند و این مشکلات به ایران ارتباطی ندارد.    

    رسانه‌های غربی خبر داده اند که یکی از این متمم‌ها رد شده است.   به نوشته بی بی سی، متممی که خواستار شناسایی توافق با ایران به عنوان یک معاهده می شد با ۵۷ رای در مقابل ۳۹ رای رد شد.   اگر این متمم پذیرفته می شد بدان معنی بود که موافقتنامه با ایران برای رسمیت یافتن باید رای دو سوم سنا را به دست می آورد.   باب کورکر رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا که نویسنده طرح است از سناتورها خواسته بود متمم تازه ای به آن اضافه نکنند.    

سناتور "هری رید"     سناتور "هری رید" رهبر دموکرات ها در سنا، پیشتر از نمایندگان دموکرات خواست که از طرح حمایت کنند. او همچنین به جمهوریخواهان که کنترل مجلس سنا را در دست دارند، هشدار داده است که از طرح مذکور «برای بلندپروازی‌های سیاسی» خود بهره برداری نکنند.   سناتور هری رید در صحن سنا اعلام کرد طرح یادشده باید در مجلس سنا نیز مانند کمیته روابط خارجی این مجلس، به طور فراجناحی و قاطع تصویب شود.   او گفت: «تعدادی از همکاران جمهوریخواه که می‌خواهند نامزد حزب خود در انتخابات ریاست جمهوری شوند، به طور علنی تغییرات مدنظر خود در متن طرح را اعلام کرده‌اند.»   وی افزود: «من نگرانم که آن‌ها می‌خواهند از این طرح فراجناحی به عنوان سکویی برای بلندپروازی‌های سیاسی خود استفاده کنند. این طرح مهم‌تر از آن است که به مهره‌ای در بازی‌های سیاسی کسی تبدیل شود.»    

سناتور "مارکو روبیو"     سناتور "مارکو روبیو" که تلاش می‌کند نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ میلادی شود می‌خواهد حمایت کنگره از توافق احتمالی با ایران را به موضوع به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل توسط حکومت ایران مشروط کند. [!]   "جان باروسو" سناتور جمهوریخواه ایالت وایومینگ می خواهد دولت اوباما تصدیق کند که ایران به طور مستقیم از اقدامات تروریستی علیه آمریکا حمایت نمی کند.   اما دموکرات‌ها می‌گویند اگر مفاد پیش نویس تصویب شده در کمیته روابط خارجی تغییر کند، از طرح مذکور حمایت نخواهند کرد.   "لیندزی گرام" سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی در پیامی گفته است: «هر کس متممی ارائه کند که این مصالحه را به شکست بکشاند، بداند که از این وضع ایرانی ها نفع خواهند بود.»    

سناتور "بن کاردین"     سناتور "بن کاردین" بلندپایه‌ترین سناتور دموکرات در کمیته روابط خارجی سنا روز سه شنبه گفت: «جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک قدرت اتمی آنقدر مهم است که ما نمی‌توانیم ذهن خود را با موضوعات دیگر منحرف کنیم.»   ایران که بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید دارد، اتهام آمریکا مبنی بر حمایت از گروه های تروریستی را بی اساس می داند.   برخی متمم‌های ارائه شده حمایت کنگره از توافق احتمالی را به آزاد شدن شهروندان زندانی آمریکا در ایران از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن پست، مشروط می‌کند.   گروهی دیگر از جمهوریخواهان همچنین شرط خودداری همکاری ایران با کره شمالی را مطرح کرده‌اند.   سناتور بن کاردين از طرح متمم‌هايی که معتقدند «پرونده حقوق بشر ايران، دخالت ایران در امور کشورهای ديگر و يا برنامه‌های موشکی آن» به اين لايحه افزوده شوند، ابراز تاسف کرد.   او افزود: «تمام اعضای مجلس سنا قبول دارند که حکومت ايران بايد در مورد تمام اين موارد پاسخ دهد. ولی افزودن شروط و متمم‌های مسموم ممکن است باعث شود کنگره حق خود برای نظارت بر توافق هسته‌ای را از دست بدهد و يا حتی گفت‌وگوهای حساسی که در حال حاضر با ايران در جريان است به بن بست برسد.»    

سناتور "میچ مک کانل"     سناتور "میچ مک کانل" رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا، نیز گفته است که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی نباید به یک موضوع جناحی تبدیل شود. او در عین حال تاکید کرده است که توافق احتمالی باید به طور جدی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.   وی پيش‌بينی کرد که بحث در مورد اين طرح بسيار شديد باشد و روند دشوار و سختگیرانه‌ای از طرح و بحث در مورد متمم‌ها اتفاق بيافتد.   مک کانل گفته است: «جلوگیری از بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان از دستیابی به سلاح هسته‌ای باید هدفی برای تمام سناتور‌ها باشد، بدون توجه به اینکه عضو چه حزبی هستند.»   وی افزود: «هزینه یک توافق بد با ایران می‌تواند فاجعه آمیز باشد.»    

    دکتر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، پس از دیدار با وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد: «در دیدار با جان کری درباره نحوه ادامه کار صحبت کردیم و من نگرانی‌هایمان را از بحث هایی که در آمریکا شد، مطرح کردم.»   ظریف در پاسخ به سوالی درباره تعهدات بین‌المللی آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران گفت: «در این دیدار هیأت آمریکایی بار دیگر به ما اطمینان داد که اگر توافقی حاصل شود، دولت آمریکا متعهد به اجرای توافق خواهد بود.»   وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش هیئت آمریکائی به مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران و نیز پیگیری آن در نشست های کنگره گفت: «آنچه که ما از دولت آمریکا و سایر دولت‌ها توقع داریم، این است که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند و یک بار دیگر آقای کری تکرار کرد که اگر به توافق برسیم، آمریکا بخش مربوط به خودش از توافق را اجرا خواهد کرد البته مقررات داخلی‌دارند که مسئولیت خود آنهاست که پیگیری کنند.»     444  



۰۹/۰۲/۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن