تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):هر کس عبادت خالصش را برای خدا بالا بفرستد، خدا بهتریم مصلحت را برای او نازل می ک...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820983419




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توجه به تغذيه يکي از اصول مهم طب سنتي ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۹:۱۵ق.ظ)
مشاور وزير بهداشت و معاون طب سنتي: توجه به تغذيه يکي از اصول مهم طب سنتي ايران است موج - مشاور وزير بهداشت و معاون طب سنتي گفت: با توجه به شعار امسال سازمان جهاني بهداشت، يکي از اصول شش گانه حفظ تندرستي از نگاه طب سنتي ايران تغذيه است که شامل خوردني ها و آشاميدني ها است که بايد سالم و مبتني با مباني طب سنتي ايران باشد.
به گزارش خبرگزاري موج، دکتر محمود خدادوست اظهار کرد: اهميت تغذيه که يکي از موارد تفکيک‌ناپذير طب سني ايراني است به حدي است که علاوه بر سال گذشته که از سوي سازمان جهاني بهداشت "خودمراقبتي" و امسال که "ايمني غذا از مزرعه تا سفره" ناميده شده است مورد تأکيد اين سازمان واقع‌ شده است.
وي گفت: به‌راحتي با توصيه حفظ تندرستي به مردم، بر اساس آموزه‌هاي طب سنتي و اصلاح سبک زندگي بر اساس اصول شش‌گانه نقش مؤثري را در حفظ و ارتقاي سلامت مردم مي‌توان داشت همچنين دکتر خدادوست گفت: به بزرگان حوزه بهداشت کشور تأکيد مي‌کنم که بيشتر مي‌توان از ظرفيت ريشه‌دار طب سنتي ايران در باورها و فرهنگ مردم استفاده کرد.
وي با اشاره به اينکه در وزارت بهداشت طب ايراني يا طب سنتي ايران مورد تأکيد است، افزود: اساس اين طب بر مباني مزاجي شامل گرمي، سردي، خشکي، تري و همچنين اخلاط چهارگانه سودا، صفرا، بلغم و دم است که به کيفيات اربعه معروف است.
دکتر خدادوست تصريح کرد: سازمان جهاني بهداشت طب سنتي را مجموعه‌اي از دانش و تجربه مي‌داند که نسل به نسل به‌صورت مکتوب يا شفاهي انتقال پيداکرده و در باور و فرهنگ مردم ريشه دارد در کنار اين تعريف، اين سازمان همچنين طب يا مجموعه دانش و تجاربي را که متعلق به يک کشور نباشد و مباني آن متعلق به کشوري ديگر باشد را طب مکمل تعريف مي‌کند به‌عنوان نمونه طب سوزني در ايران و طب سنتي ايران در کشور چين به‌عنوان طب مکمل شناخته مي‌شود.
وي اساس طب سنتي ايران را بر حفظ تندرستي، پيشگيري و بهداشت عنوان کرد و گفت: بر اين اساس، فرد بايد سالم بماند و بيمار نشود به همين خاطر است که حکماي طب سنتي ايران شش اصل را سبب سلامتي و بيماري تعريف کرده‌اند.
دکتر خدادوست افزود: حکماي قديم طب سنتي ايران، شش اصل را عامل سلامتي و در صورت عدم رعايت، سبب بيماري مي‌دانند که شامل آب‌وهوا، تغذيه، خواب‌وبيداري، دفع مواد زايد از بدن، ورزش و حرکات بدني و همچنين حالات روحي رواني و اغراض نفساني است ضمن اينکه اگر اين اصول در فرد متعادل باشد، سلامتي فرد تأمين و اگر اين تعادل وجود نداشته باشد باعث بروز بيماري مي‌شود، بنابراين اگر بتوانيم سبک زندگي مردم را بر اساس اين شش اصل مهم حفظ تندرستي اصلاح کنيم معتقديم که باعث ارتقاي سلامتي مردم مي‌شويم.
مشاور وزير بهداشت و معاون طب سنتي ادامه داد: اگر فرد بيمار شود طبق سفارش حکماي طب سنتي ايران قدم اول در درمان او بازهم توجه به اين شش اصل و اصلاح آن است در مرحله بعد است که توصيه مي‌شود به بيمار دارو بدهيد يا حجامت، فسد و روش درماني تهاجمي را به کار ببريد، تأکيد حکماي طب سنتي دخل و تصرف در اين اصول شش‌گانه است و مي‌توان از اين اصول به‌صورت کمکي در کنار طب رايج بهره برد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن