تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى‏كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802352042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد و کاهش نرخ سود بانکی


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: "بازار سرمایه در حالت عادی می‌تواند پذیرای نقدینگی خارج شده از بانک‌ها باشد، چون هم امتیاز مالیاتی دارد و هم نرخ سود فعلی‌اش بالاتر از تورم است."

به گزارش تراز ، روزنامه جام جم در ستون یادداشت امروز چهارشنبه خود به قلم دکتر حیدر مستخدمین حسینی نوشت: روشن است که کاهش نرخ سود بانکی بر بخش‌های مختلف اقتصاد کشور و از جمله خود سیستم بانکی و مردم تاثیر متعددی بر جا می‌گذارد، اما پرسشی که پس از مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی پیش می‌آید این است که تاثیر کاهش این نرخ بر بخش‌های مختلف چیست.

1ـ اگر از منظر اقتصاد کلان به کاهش نرخ سود بانکی نگاه کنیم در خواهیم یافت این کاهش نه تنها موثر و مفید نیست، بلکه مضر نیز هست؛ چرا که دولت قبل از کاهش دادن نرخ سود بانکی بسته‌ای برای تقویت و راهبری سایر بازارها چون بازار سرمایه، بازار پول و بازار کالا در نظر نگرفته است.

بدین ترتیب این بخش‌ها در پی کاهش نرخ سود شاهد اتفاق ویژه‌ای نخواهند بود. مثلا بخش تولید نمی‌تواند امید چندانی به برخورداری بیشتر از تسهیلات بانکی داشته باشد زیرا قیمت واقعی پول در اقتصاد بالاتر از این ارقام فعلی است و نیز پرداخت وام بانک‌ها براساس اعتبارسنجی صورت نمی‌گیرد، پس رانت جدیدی پدید می‌آید و هر که رابطه دارد به منابع ارزان بانکی دسترسی پیدا می‌کند. در عین حال که خطر خروج پول از بانک‌ها و حرکت به سوی بازارهایی چون ارز، طلا، مسکن و امثالهم وجود دارد.

2ـ اما اگر از دریچه بانک‌ها به کاهش نرخ سود بانکی نگاه کنیم باز هم درخواهیم یافت این کاهش تاثیر چندانی بر بانک‌ها نیز ندارد؛ زیرا چون همپای کاهش نرخ سود سپرده‌ها، نرخ سود تسهیلات هم کاهش یافته، اثری در ترازنامه بانک‌ها بر جا نخواهد ماند. ضمن این که استنباط خروج مطلق سپرده‌ها از بانک‌ها نیز درست نیست، چون به هر حال حتی اگر سپرده‌ای تبدیل به ارز هم شود، باز هم در نهایت پول صراف را بانک نگهداری می‌کند، بنابراین ما با جابه‌جایی و تغییر سرفصل سپرده‌ها مواجه خواهیم بود. یعنی مثلا وجوه از سپرده یکساله به سپرده کوتاه مدت یا روزشمار تبدیل می‌شود؛ اما از بانک‌ها در نهایت خارج نخواهد شد.

3ـ موضوع بعدی تاثیر کاهش نرخ سود بر بورس است. به گمان من بازار سرمایه در حالت عادی می‌تواند پذیرای نقدینگی خارج شده از بانک‌ها باشد، چون هم امتیاز مالیاتی دارد و هم نرخ سود فعلی‌اش بالاتر از تورم است، اما با این بی‌اعتمادی که در بورس ایجاد شده و نوسان‌های پی‌درپی بعید به نظر می‌آید وجوه به سمت این بازار برود.

4ـ در نهایت درباره تاثیر کاهش نرخ سود بر مردم باید گفت باز هم برای آنها فرقی نمی‌کند، چون در هر حال دسترسی‌شان به منابع بانکی دشوارتر می‌شود و لذا احتمالا مجبور به مراجعه به موسسات غیرمجاز خواهند بود، چون بانک‌ها در غیاب برنامه‌های تحول‌زا برای بورس همان‌طور که گفته شد باز هم به عنوان تنها منبع تامین وام و نقدینگی اقتصاد مطرح بوده و با تقاضاهای فزاینده مواجه خواهند بود. با این حال کاهش نرخ سود باعث ناراحتی سپرده‌گذاران می‌شود. چون قدرت خرید و درآمد آنان تحت این موضوع کاهش می‌یابد. لذا به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از طرف‌های درگیر، خیری از کاهش نرخ سود بانکی نبینند و وضع به همان گونه‌ای که هست، تداوم یابد و اصولا بدتر شود.


منبع: جام جم



چهارشنبه 9 ارديبهشت 1394 ساعت 08:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن